Thursday, November 3, 2011

Gembiranya tidak terkata

Hujung tahun amat sinonim dengan pemberian diari dan kalender. Saban tahun aku merupakan orang pertama menerima diari dan kalendar tapi tahun ini adik menjadi orang pertama. Tidak rugi adik menjadi pembaca setia novel-novel keluaran PTS Publications and Distributors Sdn Bhd. Buku seperti Empat Imam besar dan ramai lagi pejuang Islam yang telah dibukukan oleh Pak Latip Talib juga keluaran PTS Publications - ini biasanya milik aku. Semalam adik dapat bungkusan sampul surat dari PTS Publications & Distributors S/B.



Cop - Bila dapat sampul surat yang ada cop ini adik sudah melompat mesti ada novel baru.


Diari Sarah - Pada awalnya disangkakan novel bertajuk Diari Sarah. Bila diselak baru tahu ia adalah diari untuk tahun 2012

Sampingan - Diberikan beberapa risalah berkenaan novel-novel dan majalah baru keluaran PTS Publications. Ada juga disertakan kupon potongan harga hingga membuat adik sudah tidak sabar untuk ke kedai buku.


Selak - Bahagian dalam diari tersebut.



Adik tidak ada FB atau blog. Seandainya ada mesti sudah diluahkan kegembiraannya yang tidak terkira kerana baru tempohari dia mendapat hadiah sebuah novel, buku nota dan pin baju PTS Publications. Hanya dengan mengisi keratan penanda buku pada borang yang dikepil pada novel-novel yang dibeli dia mendapat novel tersebut. Semalam pula tanpa ada apa-apa penyertaan dia diberikan diari untuk tahun 2012. Terima kasih PTS Publications and Distributors.






~~ Dulu aku mendidik anak dengan membelikan buku cerita mengharap agar bila sekolah kelak rajin membaca. Benar mereka minat membaca tetapi membaca novel bukan buku pelajaran. Membaca buku pelajaran sentiasa kena pantau selalu tidak seperti membaca novel yang kalau dalam bilik air pun masih boleh membaca. Susahnya mahu membuat mereka rajin belajar sebagaimana mereka mengulek novel.~~





64 comments:

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

canteknya diari tu! sayang nk buat tulis hehe


biasalah kak..sy dulu pon suka baca novel..as long as novel yg baik x apalah..

Mamamya said...

mmg gembira bila dapat hadiah yg x dijangka kan....tahniah ye adik :) blh di coretkan mcm2 citer dlm diari tu nnti....

Fatin Mraz said...

kegembiraan itu dapat dirasakan disini juga! ;)

baguslah anak akak suka membaca... cuma nak 'tuning' kan ke buku pelajaran agar sama minat dgn novel tu.. mcm mana ya? =]

Amie said...

sekurang-kurangnya dengan membaca novel minda anak-anak mampu berimaginasi tentang apa yang dibaca, berbanding menonton....imaginasi kurang digunakan... apa pun memang anak-anak kurang minat baca buku pelajaran,

kakcik said...

Anak2 lelaki kakcik tiada minat memabca seperti mak mereka walaupun dari mereka kecil kakcik rajin belikan macam-macam buku.

ainhany said...

salam akak,

tahniah adik.....diary 2012 untuk adik.Nanti adik tanya mama nak tulis apa dalam tu..

Tahniah kakak,berjaya menjadikan buku sebagai santapan ank2..melentur buluh biar dari rebungnya...Dan adik boleh kemaskinikan buku NILAM degn sinopsis buku dibaca..Mana tau lagi 3-4 tahun adik antara dinobatkan TOKON NILAM..cu tunggu muga dapat tenguk adik bejaya..

napalah akhir2 nie--semangat mmbaca cu pula dah menjunam..Ya allah ampunilah daku..

Sharifah Nadzarah said...

BESTnyaaa..dah dapat diari...
aleya pun cenderung kepada membaca skrg ni...tapi wat masa lebih kepada buku & majalh kanak2...terutama majalah sayang muslim....sronok tgok dia membaca...
tahniah kat adik..mesti tak sabar nak tunggu tahun 2012 utk tulis dlm diari tu ekk kak..

mama maman said...

salam pagi khamis kakzakie..

jika nak dibandingkan ngan anak lelaki kiranya dah ok jugak tuh.. anak lelaki nih byk main je.. mmg lari jauh dr nak pegang buku2 nih..

NM02 said...

cute la... macam diary zaman sekolah dulu. ahaksss

amirah said...

ee murahnya rezeki adik..kalo tidak acik amie pun nak satu macam tu..hehe..tp bg pendpat saya la kan kak, takpe asalkan kita dah pupuk semangat nak membaca biar apa pun jenis bahan bacaan..kalau dah menjadi kebiasaan, nnt buku pelajaran pun boleh diulit mcm novel.. : P

:: Mrs.Eady :: said...

wah..tumpang seronok jugak nie!!!...

ajumohit said...

Tq atas perkongsian ini kak, membantu Dan memberi semangat kpd saya utk mendidik anak2 sejak kecil, saya akui bukan mudah kan kak, tp bila dah dibiasakan sejak kecil ia Akan menjadi habit, seronok tgk adik dpt apa yg diinginkan, happy for her!!!!

Liza @ Adzriel AB said...

usahkan anak, mak budak pun boleh leka baca novel.

LYAfrina said...

memang comel sgt diari tu..
sy pon pembaca tegar novel.. smpai kalo dan baca,, terlayan sama dgn watak novel tu..

ahmad humairi said...

Belajar bukan hanya membaca buku pelajaranan. Luaskan pengalaman mereka dengan membaca novel serta bahan bacaan lain juga. ermmm...buatkanlah blog untuk mereka juga! Tentu meriah!!!

bidadarindu said...

Arwah Sudirman Haji Arshad dulu ada lagu Diari Romeo...

Penjejak Mimpi said...

2-3 tahun dulu ujung tahun memang slalu dapat diari, kalendar ataupon planner. sampai ade yang tidak digunekan langsung. Tapi start tahun lepas, nak dapat 1 diary pon payah. at last dapat yang cawangan punye. jadilah daripade takde langsung..

dulu mase muda2 memang rajin beli novel. tapi skang minat nak membace novel tu da kurang. ade pon novel karya Dr Faisel Tehrani..

wah, lepas ni musti adik lebih bersemangat nak membace novel.. :)

Eye_nee said...

Betul la Kakzakie..anak saya yg ke2 tu..bila suruh baca buku sekolah..tak mahu duduk didepan saya..nak study kat dlm bilik katanya...bila saya buka pintu bilik..tu dia buku sekolah diatas...novel dibawah...kantoi sudah...

ORLANDO AHMAD said...

zaman2 sekolah dulu saye rajen baca majalah kartun je

missbby said...

kalau saja jadik adik pasti saya pun happy kak..tapi memang betul pun, saya pun gitu jugak, nak baca buku pelajaran punyalah susah, siap ngantuk lagi tak sama cam baca novel dan majalah..:)

aanie said...

comel je diari tu.....
bg sy lebih baik rajin baca buku drpd ngadap pc main games...
sy nak ikut cara akak la....

Fara said...

Comelnya diari tu. Sesuai sgt dgn adik. Hiks~ Sy nie langsung tak pandai nak berdiari. Tak ada disiplin. Hahahahah!

Sy suka baca tapi bila ada anak kecik nie, selalu tak berkesempatan. Sedih tau!

QueeN TerataI said...

cantik betul diari tu... kalo sya yg dpt diari mcm ni sure syg nak tulis dlm tue.. hehehehe

sahromnasrudin said...

inilah langkah terbaek dalam sesebuah prmosi dalam perniagaan..sentiasa dekat dgn kastemer

pB said...

nak jugakkkkk

Santri T.P.I.N.I said...

wah...edisi terhad ni! bestnya dapat hadiah limited edition ni...

miloais said...

memang lah.... baca novel tu lagi best kak!
ekekekeke

kalo baca novel - tak makan pun sanggup
bila baca buku pelajaran - baru sehelai mukasurat - dah sangap tak hengat2
hik hik hik

Chik Att said...

anak sekarang beruntung ..

CA dulu dulu ... kumpul duit ... pas tu tercanguk kat bawah pokok setul kat simpang tunggu mamak paper .. lalu .... boleh beli majalah Bujal ...

Tiramisu Fatiema said...

cute diari tuh...xrugi le bace buku yg dia suka kan..:)

Anaa said...

takpe kakzakie.. janji suka baca.. masa muda remaja je suka baca novel, nanti tukar la tu.. baca novel pun ada jugak yang ada pengisian..sekurang2nya dapat memperkasakan (cewah) bahasa dia orang.. hihi..

anak2 saya suka conteng ngan koyak buku.. huhu..

wahida said...

saya masa kecik2 dulu ada diari..saya rajin tulis diari...tapi dah tak tulis lepas mak baca diari saya tu...huhu..

cheqna said...

comel ler..
adik cheqna baru kol bagitahu lagi 3 bijik novel dah sampai umah =)

Sarah Syazwani said...

cantikknyerrr..colorful lagi
mcm sy dlu2 gak kalau novel sehari blh abis kalo buku pelajaran adoiii berzaman

che mid said...

Acik pun suka jugak untuk adik.. agaknya apa adik akan tulis dalam diari tu ya..

Hantu Kak Limah said...

mase sek rendah dulu..HKL slalu dapt hadiah buku...psl join kelab nuri..skang ni..bayang nk dpt sampulsurat pun susah ...keh..keh..keh...
cute diari tu.......:)

Ati Masrif said...

bestnya kak

ati pun tengah mendidik farah
minat baca novel supaya bila
buat karangan byk idea..

UPSR pun lagi 2 jeh :)

~ yus ~ said...

cantik diari adik yasmin...

saya dulu2 pun suka tulis dalam diari, kalau dapat diari cantik mcm tu, memang kembang setamanlah jawabnya..:)

cemomoi said...

semakin bertambah semangat

takpe walopon tak rajin baca buiku sekolah, baca novel akan menjadikan bahasa dan penulisannya sangat bagus nanti... kesannya akan nampak bila dah dewasa kelak insyaallah

nabilah_2908 said...

kalau sy dpt pun sy seronok... :)

zmn2 bergelar pelajar..mmg suka sngt dgn novel...beli lain..pinjam lain..

tp bila dah kerja ni..hmmm...nak habiskan 1 novel pun makan masa sebulan...huhu... :)

dwaty said...

saya pun tak sabar nak tunggu calender 2012...

saya pun dah lama tak baca novel.. hikhikhik

CT NoArIzAh ArIs said...

Sekurang-kurangnya mereka minat membaca bukankah membaca itu jambatan ilmu.... sy pun tgh cari masa sesuai nak bawak ank2 ke library cuti sekolah ni nanti.

bujal X said...

saya guna kelendar kuda je makcik~~

Ucu Faridah said...

kalau kt rmh ucu ..along pn selalu berebut nak baca novel anis...
kekadang rasa pelik jugak remaja lelaki pun suka baca novel...

Zaitun said...

Cantiknya...tahniah buat adik.

Kalau dah dididik sedari kecik insyaAllah anak2 kakzakie akan suka membaca.

ieja amieja said...

assalam kak zakie..

mesti la adk terujakan dpt diari n calendar tu..budak2 skrg mmg suka baca novel la kak..as long as novel yg bersesuai dgn umo dia ..ok lg kot..sekurang2nyer dpt jg mengutip sedikit sebyk pengetahuan yg lain..

eelobor said...

saya memang sejak dari kecik lagi tidak berminat membaca novel... huhuhu

Juliet_iRa~" said...

kak, sy kaki baca novel gak..hee..
wpon xdidik, tp mmg suka..;p

memang lain la kak minat nak bc novel ngan buku pelajaran..hee

smpai dah besar ni sy lebih teruja nk bc novel..haha..;p..wpon degree dah nak habis da..ngeee

insya-Allah anak akk boleh bezakan bila nk bc novel ngan buku pelajaran..:D

pss : cantik diari!

Yan said...

Well, mama dia lah yang kena buat kan blog. suruh dia luahkan..sure dia suka.

Solihin Zubir said...

haha.. comelnya diari.. memupuk kanak2 tulis diari.. hehe..

sy personal diari xdak... ada bisnes diari ja.. heheh.. diari kita, blog la kan.. :D

Daddylicious said...

mmg bagus tetapi kadang2 terleka dgn novel sesaja...pening dibuatnya..

ieda said...

cantik kak .. saya x minat baca novel .. selalu tidur je kalau baca ekekek :)

Afida Anuar said...

Takpe kak zakie, baca novel pun kena pandai pilih. Sekarang dah banyak novel terbiah di pasaran. Malah novel2 tarbiah dan motivasi untuk remaja pun banyak. Di samping membaca cerita, boleh juga dijadikan motivasi dan pengajaran...Moga2 adik mendapat manfaat..

cabaran 50 buku setahun.. insyaAllah;)

mama ju, said...

Aslkm KZ

UNtungnya dia...mama beli buku PTS kat kedai lepas tu tak ambek tau pun nak isi apa2..ruginya.
Mama didik anak baca novel sejak umur6tahun.Alhamdulillah hasilnya mereka cekap menulis dan mengarang dlm bahasa inggeris dgn hebat sekali.

Queenie said...

saya dan diari tak mungkin berpisah, untungnya sebab setiap tahun ada yg sponsor hehe

akuzle ayu said...

kak, bc novel, belajar 'life skill'...

Cikli said...

mesti cari juga untuk anak...

Kakzakie said...

@ Rina Avail: Dah mula isi dgn nama keluarga, cikgu dan kawan dia dah


@ Mamamya: Tahu nak isi apa entah tidak Lia


@ Fatin Marz: Itulah bila dekat periksa kakak kena kunci novel-novel


@ Amie: Itulah masalahnya Amie, kalau baca buku pelajaran sekejap je dah menguap


@ kakcik: Budak lelaki mungkin interest dia lain kakcik


@ ainhany: Buku Nilam dia selalu dia lupa isi. Tapi sekarang adik sudah masuk buku ke3. Dia kata tak jadi tokoh pun tak apa janji ada ada banyak novel dah baca


@ Sharifah Nadzarah: Dia dah mula tulis SN. Sebab mua surat tidak ada tarikh hanya bahagian depan sahaja yg yg ada kalendar 2012.


@ Mama maman: Budak lelaki tapi pick-up cepat kalau diajar Yana


@ NM02: Helaiannya memang sesuai dgn budak-budak - ada gambar-gambar dan muka-surat pun berwarna-warni


@ amirah: Dulu kakak fikir macam itulah tapi amie tak tahu betapa susahnya bila ada novel di tangan utk suruh belajar. Kena tunggu masa belajar


@ Ms Eady: Apalah lagi dia kan:)

Kakzakie said...

@ Ajumohit: Sebenarnya suka sangat pun susah aju. Kakak sekarang kalau mereka belajar kena tunggu bimbang masa belajar bukan belajar tapi baca novel. Tapi kakak dah tersilap


@ Liza @ Adzreil AB: Kita tak apalah sebab dah tak ada peperiksaan lagi hihi...


@ Lyafrina: Kakak pun sama tapi anak-anak kan ada peperiksaan kena duduk itu bila asyik dgn novel boleh hot juga kakak nie


@ ahmad humairi: Kalau asyik dgn novel aje pun susah cikgu. Kadang yg dah dibaca boleh baca lagi. Tapi buku ulangkaji sekolah da nak habis tahun masih tak habis-habis.


@ Bidadaririndu: Kakak dulu peminat sudirman tau:)


@ Penjejak Mimpi: Sekarang pun dah tegar dah PM. Sampai belajar pun susah


@ Eye_nee: Kakak rasa anak perempuan lebihkurang samalah eye_nee


@ ORLANDO AHMAD: Budak lelaki kakak rasa macam itu tapi Allah anugerah budak lelaki pick-up lebih baik masa dlm kelas


@ missbby: Itulah yg kakak geram. Baca novel sampai berjam-jam tapi buku sekolah sekejap mesti ada helah dia..


@ aanie: Jgn tak tahu kakak kalau hari sekolah mouse kakak cabut. So hari sekolah tak ada peluang itu selalu curi baca novel dia yg banyak


@ Fara: Kakak personel diari pun tak ada. Diari kerja adalah.... Bila anak dah mula cakap dah boleh baca sama-sama Fara


@ Queen Teratai: Dah tulis pun Queen. Dia pun tak faham bila kakak kata ini utk tahun depan


@ sahromnasrudin: Strategi mereka


@ pB: Kakak rasa ini utk diberi pada kanak-kanaklah pB


@ Santri TPINI: Mungkin juga edisi terhad kakak pun tak tahu


@ miloais: Macamana nak buat dia rajin baca buku sekolah kakak pun tak tahu dah


@ Cikk Att: Kakak lagilah apa pun tak ada dik, sebab keluarga kakak miskin


@ Tiramisu Fatiema: Bila dapat macam ini memang tak rugi


@ Anaa: Kalau asyik baca novel pun susah juga kan... Kalau masih kecik kadang memang suka menconteng bukan saja buku, kadang sampai ke dinding kan...

norhidana said...

taniah adik...jd sorang pembaca setia..juga sbb dpt mcm2 dr pts...
msti seronok tak terhingga tu..diari nyer pun lawa..sesuai utk adik

Kakzakie said...

@ wahida: Malulah ye konon hihi...


@ cheqna: Adik cheqna pun samalah ye


@ Sarah Syazwani: Kenapa agaknya ye. Mana silapnya


@ Che Mid: Kakak nampak dia dah tulis dah CM. Siap ada macam sajak lagi kelakar... dah bukan diari tapi macam notebook


@ Hantu Kak Limah: Tak lama anak HKL akan ikut juga.. tunggulah


@ Ati: Bukan best Ati. Jangan ingat nanti suka bila lihat dia asyik dgn novel aje - semua tak gerak tau Ati. Kadang mandi pun nak kena suruh tau.


@ Yus: Tapi adik ni kakak tak tahu apa yg dia nak tulis. Sekarang belum 2012 pun nampak dah bertulis pun


@ cemomoi: Tapi kakak masih ada masalah juga kalau asyik dgn novel aje. Buat apa pun tak menjadi kalau mata asyik lekat dgn novel je.


@ nabila_2908: Betullah kadang kalau kakak dalam seminggu-dua tak beli mesti dia pinjam dari perpustakaan sekolah


@ dwaty: Kakak diari kerja adalah


@ CT Norarizah: Kalau seimbang dgn buku pelajaran kita tak susah CT. Ini tak balance


@ Bujal X: Kakak ada banyak diari/kalendar kalau tiba hujung tahun - org bagi


@ Ucu Faridah: Tak kira jantinalah Ucu, kalau jenis suka baca novel mamang begitu


@ Zaitun: Mereka suka baca novel Kak Zai. Belajar malas - kena kerah


@ ieja amieja: Kalau asyik mengulek sampai kerja lain tak menjadi geram juga ieja


@ eelobor: Sama macam hubby kakak


@ Juliet_Ira: Sama geng dgn anak kakaklah ye... Tapi Ju dah pandai bahagikan amsa, anak kakak tak lagi


@ Yan: Kakak tak mahu dululah Yan. Bimbang lain pulak jadinya. Biar dia concentrate belajar dulu


@ Solihin Zubir: Kakak pun sama diari untuk kerja adalah


@ Daddylicious: Kakak rasa daddy fahamkan.


@ ieda: Kalau cerita yg best mesti tak sempat tidur ieda:)


@ Afida Anuar: Betul Fida, tapi kadang kakak geram bila kerja lain tak menjadi kalau dari celik mata sampai ke malam asyik dgn novel aje


@ Mama Ju: Wa'alaikumsalam. Kakak harap anak kakak boleh jadi macam anak mama


@ Queenie: Kakak yg personel tak ada tapi utk kerja kena ada - dapat free juga


@ Akuzle Ayu: Tapi kakak sedang mencuba nak ajar anak kakak rajin sikit utk belajar


@ Cikli: Diari ini ada di PTS tapi dia bagi free ajelah Cikli...

Kakzakie said...

@ norhidana: PTS pandai sesuaikan diari utk kanak-kanak Dna..

Cik Ina Do Do Cheng said...

Assalamulaikum kak zakie.

beruntung kak zakie belum tahun baru lagi dah dapat diary ngan kalender. cantik dairy tu cam sayang nak guna.

FasiHaH SupiaN said...

comel diari tu kak... pasti dia suka kan....

aimie amalina said...

aduhaiiii
sy yg kat sini pon gembire asenye melihat kecomelan diari tu
buku2 PTS mang besh kan kak
sy pon minat sgt =]

baguslah kak
kene terapkan suke bace ni dr kecik ha =]