Friday, August 14, 2015

Hebatnya aura dan peranan guru

Pada bulan ramdahan lepas setiap hari ke sekolah kebangsaan adik mesti membawa telekung. Biasanya hanya ke sekolah agama saja sebab sebelah petang masuk waktu asar sebelum waktu balik sekolah.  Sebagai mama mestilah suka sebab adik bila bercuti di rumah amat payah untuk bersolat dhuha. Oleh itu bila pihak sekolah telah menjadikan solat dhuha sebagai rutin pada waktu rehat makan (ramadhan mereka berpuasa) lalu secara tidak langsung ia telah menjadi satu kebiasaan pada anak-anak. Pujian memang harus diberikan kepada pihak sekolah. Sekarang setiap hari walau bukan bulan ramadhan adik membawa telekung ke sekolah. Dhuha dapat dibuat setiap hari waktu rehat.

Pendekatan sahsiah diri kadang-kadang jika di rumah agak sukar tapi melalui sekolah ia akan menjadi lebih mudah. Apa yang aku perhatikan ada kalanya cara didikan kita di rumah agak susah diadaptasi oleh anak-anak tetapi atas asuhan guru di sekolah anak-anak lebih mudah mengikut. Itulah hebatnya aura dan peranan seorang guru. Sebab itu menghormati guru itu penting sepertimana anak-anak menghormati ibu-bapa juga. Terima kasih cikgu.

Sekadar hiasan  - Sama macam mama juga adik pantang jumpa baby kalau boleh mahu diangkut bawa balik. Ini anak sepupu adik, kira adik sudah jadi auntie usu dan mama jadi nekma Zakie.

~~ Betullah melentur buluh biar dari rebung.~~


36 comments:

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Betul tu Kakak. Anak-anak mudah dengar cakap guru. Beruntung Cikgu adik banyak dapat saham akhirat.

paridah said...

alam pendidikan sentiasa ada perubahan lantaran minda pendidiknya yg bijaksana...tahniah kpd guru2 yg berjaya membentuk anakbangsa menjadi lebih baik seiring masa.
kata2 guru adalah pegangan muridnya...kalau maknya yg menegur jawab si anak cikgu xsuruh gitupun,,,dh gitu pulak.

PeRdU cINta said...

Alhamdulillah..ibu bapa dan guru seqajarnya berganding bahu membentuk sahsiah anak dan anak murid..

Nieyl said...

Salam jumaat..
Singgah sini..
melawat sambil membaca dan komen =)
Alhamdulillah...klu selalu di buat..
insyaÁllah akan jadi rutin..
bagus sekolah adik tuh...

LYAfrina said...

alhamdulillah..bgs la sek tu dedahkan pelajar seawal mgkin dgn solat dhuha & seutamanya.. kat sek fasya lak time rht buat bacaan al-quran..

betollah kak.. bila kt rmh agk susah nk dilakukan, berbanding kat sekolah kan.. besar jgk peranan guru dlm mbentuk sahsiah ank2.. y pasti ibubapa pon x blh lps tngan

Fiza Rahman said...

Bagus sekolah adik. Tapi betul lah kak. Anak2 lebih dengar cakap cikgu dari cakap ibu dia ni. Geram gak kekadang.

Eye_nee said...

Amalan yg baik dari seorg guru...Tahniah dan Tkasih buat cikgu adik tu...kerana mu anak2 bersolat Dhuha disekolah setiap hari..Alhamdulillah kan kakzakie...

eMMe said...

Assalam Kak Zakie, jika dari kecil sudah diterapkan nilai2 murni dan ilmu keagamaan InshaAllah dewasa kelak akan jadi insan yg berguna di dunia dan di akhirat, moga anak2 masa kini tidak mensia2kan zaman muda mereka..

NuSaNa NoSa 91 said...

yup, sesetengah pelajar senang dilentur oleh gurunya.. sebab tu peranan guru sangat penting.. bukan sahaja mengajar apa yang wajib, tapi perlu diselang seli dengan pembangunan sakhsiyyah.. ^_^

Falsya said...

betul tuh kak..pembelajaran kat rumah selalu xsama dgn kat sekolah..dieorg ade rase hormat plus takut dekat cikgu..hehe..alhamdulillah..bgs la sekolah adik ade wat solat dhuha..

Zee Suhaini said...

bukan guru jer bagus..adik pon bagus..
dapat praktikkan ape yang diajar..
bukan senang budak2 zaman sekarang nak follow camtu..

Malinda said...

rajinnye adik bersolat dhuha saya yg dah purba ni pon jarang yg buat...bagosnye pihak sekolah terapkan amalan yg baik camtu jadi anak2 pon dah terlatih begitu...besar ganjarannye bersolat dhuha

adibahjamal said...

Ye kak setuju gakk
cikgu ckp ikut jer....

tk suka bila cikgu ckp kasar2 dgn murid yg jerit2 tu lagi la..mencikkk
efek kt bdk2 nti....really don't likeeee..



adibahjamal said...

Ala kak ni blog dibahlh plkkkkk...bkn mama, tpi mamanys yg komen.sory ..mls dh nk logout

MissNadeeya said...

Betul tu. Solat dhuha bagus.

Ratu Hatiku said...

Bukan smua skolah mcmtu kan kakak...rsanya skolah di negeri Johor kebanyakan mcmtu..saya dulu skolah d Johor pun ada amalkan mcmtu. Setuju dgn apa yg kakak cakap melentur buluh biarlah dr rebung. Lebih2 lagi zaman sekarang nie mcm2 yg berlaku.

Terima kasih di atas doa kakak utk Nabillah.. Terharu dgn kata2 kakak.

amirah said...

memang kdg2 anak2 lebih mudah dgn org lain kan kak...kdg2 pengaruh kawan2 jugak..tp benda baik takpe..

Mummydearie said...

Baguslah Adik, pada usia macam ni nak rajin buat solat Dhuha. Saya dulu masa di Tingkatan 5 baru datang rajinnya, kak...

Cakap cikgu ni anak-anak mudah dengar. Mungkin juga sebab takut atau malu pada kawan-kawan kalau kena marah cikgu. Kalau di rumah tu, bila emak yang suruh, dibuat main aje memanjang...

Puan Wawa said...

Bagusnya sek buat amalan solat dhuha.. terbaik anak akak..")

betul tu, cikgu harus dihormati..")

iryanty ahamad said...

sepatutnya begitulah sek2 dimalaysia buat..

Aziela said...

Memang hebat penangan guru kak. Tapi tu la, sedikit negative pun akan diingat mereka sampai bila2. Kita yang jadi ibu bapa ni lah yang kena kawal agar mereka tidak menyimpan titik hitam terhadap guru2 mereka...

Comelnya anak buah adik tu...

LZ - The Blog Owner said...

Assalamualaikum Kakzakie & rakan bloggers,

Alangkah baiknya jika semua sekolah menerapkan ilmu ibadah kepada pelajar.. Ibubapa & guru sama-sama berganding bahu..

IbuNoey said...

wah,baguslah kalau lagi banyak sekolah buat macam ni kan.menerapkan nilai-nilai murni dari zaman sekolah.

nor azman said...

Beruntung siapa dapat cikgu 2..heheh

norhidana miswan said...

kan kak....

Mar Mansor said...

peranan guru dan ibubapa..
lagipun kalau di sekolah mereka berkawan..lebih seronok buat apa-apa bersama kawan2

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Alhamdulillah ada sekolah yg perihatin mcm tu kakzakie..
kekadang tengok pd pengetua sekolah tersebut yg rajin membuat sesuatu kebaikan pd pelajar.
Semoga Adik istiqamah dgn solat dhuha..
Comel sungguh baby tu kakzakie.. rasa nak cubit2 pipi yg tembam tu ;)

suka suka said...

Seronok dengar sekolah dapat train dan beri ruang kepada anak - anak untuk solat sunat Dhuha .. harap2 majikan juga prihatin terhadap perkara ni.. redhakan dan beri ruang kepada staf untuk tunaikan solat sunat ni..

QasehnyaRania said...

alhamdulillah pengisian di bulan ramadan mbwa kesan positif utk anak anak, kan ! kakak ..
bagus inisiatif pihak guru dan sekolah buat mcm ni smga berterusan hendakNya

alolo, adik dgn baby tu.comel

webctfatimah said...

Assalaamu'alaikum wr.wb, Kak Zakie... benar dan setuju dengan tulisan akak di atas. Untuk melahirkan keturunan yang baik maka kebijakan dalam memilih pasangan amat dititik berat. ibarat mencari baka yang baik untuk pokok, ternakan dan tumbuhan, maka pastilah kita berusaha memilih untuk menghasilkan yang terbaik buat kehidupan masa depan.

Kak, silakan sudi mengambil AWARD BERGAYA SENIDIRI sempena Ulang Tahun Ke-5 Kelahiran Blog LMGS G2 di maya pada. Semoga persahabatan dan silaturahmi ini kekal selamanya. Aamiin.

https://webctfatimah.wordpress.com/2015/08/15/ct346-launching-banner-baru-lmgs-g2-ulang-tahun-ke-5-bergaya-sendiri/

Salam manis dari Sarikei, Sarawak. :)

QasehnyaRania said...

alhamdulillah pengisian di bulan ramadan mbwa kesan positif utk anak anak, kan ! kakak ..
bagus inisiatif pihak guru dan sekolah buat mcm ni smga berterusan hendakNya

alolo, adik dgn baby tu.comel

QasehnyaRania said...

alhamdulillah pengisian di bulan ramadan mbwa kesan positif utk anak anak, kan ! kakak ..
bagus inisiatif pihak guru dan sekolah buat mcm ni smga berterusan hendakNya

alolo, adik dgn baby tu.comel

QasehnyaRania said...

alhamdulillah pengisian di bulan ramadan mbwa kesan positif utk anak anak, kan ! kakak ..
bagus inisiatif pihak guru dan sekolah buat mcm ni smga berterusan hendakNya

alolo, adik dgn baby tu.comel

Miela Asmila said...

Salam.perkenalan dari mila.
Betul tu ksk.anak milapun sama jika cikgu yang suruh semua dia nak bt tp jika mika yang suruh tak dilayannya.

Tugas seorangbpendidik sagat berat dan besar pahalanya.tetima kasih pada semua guru mila dan guru anaksnak mila.

wan muliani said...

betull tuu.. setuju sangat sangat.. aura guru ni lainn dgn org biasa

eija_sweetmama said...

betul sgt tu kak, anak² kadang² lebih mendengar kata guru dari kata mama n papanya sbb dia tau dgn mama n papa masih boleh manja² lagi