Tuesday, November 15, 2011

Adik buat kakak malu

Kelas tuisyen anak-anak mengadakan majlis makan-makan dua hari lepas. Bermakna telah tiada lagi kelas tuisyen untuk tahun 2011. Majlis diadakan pada waktu malam lebihkurang jam 8:00 malam. Papa mereka yang menghantar kerana aku kurang sihat. Balik dari majlis malam itu masing-masing bekejar mendapatkan aku yang sedang berbaring.

Kakak: Mama tahu adik tadi dah buat malu tau.

Mama: Kenapa dik? Apa adik dah buat (muka adik masa itu sudah berubah dan tidak menjawab).

Kakak: Masa makan tadi adik tumpahkan air minum atas karpet cikgu. Kak Mien malulah. (Kakak memberi penerangan. Adik datang menghampiri mama dan melekapkan mukanya di perut mama. Itulah perkara yang biasa dilakukan bila rasa bersalah).

Adik: Adik tak sengajalah mama (airmata sudah berjurai). Masa adik bangun karpet itu bergerak jadi gelas air adik tergolek.

Mama: Ohhhh... tak ada apalah cikgu pun tahu bukan adik sengaja kan. Kakak dulu pun pernah jadi macam itu juga. Dah.. dah... tak ada apa nak malukan.

Pada aku perkara biasa kalau setakat tertumpah gelas atau tertumpah pinggan masa majlis dengan anak-anak, tetapi tidak pada anak aku yang kedua ini. Dia malu bila adiknya tertumpah air sewaktu majlis itu. Ada cikgu-cikgu pula mesti dia anggap adik dia tidak seperti adik orang lain yang tidaklah membuat kakak/abang dia malu. Tambahan pula sewaktu gelas tumpah, dia bersama seorang lagi teman baiknya yang mengelap. Terasa macam bibiklah agaknya.


~~Makan dengan anak-anak masa kecil dulu bukan setakat tertumpah gelas air, bahkan tertumpah nasi atas riba pun pernah aku alami. Kejadian pula sewaktu menghadiri majlis perkahwinanan. Masa tertumpah adalah rasa kesal sebab baju kotor tapi hendak buat macam mana selain bersihkan sedikit dan sambung makan semula.~~




100 comments:

Kunang-Kunang said...

Assalamualaikum Kakzakie,

Betul tu, kerenah anak2, Tapi mungkin 'kakak' belum faham tu.

Biasalah kan bila dah ramai tu, macam2 hal jadi, gelas pecahlah. Kalau raya tu silap2 tabung kuih boleh pecah. Apa nak buat, biasalah kan.

Kita orang dewasa ni pun kalau nak jadi, tak boleh kata apa!!!

missbby said...

Biasalah tu kak..saya ni pun dalam proses sedang mengalami masalah cam gitu..Ada 2 orang anak kecil yang dalam proses membesar, bukan setakat tumpah air ke makanan lagi, pernah muntah lagi kak..redha jelah..

Marina Monroe said...

Salam,

Alhamdulillah..penerangan yg baik utk anak yg berasa bersalah..hehehehe

miloais said...

alahai... kesian kat adik
sheols tak sengaja tu...

mama maman said...

kerenah anak2 mmg berbagai... sabar je la..:)

ngan penerangan akak tuh rasanya kakak dah faham dah tuh..

cinnamon.com said...

tumpah air je dik...biasalah tu...kan

kakcik said...

Namanya pun anak-anak. Mak budak pun kadangkala tertumpahkan air/hidangan. :)

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

kecik-kecik dulu sy salu malu bila adik asyik nangis dlm kelas hehe

Sharifah Nadzarah said...

assalam kak..
biasalah budak2 kak..siapa ada anak mesti dah alami kejadian mcm ni..tumpah air/nasi..muntah lah..
bagi ibu bapa mmg akan terima keadaan mcm tu ..mungkin bagi kakak2 kepada adik2nya mungkin blom biasa alami..selalu ibu & ayah yg lap..tetiba dia kene lap so malulah dgn kwn2..xpe..pengajaran utk smua..
aleya pun kdg2 merungut bila suh lapkan air yg adiknya tumpahkan kak..

No Lan said...

alahai..kesian pula kat adik..No sedih sangat time dia duk dakap kakZakie tu..sebak pula No..

betul kak..anak2 ni klo tak tumpah kan sesuatu mmg bukan budak2 la namanya..anak2 No tak terkecuali..

WuMing said...

Kita kena banyak bersabar ketika mendidik anak nii..

WuMimg pun kadang-kadang tersasar juga... he..he..he..

bujal X said...

budak~~tak sengaja tu~he~~

ibundo said...

hati anak-anak memang begitu kan? selalu juga berlaku di rumah ni, anak pecahkan gelas, bibik pecahkan pinggan, air tertumpah dikarpet. Tugas kitalah supaya mereka tak rasa bersalah. Dah memang sampai masanya benda tu nak pecah.. Dah kena ketikanya air tu nak tumpah di situ..

HappyIrfa said...

kesianny pada kakak dan juga pada adik..tak sengaja tumpahkan..

kita pun yg dewasa kadang kala hilang pertimbangan bila anak2 buat 'hal' di majlis orang

So Shy Lady said...

ololo skit je tuuu. kakak t.pyh rs malu ;)

Amie said...

he he hee... anak-anak memang begitulah ye, tapi kalau rasa malu yang tebal sangat tu... kena kikislah sikit-sikit bagi kurang malunya...sebab nanti tension pulak dia kalau berhadapan dengan situasi yang dia rasa memalukannya...

Halim RSaga said...

Anak saya yg solung pun kadang2 suka mengadu pasal anak yg no 2 .. kalau perangai tak kena dgn dia .. tp saya selalu kata .. kalau apa2 tolong adik .. jangan kutuk .. budak2 biasalah ... saya pun dulu2 makan berterabur jugak ... masa majlis org ..

ainnoraini said...

lagi ramai anak lagi ade mcm2 ragamnye...sabar je laa...

kakak malu ye...biasa la kanak2 mmg mcm tu...

(Lizz) http://www.mummycute.com/ said...

anak-anak saya memang suka tul tumpahkan air memang budak2 kan...takperla kakak adik kan kecik lagi...tak sengaju tu..

MamaEma said...

anak semakin meningkat dewasa..satu satu dia belajar sesuatu perkara..

norhidana said...

hehehehhe... nama pun budak2 kak... pada dia dh besar sgt la slh adik tu yek, sbb majlis tu ada kwn2 ngn cikgu2 kn...cube kalu masa tu dia yg tertumpah air...

sian adik... tp takpelah kan kak,budak2 nih kejap je kalu dia mrh ke apa..pastu elok semula

~aSFaLiZa~ said...

biasa la. budak2 kan

JunAina said...

anak Aina kakak & abang sellau bertekak siapa yang harus bawak adik bila jiran2 buat birtdhday party anak2 mereka...takut jadi kes cam nilah...

budak tengah nak membesar akalnya belum cukup lagi...

amirah said...

adik tak sengaja kan tu..nak wat camne..tp kalau bab tertumpah2 ni biasala kak..kalo ahmad makan semua benda boleh terbang sini sana

@cu SaYaNg said...

orang tua pun kadang2 makan nye tertumpah juga apa lagi budak2

LadyBird said...

lady pernah je time kecik2 dulu..
malu.. ngs time tu jugak.. ye la kan makan elok2 tetibe tertumpah.. sdgkan bukan kite yg buat (hakikatnye kerana kita).. lady faham sgt perasaan adik tu..

aanie said...

kakak malu dgn kawan2 dan cikgu...
nak buat camne, adik tak sengaja....

sy dulu anak sy cirit kat kedai makan...kena sampai ke lantai...malunya sy...terus x pegi dah kedai tu..

Zaitun said...

Tak sengaja lagi pun budak2,memang biasa berlaku.Yang kita khuatiri bila budak2 yang selalu buat masaalh bila ada majlis tertentu.

Amy Syaquena said...

Alahai sian adik , adik x sengaja la kakak...tapi apa yang terjadi kat kakak pernah terjadi dekat amy , rasa lucu pun ada kalau di ingatkan..

Ila said...

kakak tak pahamlah tu kan...dia ingat adik sengaja buat agaknya

cheqna said...

alahai..sian plak adik...
hehehehe
biasalah tu..budak2..bukan sengaja...

lieynanilaz said...

kerenah anak-anak kadang-kadang menguji kesabaran...

dwaty said...

biasalah tu kak adik beradik... saya ngan abang tak pernah tuisyen sama2... tapi kami dulu pun satu sekolah... cuma tak sama sesi... bila abg buat malu... saya buat derk... hehehehe

ibuintan said...

kakaknya terasa malu sendiri pulak ye.. mungkin malu pada kawan2nya tu


sedangkan orang tua pun ada yang menumpahkan makanan/minuman... tak sengaja kan

aimie amalina said...

hayo2
ciannye adikkkk..huhuhu
kecik2 kan..nak wat canne
heeee
tapi ye ngaku kesalahan die
baguslah

heee
x takot pon nak ckp kat mama die =]

Eye_nee said...

Kita yg dah dewasa ni mmg memahami situasi makn bersama anak2 ni kakzakie..tp bg si Kakak dia tak boleh menerima...teringat saya kak..disuatu majlis kenduri kawen...air sirap tertumpah masuk dlm pinggan saya oleh anak yg kedua tu...umur dia dlm 4-5 yrs lah masa tu...berenang-renang rendang dan ayam masak merah dlm pinggan...

ieja amieja said...

cian adk yer..ntah2 adk yg terlbh malu dr kakak atas perbuatannyer yg x disengajakan..kakak plk malu sbb adk dia yg tumpahkan...hurmmm..bese la tu..dah nama pun bdk..

Qhaifa Nur said...

risau jugak bila anak2 kita tumpahkan air kat atas karpet jiran2 tau sedara, tak mare alhamudillah...

selalunya anak pompuan yg akan rasa malu dari lelaki..

rATu kEBaYA said...

teringat kejadian masa saya berumur dalam 10 thn.. saya tertumpah dan pecahkan gelas di kedai makan.. mmg malu sampai sekarang ingat..

Kakzakie said...

@ Kunang-Kunang: Wa'alaikumsalam kak ani. Adik agak ligat berbanding kakak dia itu yg bila dah terjadi si kakak malu


@ missbby: Sebab itu Huda kakak dah terbiasa kalau jalan dgn anak-anak masih lagi bekal baju buat mereka


@ Marina Monroe: Wa'alaikumsalam auntie. Kalau tak si kakak tak happy dgn adik dia auntie.


@ miloais: Dah terjadi tapi kakak dia masih malu walau si adik dah tak rasa apa


@ mama maman: Sebab itulah kalau mereka nak pergi berdua selalu dari rumah lagi si kakak dah pesan minta si adik jgn buat hal


@ cinnamon.com: Si kakak tetap malu


@ kakcik: Kalau kita lain cerita kakcik. Senyum buat sendiri ini si adik buat si kakak kena lap itu dia malu


@ Rina Avail: Bila kenang balik mesti gelihati kan rina...:)


@ Sharifah nadzarah: Itulah agaknya sampai balik pun masih nak bercerita dgn kita SN


@ No Lan: Anak kakak kalau nak menangis mesti muka dia dulu lekap kat perut kakak. Tapi dah oklah No. Budak-budak samalah kakak pun faham


@ WuMing: Kakak pun sama WuMing. Ada masa kakak pun lupa juga


@ Bujal x: Betul tak sengaja. Cuma kakak tak boleh terima. malu


@ ibundo: Cuma cara nak setel aje berbeza kan kakpah..


@ HappyIrfa: Kalau ikutkan si kakak pun pernah juga tertumpah tapi masa mama/papa ada... so bila turn adik dia pulak rasa malu

~ yus ~ said...

kalau ada anak kecik, benda2 mcm ni biasa kan kak...

Mula2 dulu mmg tak biasa, rasa malu, tp lama2 tak kisah sangat. Yang penting mereka belajar dari kesilapan..

Anak kakak yang kedua tu mungkin tak biasa, mula remaja, tu yg malu tu kan kak...

kesian pulak kat adiknya, bukan sengaja pun..

p/s: akak..yus pergi Gambang Sabtu ni, sampai Isnin..:).Akak pergi bila??

wahida said...

mcm tu lah kan kak bila ada anak kecik ni...mcm2 kerenah...

tapi bila ingat balik rasa sweet lak memori tu...

ajumohit said...

alahai ciannya adik, kakak pon mengadu perkara yg benar, tp perbuatan adik bukan disengajakan, lepas tu kt umah cikgu kakak mien tu yg kakak rasa malu kot...takpe ye adik, proses membesar heheheh

Kakzakie said...

@ So Shy Lady: Hehehe.... dah malu makan pun kurang selera agaknya kan


@ Amie: Kakak yg malu makan ok lagi tapi adik yg rasa bersalah makan tak selera sebab itu balik masih ke dapur cari makanan hihi...


@ Halik RSaga: Itulah anak-anak biasa ada saja yg dia akan adukan pada kita.


@ ainnoraini: Si Kakak tu malu sebab kena lap air yg tumpah agaknya ain


@ Lizz-mummycute: Kadang nak buat mereka berbaik kita kena jadi org tenah yg adik Lizz


@ MamaEma: Betul Ema. Sebab itu kena jaga dua-dua hati jgn ada yg terasa


@ norhidana: Masa itu kakak rasa ramai budak dan cikgu itu yg si kakak malu sebab adik dia dah tumpahkan air Dana...


@ ASfaliza: Cuma kakak tak boleh terima...


@ JunAina: Itulah selalu bila sebelum pergi siap pesan macam-macam pada si adik


@ amirah: Kalau kita Amie tak adalah rasa apa tapi kalau dgn si kakak itu yg jadi hal


@ Acu Sayang: Betulah Cu...


@ LadyBird: Kakak rasa masa di sana adik dah nangis juga sebab itu balik rumah masih nak makan lagi tak puas makan di sana


@ aanie: Ala aanie kalau kakak tak kisah budak bukan tahu apa tak sengaja lagipun.


@ Zaitun: Kalau si kakak jenis tak kisah sebenarnya isu kecik Kak Zai tapi sebab si kakak malu itu yg jadi isu mengadu pada mama


@ Amy Syaquena: Kenangan masa kecik selalu buat kita senyum Amy


@ Ila: Si kakak tahu tapi sebab adik jenis aktif itu dia kata adik tak berhati-hati


@ cheqna: Yg kakak kesian lepas adu-mengadu ini dia ajak kakak ke dapur minta makan


@ lieynalinaz: Betullah...


@ dwaty: Terkenang masa kecik ye dwaty. Sekarang bila ingat senyum sendiri kan...

Kakzakie said...

@ ibuintan: Kakak terasa semua org tengok dia itu yg dia malu


@ aimie amalina: Dia tak takut mengaku cuma sedih agaknya sebab si kakak asyik kata adik buat dia malu


@ Eye_nee: Kita dah jadi emak dah lalui semua ini eye_nee tapi anak kita baru kena sikit dah malu


@ ieja amieja: Adik bukan malu aje ieja, tapi rasa bersalah juga. Tambah lagi si kakak dah buat muka masam mestilah dia takut


@ Qhaifa Nur: Tapi kalau kakak dah selalu ada budak-budak di rumah kakak tak terkejut kalau tertumpah itu ini. Kadang mainan pun ada yg hilang sebab mereka suka agaknya. Tak apalah niat sedekah aje


@ Ratu kebaya: Kalau 10 tahun memang masih ingat RK. So kalau hero RK tak sengaja terjadi benda yg sama jangan marah hihi...


@ wahida: Kalau dah ada anak mesti faham sangat hal-hal begini wahida


@ ajumohit: Anak-anak begitulah aju. Balik mesti ada yg nak diadukan pada kita...Pergi berdua gitulah jadinya.

Kakzakie said...

@ Yus: Kalau dah jadi emak Yus dah baisa tak rasa apa cuma terkilanlah sikit sebab bimbang rosakkan majlis org.

p/s: Kakak pergi akhir bulanlah Yus. Sebab kakak mungkin akan terus ke Terengganu...

munna said...

dah besar anak kakak dah ada perasaan malu.... biasalah tu.....

Papa Mifz said...

biaso la kan...tak daptkan dielakkan bendo2 mcm nih...namo pun budak2...

nabilah_2908 said...

kesian pula pada adik... :)

takpe la...boleh di jadikan pengajaran... :)

pena rozie said...

Biase la budak2...

Anaa said...

hihihi.. kerenah adik beradik.. emak jadi jaksa pendamai.. :)

pena rozie said...

Biase la budak2...

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

mungkin kakat tak fhm itu perkara biasa.masa kecik2 mereka mmg selalu tumpahkan air kan kakzakie?

Rai said...

anak-anak kecil selalu tumpahkan air di majlis org..bukan kakak je..saya pun kadang-kadang rasa segan..tapi nak buat macam mana..tak sengaja..

azian said...

akak zakie...
huhuhuhu...rindunya kak akak....
anak2 ni kan, kdg2 buat kita hilang sabar(sy je kot akak kan penyabar...heheheh)kl mkn kat luar, malu jek dgn org...mkn bersepah sepah...sudu terpelanting laa....nasi tumpah lah, tom yam tumpah laaa......addehhhhh....anak sape laa tuhhhh...

sahromnasrudin said...

penerangan yang kakzakie jelaskan sudah cukup menjelaskan maksudnya...kedewasaan akan membuatkan mereka lebih memahami

Ucu Faridah said...

biasalah anak dara..malulah tu...dan kalau ikut psikologi ank kedua biasanya memang sensitif..

Liza said...

salam kak zakie...anak2 liza pun cmtu gak la perangainya...ada jer yg diaorg buat, tp apo nk dikato...sabo jer la....hihihihi

makdara TERdiva said...

anak perempuan sy lasak ckit..
tak sah kalau mkn, air tak tumpah
dan selalu gak dia & kerusi terbalik..
geram jer..tp nak buat camne..budak tengah lasak..tp dululah masa umur3-6 thn

cemomoi said...

ada kesedaran tu kira ok le tu cuma nasib tak menyebelahi dia berbanding memang jenis tak ble bawak majlis... tapi nak wat camana memang bebudak pon, kalu sama je tak meriah pulak idop walopon kita rasa sedikit sengsara. apa pon kesilapan akan jadik pengajaran

Kakzakie said...

@ Munna: Betullah munna...


@ Papa Mifz: Budak yg satu tak kisah yg satu berkisah sangat


@ nabila_2908: Memang kesian sebab dia makan pun jadi tak selesa dan serba tak kena kakak rasa


@ pena rozie: Itulah ragamnya


@ Anaa: Jaksa pendamai kena adil sebab dua hati nak diadili


@ Lydia Miza: Sebab itu kakak kata dulu pada si adik yg si kakak dulu pun sama juga


@ Rai: Tapi kalau kakak dah biasa. lagi budak-budak selalu dtg rumah kakak.


@ azian: Lagilah kalau macam Muiz & Muaz masih kecik lagi. Kakak dah arif sangat dah.


@ sahromnasrudin: Janji masam muka mereka tak panjang sudah shah


@ Ucu Faridah: Itulah Ucu, dia punya malu macam dia yg salah pulak.


@ Liza: Kita dah jadi mak kenalah lihat dan nasihatkan itu ajelah Liz
yg boleh kita buat


@ makdara TERdiva; Anak sulung kakak dulu macam itu MDT. Duduk pun kerusi boleh tergolek. Sekarang dah anak dara 15 tahun dah...:)

Kakzakie said...

@ cemomoi: Tapi anak kakak yg no. 3 ini banyak sama dgn yg no. 1. Jenis yg clumsy sikit. Jadi itulah mudah terjadi yg tidak diingini...

azi said...

Salam Rindu Kakzakie..
Kakak..bab tumpahkan air atau makanan tu...memang biasa bagi budak-budakkan. Adik Aishaa tu, kalau minum air dalam gelas....tak tumpah, memang tak sah..sampaikan Along dan Kakak Ainaa selalu cakap kat dia..."Tak Tumpah, Tak Sah.."..he..he..

Iza Teratak Usang said...

Assalam..
Hmmm..biasa la tu bagi kita yang dewasa ni tapi mungkin lain perasaan mereka (kanak-kanak).

Ati Masrif said...

biasalah tu kak zakie
budak2 tengah nak membesar ni
cepat benar rasa malu

anak2 ati dulu pun macam gitu
bawa adik2 pergi ke kelas depa
pun depa malu..huhu~

yan said...

That's normal lah kan kak.. Kalau tak cam tu, tak meriah hidup kita ni..

Kakzakie said...

@ Azi: Busy hujung tahun ye Azi. Baguslah business homestay kan...Anak-anak yg dah besar ingat dia dulu tak macam adik dia kan


@ Iza Teratak usang: Kita dah matang, dia baru nak membesar silap sikit dah malu memanjang


@ Ati Masrif: Agaknya memang begitulah Ati. Anak kakak no. 1 & 3 boleh ngam, tapi dgn yg no. 2 ada aje tak kena...

Ros said...

Salam,

biasa la kan buadak2 ni,lagi pun tak disengajakan ,kadang2 kita yang tua ni pun pernah jugak alami benda yang sama kan...

Kakzakie said...

@ yan: Betullah Yan kalau tak ada mereka kita yg rasa lain macam kan...

ainhany said...

salam akak,

syukur...bahagia anak beranak..:)

Betapa jasa ibu sebagai pendamai dan penyejuk dikala kepanasan.Hargailah ibu ye anak2..Ayuh saling bermaafan kakak maaf adik ye..ucu setuju dan tabik spring kepada mama...:)

Mamamya said...

betul lah kak...lia sedang mengalami fasa yg akak b'tau tu (air n nasi tertumpah kat riba) anak2 kecil mmg begitulah ragamnya....kdg2 rasa nak marah juga tp bila di kenang2 semula..namaya pun anak2...kene sabar je lah (w'pun selalu jg hilang sabar..aduhai... )

Much Melo said...

marilah kita meleraikan. jangan berpanjangan, kan.

Tiramisu Fatiema said...

huhu belajar drp kesilapan...

Mutiara Bernilai said...

alalala,, nangis pulak dia..

meh sini meh, akak mutaiar blanje eskrem :)

Fatin Mraz said...

setuju dgn ain hany.. ibu sbg pendamai dan pemujuk..

=)

CIK JATT said...

adik tak sengaja kan. kakak tak payah nak malu ok. bila dah besar sikit, adik pun pandai la, lebih hati-hati, macam kakak jugak:)

eelobor said...

bila dua2 dah besar nanti... mesti ada kenangan terindah antara mereka yang membuatkan mereka bertambah rapat dalam hubungan mereka

Afida Anuar said...

budak-budak kak zakie, macam tu la. Kita pun orang tua ni kekadang pernah juga tumpahkan air dengan tidak sengaja kan?

Rashid said...

wah sensitif juga kakaknya itu. Tapi itu rasanya menggambarkan cara berfikir yang agak baik ..

Sekamar Rindu said...

salam...

selalu berlaku mcm ni..tak sengaja tu..kak.

Liyana Zahim said...

Nak nangis sy baca entry kak zie ni.. mcm tulah sume ibu jaga anak2 masa kecik.. sy pun mungkin pnh tumpahkan mknn atas bju mama sy.. tp da besar degil je ngan dia..

neway kak zie, contact houseboat tu sy tatau.. Tp nnti sy tnye uncle sy ok.. InsyaALLAH lau ade sy bgtahu kak zie..

:)

Citarasa Rinduan said...

selamat pagi kak zakie..
suka dengan entry ttg anak2...

Bilalah umai nak dapat adik...?

Cik Ina Do Do Cheng said...

Assalamulaikum kak zakie

ala benda-benda cam tu tak boleh nak jangkakan. anak-anak cik ina pun pernah wat cam tu gak. tak kisah , cuma cik ina tak suka kalau ada orang dewasa boleh menjeling atau marah , kalau ada budak tertumpahkan sesuatu. geram je dibuatnya.

che mid said...

Salam, nasib baik kakak tak marah adik masa depan cikgukan.. takpelah lain kali buat lagi he he

MR . ORLANDO AHMAD said...

best layan kerenah anak2... hilang semua letih bile tengok keletah diorang kan kak :)

Kancil 8349 said...

pernah sekali anak kancil jatuh dari tempat duduk tengah makan....ndak duduk diam...bila dah rasa sakit baru diam

eiza said...

salam perkenalan...

saya blog walking dari blog missbbydua.

anak-anak saya pun sama nakal dan lasak..3 org je pun tapi macam ramai sgt..kadang2 tengok org anak smpai 5, 6 tapi rilek je...tapi bila dioerang senyap je risau la pulak!

Kamsiah said...

salam
mcm anak ke 2 saya,berumur 18 th,..kalau makan kat luar...mestipot pet pot pet bila si adik berumur 5 th makan tak ikut 'protokol' hehe...budak2...mestilah comot,sudu garfu berlaga ting tong ting tong...tumpah air,tumpah nasi

ct rahani said...

budak2 tertumpah apa2 normal la kan kak.. anak sy yg kecik pun pantang nampak cawan atas meja.. laju je amik dan tumpahkan air..

mama tims said...

kak saya pon dah byk kali megalami situasi tu kak..
maklumla anak ada 4 org,sumer laki lak tu..pening..

Tentang Kita said...

perkara tu biasa jer namanyer pun budak2 lagi mmg la...nnt dia kan belajar supaya x cuai lg...harus ader perasaan malu...

Daddylicious said...

hehe bukan sekali tetapi banyak kali berlaku....mmg sudah bersedia utk segala kemungkinannya...budak2 biasala..

PCL said...

selalunya lah, anak2 saya yg beza umur dorang 4 thn tu mmg selalu buat malu kakaknya....tapi tu masa kaknya skolah rendah dulu..skarang dorang dah kamcing giler..masing2 dah pandai cover..jgn ada sampai terbocor 'rahsia' yg sepatutnya dirahsiakan...

hakak CNN said...

yerlah kak..menda macam tuh memang takder aperlahhh setakat tumpah air..semua org paham biler dah ader anak neh macam-macam..kak mien kecik lagik diyer ingat salah besar dan memalukan lahh tuhh..siann adeqqq..sedih pulak bacer ayat diyer nak nangess tuhh...*haku cuba bygkan situasi diyer maser tuh kak,sian plak kat diyer*

dhiera said...

kesian adik. sedih kena blame~

Cikli said...

adik beradik biasa begitu

Queenie said...

kakzakie, tertumpah air/makanan, tak pernah jadi isu bg saya, tentulah mereka tak sengajakan, anak2 pun mcm ketakutan bila itu terjadi tp saya selalu beritau takper...mari sama2 kita bersihkan...

amalan gini memupuk rasa tolak ansur dlm diri anak2...

tp kakak tu rasa malu tentu bersebab, takper...tu perasaan biasa yg hidup dlm jiwa anak2 sebayanya...akan berubah bersama masa...

cikceriacorner said...

salam akak...

ala kak kan...xsengaja..xpe kan..heheh

Kakzakie said...

@ Ros: Betul tu Ros

@ ainhany: Dah oklah ain sekarang..


@ Mamamya: Kita dah jadi mak memang dah tak heran kan Lia


@ Much Melo: Ok dah MM.


@ Tiramisu Fatiema: Hari ini belajar esok ada lagi TF


@ Mutiara Bernilai: Nangis sebab rasa bersalah MB


@ Fatim Marz: Begitulah nampaknya


@ Cik Jatt: Macam itulah CJ. Tak tahu dulu dia pun sama juga


@ eelobor: Kakak harap begitulah hendaknya ee


@ Afida Anuar: Kalau kita dah faham, tapi si kakak rasa malu Fida


@ Rashid: Entahlah Rashid. Si kakak pun dulu sebenarnya sama juga


@ Sekamar Rindu: Sebelum pergi sudah di pesan, tapi sampai sana masih jadi juga hihi...


@ Liyana Zahim: Hmm... sekarang dah besar kalau tumpah juga memang nak kena LZ....:)


@ Citarasa Rinduan: Insya-Allah akan sampai masa Umai pun dapat adik juga


@ Cik Ina DDC: Wa'alaikumsalam Cik Ina. Kalau kita rasanya memang tak kisah. Kakak pun sama juga kalau ada org dewasa yg still tak faham....


@ che mid: Masa kejadian tak tahulah kakak CM sebab mereka sesama mereka


@ Mr. Orlando Ahmad: Mana tak letih dik... tapi kalau tak ada pun tak boleh juga


@ Kancil 8349: Kakak dah pernah alami juga cikgu


@ eiza: Salam bersambut:)
Anak lelaki mesti lagi hebat kan ieza...


@ Kamsiah: W/salam. Lagilah si abang dah besar mulalah nak atur si adik ye...


@ ct rahani: Itulah ct bila dah lalui baru kita tahu macam mana mak kita dulu jaga kita kan


@ mama tims: Wah... 4 lelaki bestnya. Mesti hebatkan


@ Tentang Kita: Mas terjadi kakak rasa siadik dan sikakak sama malu


@ Daddylicious: Dah sedia maklum ye daddy:)


@ PCL: Kakak kena tunggu 3-4 tahun lagilah nampak gayanya PCL


@ hakak CNN: Kakak dah biasalah CNN. Cuma si kakak tu kalau dgn kawan dia cukup malu kalau adik dia buat hal


@ dhiera: Biasalah dhiera..


@ Cikli: Sekejap aje tapi mereka dah lupa.


@ QUeenie: Kakak pun faham Q. Si Kakak kalau boleh adik kenalah sentiasa perfect kalau di depan kawan/cikgu mereka itu yg dia mahu


@ cikceriacorner: W/salam. Kakak memang tak ada apa tapi sikakak tu ccc.

Sarah Syazwani said...

ank sy pn pernah terjadi terpecahkan gelas ms kt hotel..aduhaii rs malu gak..tp xdela nk marah sbb dia x sengaja pun..cuma nasib x kene bayo..huhu