Wednesday, August 12, 2015

Badak berendam


Jus air pandan+tepung pulut+santan+sedikit garam. Uli rata.

Gula melaka diracik kecil untuk dijadikan inti doh di atas.

Siap doh dan inti buat bulat masukkan dlm air mendidih. Bila timbul angkat

Santan dimasak bersama sedikit garam. Ambil biji hijau yang timbul tadi dan masukkan dalam santan ini, siap!

~~ Hasil airtangan Kak Reen. ~~

52 comments:

Athirah Diyana said...

sedapnya badak berendam. tp dah lama sgt xmakan

Puan Wawa said...

wahh, sedapnya.. wawa tk thu plak nme die badak berendam.. tau makan je.. hihi

Zee Suhaini said...

sedapnya kak makan sejuk sejuk..
letak ais kiub jer takyah masuk peti ais..nanti kuah pekat plak..

Mimie_Zatun said...

sedapnya... yum yum..

Cik Ecah said...

sempoiiii kuih badak berendam akak...sedappp aih mkn minum petang satgi..hihi

paridah said...

BADAK BERENDAM PUTRI MANDI
SEDAPNYA XSARAPAN LAGI NI..

nurbijen said...

Baru tahu cara buat badak berendam... simple pulak tu...

norhidana miswan said...

senang rupenyer nk bt badak berendam nih... lenkali blh la try buat kak...
ingatkan susah hehehehe

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Rajin kak Reen masak kuih eh..
Rasa nak ambil sikit badak berendam tu..
Dah lama tak makan..
kira ni versi onde-onde yg berendam dengan santan ye kakzakie, bukan disalut parutan kelapa :)

Nieyl said...

Salam...
Singgah pagi di sini..
kembali BW..=)
nieyl pun rajin buat kuih nie =)
mak mertua nieyl suka..

QasehnyaRania said...

sedapnya
tp serius belum pernah makan
badak berendam dgn butir nangka sama tak ?

CikNaa said...

ya Allah..suka betul saya badak berendam ni kak.. tapi taktau buat..hee

Fazleyatul Aini said...

wahh sedapnya favs ni

Ezy Loy said...

sedapnyeeee!
kalo ade mase nk try buat la..

redza said...

sedapnya...

TukangKebun said...

Ohhhh lama tak merasa kuih ini.
Menarik juga.
Mesti budak-budak pun seronok bila buat bersama-sama.

Malinda said...

rajinnye kak reen...beruntung akak dah ada anak dara yg rajin masak saya yg dah purba ni pon kadang2 malas nak buat kuih2 lama camni...kene tunjuk kak long n3 akak ni bagi dia motivasi sikit....hahaha

Falsya said...

nyum nyum nyum..sedapnye kakak...

Ratu Hatiku said...

As salam kakak.. Selamat hari raya buat kakak sekeluarga..lama x jengah blog kakak nie. Semoga kakak dan keluarga sihat selalu.. Peberet saya kuih badak berendam nie kakak...walaupun gtu x penah cuba buat sendiri lg..hehehe..

webctfatimah said...

Assalaamu'alaikum wr.wb, Kak Zakie... saya mohon ambil resepi Badak Berendam untuk hidangan buka puasa petang ni. Mudahan mendapat pahalanya. Ada resepi kuih Melaka tak. Saya buat, tak timbul pulak. Salam manis dari Sarikei, Sarawak. :)

Kayu Manis said...

macam suka plk...nak rasalah juga..

kuih gini tgn mak2 sdp buat..
nk sepiring..!

Eye_nee said...

47 thun saya bernafas kak...Sekalipun saya tak pernah makan kuih ni...raamainya yg komen kata sedap...

Nor Azimah said...

Wah...dah bole buat menantu kiranya kak Reen ni, hi hi...dah pandai buat badak berendam.

al - lavendari said...

fevret saya ni ..

Mummydearie said...

Untung ada anak perempuan. Lepas ni Kakzakie boleh goyang kakilah, buat pesanan aje apa nak makan untuk breakfast+lunch+dinner. Tau-tau dah siap terhidang atas meja!

saniah ibrahim said...

Rajinnya kak reen mengentel bdk brendam..
Sya suka mkn je,buat nya payah sekali.. Sbb suami xmkn kuih brasaskn pulut..sya bedal je.

Qhaifa Nur said...

Salam kakzakie..

Senang dh kakzakie skrg klau nk makan...rajin kak reen buat...nmpk sedap tu...
Lama juga nur x buat...

Ann Ishak said...

sedapnya kak...
badak berendam ni kegemaran arwah ayah saya

dorsett pink said...

yang warna hijau tu dipanggil badak erk?

aTieYusof Family said...

Salam Syawal Kak.. harap sihat hendaknya.. lama tak berblog ni..hehe
senang jugak nak buat kuih ni ye.. :)

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Macam sedap aje badak berendam. Boleh nak cuba juga macam ni.

ohpanduan panduan said...

Sedap aje nampak. Boleh cuba juga nanti.

adarnadzmie said...

sedapnya kak...feveret saya nih...bulan puasa suka mkn nih....:)

nohas said...

dah lama tak jumpa kuih ni...

teringat jiran saya kt kpg, takde gigi, tapi nak jg makan kuih ni, pakai telan je, terus sesak nafas..

Inani Hazwani said...

Sedapnyaaa

QasehnyaRania said...

hihih
kakak, link kakak ada. cma saya masih bpm berkesempatan lg nk publish. sbb saya terjah satu satu link, kendian naru saya baru publish. maaf ye kakak.. :)

PeRdU cINta said...

Masuk peti ais sekejap bagi sejuk...ermmmm...sedap...sedap...

ummi aqilah (LM) said...

Saya suka badak berendam. Sekali buat 1/2 dari tu sy mkn sorang. Hehehe.

Biasanya sy buat inti kepala mcm inti kuih koci tu je kak. Klu ada inti buat koci, esok ketayap lusa badak berendam. Hehehe

iryanty ahamad said...

thumbs up..dah boleh arap dah kak reen

aeinna Musa said...

Sedapniii...

Done follow #1252

Zaitun said...

Kalau bulan puasa wajib buat. Nak pulak masukkan dlm peti ais sedapnya.

Mayang ABDUL RAZAK said...

badak berendam mmg sedap dan mudah... taim posa memang wajib utk saya dan famili

nOe suhaimi said...

kesukaan suami ni...suka yg mak buat...terasa lemaknya

Fiza Rahman said...

Feveret saya ni kak. Teringin nak buat sendiri. Tapi tak terbuat² lagi.

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...sedapnya tengok ni...

sya mimie said...

Tunggu blik ipoh nk buat la.. Blh bg mak abh rsa.. :)

nhhas said...

Sedapnya kak...
Untung ada anak pandai masak.
Alhamdulillah

nhhas said...

Saya nak buat doh pun kadang2 tak jadi.
Hihihi

hamizah che mat said...

terliur tengok gambar.. kena buat nih

Miela Asmila said...

Mak mila suka sangat buat kuih ni kak.
Lagi lagi bila bulan puasa

wan muliani said...

ahhhhhh teringin nakk makannnn...

eija_sweetmama said...

sedapnya kak..