Thursday, June 16, 2016

Setem yang menggoda iman

Pada mulanya mengambil album koleksi setem kerana mahu memasukkan setem yang aku perolehi hasil kiriman postcard dari KakNoor. Sambil mencari ruang sempat membelek setem-setem yang sudah agak padat ruangnya. Tapi entah mengapa sepasang mata yang tuannya sedang berpuasa ketika itu boleh pula memandang buah ini. Salah satu buah yang mampu mengimbau nostalgia zaman aku kanak-kanak dulu. 
Jambu bol - Sebelum ramadhan tempohari jambu ini juga agak meriah di depan rumah bapak. 

Menggoda iman - Subhanallah boleh aku teringin untuk menikmatinya sebaik melihat ini. Teringat jambu-jambu yg jatun ke tanah tempohari di rumah bapak. Masa tidak berpuasa dan banyak di depan mata tidak kisah pula. Bila sedang berpuasa dan jauh dari kampung minda teringat-ingat pula.
Istimewa jambu ini ada biji yang boleh dibuat main baling-baling. Kedudukannya di tengah-tengah buah.  Boleh digunakan sebagai senjata membaling ibu ayam yang marah bila anaknya dikacau. Teman sepermainan kami yang lelaki pula menjadikan bijinya sebagai biji melastik. Itulah kisah kami dulu-dulu. Bermain tanpa halangan samada sedang berpuasa ataupun tidak sama saja. Kekuatan fizikal dan mental anak-anak dulu tidak boleh dipertikaikan. Istilah demam dek bermain dikala panas atau hujan tidak ada dalam kamus kehidupan zaman kami kanak-kanak dulu.

~~ Sesekali merenung kisah lama mampu membuat bibir ini tersenyum sendirian walau himpitan kewangan waktu itu sebenarnya ada tetapi aku tidak tahu kerana belum matang.~~


45 comments:

Mia Kassim said...

Salam kak.
Pokok jambu ni masih ada kat tepi rumah dikampung. Bila berbuah nampak merah ja dibatang2 pokok tu :)

Budak2 dulu mmg tahan lasak. Mandi hujan pun selamba ja. Tak ada nak demam ke apa.

Rozita Abdul Rahman said...

sedapnya jambu bol...lama tak jumpa..

betul kak... apa saja yang kami tak main dulu.. main masak2 guna api pun biasa..

Julia Johari said...

Sebenarnya lama betul julia tak jumpa jambu bol tu kak...masa kecik2 selalu nampak kt rumah orang...sedappp ye...byk betul koleksi setem akak ni

Atie Yusof said...

Salm kak Zakie..teringat gak zaman kecik2 suka makan jambu ni.. skrg susahnya nak jumpa..sedap cecah kicap, garam & lada..hihi..
* banyak dah koleksi setem akak..:)

Norhayati Mohd Isa said...

Jambu bol ni memang menggamit kenangan kan kak..
Teringat saya dulu mengandung nabilah..
Teringin nak makan jambu bol ni..
Alhamdulillah arwah mak mertua jumpa..
Hilang rasa mengidam :)
Tak sangka pula dari biji ni..
Arwah mak pula tanam di Kuang..
Itu hari balik kuang..
Macam akak juga..
Melambak jatuh ketanah..

Lama akak simpan setem ye..
Saya album setem entah kemana menghilang.. huhuhu

Umie Adli said...

lama dah rasanya lea tak jumpa jambu ni. dulu kat kpg nenek ada....

Puan Wawa said...

KENANGAN YANG MENGGAMIT MEMORI. DAH LAMA TAK MAKAN JAMBU NI.. MASA KECIL2 LAJU JE pergi cari.. sekarang tiada lagi..")

Qhaifa Nur said...

selalunya mmg begitu kak...bila byk buat tak endah...time posa pulak teringat

lama juga nur tak tgk buah ni...klau blik kg jumpalah

nohas said...

Kecur ai lio tgk jambu ni..kami panggil jambu susu,sedap buat mnyicah ni...zaman bebudak dulu, byk permainan guna fizikal..galah panjang le, polis sentri, lompat getah..kenangan lalu..

Falsya said...

Sedapnye kakak..kene pulak colek ngan kicap+gula+cilipadi..adehhhh..merembes ailio..;)

Aiezza Sue said...

sedap jambu ni, kt kg saya orang panggil jambu keling.. bunga dia pon cantik luruh kat tanah merahhh jer boleh buat photoshoot baring2 atas bunga.. haha, akak ni buat saya tak sabar nk kg la pulak :)

adarnadzmie said...

buah jambu mcm ni sedap... rasanya kelat masam manis semua ada... teringat saya di kampung saya ada sepokok mak abah tanam...

teringat kata2 abah saya kak... pokok ni berbuah nnt boleh la anak2 merasa... x rugi berbudi dgn tanah...

saniah ibrahim said...

kak zakie ,ada pulak setem gambar buah jambu bol ya ...unik setem2 yang kak zakie simpan ya.
pokok jambu ni pun saya ada kat belakang rumah tapi susahnya nak makan ,dah lah tinggi .bila berbuah jatuh melambak je .Yang elok tak dapat nak ambil.

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

hahahaha.. sakit tau bila kena baling dengan bijinya.. hihi

Inani Hazwani said...

Sedap nya jambu ni kalau buat colek. Pehh !

norhidana miswan said...

waduh sedapnya jambo bol nih kak... dh lama sgt bertahun2 tak dpt rasa...

kt kampung dh ssh nk jumpa pokoknya

Mummydearie said...

Aduhai, kak! Jambul bol ya! Nama pun saya dah lupa. Rasa apatahlagi. Last makan masa tu saya masih kecil lagi, kak. Kotnya kat sekolah rendahlah.

Saya tak ingat pun biji jambu ni rupa macamana! Tahu makan aje.

Memori lama-lama tu walaupun kehidupan mungkin sukar, tetap indah untuk dikenang!

εïзmummyHazaεïз said...

aduhhh.. dah lama tak bersetem. Mase zaman sekolah collector :)

aryan azra said...

sedap kak jambu tu ,lama betul tak makan

wahida said...

ni saya panggil jambu susu...dulu kat rumah nenek ada pokok jambu ni...tapi skrg dah takde...huhu..
saya dah lama giler tak mkn jambu ni kak...rasanya last makan dulu masa sekolah rendah dulu...

Emarieys said...

sedap ni makan dengan colek....

Nor Azimah said...

Itulah nafsu yg dok terperam dlm bln puasa ni kak, sekali dia jmp jln utk menggoda, kakzakie pun terpedaya, hihi..
Saya tak kenal jambu ni, atau mgkn tmpt saya namanya lain.

Nor Azimah said...

Itulah nafsu yg dok terperam dlm bln puasa ni kak, sekali dia jmp jln utk menggoda, kakzakie pun terpedaya, hihi..
Saya tak kenal jambu ni, atau mgkn tmpt saya namanya lain.

Uncle said...

cicah garam belacan...

PeRdU cINta said...

Assalammualaikum kak....yang belum berapa masak sangat tu masih ranggup..makan dengan kicap dan gula..amboi....sedapnya :)

Fazleyatul Aini said...

kitorang panggil jambu ni jambu susu
sedap. saya suka. kat rumah kawan saya ada kak beso pokok dia
selalu muka tak malu mintak hihi

Sharifah Nadzarah said...

klu jambu sedap cicah kicap ngan gula kak..dulu rumah sebelah ada pokoknya tp skrg dah tebang..

ibuayu said...

jambu bol...rasanya anak2 sekarangx kenal jambu tu...diorg tahu jambu air je...

ibuayu said...

jambu bol...rasanya anak2 sekarangx kenal jambu tu...diorg tahu jambu air je...

Ahlam Miera Shafie said...

kat tempat sy jambu nih dipanggil jambu kayu.. memng susah nk jumpa sekarang... huhuhu lama xmkn..

paridah said...

BANYAK KOLEKSI STEM KENANGAN KAKZAKIE...JAMBU BOI MASAM MANIS SEDAP TU MENCICAH.

Nooriah Abdullah said...

wah stem UK dah ada tempat kat album stem kakzakie alhamdulillah
gumbira rasa nya kakzakie menghargai setem yang hanya 1 pound kot kalau tak salah kaknoor..

memang nostalgia jambu tu dulu2 saja dpt makan skrg ni mmg dah kurang jumpa jambu tu kan sedapnya kalau cicah garam belacan haha

Khairul Bariah said...

Jambu bol,sedap ni kak. Dulu masa kecik selalu jugak makan sbb ada pokok belakang rumah. Sekarang susah nak cari. Tak ingat bijinya mcm mana.
Dulu2 mmg susah,pernah adik lelaki saya curi2 panjat pokok jambu ni jual kat cikgu sekolah. Kami selalu tergelak bila terkenang balik

Khairul Bariah said...
This comment has been removed by the author.
@na said...

Jambu tu mmg kecur dibuatnya...segar bugar...mengancam betui...hehehe

Ahmad Hasif said...

waa banyaknya koleksi setem.. hoho

ooo jambu bol ya nama dia baru tahu..

Blogwalking sini, jom baca article seo ini

Tip SEO Cara Mudah Bina Tajuk site...

Miss Mirror a.k.a Sam said...

Sedapnya Kak Zakie jambu bol cicah sambal kicap. Strawberry pun tak leh lawan kesedapannya.

suka suka said...

Salam Ramadhan.. saya tiada koleksi setem buah ni.. memang terliur nengoknya.. hi hi

suka suka said...

Salam Ramadhan.. saya tiada koleksi setem buah ni.. memang terliur nengoknya.. hi hi

nini said...

Uiii sedapppp nya tuuuu.....terliur kita

QasehnyaRania said...

tetiba kan. ade aje yg di nampak dan diteringin kan.
nampaknya kakak kena balik berbuka puasa dgn bapak lah. sambil tu blh ambil buahnya.

babYpose said...

Nampak macam jambu air, betul kak zakie, bulan mulia semua nampak sedap dan rasa pun sedap..air tembikai jarang menjadi pilihan dah menjadi kegemaran :))

hainom OKje said...

Dinda panggil jambu ball kanda....
Dulu depan rumah mak ada pokok jambu ni. Tinggi pokoknya. Sedapnya kalau makn yg ranum tu. Lembut dan banyak air....adoiii kemecer pulak dah dinda ni

nOe suhaimi said...

macam jambu kepal je...tak tau la tempat lain panggil apa..

Yaya Azura said...

yaya pun ada album setem. lama dah tak bersentuh.
tapi dah lama tak terusik.