Thursday, August 13, 2015

Bila mengemas dan letih

Semenjak balik dari kampung pada minggu pertama Syawal lagi peti sejuk tidak berkemas. Mengambil kesempatan selepas subuh kerana hujan, Sabtu lepas aku tidak berjoging. Setiap rak yang dikemas aku jumpa macam-macam jenis coklat. Coklat bulat, leper, lonjong, hitam, coklat, putih bahkan yang bercampur pun ada. Rasa yang pahit, manis, mint, entahlah aku pun tidak tahu.

Satukan - Semua coklat-coklat aku masukkan bekas. Tunggu masa anak-anak mengaji menggelidah peti sejuk.  Kalau mereka jumpa adalah yang tolong makan. Sekarang mereka asyik makan biskut yang ada di atas meja.  

Selepas mengemas siap-siap ke Plaza Angsana untuk mencari pencuci muka anak dara pula. Adik mahu membeli novel pun aku tidak benarkan. Rehat dari membaca novel untuk masa ini sehingga habis UPSR. Selepas itu mahu tidur, menggulai, rebus atau makan novel pun mama dan papa tidak kisah.

Hj. Wahid Mee Rebus -  Berhenti di sini. Boss sendiri yang mengendalikannya. Bukan senang melihat Hj Wahid sendiri yang melayan. Bertuah hari itu juga sebab tidak berderet yang menanti mungkin sebab sudah agak lewat. Kalau tidak pasti berderet sehingga ke  laluan celah meja-meja makan.

Mee Rebus - Ini aku punya.
Bersyukur kita masih diberi peluang untuk menikmati apa yang kita mahu. Apa juga resepi hatta yang bukan origin dari Malaysia pun sekarang sudah mudah diperolehi di negara kita. Apa yang penting kenalah tahu memilih yang halallan toyyiban.

~~ Bila berpuasa sedikit saja makanan masuk ke dalam perut sudah kenyang dan bertahan lama. Tetapi bila tidak berpuasa dari pagi jejak ke malam perut sentiasa di isi. Kasihan perut.~~


53 comments:

Athirah Diyana said...

nampak sedap mee rebus tu. lama betul tak makan mee rebus.

ewento marcello said...

salam singgah dari wayneharraz.com

redza said...

sedapnya mee rebus...

Puan Wawa said...

hehe.. sme laa macam rmh mak wawa, bila kemas peti ais coklat macam2 ada..")

Mayang ABDUL RAZAK said...

byknya coklat.. mai seketul kak.... terliur nengok mee cari tu ..

paridah said...

COKLAT RAMAI YG GEMAR TU...LETAK DEPAN ANAK2 SEKEJAP SAJA SELESAINYA.
MEE REBUS SPESIAL N SEDAP NI...

Eye_nee said...

Saya ni bab mengemas peti ais memang "perajin" sgt kak...Asik lah menyumbat mana2 yg boleh disumbatkan kat dlm tu..bila si Sulung balik bercuti habis lah saya kene bebel....tak kisahlah kene bebel sbb lepas tu peti ais clean & Clear...hehehe...

Pekat dan likatnya kuah mee rebus tu..nyum nyummmm...

eMMe said...

same cam kak Eye Nee, dok sumbat ape saje yg boleh disumbat dalam peti ais, hahaha.. tapi yg tukang clean pun saya juga.. hahaha! pepandai le kan kak Zakie.. Rajin kak Zakie... bak skit cekelat kak!

PeRdU cINta said...

Pekat kuahnya...mesti sedap kak...betul la kak...bila puasa bagi peluang perut kita rehat..kesian penat dia...kita pun topup pahala...

Kakcik Nur said...

Dah lama tak makan mee rebus, teringin pulak rasanya... :)

Malinda said...

fuh!! banyaknye cekelat...kalau kat rumah saya ni sekali siot je bole licin cekelat tu sume.....hahaha....haah betol la kak time puasa takde pulak perut ni mengada2 tapi bila tak pose ni baru je lepas makan dua tiga jam dah bebunyik2 lagi mintak di isi...

Kayu Manis said...

Ye kak ayat kakak yg pling bwh tu..mmg gitulh..perut oh perut..
hri ni last day berpuasa enam..org lain dh lma hbis...
temphn berderet...puasa asyik bertgguh..

klu dkt2 coklat tu bleh past kt muhammad jer...keke

Bunda_nora said...

Tak pe...jangan letih2, Kit Kat kan ada... hehe..

lieyalatif said...

ye kak...tgk peti ais besepah sakit mate kan kak....lieya pun rajin gak kemas peti ais...tu kene beli bekas betutup byk2...baru lawoo jek tgk barangna tersusun....akak kemain byk stok coklat tu kak....kalo anak lieya ni keje nye dok depan peti ais jek laaa hahaahahaha

Fazleyatul Aini said...

sedapnya mee rebus huuuuuu

amirah said...

uiii..byk tu koleksi coklat kak...

betul kan kak..kalo puasa okay aje perut ni..tak makan pun rasa lagi sedap aje perut...tp kalo tak puasa lahai macam2 rasa

Zaitun said...

Kalau kak zai ke Johor selain makan direstoren Singgah Selalu tempat wajib singgah adalah Angsana Mall untuk mencari mee rebus hj Wahid. Tak menghalang buat kak zai walaupun tempatnya kurang selesa disebabkan ramai orang.

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

adohai.. tak tahan ayat merebus.. menggulai novel.. nak panggang kuali pun boleh adikkkkk!

Falsya said...

byknye coklatt kakak jumpa..hehe..falsya takut nak makan mee rebus kat luar..sebab mee rebus kan penuh dgn udang kering..pas makan mmg kompom menggagau carik ubat..;D

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Part mengemas peti ais ni en suami saya kakzakie..
Tetapi siap dengan bebelan.. hihihi
Dengar jer .. asalkan peti ais clean n clear ..

Sedap tengok mee rebus tu kak..
Pekat sungguh kuahnya..
Payah kan kak nak cari makanan yg halal cara pembuatannya ..

IQ = Iez Qis said...

mee rebus plaza angsana!!! lama tak makan..lama tak ke sana..huhu~

ruslanafiq said...

Mee rebus tu nampak sedap

Tie HT said...

15 tahun dulu saya pernah jalan2 ke utm skudai..
Saya rasa macam pernah pergi plaza angsana ni..
Best jugak eyk selongkar peti dapat coklat ^_^..

Kak nasi lemak kukus restoran terapung tu di senibong eyk..
Saya pernah pergi situ.. :)

Ratu Hatiku said...

Saya pun nak mengemas peti sejuk mggu nie..byk sgt jajan dlm peti ais rmh tu...beli makannya sikit jerk lebihnya smua simpan dlm peti ais..uhuhu...

nOe suhaimi said...

banyaknya coklat tu kakzakie...rezeki budak2 ngaji2 la tu...
sedapnya mee rebus tu...
betul tu kak zakie...kesian perut kita...dah mula tak berhenti kerja...ownernya asyik fikir makan je :)

Ibu Lala said...

Saya pun kak anak anak suka membeli coklat tapi makannya tidak. Sudah nya saya bw ke opis atau bg ke anak anak buah je

Fiza Rahman said...

Saya pon dah lama tak mengemas peti ais kak. Semak dah mata nengok. Tunggu masa jer tapi tak tau bila nak mengemasnya...hehehe...

Mee rebus tu, sedapnya kak. Terliur plak tengok.

ujie othman said...

kabare kak zakie? lama tak 'ziarah' kwn2 blog.

mee rebus akak tu membangkit seleralah!

dorsett pink said...

sedap nya akak.. berbaloi la lepas kemas terus gi isi perut

iryanty ahamad said...

dah lama taka makan mee rebus

saniah ibrahim said...

Lawaklah kak zakie... Merebus mngulai novel tu yg xtahn nk senyum ssorang

ummi aqilah (LM) said...

Byknya coklat.. Klu dah terkumpul tu kejap je habis agaknya kak klu ank2 mengaji tlg mkn kan.

Sedap nmpk mee tu. kat sini xde jmp yg rasa johor. Masam2 rasanya

Lea Ismail said...

last makan mi rebus dekat bandar baru uda. mi rebus gear box kambing. sedapnya kak...

Nooriah Abdullah said...

mee rebus mmg tak boleh tolak ni kakzakie bila2 masa saja fav seisi rumah hehe
coklatttt anak2 je suka kan, kita2 mmg bukan selera sngt dah skrg ni..

norhidana miswan said...

hehehhe dana lama tak sesi kemas peti ais, sbb coklat dh jarang simpan... xde sapa yg rajin mkn, dulu makngah ada skrg takde sapa yg mkn... kami kadang2 je pun nk mkn nyer...

sdp tuh kak mee rebus...

Mummydearie said...

Kaki coklat juga anak-anak akak ni ya! Macam-macam ada. Rumah saya pula keinginan makan coklat bermusim. Kalau musim Kitkat, Kitkat ajelah kerjanya disuruh kita beli. Kalau musim Toblerone, Tobleronelah memanjang. Tengok pun dah tak teringin lagi nak makan.

Betul tu, kak. Bulan puasa jamah sikit pun dah sekak perut. Bila bulan tak puasa ni, asyik-asyik lapar. Padahal bukannya lapar sangat pun tapi kalau tak makan rasa macam ralat gitu ^_^

adarnadzmie said...

saya kejap je kak peti kemas tersusun.... sekelip mata selerak balik... huhuuu....

sedap nmpk mee rebus akak punya tu.... teringat mee rebus mak di kampung....rindu mak...:0

wahida said...

saya kalau coklat feveret sgt kinder bueno...hehe...

sedapnya la hai mee rebus tu...adoi la....sumpah ngences!

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...betul tu kak bila dah x puasa ni mcm2 nak diisi ke perut...kalau puasa sikit jer dah cukup..

sya mimie said...

Assalammualaikum kak.. Bnyknya coklat.. Hee.. Klau dpt kt sy tu, puas mkn.. :)

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Tengok mee rebus tu. Rasa nak kena pergi cari juga ari minggu ni. Sedap nampak akak.

che mid said...

Bertuah jadi orang Islam ni, Allah mewajibkan kita berpuasa untuk merehatkan perut. Kalau tidak jadi macam akak kata, dari pagi hingga ke malam asek minta diisi...

nor azman said...

Sedapnya..hehe..

NuSaNa NoSa 91 said...

nak coklat~ eheheheheee~ ^_^

NuSaNa NoSa 91 said...

nak coklat~ eheheheheee~ ^_^

QasehnyaRania said...

betul tu kakak
alajai rindunya nengok mee rebus hj wahiddlu masa ddk jb jarng buat entry food review di blog. so, skrg mula teringat ingat..

mee rebus hj wahid, sate wak rado, nasi ayam penyet kampungku,

abuikhwan said...

Assalamualaikum kak,
Hmm mengemas peti sejuk. saya pun suka mengemas, lebih-lebih lagi jika anak-anak balik dari asrama. Makin seronok jadinya.
Betul tu, memilih makanan yang 'halalan, thoyyiban' dan juga satu lagi tambahan iaitu 'wa la tusrifu...'

seraa rose said...

mee rebus haji wahid sdp.. terliurnya lah haii.. bila nk sampai JB lagi ni.

nohas said...

lama sungguh x mkn mee rebus hj wahid..last mkn yg dkt plaza kotaraya..tahun 90an rasanya..

IbuNoey said...

erk,terbaca entri akak ni,baru teringat yang IbuNoey masih tertunda tugas nak kemas peti ais.konon nak buat masa ari Sabtu atau Ahad ari tu.tapi sibuk pula.

Miela Asmila said...

Mila kalau dah mengemas tak krluar dah penat.sbb krmas rumah srminggu seksli je.bz...alasan hikhik... Peti ais tak banyak barang so xadalah sgt sbb jarang masak..

TukangKebun said...

Dulu masa duduk Johor bila ke Plaza Angsana rajin juga menyinggah isi perut dengan mee rebus.
Ketika itu baru sahaja mulakan berumahtangga. Duduk di situ hingga ada anak yang sulong berumur setahun lebih.

wan muliani said...

banyakknyaa cokelatt.. heheh`