Wednesday, August 26, 2015

Hidangan kami di hari Ahad

Hari Ahad kegiatan tiada
anak sekolah, suami bekerja
nasi dagang pula terbayang di mata
lalu ke dapur bersilat seketika

Beras + pulut rendam lebih kurang setengah jam sebelum di kukus
Ikan tongkol + asam gelugor + halia  rebus sekejap dan sejukkan.
Santan kelapa untuk kukus beras dan gulai ikan tongkol
Nasi setelah dikukus -  Bahan digunakan termasuk bawang merah, halia, daun pandan, halba, garam dan santan.
Gulai ikan - Apa pasal kuning pula bila difotokan. Warna sebenar merah sebab aku guna cili giling, kari daging, bawang-bawang, halia, lengkuas, serai. Air rebus ikan jgn buang gunakan balik utk gulai ini.
Citarasa sendiri - Anak-anak tanpa timun dan carrot tidak boleh. Jadi aku olah menjadi acar ini. Entahlah pucat pula bila difotokan warnya tidak hijau dan oren. Mana ada carrot kuning kan..kan...
Gambar kabur - Jemput makan:)

~~ Biarpun tinggal di JB tapi sebenarnya kami suka masakan ala-ala hidangan pantai timur.~~


55 comments:

Eda Ejai said...

sedapnye nasik dagang.. pernah makan sekali je dulu mase kat kelantan.. rindu nak makan lagi.. =D

Bbwana adienia said...

Erm..sedapnya kak..kebetulan wana belum breakfast ni..lapar..

Saniah Ahmad said...

nampak sedapp kakzakie,,, tapi tak pernah lagi menrasa nasi dagang ni hihi,

nur hifzan Zanini said...

Sedapnya nasi dagang. Last makan masa raya hari tu di Kota Bharu! Melting habis!!
Salam sihat, VitaminSuci.

Fazleyatul Aini said...

nasi dagang memang bestttt

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...sedapnya tengok nasi dagang tu....lapar pulak rasanya...:)

misz sheyla said...

sedapnye...xpe la colour hp pucat..yg penting rasa tu...

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Rajin betul kakzakie..
Terliur pulak tengok nasi dagang akak tu..
Beras nasi dagang tu ada jual dimanya ye..
Teringin pulak mencubanya..
Saya suka ikan tongkol tapi en suami tak makan pulak..

Farah Waheda Wahid said...

air tangan akak ni pasti sedap ni... tengok gambar pun dah tau dah...

Nieyl said...

Selamat Pagi Rabu....
Salam singgah pagi....
teringin nak buat sendiri...

nohas said...

sedapnya..

@na said...

waaahhhhh...nasik dagang pun kak zakie buat sendiri...mmg kagum la'''

Eye_nee said...

Feberet saya kak nasik dagang ni...saya suka gulai ikan tongkol tu...

Mia Kassim said...

Sedapnya ... jarang2 jumpa nasi ni kat Sabah. Tunggu bazar ramadhan baru ada orang yg menjualnya. :)

aizamia3 said...

Ni.. sesekali layan bolehlah kak.. tapi kalau selalu.. mahu kembang balik badan.. hehehe..

che mid said...

Allah..baca entri ni baru teringat ada sepeket beras nasi dagang kirim kat jiran aritu. aduii ntah jadi apa dah kat beras tu

adarnadzmie said...

wahhh...sedap sgt menu hari ahad kak zakie.... nasi dagang terbaik...hahaaa... saya suka nasi ni kak... nak baut memang x reti kak.... org pantai timur memang terror....

saya pun klu weekend suka masak2 juga.... jemu makan nasi saya masakkan mee tulang, bihun sup, bihun tomyan dan laksa kak...pilih je salah satu menu tu.... hahaa...tu je menu saya dan keluarga suka....:)

Zee Suhaini said...

adoiii sedapnya kak..
teror akak masak..nampak senang jerk..
zee ni tak pandai ler nasik dagang..huhuu

SuzieLAWAti said...

salam Kak Zakie,

saya selalu buat .. tak menjadi...

nak belajar buat dgn akak....

norhidana miswan said...

terus teringin nk msk nasi dagang time balik kg raya haji nnti kak... hehehe tp dana pandai msk style terengganu yg mil ajar beras biasa tambah beras pulut... adik2 yg tak suke ikan tongkol pun bila msk gulai nasi dagang terus bertambah2 mkn siap ratah lg ikan tuh....

yanie yusuf said...

sedapnya... teringin pulak tengok...

Malinda said...

saya pon suka makan nasi dagang kak cuma sy tak makan ikan tongkol je....selalu kene cari kat paso malam sungai udang sebab situ ada jual dgn kari ayam...sedapnye lemak berkrim sangat...terliur dah ni ingat sabtu ni nak pi carik la...nak masak sendiri cam malas sebab saya sorang je yg suka makan....kalau duk berjiran dgn akak bole gak sy mengendeng sepingan....kikiki

nur anis said...

fuhhh..banyaknya juadah akak...

saniah ibrahim said...

Sya pun dh lma tringin nk masak sendiri nasi dagang tapi x tau nk beli kat mna berasnya.kat rumah sya ni kurng minat ikan tongkol...ganti gulai ayam boleh kn.

PeRdU cINta said...

Sedapnya ikan tongkol tu kak.Allah..gulai pulak tu..

iryanty ahamad said...

baru buat semalam...nasi dagang memang sedap...:-))

nurbijen said...

Saya pun penggemar nasi dagang walau duduk dan asal dari Pantai Timur...
Baru nak tana pasal gulai ikan yg kaler kuning... terlebih cahaya agaknya kakak....

ohpanduan panduan said...

Pandai kakak bersilat. Akhirnya jadi nasik dagang yang sedap :-)

Kayu Manis said...

ala kak...kita tak reti buatlah kak...
nak mkn air tgn kak zakie boleh...

Ibu Lala said...

Sedapnya kak. Sy br bljr buat ns ayam. Nasi dagang x lepas lagi.

Petak Bunga said...

biasa smlm juga rendam beras kak..
mungkin jenis2 jgk kot

umi alya said...

sedapnya kak..

suka suka said...

Sedapnya...

Nastyna said...

macam mudahhh jer tengok akak buat.. saya ta pernah lagi buat nasi dagang sendiri, tak berapa "berehi" kata orang pantai timur hehehee, tapi sekali sekala ada jugak terlintas perasaan nak merasanya tu, especially sekarang bila duk tatap gambar dan kaedah membuatnya.

Nastyna said...

macam mudahhh jer tengok akak buat.. saya ta pernah lagi buat nasi dagang sendiri, tak berapa "berehi" kata orang pantai timur hehehee, tapi sekali sekala ada jugak terlintas perasaan nak merasanya tu, especially sekarang bila duk tatap gambar dan kaedah membuatnya.

Mummydearie said...

Salah kamera tu, kak. Saya percaya walaupun warnanya pucat dan lain daripada warna sebenar, rasanya tentu sedap. Kakzakie yang masakkan!

Diana Rashid said...

saya tak pernah masak nasi dagang.dia guna beras khas ke?/kat mna nak beli tu??

kakyon said...

masakan pantai timur lebih berkhasiatkan Zakie. kurang berlemak dan berminyak..

Ema Johari said...

pandainya akak buat nasi dagang..feberet ema...ema sendiri tak reti nak buat..huhuhu.

SuzieLAWAti said...

kak zakie : kami mahu naik belon ke seberang.. ;)

Nooriah Abdullah said...

sedaplah kakzakie nasi dagang ni tak dpt nak tolak lah

QasehnyaRania said...

nasi dagang mmg sedap dimakan.
masa ddk jb ada mmber suami org kelantan.isterinya suka masak nasi dagang bila buat makan makan. blh la merasa. hihi
sndiri masak belum pernah lagi..

NEKCIK said...

Wah kakzakie boleh bukak kedai nasi dagang kat Johor ni..mesti ramai pelanggannya nanti

NEKCIK said...

Wah kakzakie boleh bukak kedai nasi dagang kat Johor ni..mesti ramai pelanggannya nanti

nor azman said...

Perhhhh..nmpk sedap 2..

Fiza Rahman said...

Nasi dagang....sedapnya.

Deanna Morni said...

nasi dagang....sedapnye kak.....sy suka mkn nasi dagang ni hehehehe...walaupun xduduk pantai timur....tetap suka nasi dagang hehehhe

TukangKebun said...

Sedapnya KakZakie.
Tukang kebun belum pernah buat lagi.

ummi aqilah (LM) said...

Sedap nmpk nasi dagang akk tu. warna jd lain lps difotokan mungkin sbb pencahayaan kot kak. Selalu juga gmbr lauk saya bertukar warna lps difoto.

Sesekali naikkan resepi blh kak? Teringin pula nk cuba masak nasik dagang. Kari jenis apa kakzakie pakai?

Rinna said...

Sedapnyaa tgk nasik dagang.. tuh mmg feveret laa..

hainom OKje said...

Kami pun suka ! hihi....
Ohhh kanda tak pakai rempah gulai nasi dagang ke? Pakai kari biasa je ek.... Sedap jugak tu ek...

Jiran cakap hari tu org jual nasi dagang kat depan tu ha sedap..... Dari semalam teringin nak beli....esok ar

nhhas said...

alaaaa sedapnya nasik dagang...

nak jugakkkkk

LadyBird said...

Rajinnye akk buat nasi dagang.. Akk org klantan ke? Nasi dagang kelantan.. Yumm yumm yumm

Norhayati Mohd Isa said...

Rajin sungguh akak ni..
Saya nasi dagang ni..
Saya sorang jer suka..
Anak2 dan suami suka makan nasi kerabu..
Saya semua negeri makanannya saya suka..
Itulah kelebihan rakyat Malysia..
Yang dari pelbagai negeri dgn pelbagai juadah makanan kan kak..

Cik Itah said...

sedap sedap semua..rajin sis masak :)