Thursday, November 10, 2016

Meredah legasi almarhum bapak

Meniti hari-hari berlalu tanpa bapak membuat hubungan kami adik-beradik bertambah erat. Apa lagi abang kami satu-satunya anak lelaki yang kini semakin bijak mengorak langkah sebagai pengganti bapak di kebun-kebun yang ditinggalkan kian serasi berada di kampung. Kulit Abah Din (panggilan anak-anak) juga kini semakin gelap kerana panahan panas mentari. Namun semua itu membuat Abah Din semakin kental memandangkan dengan berkebun kini banyak peluh mengalir keluar. Tidak perlu berjoging lagi seperti dulu-dulu lagi.

Packing - Bersama pekerja sudah berguni yang dituai. Sebenarnya ini yang second-grade. Sebab petikan yang pertama sudah terlebih dulu diekspot. Selepas tuaian yang pertama putik jagung selanjutnya akan dibiar lagi dan dituai menjadi 2nd grade inilah. Sudah ada yang menempah untuk dipasarkan di pasar malam. Mana yang besar akan tetap dibawa masuk ke Singapore.

Lihat di belakang - Masih ada lagi yang belum dituai. Menanti masa. Pergi kebun pun masih terselit pen di poket baju. Sudah terbiasa sewaktu di pejabatlah agaknya. Kami ketawa.

Sesak - Sumbat selagi ada ruang. Tempat beku saja di isi dengan sedikit udang dan sotong.
Lihatlah salah satu peti-ais yang kecil di rumah kampung kami penuh dimasukkan seguni jagung menanti adik-adik-anak-buah pulang ke kampung. Betul-betul mengikut jejak almarhum bapak. Bila menuai hasil mesti ingat kepada anak-cucunya. Kini giliran Abah Din pula. Siap bergambar dan dimasukkan ke dalam group whatsapp keluarga. Siapa cepat dia dapat! Itu yang diwhatsappkan kepada kami semua.

~~ Semoga Abah Din terus cekal meneruskan legasi almarhum bapak.~~


40 comments:

Acik Erna said...

Alhamdulillah kakzakie ada abang yang meneruskan usaha..tentu dia tertunggu tunggu kepulangan adik2

Sue Bee said...

Berbudi kepada tanah, dapat hasil lumayan lagi..

E'in said...

bestnya ade kebun sendiri! jagung dh laa feveret e'in.. huhu

Wani Sukarno said...

ya Allah kak zakie.. terkejut ..tengok jagung dalam peti hiii..nak buat apa la tu.. alhamdulillah ada juga pewaris yang sudi meneruskan legasi... :)))

Miss Mirror a.k.a Sam said...

OMG!!. Jagung tu... look so yummy & fresh Kak Zakie.

norhidana miswan said...

aduh kak, menggodanya jagung2 tuh...
alhamdulillah ada abang akak yg menguruskan legasi arwah abah akak...

nampak kegigihan nya di situ, takpe makin hitam jnji dia hepi

lieyalatif said...

ya Allah kebun jagunggggg...luas hah kak....dan lieya baru tau jagung boleh simpan dlm peti ais mcm tu....lepas ni kalo beli byk boleh laa simpan....lieya selalu beli ngan kawan yg duduk melaka....die balik jenguk anak bini die kat purajaya...mmg fresh2 jagung dpt....rebus pun jgn lama2..kang ilang manis die kan kak

dorsett pink said...

perrrghh! bestnye. ni kalau buat bubur jagung sedap ni. yumm. yum.yumm

Inani Hazwani said...

Hasil berbudi kepada tanah kan kak. Puas hati bila dapat hasil banyak macam ni

Mizz ErMa said...

wah, sedapnya dapat makan jagung frest, boleh buat jagung bakar, jagung rebus, bubur jagung, cekodok jagung..hihihi

Mar Mansor said...

wah kak, hasil yang mengagumkan..siap export negara jiran lagi.
kak, nak sikit...hehe

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

sy ada kenangan memetik jagung di kebun masa kecik2 dulu kakzakie.. indahnya menuai hasil

Mummydearie said...

Nasib baik ada anak lelaki yang meneruskan legasi bapak Kakzakie. Kalau dilihat-lihat pada gambar, tentulah Kakzakie seluruh keluarga akan terkenang-kenangkan arwah bapak...

Penuh peti sejuk dengan jagung. Itu pun siapa cepat, dia dapat ya! Mesti Abah Din saja-saja pancing whatsapp keluarga dengan gambar ni, nak tengok siapa yang terpacak depan rumah dulu ^_^

Atie Yusof said...

Banyaknya jagung kak.. buat stok lama tu... alhamdulillah , kiranya Abah Din dah menggalas tugas almarhum bapa...seronok lah anak-anak...

PeRdU cINta said...

Alhamdulillah...suka PC tengok...rezeki kan kak...moga Abah Din terus menjaga pusaka yang diwarisi dan diwariskan..moga setiap jariahnya menjadi neon neon indah untuk arwah bapak akak di sana..meriah dalam peti ais dengan jagung ya..hihi...hujung bulan ni pun cuti sekolah bakal bermula...

Unni Anje said...

meriahnya jagung penuh peti ais.. buat jagung bakar perhhhh!!

Nory Zoulkefle said...

penuh peti ais dengan jagung....dappppnyaaa

Sheila Adziz said...

syoknya berbudi pada tanah... byk sgt jagung, sedap mcm2 leh buat.... semoga abah akak sihat dan sentiasa cergas bermain dgn alam dan dimurahkan rezeki....

Nieyl said...

waaahhhh...banyaknya jagunggggg...

hainom OKje said...

Berapa ekar kebun kanda ni agaknya ye...Masih banyak nampaknya belum dituai tu

Tak rugi berbakti pada tanah ye kanda. Itu janji Allah
Geramnya tengok jagung dalam peti ais tu kanda. Kalau dibiarkan kat luar takut busuk ye kanda. Berapa lama boleh tahan kalau dibiarkan kanda?

CikNaa said...

banyaknye jagung! next entry akak kena letak bubur jagung ni..hehe. semoga abang akak diberi kesihatan yg baik untuk meneruskan legasi almarhum bapak..amin..

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...wah bestnya...sedap kalau dt jagung yg baru mcm ni...:)

wahida said...

tu diaaaaaaa...penuh jagung...
bestnya kak zakie...kalau dekat saya dah mintak sikit tu...hehe...

paridah said...

sedapnya jagung manis ni buat cekodok r bubur..abang kakzakie dh tunaikan amanah arwah ayah kakzakie dgn sempurna tu demi menafaat semua waris ayahnda kakzakie...syukur

Angah said...

gemuk gemuk jagungnya...

Bunda_nora said...

Syukur lah dengan ada nya Abah Din meneruskan peninggalan abah, semoga tak terbengkalai begitu sahaja apa yang diusahakan abah selama ini.

Kalau dekat mahu jugak mengecek kat Abah Din barang 4 5 tongkol jagung.. haha.

NEKCIK said...

Makna mmg gigih lah arwah bapak kakak ni kan..mengusahakn kebun jgung nya..untong anak cucu masih dapat merasa hasil peluh atuknya
Semuga Abah Din sihat utk meneruskn usaha usaha berkebun amin

Warisan Petani said...

Alhamdulillah.
Ada juga kuah yang tumpah ke nasi.

ujie othman said...

Ya Allah kak...sukanya saya tengok kebun jagung tu! Saya dulu pun hampir jadi petani jagung, tapi terhenti di tgh jalan. hehee

Nooriah Abdullah said...

Salam jumaat kakzakie
Wah banyaknya jagung memenuhi ruang petiasi sampai bersesak2 alhmdulillah rezeki semoga aruah jugak mendapat pahala berterusan ameenn

Nor Azimah said...

Salam jumaat kzakie. Bukan ikut jejak bapak je, raut wajah pun dah ikut juga kan><
Bestnya dpt mkn jagung fresh dari ladang kan, sedap dan manis.
Semoga abg Din terus gigih meneruskan legasi arwah bapak.

Amy Hilmirda Daud said...

Penuh peti ais dengan jagung kak. Alhamdulillah, Rezeki ahli keluarga.

Norhayati Mohd Isa said...

Bestnya kak zakie..
Jagung fresh dari ladang..
Jika direbus..
Manisnya..
Abah Din dah tak kerja ke kakzakie..
Elok lah meneruskan legasi almarhum bapak tu kan..

nOe suhaimi said...

Alhamdulillah...ada penyambung kerja almarhum bapa kak zakie...

tengok jagung...sedapnya bubur jagung...

Fiza Rahman said...

Alhamdulillah... Ada jugak pewaris yang meneruskan legasi arwah bapak. Bestnya tengok jagung yang banyak tu.

Normala Saad said...

bestbta ada ladang jagung...kalau saya hari2 makan jagung rebus pun tak apa..tak jemu

Adam said...

Baru saya perasan ada pen kat poket.
Kalau kamu tak beri tau tu saya nampak jagong aja.

nhhas said...

Allahuakbar. Ntah kenapa rasa sedih baca entri ini.

Semoga roh arwah ayah akk tenang d sana.

Semoga uncle din juga keep fit n healthy with the orchid...

adarnadzmie said...

Alhamdulillah.. berbudi pada Tanah hasil yang lumayan...

Rozita Abdul Rahman said...

entah kenapa.. terharu baca entri ni kak..