Tuesday, August 4, 2015

Aura ibu-bapa pada anak-anak

Membayangkan anak-anak yang kehilangan ibu-bapa ketika masih belum mengerti untuk menguruskan diri tidak tercapai dek akal aku. Setiap kali dipaparkan scenario di mana anak-anak kena dera, kehilangan penjaga, dihantar ke rumah penjagaan tetapi mendapat musibah tidak terduga, semuanya mengundang rasa hiba dan sayu. Betapa bersyukurnya anak-anak yang mendapat belaian kasih sayang ibu-bapa mereka sedari kecil sehingga mampu berdikari dan seterusnya mempunyai keluarga sendiri. Namun disebalik kasih dicurah ada pula anak yang lupa akan belaian tersebut. Ibu-bapa terdampar sendirian tanpa pembelaan tidak kurang mengundang rasa marah pada diri kita. Dimana salah dan silapnya. Ujian tetap ada di mana-mana.
 
Selalulah panjatkan doa moga kasih dan sayang sentiasa melingkari kehidupan keluarga kita selagi masih bernyawa sehingga ke dunia yang satu lagi dan seterusnya apabila dibuat perhitungan di Pandang Mahsyar kelak.
 
Adik - Baru dua malam papa bermalam di hospital rasa rindu sudah dapat dirasakan. Waktu ini papa sudah berada di dalam wad biasa. Semua anak-anak boleh masuk dalam bilik ini tanpa gangguan orang lain. Waktu melawat itulah digunakan berbaring di sebelah papa dengan suhu airconditioner yang sejuk sudah cukup membahagiakan buat adik.
Tidak semua laluan kehidupan akan berjalan lancar tanpa ujian. Namun kena percaya bahawa setiap ujian yang diberikan olehNya pasti ada hikmahnya dan sebaiknya cuba untuk kita mengimbas kembali di mana salah-silap kita dalam melayari kehidupan. Ambil setiap ujian sebagai jalan untuk memperkukuhkan iman di dalam diri. Hormati dan sayangi ibubapa sebagaimana mereka menyayangi kita.

~~ Hidup setiap kita ada tanggunjawab yang perlu dipikul dengan sebaik-baiknya. ~~
 

42 comments:

SalbiahM said...

memang berbeza kak..saya membesar bertahun-tahun tanpa ibu, selepas arwah meninggal masa umur saya baru satu tahun. kawan-kawan saya selalu kata saya ni lain macam sikit.simple dan kadang2 fikir macam orang lelaki.sebab dibesarkan Ayah kot..

Sham said...

Oh sy tlepas plak cerita papa ni...pasni kena g tgk blk...moga papa segera sihat ye...

Nieyl said...

Assalamualaikum...
nieyl singgah pagi kat sini =)

Ann Ishak said...

semoga suami akak kembali sihat seperti biasa, amin

paridah said...

kak ni sakit terlantar selama 3 tahun n xdpt menjaga mendidik anak2 sendiri yg masih kecil sewajarnya..mrk membesar sendiri dgn pertolongan ibubapa n adik2...kak hanya memandang mrk sayu kerna xdpt membantu setiap keperluan mrk...terasa tersangat rugi pula masa yg berlalu tanpa dpt membelai mengasuh anak2 yg amat disayangi...takdir hidup yg seharusnya redha walau sedih mengenangkannya.

Malinda said...

syukur saya masih punya emak waktu ayah pergi ketika sy berusia 11 tahun...walau pon tak lengkap tapi saya tak rase pon kekurangan tu sebab emak sentiasa ada untuk saya...memang kesian pada anak2 yg masih kecil tiba2 hilang ibu dan ayah sekelip mata...bagaimana la mereka nak meneruskan hidup....walau pon ada saudara manakan sama kasih syg ibu dan ayah... :'(

Kayu Manis said...

Assalamualikum kak
nor dpt jga org sakit....msa kakak sakit..mcm adik tulh,...tidur sblh...

LYAfrina said...

betul tu kak..
smoga pertalian kasih sayang sesama ahli keluarga selalu bertaut..

lain org lain ujiannya..setiap org pasti diuji.. mcm lya sdri, selalu diuji..kdg2 dgn ujian y tak mampu utk dihadapi..tp krn ujian itulah y mjdikan diri kt kuat n lebh tabah dgn khidupan dunia ni..

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

tak sanggup rasanya kehilangan.. semoga cepat sembuh..

AMIIZAA said...

betul kata-kata akak....tak sanggup nak baca dekat akhbar anak2 kecik kehilangan tempat bergantung....moga kita semua dilindungi dan dilimpahi kasih sayang yg tak terhingga....amin

amirah said...

kalau mengenangkan anak2 di bawah jagaan org lain memang rasa terhiris hati ni kak..tp amie percaya mcm yg akak katakan tu..setiap dr kita ada tggjwb masing2..bila anak2 dah besar dah dewasa mereka sndr akan faham dan tau kenapa dan mengapa...bila dah tua mcm ni dah mak dan abah pun dah takde setiap benda yg dibuat untk anak2 akan terbyng arwah mak abah dulu..

idzwa kamaruddin said...

alahai sebak pulak hati..

saya yang umur nak masuk 33 thn pun rase sedih bila terpikir satu hari nanti saya bakal kehilangan mereka :(

Zaitun said...

Memang sedih kalau tengok anak2 yang kematian ibu atau bapa. Tanpa belaian dan kadang2 serba kekurangan.

Zaitun said...

Memang sedih kalau tengok anak2 yang kematian ibu atau bapa. Tanpa belaian dan kadang2 serba kekurangan.

Zaitun said...

Memang sedih kalau tengok anak2 yang kematian ibu atau bapa. Tanpa belaian dan kadang2 serba kekurangan.

eMMe said...

Bagaimana nasib kite nnt, skrg tak rasa la, sbb mereka ada, jika mereka TIADA...??? Camner rasanya.. Ya Allah... pada mu aku memohon kekuatan dan ketenangan.............

iryanty ahamad said...

tak sanggup nak fikir tentang kehilangan...
:'-C

Daddy Ziyyad said...

Tu sebab Nabi SAW ajar kita utk sayangi anak yatim kan kak...

PS: harapnya abang makin sihat...hari tu saya wassap, ingatkan nak gi datang beraya.

Rai OurKizuna said...

allahuakbar.. kenapa suami akak? maaf ye.. lama tak berblog.. mmg tak tau cerita..

semoga suami akak segera diberi kesembuhan..

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Semoga suami kakak cepat sembuh. Semoga dimudahkan urusan kita semua. Amin.

PeRdU cINta said...

berlikunya pada setiap yang lurus dalam kehidupan itu hadiah Tuhan..hadiah pahala yang tidak berkesudahan..asalkan hambanya sentiasa berada dalam rasa keredhaan hati..

melihat babah dengan mama sakit gigi saja pun sudah cukup buat hati PC luluh..

Falsya said...

sebak pulak nengok gambar adik ngan papa tuh..

betul tuh kakak..xterbayang mcm mana anak2 yg sejak dari kecik dah kehilangan mak ayah..hilang terus tmpt bergantung..sedangkan falsya dh besar panjang nie pun kalau boleh xnk kehilangan mak abah..biarlah falsya pergi dulu dari falsya rase kehilangan tuh..Allah..

saniah ibrahim said...

[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[
















































































Harap suami kakzakie cepat sembuh...cian adek rindu lah agaknya tu...
memang kesian kalau lihat anak2 kecil yg kehilangan ibubapa sejak kecil.Selalu ingatkan anak2 bertapa beruntungnya masih mendapat kasih sayang makayah








Diana Rashid said...

teringat kat sorang kawan lama saya kak..sampai dia gelarkan diri dia malang sebab masa bujang dulu ayah dia sendiri sebarkan fitnah kata dia liar la,jahat la.padahal dia kerja dari pagi sampai malam baru balik rumah..ada adik beradik,semua suka buli dia..kalau berkumpul asyik kena sindir dan adik2 tak hormat pada dia..perasaan dia tak di jaga..Bila kawen,keluarga mertua pulak tak suka dia sebab bukan menantu pilihan..dia kata ayah mertua dia kalau boleh nak pilih kan sendiri untuk anak nya tapi rupanya anak dia dah ada pilihan lain..masa awal kawen semua ok..dia pikir,keluarga mertua suka dia.dah lepas bertahun2 rupanya baru tau keluarag mertua tak suka..kesian..Ada keluarga macam tak de..

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Bila anak2 diberi kasih sayang dari ibubapa..
Memang mereka dekat dengan ibubapanya kan kakzakie..
Rindulah adik dgn papa tu..
Dah sihat ke en hubby akak tu..
Semoga diberikan kesembuhan yg segera..

ummi aqilah (LM) said...

Salam kak zakie. Moga suami akk cpt sembuh seperti sedia kala. Saya tertinggal cerita tak tau suami akk sakit apa.

Saya pun sayu bila memikirkan apalah nasib anak2 saya jika saya pergi dulu. Mak tiri? Mmg saya sangat takut ank2 di dera. Sangat payah nk cari org yg sayang ank org lain dgn ikhlas.

Tapi bila baca kes bapa atau ibu sendiri dera ank sy lg x abis fikir. Kurang waras kah mereka?

aizamia3 said...

Moga mereka tabah dalam menghadapi dugaan.
Kita tak dapat jumpa anak 2 3 hari pun dah resah gelisah.. apatah lagi bagi mereka yang kehilangan.. :(

norhidana miswan said...

btl tuh kak....


adik mmg anak manja papa nyer kn kak

Puan Kutu said...

adik manja sungguh dengan papa.hehe..

betul kak takda ibu bapa ni memang lain rasa.walaupun dah ada famili sendiri susah tu nak hadapi kehidupan tanpa mereka

Nazlee Ismail PCL said...

Selamat Hari raya kakak. lama tak jenguk sini, khabar abang tak sihat pon baru pcl tau ni..moga dipermudahkan urusan diberi kesembuhan segera.

kesian , adik rindu tu.. anak bongsu pcl pon mcm tu gak. Tak boleh lama tak nampak kita.

nohas said...

memang sayu melihat anak2 yg tiada ibu bapa, kecik2 lg, semuanya buat sendiri..sebab tu menjaga/memelihara anak yatim tu besar pahalanya..

NEKCIK said...

Ntahlah kak zakie..kucing hilang pun tercari cari terindu rindu..ini kan pula ibu bapa..tu yang selau mohon mintaklah Allah panjangkan usia yang berbaki ini dalam keadaan yang baik dan sihat..sehingga dapatlah tengok cucu cicit..he..he

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...singgah mlm kesini...moga hubby akak cpt sembuh yer...

abuikhwan said...

Assalamualaikum kak,
Benarlah, kita menyayangi ibu bapa setelah kita berakal, tetapi ibu bapa menyayangi kita sebelum kita ada di dunia ini...penghargaan buat dua pemilik kasih sayang tanpa syarat.

Bunda a.k.a KN said...

Pengalaman KN dan anak2 menjaga arwah suami dulu...hospital rumah kedua kami...pernah bersama anak bungsu ketika itu masih 15 tahun...bermalam beberapa hari di IJN menemani arwah, sampai sanggup tak kesekolah....pengalaman yang ttak pernah luput diingatan..akhirnya dia pergi jua....dugaan dan ujian masing2..

Semoga suami KZ cepat sembuh... aamiin..

Nor Azimah said...

Saya pun terlepas cerita suami kzakie sakit ni, sat lagi nk baca, moga abang cepat sembuh...
Seorang ibu mampu menjaga 10 org anak, dengan penuh kasih-sayang.... sepuluh org anak mampukah menjaga seorang ibu....

Inani Hazwani said...

semoga suami akak sihat :)

nhhas said...

alhamdulillah suami akak dah sembuh.

betul tu kak... kesian anak2 kecil yg hilang tempat bergantung kan.

yg ada sampai tua ni... x appreciate pulak...

QasehnyaRania said...

betul tu kakak
semoga suami kakak dan sekeluarga sihat sentiasa aamiin

Qaseh Vee said...

diharapkan pada ketika ini , suami kak zakie dah sembuh sepenuhnya ...

Mummydearie said...

Dulu masa saya masih di sekolah rendah, selalu menangis malam-malam bila mengenangkan macamana nak hidup kalau ketika dan saat itu emak atau abah dipanggil Ilahi. Tak dapat saya nak membayangkan hidup tanpa mereka. Bila dah jadi emak, saya pulak membayangkan bagaimana anak-anak boleh hidup tanpa saya. Sedih rasa hati. Kalau boleh, macamana kita sayangkan emakbapa kita, macam itulah juga nanti anak-anak akan menyayangi kita, ibubapa mereka!

Fiza Rahman said...

Bahagian masing² kan kak. Lain orang lain ujiannya. Semoga suami akak cepat sembuh. Manjanya adik ngan papa dia tu. Teringat kat arwah ayah. Rindunya kat dia. Dah 10 tahun hidup tanpa ayah disisi :-(