Wednesday, November 5, 2014

Bertahun sudah memberikan hasil

~~ Sepokok tapi hasilnya tidak berhenti.~~

67 comments:

Ujie said...

Kalau balik kg, mmg selalu mak bekalkan buah betik dari kg. Untungla akak, ada pokok betik sendiri. Berkhasiat dan sedap!

Kakak Norihan said...

inilah yg di katakan berbudi pada tanah...

suka betik sgt2
klu dkt nak minta sebijilah..boleh?

imm said...

alhamdulillah..cantiknya elok betik akak..
pokok betik imm tumbang musim tengkujuh tahun lepas..tenggelam dek banjir, akar jd buruk, terus tumbang menyembah bumi..hihi

❤Kamsiah❤ said...

alhamdulillah...segar dan bebas bahan kmia bila ditanam sendiri...

Yana Shaiful said...

sedapnyaa betik..antara buah kesukaan yana sekeluarga ^_^

mysha said...

Akak.. sha baru jer cakap pasal betik.. kengkawan soh makan sbb sha tak lawas hehehe

Miz Eija said...

sedapnya kak... manis kalu dia masak dipokok kan.. selalu kat kedai dia peram jd tak berapa nak manis... lama tak makan betik

Kakcik Nur said...

Alhamdulillah.

Macam pokok mangga depan rumah kakcik ni juga...ada sahaja buahnya... :)

Fazleyatul Aini said...

mak sy punya pokok betik pun subur betul kak
buah dia manis plak tu
saya boleh makan sebijik sorang hahaha
lepas tu masuk ke jambans la jawabnya
pelawas. hihi

Nor Azimah said...

kak, betik boleh lembutkan dagingkan? rebus sesama..

paridah said...

sejuk tekak mengunyahnya...rezeki Allah yg enak.

paridah said...

sejuk tekak mengunyahnya...rezeki Allah yg enak.

faraherda.razalan said...

Aduhai! Kak, fav aydin ni. Klu dpt kat dia, nak2 baru kua peti sejuk...mg tak benti.

Lynn Hamzah said...

wah...bagusnya kak...lynn x minat buah betik ni...apesal ntah...macam x leh masuk jer kat tekak...

@na said...

Alhamdulillah...syukur nikmat...
dah tiggi betul pokoknya tu kakzakie...mcm mana nk ambik buah tu ya?
kulit tu nk simpan buat apa kak? kakzakie tayang kulit tu pun nmpk sedap..hehehehe

lieyalatif said...

alahai syoknye kak.... sejuk tangan akak...

lieya tanam tak naik2 kak...ari2 jirus air beras huhuhu...ingat nak cari benih dari buah yg elok pastu nak cube taham lagi....mane tau kan...kali ni okey plak....

idzwa kamaruddin said...

Alhamdulillah..subur pokok akak..

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Alhamdulillah. Murah rezeki. Untung berbakti kepada tanah.

sud@is said...

nmpak manis bersari
lebih bawa sini..
buah yang lembut dimulut
lawas diperut

ewanthology said...

Alhamdulillah...itulah hasilnya apabila berbudi dgn tanah.

Bitt (double IS) said...

alhamdulillah....teringat saya pernah tanam belakang rumah tapi tanah kecik terpaksa tebang tapi dapat merasa 2-3 kali musim buahnya...sampai daun pon di buat hiasan ala2 petik bunga simpan dalam pasu la gituw...akekekeke

kakyon said...

dulu KY ada tanam sepokok.bila hampir berbunga..tetiba pokok layu,ingatkan kekurangan air.bila KY gali sikit tanahnya..rupanya akar habis di makan anai-anai..huhu
tinggi dah pokok betik tu..buah pun lebat..

AMIIZAA said...

bestnya tgk buah betik akak tanam...kemerah-merahan buahnya...

betik banyak sangat khasiatnya
saya kalau buat homemade organik cleanser cari betik kat pasar susah nak dapat yg cantik buahnya...

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Alhamdulillah, banyak rezeki kurniaan Allah..

Aziela said...

Alhamdulillah...banyak sungguh hasilnya. Kami dulu cuba tanam...2 batang pula tu. Tapi rupa2nya 2-2 pokok betik jantan. Aduhai...terpaksa tebang untuk memberi ruang pada tanaman lain.

Mar Mansor said...

alhamdulillah rezeki Allah..banyak betul dia berbuah..

NM03 said...

kalau maseh blom berhenti, saya kasik alamat ngumah ye kak...

amirah said...

cantiknya buah dia kak...alhamdulillah...nampak tggi pokoknya

Falsya said...

Alhamdulillah..sedapnye betik kakak..kene pulak kalau dpt betik manis..makan pulak sejuk2..nyaman je rase..;)

aby said...

Salam kz,
Pulangan yg baik bila berbudi dgn tanah.
Syabas kz

Yana Yani said...

betik! saya suka betik!

adarnadzmie said...

saya suka buah betik kaler ni kak...manis dan sedap...betik kaler kuning kurang sikit....

memang berbudi dgn tanah dapat hasil yg lumayan....:)

Abang Bear said...

kena tanah subur memang buah tak berhenti... harap ada lah anak2 dia tumbuh... karang dah takleh berbuah ada anak2 dia menyambung tugas

nohas said...

tinggi pokoknya..betik colour merah ni selalunya sedap..manis & juicy..

saniah ibrahim said...

sya dgn anak2 suka betik tapi baru je tanam 2 3 pokok ...ntah bila membuahkan hasil ...apataknya tinggi sikit je sya cantas utk amik pucuk .

Nafira usof said...

cantek buahnye kakak~ manis x??
kalo beli, sepotong dh seringgit dah. untung kalo dpt tanam sendirik.

buat tak berhenti tuh maknanya murah rezeki kakak~ boleh bagi2 kt jiran2 kan~

UmmuAidan-Arissa said...

btul tuh kakak..betik kalau sekaali berbuah mmg lma beri hasil..tak payh beli kat luar dah..

Ahlam Miera Amirul Shafie said...

rumah sy dekat kg bnyak pokok betik nih.. yng buah besar2 n panjang2 2.. memg sedap smpaikan kami dh xlarat nk mkn .. asyik brbuah jer... kdng2 mak sy bagi jiran2 buah 2...

εïзmummyHazaεïз said...

Sodapnye betik kak... Berbudi dengan tanah, hasil sgt lumayan kak :)

Empayar Utama said...

Saya tanam tak idupler. Tanah tak elok kot

eMMe said...

wahhh..kak Zakie, tgk isi dia color cantik, menyelerakan..byk tol blog kawan2 citer pasal makanan..huhuhu.. saya ni selera je skrg ni.. Alhamdulillah... takde alahan...

aizamia3 said...

Tiba-tiba saya rindukan pokok petik yang telah selamat ditebang di belakang rumah..
Buahnya sangat manis dan kalau lambat je petik pasti menjadi rezeki burung atau ulat..

Nieyl said...

Nieyl paling tak suke makan betik,pisang n nenas...tapi kebelakangan nie ada mslh penghadaman so,ari-ari kena makan betik..huhuhu..

Fiza Rahman said...

Alhamdulillah...dapat hasilnya bila berbudi pada tanah. Sedap plak tgk betik tu.

Zaitun said...

Berbudi pada tanah mestilah berhasil. Isi warna merah tentu manis isinya kan kakzakie.

Azian Elias said...

sedapnya tu kak....sikit..

Daddy Ziyyad said...

Akak letak baja apa? :)

Kniedaz said...

sedap makan yang sejuk..hehehe...

- said...

berbudi pada tanah sungguh pokok betik ni... :) :)

alhamdulillah...x payah nak g beli kan...

Nazayiena Ayiena said...

nampak manis sgt kakzakie buah betik tu,pokok betik tahan lamakan klu dijaga dgn baik...

QasehnyaRania said...

alahai betik my peberet tp skrg masih berpantang makan lagi..

LYAfrina said...

alhamdulillah..rezeki utk akak sekeluarga

babYpose said...

Alhamdulillah, dulu favorite sebab kat umah emak dulu selalu ada.

PeRdU cINta said...

Fresh..sedapnya..kaya dengan vitamin ni kak..Alhamdulilah..nikmat dan rezeki daripada Allah..

mamawana said...

Assalam

Singgah sini

http://nurqasehbiz.blogspot.com/2014/11/blog-komer-di-blog-kemer-jom-terjah.html

Qaseh Vee said...

alhamdulillah . klu saya bila pokok dah meninggi ,selalunya sedekah jer kat burung ...

Diana Rashid said...

masak elok buahnya kak...saya suka betul buah betik..ada tanam tapi tak jadi la..kat sini kalau beli sepotong tu 2 ringgit..

Bunda a.k.a KN said...

Kat rumah ni dah lama tak tanam pokok betik....adala 6 7 tahun lepas, masa duduk rumah sewa lama, ada tanam sepokok jenis yang besar tinggi tu...

Pada satu hari tu, hujan lebat...pokok tu tumbang , hempap kereta depan laman...macam serik pulak...haha...

Nantilah...nak tanam jugak nanrti ..yang jenis rendah jer tu...

abuikhwan said...

Assalamualaikum kak,
aduhh, tengok pada gambar tu, kecur air liur dibuatnya. memang buah betik di antara buah'feveret' saya. rasanya nak pergi cari buah betik pula hari ni...

Mila@Rimbun said...

Rezeki yer kak... alhamdulillah

Kesuma Angsana said...

KA mmg suka ler betik ni, kalau muda dimasak gulai, wat pecal, wat rojak macam2 lagilah..kalau ada rajin sikit buat jeruk .. kalau dah masak tu kena dikupas dulu baru licin dimakan anak2 kalau tidak errrmm... busuk kat atas sinki tu lah jawabnyer hehehe

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...alhamdullilah rezeki dari sebatang pokok saja...kalau ada yg muda tu sedapnya boleh buat masak bening...:)

Mummydearie said...

Bestnya, kak. Kalau nak makan, main petik, main capai je hasil tanaman sendiri. Saya ni kalau nak betik, kena beli di kedai. Memang takda berbudi pada tanah langsung :(

Nazlee Ismail PCL said...

ambil iktibar dari kisah ini, t.kasih kak.

Myra Jay said...

Alhamdulillah..

hainom OKje said...

Nampak tinggi pokok betik tu...tinggi ke kanda?

Jari Manis said...

Alhamdulillah...rezeki adai Allah...warna tu pun dh tahu mesti manis rasanya