Friday, November 28, 2014

Hairan kulit telur yang liat

Hari kedua yang sibuk buat aku semalam. Persediaan untuk sarapan, makan tengahari dan bekal buat hubby terpaksa aku tangani sendiri sebab Mak Zah balik kampung dengan adik. Sebenarnya kalau tidak dibuat Kak Meen pun boleh buat sendiri untuk sarapan dan makan tengaharinya sendirian, tetapi ada rasa kurang sedap di hati mama,  itu yang terkocoh-kacah sediakan juga. Paling utama sekarang aku kena sediakan jus epal hijau buat bekal hubby ke tempat kerja. 

Selesai solat kembali semula ke dapur. Entah mengapa boleh terdetik malas masak nasi di pejabat, jadi aku tidak membawa bekal. Sebaliknya aku capai sebungkus meggi, ambil segenggam taugeh, dua/tiga helai daun sup, sebiji bawang kecil, sebiji bawang putih dan beberapa biji cili padi. Semua ini masuk saja dalam satu bekas. Teringat pula mahu letak telur. Capai sebiji telur dan seketul sosej. Siap! terus keluar melangkah pergi kerja.

Tengahari semalam mulalah aku mengolah meggi yang dibawa. Tiba-tiba ketika mahu pecahkan telur lain jadinya. Mengharap tidak mahu kuning telur beku konon masukkan ketika meggi hampir mahu di masuk ke dalam pinggan. "Eh.. eh... liat benar kulit telur ini" hairan di dalam hati. Aduhai telur rebus! Apa boleh buat makanlah juga. Ini pastinya telur rebus hasil balik dari majlis kahwin hari minggu lepas.

Semalam - Inilah meggi yang aku makan tengahari semalam.
Musim mendapat ole-ole sebaik balik dari jemputan majlis kahwin. Kadang-kadang telur rebus aku kumpul boleh masak kurma atau sambal tumis. Tetapi semalam kena sesekali makan meggi sedap betul aku rasa.

~~ Bila sibuk dan hati tidak tenang pagi ini baru aku membaca suroh Al-Kahfi.~~


61 comments:

❤Kamsiah❤ said...

telur rebus mmg sedap kak zakie..

Sura Mohd said...

patutla keras..haha..telur rebus rupanya...sesekali makan ngan maggi..sedap jugak rupanya..sura pon tak pernah mkn telur rebus ngan maggi..
telan air liur pulak tengok maggi kakzakie tu..belum sarapan lg ni..:)

acik watie said...

Acik selalu makan meggi kosong je...macam sarat sangat la pulak kalau letak macam2..nama pun mee segera...jadi semuanya segera la..kalau dah masuk teur, masuk ayam, tak segera dah...lambat jadinya

siti alfakhishah aman said...

salah amik telur ke kak??? hehehe,, sedapnye lau buat telur sambal..

Ujie said...

Adoi kak..hahaha..takpelah, dah lapo tentu sedap je.

Nieyl said...

kalau nie ikut mood..
kalau rajin sarat la mcm2..
klu malas..kosong aje...

Fiza Rahman said...

Hehehe...ingatkan apa lah tadi. Sekali telur rebus.

Sedap plak tgk megi tu kak. Saya klo kat office ni kekadang megi kosong. Kekadang leta telur jer.

Rai OurKizuna said...

bagus jugak teknik ni kak.. lain kali kalau tak sempat masak saya buat macam ni jugak.. hehehe

Acik Erna said...

assalam kkazakie..lama sungguh dah acik tak makan meggi..rasa teringin pulak bila tengok ghambar meggi kakzakie ni

Mama Niza said...

selamat pagi kak..

mama ni memang tak boleh makan telur rebus.. ntah le, memang tak gemor nak makan ..
Mama Niza

Cinta Cinta said...

menarik betul megi ni kak... cukup bahannya..

Mar Mansor said...

sesekali layan megi sedap juga kan kakzakie..
telur rebus saya letak dalam petiais..selalu disalahsangka oleh adik saya dia ingatkan telur belum masak..nampak kesan retakan kenapukul pada telur tu

suka suka said...

Ingatkan kenapa la kulit telur liat.. suspen je.. dua hari lepas perut meragam dan cirit2 saya makan telur rebus.. petua kawan di ofis.. mujarab..

nadia rashid said...

pernah terkena peristiwa yang sama hihih

LYAfrina said...

hahah..skali tercapai telur rebus plok..

Hanis Azla said...

As-salam kak zakie..

ingatkan telur ajaib tadi.. he..he. sedap juga makan maggie denga telur rebus ya..

setiap pagi jumaat, dalam pukul 7.45 ada bacaan surah al-kahfi ayat 1 - 10 di radio ikim.. Alhamdulillah.. dapat juga mengikut sama dan mendengar bacaan itu.. harap2 ada rezeki untuk dapat menghafalnya..

Kakcik Nur said...

Kakcik fikirkan tadi telur palsu seperti yang pernah dihebohkan sedikit masa dulu... :)

kakyon said...

samalah dgn KY.kalau sabtu dan ahad ada kenduri dan dpt telur rebus bnyk..hari isnin pasti lauknya telur sambal atau telur msk kari. belum pernah cuba mkn dgn maggie. tentu sedap ne..

nabilah_2908 said...

masa saya berdiet...telur rebus memang jadi breakfast saya..dua biji tiap pagi..kalau boring...saya jadikan telur 1/2 masak.. :)

nabilah_2908 said...

masa saya berdiet...telur rebus memang jadi breakfast saya..dua biji tiap pagi..kalau boring...saya jadikan telur 1/2 masak.. :)

Ann Ishak said...

sesekali layan telur rebus dalam maggi pun okay kak, ada rasa ala2 makan mee rebus :)

Mummydearie said...

Kalau dah kalut pagi-pagi tu kak, macam-macam boleh jadi. Telur rebus pun telur rebuslah, janji maggi sedap. Tengok gambar pun bukan main tertelan air liur dibuatnya.

saniah ibrahim said...

telor rebus biasa serupa je macam yang mentah...saya pun selalu terkena ...lain lah kalau dpt telur pindang warnanya dh berubah...
saya kalau makan telur rebus makan putihnya aje kakzakie..

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Sesekali pekena maggi sodap tu kakzakie.. telan air pulak tengok maggie akak tu :)

Ingat kan macamana pulak boleh jadi liat kulit telur tu.. rupanya telur rebus ye kak :D

elly nadyra said...

saya pun selalu jadi camtu
letak telo rebut dekat2 ngan telo mentah
bila nak masak
alahhhhhhhh telo rebus la plak
hahahahaha

Zaitun said...

Magie pun sedap kakzakie. Sesekali makan panas2 boleb berpeluh dibuatnya hihi....

Telur rebus makan dengan kicap sedap.

Normala Saad said...

hehee...kak pun biasa jadi mcm ni...

Fazleyatul Aini said...

hehe telur rebus rupanya ye
sekarang memang musim telur rebus kak
minggu lepas dekat 10 bijik dapat
ada 1 rumah tu, kenalan ayah, dia bagi telur sampai 2 bijik sorang
kenyang makan telur la

imm said...

kalau kami x sempat nak sambalkan telur kak..kitorang makan dgn kicap camtu je haha

Azian Elias said...

bukan telur palsu tu ke kak zakie.. kan banyak dah ada sekarang ni..

apa2 pun Hubby saya pengemar telur rebus..

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...telur rebus mmg sedap kak kalau hubby mas die suka makan dgn kicap...:)

Julia Johari said...

Sis sedap yer maggi tu diletak mcm2 mmg meriah nak makan ni sis...alahaiiiii berkeroncong perut tengok hehehhe

memmet lenggeng said...

hahaa..pernah terkena macam ni kak...tapi makan je..sodapp

hainom OKje said...

Kanda....teringin ar nak makan maggi...tu perasa apa tu kanda...Hari tu dah beli dah maggi kari laksa, buatnya belum...tengok ni tambah teringin.....Kalau kanda buatkan sure lagi sedapkan hihi.

Wah....cik abg ..minum jus apple hijau lagi yer....untung ada bini yg rajin tau!!

Ahlam Miera Amirul Shafie said...

saya suka mkn meggi asam laksa letak telur rebus sebab rasa mcm mkn laksa.. hehehe

redza said...

sesekali pekena megi sedap juga...

ummiross said...

Sedap pulak nampak Kak Zakie mengolah maggi tu, ada telur rebus lagi...

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Sedap telur rebus ni jika makan na berdiet Kakak.

Diana Rashid said...

megi dengan telur rebus pun sedap kak..lagi kenyang..hehhe

aby said...

salam kz ..
ingatkan kena ambik hammer utk ketok telor tu .. rupanya liat2 manja ..
apapun juadah ok juga telor rebus dgn maggi tu

eelobor said...

hehehe....ok per telur rebus? tapi saya suka yang 3/4 masak

Nastyna said...

hahah liat betul, ketuk2 tak pecah yer hahaha. saya kan kalau maggi, suka makan ngan telur rebus, tapi maggi tu tak banyak kuah sangat tak kering sangat. wahhlaaah letak cili bebanyak.

Dhiera nadhirah said...

rajin akak masak. suami akak pun rajin siap bawak bekal air epal

Wafa Cw said...

Subhanallah... ehehhe... terkena akak ya :D
Tapi telur rebus on ok makan dengan mee megi :)

ummi aqilah (LM) said...

Hihihi.. Telur rebus rupanya.

Sesekali mkn megi sedap jugak kan kak. Ye lah.. Sy ni kdg2 teringin pun mkn sorok2. Ank2 ni klu tau mmg asik nak maggi tiap hari. Risau saya.

Amanina Mads said...

selalu kalau dpt banyak bunga telur mmg masak maggi letak telur rebus :) nampak sedap

cikceriacorner said...

megi akak nmpak sedap dan menarik..hehehe

paridah said...

assalam...selamat berhujung minggu...

Sham said...

telur rebus peberet anak2 saya... 2-3 biji sekali makan pn bole diorng ni...

Rapunzel Cikilolo said...

kalau saya singgah mamak. telur rebus tu dua biji.

sekian.

Nora Karim said...

alahai telur rebus rupanya... tapi nmpk sedap pula megi tu. hehehehe

abuikhwan said...

Assalamualaikum kak..mudah-mudahan gembira bersama keluarga..

Maggi, hmm..juadah yang memutik-mesrakan tali persahabatan serta sajian enak di zaman bujang..cerita dulu-dulu, banyak kenangannya

Saadet Yamak said...

sister çok lezzetli maşaAllah! <3

nurbijen said...

sesekali layan megi rebus dgn telur rebus.... Nasib lah kan, tapi tgk pun dah rasa sedap...

Belog Santai said...

Salam hujung minggu KZ...kita suka makan telur rebus dengan kicap..sedap...

Hana Syed said...

Musim kenduri telur rebus banyak la dapt. Kalau hana terbayang laksa mkn dengantelur rebus...

PeRdU cINta said...

Maggi plus telur rebus..ermmm sedap kak..lagi lagilah bila ada banyak sayur..maggi dengan telyr dadar kosong pun sedap juga kak..

gadisBunga™ said...

biasanya saya akan taruk telur jugak dalam megi. hihihi!

norhidana miswan said...

perkkkh bestnyer nengok megi akak tuh... bestnyer boleh memasak kt opis kak oi.... kt johor kenduri kawin nyer msh biasa dpt telur rebus tp klu kt kl nih rata2 dpt goodies jajan2 or gula2 je... bg dana yg jenis oldfashion nih dana lbh suke dpt tlr rebus... hehheeh mkn gitu je pun sedap...

Yana Yani said...

saya pun pernah kena macam tu =)
maggi! pkena time sejuk ni best juga =)

Masya said...

kikiki .. tergelak sy baca.. telur rebus rupanya..... mujur bkn telur tembelang ....