Friday, June 3, 2016

Juadah menjelang ramadhan

Semakin dekat akan datangnya ramadhan semakin rancak juadah yang ada di sana-sini. Ini belum lagi ramadhan. Semalam walaupun aku tidak ke masjid tetapi juadah yang ada di masjid tetap dapat aku nikmati di rumah. Menurut hubby ada sebelas kariah masjid yang bersedekah di masjid malam tadi. Nasi ambang saja ada dua orang kariah, meehoon, nasi berlauk, mee goreng, nasi beryani, pulut kuning, nasi beringin dan macam-macam lagi. Di tempat kami biasa memang bila mahu bersedekah begini semua sudah berbungkus. Kalau setiap kariah membawa 50 bungkus bayangkanlah betapa banyaknya makanan berbaki sehingga diagih-agihkan kepada jemaah yang datang juga rumah yang berhampiran. 
Nasi berlauk - Untuk ini saja rumah kami ada dua. Tidak termakan oleh kami semua. Nasi putih, sayur kobis+kacang pancang+carrot+ tauhu+suhun. Ada ayam masak hitam/kicap. Dua-dua masuk dalam fridge. Tengoklah anak-anak ada di rumah kalau mereka mahu boleh panaskan masuk microwave.
Pulut kuning - Untuk ini kami dapat 3 bekas. Pulut kuning dan rendang daging. Adik dan Kak Meen suka. Tapi Kak Reen kurang suka daging. Dia makan pulutnya. Adik berkongsi dengan Kak Mira (anak buah aku)
Nasi ambang - Kami buka bungkusan ke dalam dulang. Tiga bungkus nasi ambang kami makan bersama. Ada serunding, ikan masin, ayam masak kicap, mee goreng, sayur sambal goreng makan dengan nasi putih. Lihatlah kami makan  sampai licin. Hanya meehoon sebekas tidak terusik. Banyak sangat tidak terhabis. Alhamdulillah.
Puding Raja - Ini pula budak yang mengaji datang menghulur sebelum mengaji. Walaupun aku ABC tetapi sebab Kak Reen, Kak Meen dan adik ada di rumah merekalah yang mengajar anak-anak yang datang mengaji. 
Sedap - Sebenarnya ini kali pertama aku menikmati juadah ini. Selalu nampak di blog kawan-kawan dan resepi tetapi tidak pernah membeli dan memasak/membuatnya sendiri. Alhamdulillah rezeki menjelang ramadhan.
Petang sebelum balik hari ini akan aku kemaskan semua barangan memasak aku di pejabat. Bungkus plastik masuk ke dalam cabinet kemas-kemas. Nampak gayanya sebulanlah aku rehatkan semua peralatan ini. Biasanya walaupun uzur syar'e ABC aku tidak akan makan juga. Kalau makan pun sekadar roti dan air kotak/mineral sembunyi-sembunyi. Walau dikelilingi sahabat non-Muslim tetap aku tidak mahu mereka nampak aku makan ketika di bulan ramadhan.

~~ Semoga Allah memberi kita semua kesihatan terbaik untuk beramal di bulan ramadhan ini.~~


40 comments:

babYpose said...

Assalamualaikum kak zakie, bagus kan minum/makan bersembunyi menyedarkan kita bulan mulia dan menghormatinya kalau bole tak nak miss kan..terlihat pulut kuning tu sedap daging pun nampak lembut.. bagusnya yang bersedekah, effort usaha tu lebih dikira dari memberi wang saja.. moga dipermudahkan untuk semua..

Qhaifa Nur said...

Alhamdulillah...byknya rezeki menjelang ramadhan
nasib baik ada ank2 kak dirumah klau jenuh juga nk habiskan..
puding raja nur x pernah rasa lagi...nmpk sedap
samalah dgn nur kak..wlau ABC ttp tak mkn demi ank2..klau x nnti byk tnya huhuhu

Sharifah Nadzarah said...

Alhamdulillah rezekikan kan..puding raja pun sy x penah makan lagi..cmne rasanya kak..hehehe

Khairul Bariah said...

meriahnya makanan yg dibawa balik tu
bila kakak pamer dan beritahu namanya
jelaslah saya
nasi beringin tu macam mana pulak ye?

saya pun kalau ABC, diam2 aje
tak kiralah di pejabat atau di rumah
tak mahu org atau anak2 tahu
cukup suami tahu sudah lah...

@na said...

Nasik ambang tu yang paling mengiurkan....emmm lama dah tk merasa...meriah sambutan ramadhan di serata masjid dan surau....barakah ramadhan kan kakzakie...

Norhayati Mohd Isa said...

Macam pra berbuka puasa ketika ramadan ye kakzakie..
Meriah juadah hidangannya tu..

Saya pun teringin nak makan puding diraja tu kakzakie..
Nak carilah jika ada yg menjual dibulan puasa nanti..

Selamat berpuasa buat kakzakie sekeluarga..
Semoga ramadan kali ini..
Menambah amalan ibadat kita ye kak..

saniah ibrahim said...

Murah betul rezeki menjelang ramadhan ya kak zakie....banyaknya makanan.Nasib baik budak2 ada bercuti ya.
Saya InsyaAllah tahun ini dapat lah puasa ,tak bermasalah seperti tahun2 sudah ,mudah2an dapatlah berpuasa penuh dah xde ABC lagi ni.
Selamat berpuasa kakzakie..Semoga kita diberikan kesihatan yg baik sepanjang mengerjakan ibadah ini.

saniah ibrahim said...

Murah betul rezeki menjelang ramadhan ya kak zakie....banyaknya makanan.Nasib baik budak2 ada bercuti ya.
Saya InsyaAllah tahun ini dapat lah puasa ,tak bermasalah seperti tahun2 sudah ,mudah2an dapatlah berpuasa penuh dah xde ABC lagi ni.
Selamat berpuasa kakzakie..Semoga kita diberikan kesihatan yg baik sepanjang mengerjakan ibadah ini.

adarnadzmie said...

lama x jalan ke blog akak... buzy sikit...

kak semua sedap... memang menaikkan selera...

PeRdU cINta said...

Assalammualaikum kak..alhamdulillah rezeki kan kak...wah suka la anak-anak comel tu oleh seabab mama ABC..makan kakak 3 orang ambil alih..mesti mereka pun rindu dengan kakak-kakak mereka...moga Allah pelihara setiap amalan kita..kesihatan kita semua juga..

paridah said...

RAMAI YG BERSEDEKAH MAKANAN MEMAKMURKAN MASJID JELANG RAMADAN...BAGUS SGT TU..BANYAK SEKALI PUDING RAJA PUN ADA SEDAPNYA.

Mia Kassim said...

Alhamdulillah ... murah rezeki kakzakie sekeluarga ..

Raihanah Ahmad said...

alhamdulillah sedap semua tu. puding raja tu best sekali. selamat berpuasa kakzakie

Inani Hazwani said...

Alhamdulillah murah rezeki. Puding raja tu memang sedap :)

Dkna Abza said...

puding raja tu nampak menarik kak. tapi dkna tak pernah makan ...

Zee Suhaini said...

murah betul rezeki akak..memacam jenis makanan ada..
SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN KAK..

Puan Kutu said...

Rezeki betul ye..memang puas la makan macam2 juadah menjelang ramadhan..betullah tu walaupun tak puasa seeloknya kita menghormati bulan mulia..makan pun kena sorok2 kan

Puan Kutu said...

Rezeki betul ye..memang puas la makan macam2 juadah menjelang ramadhan..betullah tu walaupun tak puasa seeloknya kita menghormati bulan mulia..makan pun kena sorok2 kan

Yana Yani said...

wah meriahnya menu
antara tanda hampirnya ramadhan di tempat saya
benda camni lah kak, bertukar menu =)

sayang pun sama kalau time ABC tu kak
memang tak makan minum walau colleague semua non muslim
saya sorok. malu pula rasanya

Nieyl said...

Yela..hari ini pun nieyl kena bawa barang² makanan kat opis balik rumah...hihi..nanti raya baru bawa balik opis semulaaa...

norhidana miswan said...

mmg betul2 nk nyambut pose nih ye k zakie...
tp ns ambeng paling mengamit selera dana

Nor Azimah said...

Tu blm masuk ramadhan kan kzakie, Alhamdulillah, murah rezeki kzakie, dan moga makin murah rezeki org yg suka bersedekah tu

Nor Azimah said...

Tu blm masuk ramadhan kan kzakie, Alhamdulillah, murah rezeki kzakie, dan moga makin murah rezeki org yg suka bersedekah tu

Kayu Manis said...

Wow2 meriah sgguh kakkk...
Kariah kt rmh nor ni pun tk kurang hebatnya...syukur nikmat

Othman Zan said...

Besnya Kak Zakie.. puding raja tu tak pernah makan.. tapi nasi ambeng memang saya suka.. kena lauknya ayam ungkep.. sedap tu kak zakie ooiii...

Dewi Aja said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

Mummydearie said...

Yalah, kak. Minggu depan dah mula puasa. Saya pun dikelilingi kawan-kawan non-Muslim tapi memang masa bulan puasa kalau ABC, saya lari sembunyi nak makan kalau teringin. Seganlah kalau mereka nampak saya makan masa di bulan puasa. Malas nak menjawab soalan mengapa tak puasa!

Fatin Mraz said...

menarik2 menu ni.. leh cuba nt

Azlan Strider said...

sedap2 makanan dia kak...tak dinafikan time bulan puasa memang banyak orang bersedekah makanan dekat masjid dan surau2..

Regards,
-Strider-

aryan azra said...

alhamdulillah rezeki tu kak, saya ornag pahang pun tak pernah merasa lagi puding raja tu sedapnya...

selamat menyambut ramadhan kak, maaf andai ada tersalah kata ye

aizamia3 said...

Teringat bila dok di kampung.. meriah nak sambut puasa. Sekarang, meriahlah jugak tapi tak sama macam dok kat kampung..

Fiza Rahman said...

Alhamdulillah...rezeki nak menyambut bulan ramadhan. Sedap nya tengok pulut kuning tu.

Selamat berpuasa kak.

insan marhaen said...

Selamat menyambut Ramadhan,

Persediaan saya, biasa-biasa jer...

nohas said...

Selamat menyambut Ramadhan Al-Mubarak..

ramai buat kenduri tahlil menyambut Ramadhan...meriah dgn makanan..

Bunda_nora said...

Rezeki menjelang Ramadhan namanya tu... Selamat menyambut Ramadhan Al Mubarak...

Jari Manis said...

Selamat menyambut Ramadhan Al-Mubarak..kak Zakie..same to me..semua stok makanan kat opis tu..dah bungkus bwk blk umah

Puan Wawa said...

Ya Allah, sedapnyaa kak.. :)

Mar Mansor said...

puding raja..terliur la kak..

amirah said...

selamat berpuasa akak dan family!

TukangKebun said...

Syukur Alhamdulillah.

Salam Ramadhan buat Kak Zakie sekeluarga ya.

Terima kasih selalu datang jenguk kami di kebun ini berikan idea macam-macam yang dapat kami manfaatkan.