Monday, November 28, 2016

Kasihnya ibu

Sejak bersalinkan empat ekor anak, Jojo menjadi kucing yang alim. Tidak seperti dulu suka bermain. Sudah jadi ibu muda dek kena rogol kucing liar di luar rumah. Itulah sibuk sangat keluar rumah bila ada peluang. Tidak terkejar tuannya bila dia sudah dapat peluang keluar rumah dan hanya akan balik rumah bila lapar. Akibatnya sudah kena rogol. Tetapi apa yang kami puji Jojo punya sifat keibuan yang tinggi. Sayang betul dengan anak-anaknya. Pantang mendengar kucing liar di luar rumah pasti cepat saja masuk ke dalam besen yang menempatkan anak-anaknya. Kini dari empat ekor tinggal dua saja yang hidup. Mungkin sebab Jojo belum cukup matang menjaga anak. Kami rasa berkemungkinan anaknya mati sebab tertindih sewaktu menyusu. Sedar-sedar balik dari shopping anak-anak memberitahu baby kucing sudah mati. Sedih.


Apa yang sadis mestilah aku kena simpan suara lebih sedikit kerana Jojo dengan anak-anaknya ini. Bayangkan bila aku buka pintu bilik tiba-tiba tersembul muka dia sedang menggonggong babynya. Mahu tidak bergegar satu rumah dengan jeritan aku. Kak Reen yang sedang menyidai kain, Kak Mira di dalam bilik dan KakMeen yang di depan PC terus datang ke bilik mama. 


Kalut dan panas terus kepala mama bila bertembung dengan Jojo begini. Memanglah anak-anak ketawa tapi dada mama berdegup kencang. Kalau lemah jantung boleh pengsan.

Sayang - Lihatlah sudah tidak mengira Kak Reen sibuk mengambil gambarnya pun dia buat tidak tahu. Mahu mencari lokasi baru untuk anak-anaknya selesa. Itu anggapan kamilah

~~ Binatang pun menatang anak bagaikan minyak yang penuh.~~


40 comments:

Norhayati Mohd Isa said...

Hihihi..
Tergelak saya baca ayat kena rogol tu kak..
Tak pasal-pasal kecik lagi dah jadi ibu..

Sayang sungguhlah Jojo kepada anaknya tu..
Sebab tu digogoi anaknya kemana saja..
Kata almarhumah mak saya..
Kucing baru lahirkan anak memang tak kasi orang tengok anaknya..
Sebab tu dia pindah randah dibawa anaknya utk disorok..

Hahahha kalau saya ada dirumah akak pun mahu pengsan juga..
Asyik dengar akak menjerit.. terkejut dibuatnya hihihi..

Warisan Petani said...

Kata orang, ibu kucing akan memindahkan anak2nya sebanyak 7 kali selepas dilahirkan.

Mazniza Mustapa said...

Kasihnya ibu kucing 😃 anak 4

εïзmmyHazaεïз said...

Kikiki... Nasib baik kak zakie tak tersungkur kak depan pintu. I love cat & kitten mcm akk. hehehe

Kakcik Nur said...

Aduhai... kakcik tak boleh nak tahan gelak bayangkan Zakie 'takut' dengan kucing tu...

Tapi tak boleh nak kata apa, adik perempuan kakcik pernah terjun 5 anak tangga rumah kampung sebab takutkan anak kucing.... :)

Bunda_nora said...

hahaha...itulah...suka sangat keluar lepak2 kan dah kena rogol... kan dah termengandung dan terberanak sudah... Nasib baik pandai sayang n jaga anak2... sepatutnyer menjadi contoh pulak kat manusia2 yang suka buat anak luar nikah, pastu buang2 anak...ada pulak tu dah elok2 ada anak halal...disia2kan.. pakat ngan boy fren dera n bunuh anak sendiri... hishh! malu jer kat haiwan..kan.

nurbijen said...

Kucing yg lepas beranak, mmg mcm ni kakak... Suka sgt pindah randah.. Bawa anak ke tempat yg lebih selamat agaknya...

Jojo jugak yg rileks walau nampak kakak bukan main kalut and takut... kikiki

nadhie wueen said...

yup maybelah jojo masih belajar jadi ibu yg baik. hihi. syg betul dia kat anak dia

Nieyl said...

itula dia kucing....
kalau dia rasa anak dia x selamat...
asyik nak berpindah saje..

Nor Azimah said...

Hihihi, mesti saya pun gelak mcm nak rak kalo nampak situasi kzakie terkejut tu, haii..gelihati saya.
Dah sampai fitrah dia tu, sbb tu dia keluar, dan sbb tu dia kena 'rogol', haha..

Nor Azimah said...

Hihihi, mesti saya pun gelak mcm nak rak kalo nampak situasi kzakie terkejut tu, haii..gelihati saya.
Dah sampai fitrah dia tu, sbb tu dia keluar, dan sbb tu dia kena 'rogol', haha..

paridah said...

Memang tergelak baca tulisan kakzakie terkejut tengok jojo gonggong anaknya...risau juga tengok kucing selalu gonggong anak kecilnya kemana saja. mungkin itu sbbnya yg bawa kematian kpd dua anaknya kot..agak2 saja.

PeRdU cINta said...

Alhamdulillah..Jojo dah jadi ibu mudalah..tapi betul la kak...kawan PC takut dan geli dengan kucing..ada sorang lelaki..sorang perempuan..bila keluar makan...kami sibuk tunggu makanan yang di order..dia mata melilau tengok sana sini..takut ada kucing..memang lucu..tapi ksian pun ya..sebab tak aman nak makan..sudahnya makan tapi kaki bertenggek atas kerusi macam mencangkung..

norhidana miswan said...

teringat dulu2 masa kecik dana ingat dia saja gigit leher anak kecik nya gitu msti sakit tp itu rupenya cara kucing dukung anak keciknya

kucing, malahan binatang lain pun syg anak nya... kita manusia yg ber akal pun kadang tak reti syg anak sampai sanggup di bunuh ngn tangan kita sndiri...

aRz MoHa said...

ibu kucing lebih suka bawa anaknya masuk ke rumah...mungkin lebih selamat rasanya

Ann Ishak said...

manalah si jojo ni nak sorokkan anaknya :D

nuyui a.k.a miss YUI said...

kasihnya kucing pd anak-anaknya kan..

Cik Itah said...

dia nak pindahkan anaknya sebab rasa terancam kut..biasanya kucing macam tu hehe

Inani Hazwani said...

Comel comel kucing akak :)

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

hahahahhaha.. dia yg sanggup tu kakzakie.. hehehehe.
kucing sy memang pantang terlepas, pantas suami kejar sebab takut kena ro***

amirah said...

hihihi..tak pasal2 jojo kena jadik ibu muda ye kak...

Muja.. said...

kak Zakie, word kena rogol tu x boleh tahanla.. tertawa sekejap..akk fobia ngn cat yer ?

saniah ibrahim said...

Assalam kakzakie,....alahai kakzakie ni buat saya gelak sendiri je ,baca jojo kena rogol ni....Terimakasih lh terhibur juga hati saya ni baca cerita lucu kak zakie ni.Kucing beranak kecil ni saya dh lali menghadap situasi begini....memang stress walaupun .

nohas said...

suspens kan nampak kucing gonggong anak dia mcm tu..kalau saya pun mesti menjerit..kesian Jojo, tinggal dua anak dia..jaga diri ya, Jojo, jgn kena rogol lagi..hihihi..

LYAfrina said...

hehehe..sian Jojo..
anak dara kan..mmg mjdi rebutan..
sama lah mcm Caldina.. xpasai terbunting..
ni dh bersalin plok..
xpasal dah dpt 8 ekor anak.. haha

kucing ni naluri dia kt ank sgt kuat,..kdg kita ambik skit pom dia dah marah..
sama mcm caldina lya..sgt2 sygkan ank dia.. mmg dia jaga betul2..
mujur caldian x pindh2kan ank dia..lya pom ltk dlm srg..tp pintu terbuka..sng dia nk kluar msuk..
biasnya kucing akn suka pindah2 ank dia bila dia rsa ank dia x selamat..maybe ramai y berkerumun..mcm caldina y ank 1st dulu..kbtulan msa tu buat mkn kt rmh..ramai dtg n tgk dia..lps tu..sibuk duk nak alih ank dia..

Rozita Abdul Rahman said...

kurungkan kak.. dah cukup anaknya dalam 6-8 minggu menyusu mandulkan..kalau tak harus membiak banyak tu..

ibu kucing pun tau sayangkan anak ye kak..

Cik Yaya said...

salam..

oh.kucing pas bernak ni mmg suka pindh ye.xbagi org tgok ank dia?huhu
risau nau la tu org amik ank dia kan..huu no wonder ade kucing yg bru pas branak ats bumbung uma yaya tu dia amik blik ank dia bila kiteorang bwak turun ank dia..risau jgk tkut jatuh dr bumbung ank2 kucing tu..huuu

Kin Aziz said...

Kucing (Belang) saya pun baru lepas beranak, depan-depan saya kepala anaknya tersembul keluar. Terkejut, rasa loya pun ada. Tapi bersyukur, persiapan semua sudah ada. Cuma Si Belang ni agak lokek sikit...dia jaga betul2 anak2 dia. Sampai saya pun tak dapat tengok. Dapat tengok pun time Belang beranak je....

Mar Mansor said...

rogol? akekeke..
kasih ibu..seorang kucing memang sayang anak-anaknya

MisDiarios said...

Tersentuh baca.. memang tak kira haiwan pun sygkan anak. Nikan pula manusia kak kak azie

MisDiarios said...

Tersentuh baca.. memang tak kira haiwan pun sygkan anak. Nikan pula manusia kak kak azie

Nooriah Abdullah said...

Assalamualaikum kakzakie
Kucing mmg macam tu
Kadang2 pindah punya pindah sampai dia sendiri pun tk ingt dimana dia pindahkan anak2 nya

gadisBunga™ said...

alamak. kat rumah akak dah ada kucing??

Qhaifa Nur said...

Tabah ya kak zakie...walau takut kucing..dlm rumah ttp bela kucing...smua demi ank2
Kalau Nur dgr hubby or ank2 nk bela kucing...bangkang cepat2 huhu...geli gak sama akak
Itulah ibu kucing jaga rapi ank2nya...
Ayat kna rogol ketawa Nur kak

QasehnyaRania said...

pepagi baca entry ni gelihati dibuatnya.
betul tu kakak
mmg caring sungguh
merata diusung anak tu jauh dr pndgan org

idzwa kamaruddin said...

Heheheee...Mama Zakie tak boleh kawan adik la mcm ni..adik kalau nampak kucing mau dipeluk sampai minta ampun..kekeke..

Apa pun Jojo cantik ! Moga lagi 2 ekor baby dapat survive :)

SYANI said...

Tu la.. binatang sayang anak siap digonggong kesana kemari untuk keselamatan & keselesaan anak.. Yang manusia, udah beranak main tinggal je merata2 anak tu..

hainom OKje said...

Bercucu dah kanda ye haha ....
Yelah... mau tak laju degup jantung tu, dah katanya takut ye kanda.

hainom OKje said...

Dah ada nama ke belum tu kanda?

Wani Sukarno said...

hiii kena rogol ..rumah wani tak bela kucing dah,, ingat dulu bela kucing... tapibaru-baru ni bonda wani cerita rumah mak su wani ada kucing beranak sulung ,, habis kelima-lima ekor anak mati.. tak pandai jaga... ibu kucing relax dok tidoooo punya kerja,,