Thursday, December 8, 2016

Hablumminallah, hablumminannas

Setiap kali cuti sekolah inilah satu masalah yang pasti akan aku hadapi. Belum pun mama Zakie mereka ini selesai berwirid kaki-kaki mungel dengan muka selamba sibuk berebut mahu mengambil Al-Quran dan Iqra' masing-masing. Semua mahu jadi orang pertama duduk di depan mama. Cepat siap cepat boleh main, itulah yang mama sudah arif benar. Jadi kalaulah mama Zakie mereka ini belum pun masuk rokaat ke dua muka sudah tersembul depan bilik sudah pasti selesai mama solat mereka akan dipanggil. "Pergi wudhu' dan solat dulu." Oleh itu bila ruang bilik tidak cukup adalah seorang anak 'cerdik' ini solat di depan televisyen. 

Abang - Lihatlah  dia bersolat tidak mengadap qiblat. Mama tidak tahu sebab mama di dalam bilik. Gambar ini Kak Meen yang ambil. Dia solat mengikut arah carpet kecik tempat kegemaran Jojo kucing anak dara mama di sebelah itu. Mengadap ke utara. Siapalah yang tidak tergelak. Habis satu rumah termasuk semua anak-anak yang lain ketawa. 
Anak belum baligh beginilah. Bila ditanya apa dijawabnya, "Kalau rumah abang memang menghadap arah sanalah selalu ibu dengan papa sembahyang abang tengok." Jawapan mudah seorang anak berusia 6 tahun. Tapi jangan tidak tahu semua bacaan solat dia sudah baik dan mantap sebab anak ini belajar di tadika Pasti yang berteraskan didikan Islamik. Sebenarnya apa yang aku mahu terapkan jangan mengejar yang sunnah tetapi yang wajib terabai. Bersyukur juga ibu-bapa mereka tidak kisah apa pun aku susun untuk anak-anak mereka.

Titipan - Ini bukan mainan abang di atas tapi adalah titipan seorang teman blogger. Kalau boleh dia mahu kanda dia ini comey macam dia juga tapi si kanda dia ini tidak juga comey-comey. Jazakallahukhairon Adinda Hainom.
Berkat kasih sesama teman
ukhuwah terjalin indah sekali
solat menjadi tunjang keimanan
sedekah membuka pintu rezeki

~~ Semoga hubungan dengan Allah dan sesama ummah terus terpelihara.. Hablumminallah, Hablumminannas. ~~


56 comments:

umi alya said...

Alhamdulillah, sejuk mata memandang..

nuyui a.k.a miss YUI said...

alhamdulillah.

aameen..

lieyalatif said...

ADUHAI....sejuk mata tgk akak didik mereka....moga membesar menjadi insan berguna dan membawa segala tunjuk ajar dari sekolah, akak dan parents sampai bile2 dimana jua....

Umie Adli said...

lea suka baca kalau ada entry anak-anak kecil ini kak. terhibur hati..dah mula teringat kat budak debab Adli...

Inani Hazwani said...

Terhibur tengok perangai anak anak ni. Takpe niat nak tunaikan solat tu dah ada kan :)

Kamsiah Yusoff said...

saya yg tengok gambar ja pun dah tergelak kak zakie..alahai naka kecil..

Kakcik Nur said...

'melentur buluh biarlah dari rebungnya'... :)

Kayu Manis said...

Alhamdulillah
Dpt uztazah yg hebat
Beruntung bdk2 ni

Nieyl said...

Syukur Alhamdulillah...
walaupun salah..tapi niat utk solat itu dah ada..bacaan pun Alhamdulillah..
semoga menjadi anak yg soleh...

Ann Ishak said...

bagusnya abang, baru enam tahun dah bersolat

dorsett pink said...

Alhamdulillah abang dah pandai solat walaupun tak menghadap kiblat. ok lah tu. good start.. semoga semua anak-anak akak membesar menjadi anak yang soleh & solehah di dunia & akhirat

nasa mulia said...

Alhamdulillah, besar esok dia tahu lah kena ikut kiblat, yang penting konsisten dia nak solat.

Liza said...

hihihi, ni la yg akan kita ingat bila diaorang dh besar nnt kan kak..

saniah ibrahim said...

Alhamdulillah....Nampak tekun abang kecik tu bersolat ,tak kisah mana kiblat.

Nor Azimah said...

Hihi, takpelah kak, yg penting dlm hatinya dah tersemat satu tanggungjawab yg wajib ditunaikan. Moga rebung yg dilentur menjadi buluh yg tegak..

norhidana miswan said...

hehehehe mcm2 kerenah ye kak... pandai je depa nih

bdk sekecik tuh, jawapannya kalau dia tanya jujur je...

*wah2 sampai dh kak nom nyer hadiah

Qhaifa Nur said...

Alhamdulillah...sejuk hati kita melihatnya
Nanti2 pandai la kan kak..

Ira said...

Alhamdulillah.. Yg penting dia nk solat kan kak.. Smga jadi anak yg soleh..

nOe suhaimi said...

Alhamdulillah...kecik2 dah pandai solat...

Miss Mirror a.k.a Sam said...

Sejuk perut ibu yg mengandungkan..

Julia Johari said...

Lucu baca kisah abang yg berumur 6 tahun...wah sudah tahu setiap bacaan dlm solat alhamdulilah...anak julia Qaiser ilman pun akan sekolah PASTI mulai bulan depan utk umur 5 tahun...hrp nanti abang Qi ikut jejak abang 6 thn dh pandai solat...syukur!

Falsya said...

kelakar pulak bile falsya baca cite anak2..comel jer tau..hehehe...asalkan die nak solat kan kakak..ngeeee..

Acik Erna said...

Alhamdulillah dah pandai bacaan solat ketika.masih lagi.kecil

paridah said...

Alhamdulillah dh pndai bersolat walau msh kecil...kakzakie bagi kak alamat ya emel kak paridah.ishak@gmail.com

Unni Anje said...

alhmdulilah kecik2 da pndai.. sejuk mata memandang.. moga jadi anak soleh :)

nuyui a.k.a miss YUI said...

salam jumaat kak..

Norhayati Mohd Isa said...

Bila akak cakap sesuai jer solat ..
Pasti mereka berlari mengejar yang dulu..
Mengingatkan saya mengaji quran dulu2 kak..
Gitu jugak perangai saya ketika itu hihihi..
Cepat habis cepat main hahha..

Memang kak kena didik mereka dari kecil..
Sebaiknya carilah tadika yang mendidik dunia dan akhirat kan kan..

Wah lepas ni makin comey lah akak ni..
Sesuai masa tu dipanggil Datin Zakie :)

Rozita Abdul Rahman said...

bagusnya kak.. usaha tu je dah buat sejuk hati tengok..

idzwa kamaruddin said...

6 tahun yg bijak! :)

nohas said...

bagus Abang ambil initiatif solat diluar tapi itulahh..tersliap qiblat..hihi..semoga jadi anak soleh..

Bunda_nora said...

haha comel jer jawaban budak cerdik ni.

wahida said...

terus teringat si junior kat rumah pengasuh tu kak...dia pun sama mcm ni lah...solat main ikut dia je..haha...

IsmiNur said...

assalamualaikum kak...

moga anak ini jd anak soleh...mula2 belajar solat mcm2 kan...kta dulu lebih kurang mcm ni la gamaknya :)

saya cikgu ma, kalao akak masih ingat...dh lama menyepi...sekarang teringat nak jenguk2 kenalan kt blog :)

webctfatimah said...

Assalaamu'alaikum wr.wb, Kak Zakie Purvit yang dikasihi....

Memang seronok mengajar anak-anak mengaji. Mereka selalu macam tu kak berebut nak cepat. Saya dulu pun seperti itu jugak...hehehe. Anak-anak sangat jernih hatinya, apa yang dilihat itulah yang diikut. Memang lucu melihat kesalahan mereka yang tak terduga dan dengan rasa tak bersalahnya. Mudahan akan mendapat ganjaran dari Allah atas usaha mengajar anak-anak mengaji. Aamiin.

Salam manis dari Sarikei, Sarawak. :)

atiehilmi dot com said...

sejuk nye hati bila tengok anak berebut al-quran.. kan kak.. hee~ anak2 saya berebut jugak tapi siap bertampar tolak tumbuk bagai.. sudah nya beli sorang satu.. haa.. dah tak berebut dah..

Amy Hilmirda Daud said...

Cepat baca cepat dapat pergi main, Amy ingatkan dapat cepat balik... heheh.

Lya Amie said...

wah sejuk perut ibu mengandung :')

ewanthology said...

melentur buluh dari rebung.

Mas said...

seron0k bca

Dewi Aja said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website kami http://kbagi.com/ atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

kyo_9 said...

Wow, kecik2 lagi dah tau tuntutan solat dalam agama
Moga membesar menjadi mukmin yang bertakwa, insyaAllah

abuikhwan said...

Assalamualaikum kak, semoga sentiasa diberikan kesihatan yang baik.
Dikesempatan ini saya ingin mengucapkan selamat menyambut maulid ar-rasul 1438H kepada akak sekeluarga. Mudah-mudahan kedatangan hari bersejarah ini akan meningkatkan lagi kecintaan kita kepada baginda saw. Allahumma solli `ala saiyidina Muhammad, wa `ala alihi wa sahbihi ajma`in...

E'in said...

alahai abg.. semoga jd anak yg soleh ye syg..

Raihanah Ahmad said...

Alhamdulillah, besar esok dia tahu lah kena ikut kiblat, yang penting konsisten dia solat.

Mar Mansor said...

alhamdulillah..anak-anak yang baik

Cho Zila said...

ala comeljer... nampak bijakjer walaupun dari belakang.. .tahniah kak zakie dapat menjadi sebahagian dari perjalanan hidup anak2 ini... macam saya sentiasa ingat saat2 belajar mengaji dulu.. .teringat kenangan dengan kawan2 dan sentiasa menitipkan al-Fatiah untuk arwah guru mengaji saya...

PeRdU cINta said...

Merekalah menceriakan hari-hari mama zakie ya kak..alhamdulillah :)

Cik Itah said...

sejuk mata memandang..alhamdulillah

Kesuma Angsana said...

wah ade kiriman istimewa buat kak zakie yer he3.. mesti seronok kan

Warisan Petani said...

Besar peranan kakak dalam mendidik keislaman mereka.
Teruskan selagi terdaya.

nhhas said...

Bagus Abang.
Anak Soleh, Insya Allah.

Mama zakie kena tampal arrow arah kiblat ni.

hihihi

Fatin Days said...

Bagus abang 6 tahun dah rajin solat. Semoga konsisten & jadi lebih balk :)

http://www.fatindays.com

hainom OKje said...

Haha....budak budak ni kadang kadang janji boleh je kan kanda. Nak solat cepat dapat ngaji cepat, boleh main lama sikit hihi...

Terima kasih sudi menerima cenderahati yg tak seberapa tu kanda...

TukangKebun said...

Comel jawapan spontannya.

Cik Yaya said...

Alhamdulillah..
bcaan ok pun da ckup baik utk ank seumur itu kan..
bkn senang nak mengajar ank kecil ni..=)

QasehnyaRania said...

alhamdulillah..
kagum dgn tahap bacaan anak anak usia ini..

selamat bermasker kakak :)