Saturday, November 26, 2011

Selamat tinggal 1432H & Selamat datang 1433H

Bagaikan baru lagi kita membaca doa awal tahun, petang ini sudah tiba masa lagi untuk kita membaca doa akhir tahun. Anak-anak bersamalah kita membaca doa ini selepas solat asar petang ini. Kalau mama-papa terlupa tolong ingatkan sebab sekarang cuti sekolah anak-anak boleh melakukannya di rumah bersama keluarga. Kalau boleh janganlah kita lupa.


Selepas membaca doa ini juga jangan lupa membaca doa awal tahun pula selepas solat maghrib. Rugi sebab doa awal tahun dan akhir tahun ini hanya boleh dibaca sekali dalam setahun. Jangan lepaskan peluang ini anak-anak semua. Boleh saja diiringi doa dengan bacaan Yaasin sebelum itu bersama keluarga.



~~Semoga kita umumnya dan umat Islam khasnya bertambah makmur dan sentiasa berada dalam redha dan perlindungan Allah sepanjang melayari hidup di tahun 1433H. Bersama kita memperbiki peribadi diri sebagai Islam yang bernutrisi dan menjauhi yang bertoksid.~~




* Lama sudah di simpan doa ini dalam picture file. Mohon maaf kerana tidak ingat dari mana aku mengambilnya. Kepada insan yang pertama published ini moga ihsan anda mendapat ganjaran dariNya. Terima kasih - Kakzakie.

51 comments:

Amie said...

Assalamualaikum KakZakie,
terima kasih banyak-banyak kerana mengingatkan...mudah-mudahan kita ters saling ingat-mengingatkan diantara satu sama lain dalam perkara-perkara yang baik seumpama ini...

CT NoArIzAh ArIs said...

Semoga hari ni sy tak terlupa selepas asar dan maghrib untuk membaca doa awal dan akhir tahun.

ibundo said...

terima kasih kerana mengingatkan. kadang-kadang dah diingatkan pun masih terlupa gak.
salam maal hijrah. semuga tahun-tahun yang akan datang lebih baik..

ajumohit said...

Insya Allah kak,Moga sama2 kita melakukan yg terbaek pd 1433H

dragon boyz said...

yea kak saya mmg simpan doa nie tuk pesanan diri gak..heheheheh pun lupa kat mana amik heheheh..

salam maaf hijrah kak :)

redza said...

salam maalhijrah 1433 kak...semoga kita sempat menyambutnya esok

hani@debumelukut said...

Ingatan yang baik..TQ

Pia said...

"selamat berhijrah...salam ma'al hijrah kak.."

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

thanx akak kerana mengingatkan..sy hampir terlupa..

QueeN TerataI said...

perkongsian dan peringatan yang bagus ni kak... Alhamdulillah moga pahalanya kita dapat bersama...

Ros said...

Salam Kakzakie,

Terima kasih la tolong peringat kita semua.....

Kakzakie said...

@ Amie: Kalau lupa sayangkan Amie sebab setahun sekali aje dapat dilakukan


@ CT Arizah: Insya-Allah CT...


@ ibundo: Kalau keluar jenjalan itu yg boleh lupa kakpah. Baik kita jangan jenjalan petang dan malam ini. Kalau nak keluar selepas selesai doa awal tahun oklah jugakan


@ Ajumohit: Insya-Allah aju...


@ dragon boyz: Kita buat yg baik. Salam ma'al hijrah juga dik...


@ redza: Moga dipanjangkan usia bertemu tahun 1433H redz...


@ hani@debmelukut: Mencari yg terbaik ditahun baru cikgu


@ Pia: Penghijrahan terbaik kita cari pia... salam ma'al hijrah juga buat pia & keluarga


@ Rina Avail: Sama-sama kita ingat-mengingati Rina


@ Queen Teratai: Kita laksanakan utk kebaikan bersama Queen..


@ Ros: Wa'alaikumsalam Ros. Sesamalah kita amalkan ye Ros.

s a r said...

assalamualaikum akak. :)

errmm... azam tahun, nak sangat baca ayat2 tu. inshaAllah. terima kasih ingatkan kak.

Acik Erna said...

Assalam kakzakie..terima kasih..insyaallah..setiap tahun..bila dapat kalender baru..acik akan buat reminder ditalipun..walau pun lama lagi untuk dibaca,,semoga tak lupa
alhamdulillah..sekarang ni dah ada blog dan fb untuk saling ingat mengingati..masa dulu2 belum ada kemudahan internet ni..dan tahun 80'an acik belum ada talipun....kelender didinding tu acik tandakan selain dari ingatan dari kawan2 dan bos diopis

gadisBunga said...

salam akak...

terima kasih sebab sudi share doa awal tahun dan doa akhir tahun tu. semoga kita semua dapat baca beramai2 dan jadikan 1433H nanti sebagai tahun yang lebih baik dari tahun ini. amin...

saniah said...

terima kasih kak zakie kerana info yg amat baik ini..InsyaAllah saya akan membaca nya lepas asar dan doa akhir tahun selepas maghrib...memang dah ada dalam simpanan doa2 ni cuma bila diingatkan baru tersedar dah dekat ujung tahun dah rupa nya...:) tq kak

Sharifah Nadzarah said...

kak salam maal hijrah utk akak sekeluarga...

Cik Tie@Akak said...

salam maal hijrah...tgh duk prepare makanan utk di hantar kat masjid petang ni

Kakzakie said...

@ sar: Untuk mengingatkan diri sendiri juga sar.


@ Acik erna: Wa'alaikumsalam Acik. Kalau beli Kitab Yasiin pun sekarang banyak dan diselitkan doa-doa ini di mukasurat bhgn belakang. Cuma kena ingat aje masa dah tiba


@ gadisBunga: Wa'alaikumsalam gB. Bersama kita berdoa mencari yg lebih baik kan dik


@ saniah: Begitulah saniah. Putaran alam terlalu cepat, menandakan dunia kian tua. Bersama kita mencari yg terbaik


@ Sharifah Nadzarah: Salam ma'al hijrah juga buat SN dan keluarga. Ajak semua anak dara dan bujang ocmel tu aminkan doa jangan lupa


@ Cik Tie@Akak: Alahmdulillah.. permulaan tahun baru yg terbaik. Bersedekah amalan mulia...

ibuintan said...

selamat menyambut Maal Hijrah kakzakie... insyaallah bersama kita berdoa petang nanti

LadyBird said...

salam akak... smg thn akan dtg lbh baik drp thn yg telah berlalu..

lieynanilaz said...

kak zakie...tq berkongsi doa tersebut!!...samalah2 kita berdoa..:)

cinnamon.com said...

Assalamualaikum,kak zakie,salam maal hijrah.

che mid said...

Salam, petang ni plan nak baca Yaasing dan baca doa akhir tahun dan awal tahun bersama famili mertua di s alam..

ieda said...

selamat menyambut tahun baru akak
semoga azam tahun baru nie termakbull aminnnnnnnnn !

Cik Gee said...

selamat menyambut maal hijrah. moga hari esok lebih baik dari semalamnya.. <3

CikGu Ma said...

assalamualikum kak =)

jom baca =_~
sambutan sekadar adat atau penghayatan???

Afida Anuar said...

salam maal hijrah juga kak zakie, thank sudi berkongsi;)

ILA HonEyBuNNy said...

salam maal hijrah kak....

semoga tahun ini lebih baik dr sebelumnya..

cemomoi said...

salam maal hijrah

moga sebenarnya hijrah

Daddylicious said...

hijrah semua...:)

Cikli said...

semoga kakak dan keluarga bertambah makmur tahun ini. amiin.

L said...

amin... semoga kita sentiasa berubah kearah kebaikkan..=)

jom bacer jup..=)
http://lolz-l.blogspot.com/2011/11/belajar-dari-alam.html

Tentang Kita said...

assalamualaikum kakzakie, semoga kita sentiasa mendapat rahmat dr Allah swt.....semoga hidup kita lebih baik dr thn sebelumnya

No Lan said...

Salam Maal Hijrah kak...

semoga kita semua sentiasa dalam lindungan ALLAH SWT...amiiiiin

Zaitun said...

Salam Maal Hijrah...

Alhamdulillah setiap tahun kak Zai tak lupa membacanya.

Papa Mifz said...

Salam Maal Hijrah kak....semoga amalan kito bertambah baik sempeno tahun baru nih...amin...

L said...

silap link smlm... hehhe

jom baca kejap..=)

http://lolz-l.blogspot.com/2011/11/pandai-sangat-dah-kan.html

Santri T.P.I.N.I said...

takpe kak...yg penting ini adalah perkara yg baik...dapat dikongsi sama-sama walaupun tak tahu siapa yg empunya miliknya...amin

dhiera said...

salam maal hijrah kak!

@xiiinam said...

Salam Maal Hijrah.

***Terima kasih kerana menyokong entri ckLah yang lalu...

FasiHaH SupiaN said...

salam maal hijrah kak zakie...semoga tahun baru ini lebih baik drpd semalam..

Nieza said...

alhamdulillah sama-sama kita sharing kan kak.salam maal hijrah juga buat akak sekeluarga:)

nabilah_2908 said...

tahun baru tiba lagi...alhamdulillah kita masih berpeluang menyambutnya...

salam maal hijrah tuk akak & family juga...moga tahun ini lebih baik dari yg sebelumnya.. :)

Tiramisu Fatiema said...

salam maal hijrah kak

Cik Ina Do Do Cheng said...

salam maal hijrah kak zakie.semoga tahun ni dan tahun seterusnya menjadikan hidup kita lebih baik:)

CIK JATT said...

Salam Maal Hijrah kak zakie:)

Kakzakie said...

Memandangkan hari ini telah masuk hari ke 3 muharram kepada yg telah memberikan komen tetapi belum lagi kakak ulas jutaan terima kasih kakak ucapkan: -

@ibuintan
@ladybird
@lieynilnaz
@cinnomon.com
@che mid
@ieda
@Cik Gee
@Cikgu Ma
@Afida Anuar
@Ila HoneyBunny
@Cemomoi
@Daddylicious
@CIkli
@L
@Tentang Kita
@No Lan
@Zaitun
@Papa Mifz
@Santri TPINI
@Dhiera
@Xiiinam
@Fasihah Sufian
@Nieza
@nabila_2908
@Tiramisu Fatiema
@Cik Ina DDC
@Cik Jatt

Salam ma'al hijarh juga buat semua dah moga kita memperolehi kebaikan yg lebih baik untuk tahun ini dan tahun-tahun seterusanya. Terima kasih.

MamaEma said...

salam maal hijrah kak..

Kakzakie said...

@ MamaEma: Sekejap dah masuk tiga hari kan Ema... Moga tahun ini menjanjikan kebaikan buat kita.

Ann Ishak said...

alhamdulillah kak, tahun ni saya berdoa akhir tahun dengan awal tahun berimamkan oleh suami