Wednesday, June 8, 2016

Nostalgia lama kembali segar






~~ Kami adik-beradik tersenyum mengimbau kisah silam ketika minum menggunakan cawan ini di rumah bapak baru-baru ini.~~


53 comments:

Rozita Abdul Rahman said...

cantiknya kak... lebih cantik memori yang tersimpan tu kan...

Sharifah Nadzarah said...

cantik tu kak..skrg klu nak beli dah mahal kot harganya..dah kira antik gitu..

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

Assalam Kakzakie..
antara perkara yg buat sy rasa terkilan ialah bila mengenangkan cawan2 dan pinggan2 nostalgia rumah atuk. beruntung Kakzakie masih dpt menggunakannya.

Daging pekasam tu sy beli. Tapi kalu nak buat sendiri, Kakzakie pun boleh rasanya. Cuba kakzakie google cara membuat daging pekasam, hehehe

Selamat berpuasa kak

Khairul Bariah said...

ye lah kak..
kalau di rumah opah saya pun ada koleksi begini
yang no.4 tu sama hihi

Norhayati Mohd Isa said...

Memori pinggan mangkuk zaman nenek saya juga tu kakzakie...
Tapi sekarang banyak dah tak ada..

Untung kakzakie..
Masih menyimpan lagi..
Sekarang harganya dah berlipat ganda kan dijual..
Antara barangan antik juga ni..

Lynn Hamzah said...

memang klasik...berebut org nak nie kak...

babYpose said...

Classic vintage tu KZ, cantik berbunga, akan diperturunkan kepada siapa tu haha..:)

Raihanah Ahmad said...

cantiknya, klasik tu kakzakie. rumah nenek saya entah ada lagi tak

lieyalatif said...

ehhh kak nilai cawan ni skrang tinggi tu..same mcm pinggan corak 3 bunga tu...sampai org jadikan hiasan skrang...dulu rumah atuk ade guna heheheeheh....

lgi satu cawan pinggan yg kaler coklat tu...yg dulu2 pakai tu.... kat umah arwah atuk lieya ade.... nostalgia sgt2 tu...elok lagi tersusun dlm lemari.....

Mia Kassim said...

Nampak klasik cawan tu kak.
Betul kak bila dah berkumpul adik beradik mesti teringat kisah2 lama yg manis ... 😊

Puan Kutu said...

Mahal ni kakak..sy sempa juga merasa guna cawan mangkuk yg macam ni zaman kecik2 dulu.sekarang bila aruah tok meninggal..pastu aruah mak pun sah takde entah kemana hilangnya

Puan Kutu said...

Mahal ni kakak..sy sempa juga merasa guna cawan mangkuk yg macam ni zaman kecik2 dulu.sekarang bila aruah tok meninggal..pastu aruah mak pun sah takde entah kemana hilangnya

norhidana miswan said...

mmg mengimbau nostalgia tgk cawan tuh kak...

cantik lagi corak2nya pun lawa...
kt umah atuk dana ada lg pnggan2 ngn corak2 gini n msh digunakan lg...
pastu kam adik badik cucu klu pi umah atuk msti berebut2 pilih2 nk bunga mcamne2 hehehe...

Angah said...

nostalgia jika minum kopi di rumah opah...sekarang dah tak jumpa dah cawan yang begini..

Qhaifa Nur said...

arwah opah nur mmg byk jenis mcm ni kak...lg2 jenis bunga kangkung...
bila dah tiada tuannya, brg entah kemana...sayang betul
skrg tinggi nilainya..

Fyda Adim said...

Assalam kak zakie...

Cantik cawan-cawan tu. nostalgia sungguh..cawan-cawan gini arwah nenek punya dah lama entah ke mana.

selamat berpuasa buat kak zakie sekeluarga.

idzwa kamaruddin said...

Cantik dan susah nak jumpa dah design macam nie..kalau ade mesti mahal ;)

@na said...

Cawan lama ni ada nilai artistik kan kakzakie...lawa la..

Fiza Rahman said...

Cantik dan klasik.

Inani Hazwani said...

Rumah Wan Nani cawan bercorak bunga yang ni dah tak ada, pinggan ada lagi :)

aryan azra said...

cantik cawan2 tu, yang gambar no.3 tu, arwah mak saya pun ada yang corak itu, memang nostalgialah kan

Emarieys said...

memang nostalgia...cawan dulu jenis yg tahan lama..berbeza sangat dengan sekarang.

dorsett pink said...

cantik nye akak

Kayu Manis said...

Masih cntik kak..
Nor pun ada mak mertua bagi tapi pingan..bunga tu sama jer.

Cho Zila said...

cantikkan... minumpun terasa berbunga2...
selamat menyambut Ramadhan kak Zakie..

saniah ibrahim said...

Saya ni tinggal rumah pusaka mertua,jadinya barang2 antik seperti pinggan mangkuk lama banyak tersimpan lagi walaupun dh tak gunakan.Tapi cawan nmpknya dah takde,cuma teko2 je yang ada.
Pinggan mangkuk lama ni memang mengimbau zaman silam masa budak2'dulu kan kakzakie.

Mar Mansor said...

rumah nenek mesti ada...rumah mak saya pun ada tapi dah tak banyak

Nor Azimah said...

Cantik2, sangat..
Rumah mak mentua saya pun byk pinggan dgn cawan lama.

Nor Azimah said...

Cantik2, sangat..
Rumah mak mentua saya pun byk pinggan dgn cawan lama.

Ann Ishak said...

cantiknya cawan bunga kangkung tu kak

Mummydearie said...

Yalah tu kak, kalau tengok benda-benda macam ni memang mengimbau kenangna sungguh. Dulu-dulu saya pun sempat merasa guna pakai cawan & pinggan mangkuk macam ni. Kat rumah emak saya pun banyak barang lama tapi habis dah kena curi. Rumah ditinggalkan gitu aje, penuh dengan barang-barang. Jangan-jangan report card sekolah rendah saya pun masih elok tersimpan dalam almari ^_^


Nostalgia sungguhkan, kak!

paridah said...

salam ramadan kakzakie...cantik cawan2 lama menggamit kenangan lalu.

Nieyl said...

Mak nieyl xde cawan cm tu pun..hmm..
tapi kalau pinggan mangkuk banyak..
cuma nieyl je yang suka corak² cmtu..
nieyl ada beli 1 set.. :)

Noriza Rahman Momma Vogue said...

Arwah nenek dulu pun ada cawan macam ni, memang nostalgia la..sekarang tak tahu mana pergi dah cawan tu

HeNRieTTa JoSe said...

cantikkan bunga bunga corak tu semua...rietta paling suka yang bunga ros tu...dlu umah arwah nenek ada stu, tpi skank ntah ke mana dah semua pinggan mangkuk tu....

PeRdU cINta said...

Assalammualaikum kak.bukan sekadar klasik tapi memori indah disebaliknya itu sangat bermaknakan kak...

Azlan Strider said...

cawan2 bentuk bunga nie memang design yang rare...duou arwah mak sy tak bagi ktorang sesuka hati guna cawan yg cantik2 macam nie..guna pun time hidang kat tetamu jer...hehehe

Regards,
-Strider-

nhhas said...

klasik... suka.

ada juga cawan ni ...hihihi

webctfatimah said...

Assalaamu'alaikum wr.wb, Kak Zakie...

Wah... nostalgia betul cawan antik itu kak dan masih lagi digunakan. Masih nampak elok lagi. Cawan akak itu sama dengan cawan yang ada di almari di rumah saya. masih elok lagi cuma kami simpan dalam almari sahaja sebagai kenangan masa lalu. nanti nak guna jugalah.

Rasanya tidak ada lagi dijual cawan seperti itu di pasaran ya. Selamat menjalani ibadah puasa kak, semoga ibadah kita diterima Allah SWT.

Salam Ramadhan kareem dari sarikei, Sarawak.

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...memori akan tetap segar diingatankan...cantik cawan2 lama tu...skg susah nak dpt yg mcm tu...:)

Uncle said...

Mana buleh lupa cawan, piring dan pinggan bunga-bunga...Arwah mak saya dulu main kutu untuk beli pinggan pyrex. Lepas beli simpan dalam almari...Kami nak pakai pun tak buleh!!!

adarnadzmie said...

betul2 nostalgia tgk gambar bunga di cawan tu kak...hehe

antik sgt...

Nooriah Abdullah said...

memang susah nak dapat cwn macam ni skrg ni kakzakie
kalau ada pun mmg di jual mahaii
elok disimpan nostalgia tu kakzakie

LZ - The Blog Owner said...

Assalamualaikum Kak zakie,

Saya pernah guna pinggan dan cawan bunga bercorak gambr kedua dari bawah milik arwah nenek. Cantik motif bunga dia kannn.. Nostalgia sangat kak.. ;-)

nohas said...

cantik..kenangan zaman kanak2 dulu..

Aiezza Sue said...

cantik kan, sekarang ramai dah dok guna balik buat saya teringat kenangan dulu2 di rumah arwah tok, teringin nak balik angkut semua tu bawa balik buat koleksi :)

TukangKebun said...

Kenangan terindah mengukir senyuman dengan ukiran bunganya yang indah.

ayu Ismail said...

Cawan lama2.cantikk dan klasik

ayu Ismail said...

Cawan lama2.cantikk dan klasik

Jari Manis said...

mmg nostalgia..mmg x pernah minum dari cawan design mcm ni

Normala Saad said...

sangat2 nostalgia...bertuah masih ada cawan2 lama ni...

Myra Jay said...

Masih elok dalam simpanan... memang mengimbau nostalgia kan kak..

Ahlam Miera Shafie said...

rumah saya masih guna pinggan lama tu.. masih elok dan baik lg malah lebih elok dri yg skrg nih.. jatuh sikit dh retak.. huhuhu