Tuesday, June 28, 2016

Matlamat dan tanggungjawab digalas

Setiap pagi sebaik melangkah keluar pintu rumah apa matlamat kita? Apa pun juga matlamat yang kita mahu sebenarnya mencerminkan semangat dan harapan keseluruhan kita. Samalah dengan kerjaya yang kita sandang ketika ini. Adakah kebahagiaan dan kesejahteraan keluarga yang mahu kita cari? Atau gaya hidup yang lebih selesa? Atau kedua-duanya sekali? Atau mahu lebih dari kesemua itu? 

Sebenarnya kebahagiaan dan keselesaan kita di tempat kerja berkait-rapat dan memberi kesan kepada orang-orang di sekeliling kita. Tidak kira sama ada kita adalah seorang ibu, bapa, anak, adik-beradik mahupun sahabat-handai. Kerana sebenarnya kerjaya bukan sekadar bekerja. Andai tujuan kita bekerja semata-mata untuk mendapat gaji pengakhirannya akan sentiasa tidak akan ada kepuasan di dalam hati. Tetapi sekiranya kita bekerja atas rasa tanggung-jawab dan ianya adalah ibadah secara tidak langsung apa pun jua pekerjaan kita pasti akan dapat dilalui dengan cantik dan indah. Bahagia di dunia sekarang dan pasti mengharapkan bahagia di akhirat sana kelak.

Sekadar hiasan - Ahad lepas aku buat laksa mencari bunga kantan sebab balik kampung tempohari lupa pula mahu mengambil di belakang. Beli di pasar dapat dua kuntum comel kecil saja. Harga satu kuntum RM1.50/-. Kalau di kampung berkuntum-kuntum sampai kembang macam ini tidak termakan.
~~ Mendidik hati tidak semudah mendidik anak mengenal ABC.~~

37 comments:

Norhayati Mohd Isa said...

Ye kak zakie..
Bukan mudah mendidik hati..
Hanya dengan pertolongan Allah jua hati akan terdidik..
Kena didik diri untuk selalu berdoa kepada Allah..
Agar sentiasa menunjuki jalan yang lurus..
kerana saya sebagai hamba ..
"Tiada daya upaya, melainkan dengan pertolongan Allah jua"

Wah akak buat laksa..
Sedapnya..
teringat pula saya laksa kak ngah saya..
Emmmm arwah mak pun menyukai hasil air tangan kak ngah tu..
Bunga kantan memang mahal sekarang ni kak..
Kat tempat saya ni dah RM2.50 sebatang dah..

babYpose said...

Bila diberi ilmu olehNya eloklah berkongsi ilmu memajukan keadaan, dari situ bermanfaat kepada masa dan tenaga kepada orang sekeliling sebagai beribadah kan.. saya rasa la kak zakie.. jika ada anak kecil, sudah tentu tenaga masa terjaga seperti beribadah juga jika betul menjaga amanah dariNya begitula ibaratnya inshaAllah. Kadang terbabas,,atas peringatan di atas dapat kembali niat yang betul. Thanks dear :)

Mar Mansor said...

kerja adalah ibadah...tidur juga satu ibadah..saya nak tidurlah...job pun takde..kih2

aby said...

Salam kz ..
Tuntutan utk menjelaskan bill Dan yuran2 Anak blajar menjadi focus utama bila melangkah kluar Dr rumah.

aby said...

Salam kz ..
Tuntutan utk menjelaskan bill Dan yuran2 Anak blajar menjadi focus utama bila melangkah kluar Dr rumah.

norhidana miswan said...

kene tetapkan hati kan kak....

kt kl ni pun bkn main mahal bunga kntan kak... aduh la

paridah said...

semoga matlamat hidup kita dunia n akhirat mampu dicapai sebaiknya bersama masa berlalu.

Nieyl said...

Hati kena dijaga dgn kawalan yg ketat...:)
Nieyl suka makan bunga kantan...
klu masak asam pedas...hmm...yumyum..

PeRdU cINta said...

Assalammualaikum kak..setuju...mendidik hati bukan satu yang mudah...perlukan bantuan Allah dan sokongan orang lain yang sama2 nak berubah..

idzwa kamaruddin said...
This comment has been removed by the author.
Nor Azimah said...

Bila kerja apapun kita niatkan juga sbg ibadah, in shaa Allah kita akn buat dgn bersungguh2, ada ikhlas supaya ada nilai di sisi Allah, kalo tak kita cuma dpt ganjaran di dunia shj, rugi...tak pun dihisab sbb gaji yg kita buat tak setimpal dgn kerja yg kita buat

Nor Azimah said...

Bila kerja apapun kita niatkan juga sbg ibadah, in shaa Allah kita akn buat dgn bersungguh2, ada ikhlas supaya ada nilai di sisi Allah, kalo tak kita cuma dpt ganjaran di dunia shj, rugi...tak pun dihisab sbb gaji yg kita buat tak setimpal dgn kerja yg kita buat

wahida said...

betul...bukan mudah nak mendidik hati...bila dah terdidik, nak istiqamah pun ada saja dugaannya...
itu lah hati yang selalu berbolak balik...huhu...

Malinda said...

betol sangat ape yg akak cakap tu kak...cam saya ni pulak tak koje duk rumah je tapi hari2 pon tetap pikir lebih kurang camtu gak...kalau bulan2 pose ni sebelom tido selalu doa dalam hati...ya Allah mintak2 tersedar la aku time sahur nanti supaya bole masak untuk suami dan anak2...alhamdulillah selalunye tepat je pukul 4.30 automatik kompom tersedo punye la...jam kunci gak sebagai persediaan...

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

kalau bunga kantan dah kembang macam tu.. tercapai tak matlamat kita jika nak buat laksa atau asam pedas kak? ni soalan serius sebab sy jarang masak guna bunga kantan

Qhaifa Nur said...

Jika dibuat dgn ikhlas lain rasanya kan kak zakie...
Bukan mudah mendidik hati menerima segalanya..

idzwa kamaruddin said...

pesanan yang bagus buat saya juga semua kak..semoga ia memberi sedikit kesedaran pada yang lain ;)

bunga kantan kat KL ni maha mahal kak ! tak sanggup nak tunjuk rupa tak sepadan dgn harga.

http://nurul-izwa.blogspot.my/2016/06/geram-tak-habis-lagi.html

Puan Kutu said...

Betul..nk m3ngajar anak abc pun susah..inikan pula mendidik hati..semoga rasa tanggugjawab tu membawa kebahagiaan buat kita didunia dan akhirat.Amin

Puan Kutu said...

Betul..nk m3ngajar anak abc pun susah..inikan pula mendidik hati..semoga rasa tanggugjawab tu membawa kebahagiaan buat kita didunia dan akhirat.Amin

Fiza Rahman said...

Terima kasih untuk peringatan ni kak. Memang susah nak mendidik hati.

Julia Johari said...

Menikam kalbu entry kakak hari ini...byk mesej yg julia terima...baik ibadah dalam pekerjaan mahupun cara mendidik hati..huhhh pandai kakak olah entry jadi padat...ye makin hari ada sebab kenapa julia dilantik jadi ajk kelab di pejabat...utk lebih belajar apa itu aktiviti bermasyarakat dan bekerja secara harmoni...bukan setakat hadap kerja sahaja...tp beraktiviti sekaligus...

Didik hati tu yg payah...mmg payah...cth nak didik hati suruh kawal makan tu pun satu kejahilan yg sgt susah nak buat huh

nohas said...

hati tempat jatuhnya pandangan Allah...jg tempat rebutan malaikat dan syaitan..mujahadah dlm mendidik hati..

laksa! belum makan lg sepjg Ramadhan ni..huhu...susah nk cari yg sedap..

Dkna Abza said...

setiap hari keluar rumah dengan niat nak cari rezeki untuk keluarga.. semoga allah murahkan rezeki kita semua

Irda Garmin said...

Betul tu kak..mendidik hati utk istiqamah tu payah...iman pun macam bateri..kejap ok kejap nanti jd xok balik..dan memang kita kena niat yg trbaik dlm aktiviti kita seharian...trima kasih kak atas pesanan...

kak..buat entry utk laksa pleaae...nak wat jugak.hehe

Nooriah Abdullah said...

assalamualikum kakzakie
apa saja kerja kita mesti lillahitaala
insya allah ada ganjaran nya
walaupun dimana saja level kita kan kakzakie

teringat bunga kantan kat umah
entah ada ke tidak lagi
sbb setiap kali raya memang tak miss laksa penang utk hidangan tetamu

Jie Susanos said...

ok..noted..

smoga kerja di permidahkan..

Ismiqbal Kôsyëk Abdullah said...

Sama-sama muhasabah diri setiap hari.. bukan mudah nak mendidik hati ni..tapi jangan putus asal.. tidak terlalu lewat untuk berubah dan jadi lebih baik.

Latest Update: REVIEW: Ramen Samyang Korea Pedas Halal

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Semoga kita semua menjadi insan yang lebih terdidik dengan kehadiran cahaya ramadan kali ini. Amin.
ps: Bunga kantan tempat saya pun boleh tahan juga harganya akak. Bulan puasa agaknya. Semua laku.

LM said...

Matlamat, niat dan keberkatan amat perlu kita semat dalam diri. Kerja apa pun niat kerana Allah pasti mudah segalanya

Bunga kantan klu rm1.50 kira murah tu kak. Beberapa thn lps kat sini rm2.5-4 sebatang. Skrg x tau sbb puasa kali ni sy x buat laksa

Mummydearie said...

Sebab itulah kena berbudi pada tanah ya kak. Kalau tidak macam nilah. Segalanya kena bayar dan mahal pulak.

Betul tu, kak. Kalau kita tak ikhlas bekerja, memang sentiasa ada rasa tak puas dalam diri. Tapi nak mendidik hati supaya sentiasa ikhlas dan penuh dengan sifat bertanggungjawab tu pun sukar juga. Adakalanya termakan juga dek godaan nafsu!

nhhas said...

mujur tak ada gambar laksa...

hi hi hi

adarnadzmie said...

mendidik ada lah perkara yg paling mudah tetapi sukar melaksanakannya sekiranya tidak mengetahui cara2 mendidik dengan betul...
semoga dipermudahkan...Aaminn

kak...bunga kantan kalau balik kampung mesti petik unutk dibuat laksa..hehe

Puan Wawa said...

betul tu akak. tempat kerja jika dijalankan dengan penuh amanah menjadi ibadah juga.. Gudang pahala kan

Puan Wawa said...

NIlai Vivix tinggi kak..")
InsyaAllah, jika kak amal vivix sayang nak tinggal..")

hainom OKje said...

Kalau namanya mendidik tak de yg mudah kanda....
Kanda kat KL seketul Rm3 henggit tau tapi tu 2 tahun sudah..... tahun ni kotnya naik lagi huhu...

Nurhuda Ismail said...

sebab tu kita tak boleh berhenti berbuat baik dan selalu memaafkan orang kan akak. sebab ketenangan yg kita perlukan :)

QasehnyaRania said...

betul tu
bukan mudah nak mendidik hati yg kadang suka berbolak balik.

aritu suami beli 3 kuntum brapa erk. lupedah. tp ye mmg x brapa kembang mcm di kg