Thursday, November 10, 2011

Selepas Qurban 1432H

Masuk hari Isnin 11 Zulhijjah 1432H saudara-mara sudah beredar pulang. Tinggal saja bapak, bibik dan Nurienne perlu dihantar balik. Keletihan semalam masih terasa lagi. Hubby masih sibuk menyembelih di CIQ pula. Kekemasan rumah bukan lagi terasa semak di kepala, mata pun turut sakit sama. Namun kudrat sudah tidak bermaya. Jerit anak-anak suruh kemas balik buku yang dan permainan yang berselerak ketika bersama sepupu mereka.

Buku cerita... pandai membaca tetapi tidak dipulangkan ke tempat yang betul. Calculator papa pun boleh ada di sini.

Sakit mata.... janji terselit tidak kira majallah, novel dan buku agama jadi satu. Tinggi rendah tidak dihiraukan sudah.

Menghairankan... macam mana dompet duit adik pun boleh duduk di atas sini juga. Bukan ada duit pun. Dictionery buruk mama pun ada keluar juga.

Ini lagi dahsyat.... bila bermain sama-sama inilah jadinya. Pemantauan tidak ada macam tongkang pecah atas meja tulisnya.

Itu baru hal di bilik. Masuk dapur lain pula yang ada. Banyak baki yang terpaksa dibereskan. Mujur juga Mak Zah mereka ada bersama aku. Dialah yang paling banyak membantu aku semuanya. Dari kopek bawang sampailah membungkus bekal buat saudara-mara yang hendak balik. Kalau adik-beradik aku senang kerana mereka akan bungkus sendiri. Tapi sepupu aku mestilah agak malu kerana tidak biasa.

Lemang bakar... berbaki 3. Aku pecahkan buluh masih boleh dimakan dan harum. Sayang.

Bungkus.... aku ambil aluminium foil, aku kukus baki lemang itu. Sayang sebab masih elok cuma tidak termakan. Masing-masing sudah tidak mahu bawa balik.

Pisang, betik & jagung.... hasil yang bapak bawa dari kampung, masing-masing membawa pulang sedikit. Aku bahagikan pada jiran-jiran sudahnya.

Jagung... bakinya aku rebus. Maghrib bawa ke surau. Cara mudah tidak mahu nampak di mata lagi.

Tulang.... sup tulang aku buat baru, semalam hubby belum merasa sebab busy. Makan dengan baki ketupat. Lupa hendak snap ketupat yang tidak habis dibawa bekal oleh saudara-mara.



~~ Pagi semalam kecoh budak-budak yang nampak hubby kata "Pakcik masuk dalam tv malam tadi di berita". Kami anak-beranak memang jarang membuka televisyen waktu jam 8:00 maklumlah hubby waktu begini di surau, anak-anak sedang mengaji. Waktu solat Isya' pula di JB masuk jam 8:02 malam. Tahun lepas pun begitu juga - sekadar jadi tukang sembelih bukan apa-apa pun hihi......~~

66 comments:

:: Mrs.Eady :: said...

hikhikhik...glamer sekejap!

bujal X said...

lemang tu kalau bungkus cenggitu ble tahan lama ye makcik?

cemomoi said...

lemang tu mak mertua slalu goreng je, buat sarapan pagi

che mid said...

Salam Eidul adha.. sempat buat entri jugak.. terer betul kakzakie ni la.. wah nampak betul keakraban seluruh ahli keluarga. Rumah sempit pun tak jadi masalah, janji semua dapat berkumpul.

NM02 said...

wah.... glakmer la yu...eh, hubby yu... hehehe

QueeN TerataI said...

hehehehe masuk tv... Queen pun jarang tgk tv kul 8.. biasanya dah nak habis berita baru duduk depan tv... :)

missbby said...

betul la kak, part yang kemas tu tak menahan tu..sama je ngan anak2 saya..buku kalau dah amik, tak reti nak susun balik, tinggi rendah pun dah tak kira dah..

kakcik said...

Suami kakcik selalu suruh bawa ke pejabat kalau ada banyak makanan di rumah. Masalahnya, kakcik yang segan nak bawa. :)

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

dalam semak-semak kepala tgk rumah x kemas sempat lg akak menyenap-nyenap gambar ya hehe

cheqna said...

cheqna kalu susun buku kena ikut ketinggian...=)
wah..glemer jap..=)

pB said...

akak


bau jagung sedang direbus harum semerbak

::NureeN:: said...

teringin plak nk mkn lemang.. raya ari tue x dpt sbb sblh PIL x buat lemang, slalu sblh nureen wat lemang tp thn ni x buat sbb mak & abah g ngerjakan haji ;)

Aku Ibu Muda said...

suka lemang! tambah2 lg bahagian kepala/ekor...hehe

Mak Su said...

wah.. glem ek masuk tivi abangnya..

kalu rumah jadik tempat berkumpul gitu ler.. tp alhamdulillah.. tandanya mereka sudi berkampung dan secara tak lngsung, bwa masuk rezeki :)

Tiramisu Fatiema said...

raye korban baru nie jenoh makan sup tulang..huhu

Rai said...

alamak kak, saya naklah lemang tu.. tahun tak merasa lemang.. ketupat pun takde.... sedihh..

Anaa said...

bab makanan lebih saya takde masalah..jiran ramai... kalo kita hantar yang mentah, dia orang akan masakkan, lepas tu sedekah balik..

ajumohit said...

untung jadi jiran akak, mcm2 bleh dapat hehehhe, dpt goreng pisang tu best2

Waqheh said...

salam ziarah kakzakie...

perhhhh sedap tgk...lemang raya kurban baru ni tak sempat mkn...demam

ct rahani said...

nak mengemas yg siksakan kak.. sedapnya lemang.. klu jdk jiran akak dh mintak seketul nih.. haha..

s a r said...

assalamualaikum akak.

erm, sup tulang saya cannt go la akak. hee. lagi2 yang baru lepas sembelih tu.

Acik Erna said...

Assalam kakzakie..
acik pun sama macam kakzakie..kalau susun buku..tingginya nak sama..
kalau buku agama tak dicampurkan dengan yang lain..
tapi..kalau dah ada yang keluarkan untuk dibaca..bila masuk balik mesti tidak sama dengan apa yang kita susun.

Sarah Syazwani said...

Rumah sy pun bersepah juga balik dr kampung ni..x abis mengemas lg..hujung minggu ni mmg operasi habis-habisan la

fuad ansari said...

sian kaum ibu.. selalu kena jadi tukang kemas...

pena rozie said...

Sup tulang memang suka sangat...

ieja amieja said...

assalam kak,,
bila dtg tetamu mmg meriah kak, tp bila nak mengemas lps tu yg letihnyer..byknyer buah tgn dr kg,,elok lah akk panjangkan sedekah tu pd jiran..semoga bertambah rezki akk ..

Zaitun said...

Kalau dah ramai macam tu lah jadinya,semua berselerak kalau dikemas pun tak sempurna dimata kita.

Kak Zai pun ada buat sup tulang.

Fara said...

Jagung? Pisang nangka? Sup daging? Wahhhh! Seme pun fav!

Kak, klu susun buku mst ikut kategori ngan susun atur ikut saiz, kan? Klu tak, semak je pandangan mata nie!

nabilah_2908 said...

hmm...terasa kepenatannya..mana dengan rumah berkecah... :)

ha...kt rumah pun masih ada lebihan nasi himpit..tak tau bila nak makan...hope tidak la masuk ke dalam tong sampah nanti.. :)

Mohamadazhan.com said...

salam kak

tgk buku teringat zaman sekolah, saya pengawas perpustakaan, suka susun buku.hehe.tapi malas jg membaca.hehe

makdara TERdiva said...

jagung rebus tu sodap! :)

WuMing said...

Dari rak Buku sampai lah ker makanan

Kella said...

kak zakie.. sonoknya tengok makanan tu semua.. semua fresh2... terbaik dari ladang... =) sup tulang itu memang menggugat iman ni! tulang memang dok ada ni.. tapi tak reti nak ngadunnya.. nak kena buat guna puyuk besar.. hmm kasi kat makcik je suruh dia buatkan.. =)

Qhaifa Nur said...

nampak lemang terliur pulak...
nampak jagung rebus terliur juga..
semuanya sedap2 belaka...

perlahan2 mengemas nak buat serentak masak badan nanti..

Ros said...

Salam,

Setiap kali menyambut perayaan ni kan,memang kita la yang sibuk gila,letih ni toksah cakap lah....dua tiga hari mengemas pun,tak habis2 lagi....

Azie Azman said...

waa..banyaknye makanan tak habis..
tapi bagus la disedekah selagi boleh makan..
kalau basi kan sayang :)

Hanis MY said...

sup tulng dan jagung rebus sangat menggoda huhu... bagus anak2 kak zakie kemas buku dan mainan...

Daddylicious said...

haha.....faham sangat kemasla berkali2 last2 begitu gak...

~aSFaLiZa~ said...

biasala pas berkumpul ramai2,rumah pun jadi tokang. huhuhuu

ieda said...

ok lagi kak .. tersusun juga
anak2 saya dah di susun berkecah balik sakit ati pun yee matee pun ye huhuhuh

wah kak ada jagung rebus , sedapnya kak ! :)

mama maman said...

puas makan daging la ye kakzakie thn nih..:)

glamer hubby kakzakie masuk tv.. kita tgk pun tak kenal...:)

cinnamon.com said...

nampak letihnya..tapi puas..kan,

JunAina said...

banyak betul hasil kampungnya. pisang tu nampak macam sedap je bila di goreng...

bahagianya bila tengok keluarga yang bersepakat macam keluarga kak zakie...

munna said...

kalau ada majlis kat rumah ..bab mengemas lepas tu mmg penat kan kak ... tapi seronok

bidadarindu said...

mana yang lebih2 tu boleh la pos kat kami disini...he he he...

~ yus ~ said...

saya semalam pun buat sup tulang kak...


ayah saya pun dah beberapa kali kuar berita tv, tapi sekali pun saya tak pernah nampak. Biasanya orang lain yang cakap...huhu.

Jagung rebus tu sedap kak..saya pun dapat rasa gak masa balik raya haji di kampung hari tu...

anak2 biasalah kak, kemas mereka asal boleh saja..

tu kira kemas lah tu bagi saya kak, kalau anak yus suruh kemas, lagi lintang pukang...huhu

MamaEma said...

kaka..terliur kat jagung tgh rebus tu

Ungu Violet said...

tu laa..time raya mmg penat sikit..tapi takpe..janji meriah...

lagi2 laa seronok bila tengok org len makan apa yg kita masak...:)

Daddy Ziyyad said...

wah, ada novel Harry potter.

Kena ada mini library di rumah utk pupuk minat membaca...:)

♥ manje ♥ said...

assalamualaikum kak...

seronok kan berkumpul ramai2 tapi nak mengemas lepas tu, huhu kena kuatkan semangat... (^__^) ~

aanie said...

perghh, sup tulang....sedapnya....

hubby kakak tok imam ye?

Solihin Zubir said...

kalau tak mampu nk habiskan baki2 tu, pos je la kat sy akak.. hehe..

LYAfrina said...

lps buat majlis birth asya bru2 ni..lya smpai jatuh sakit... part mgemas tu..aduhhhhh

miloais said...

lemang! sedapnya...!

kak - my son dah banyak hari nak makan jagung
tak sempat lagi nak pi craik kat pasar...
jenguk pasarrayau kat umah.. tak de plak jagung!

Afida Anuar said...

Kalau eiduladha, kat terengganu susah nak jumpa lemang kak zakie, aduhh tetiba rasa nak makan lemang.. hehe

dwaty said...

saya tak sempat nak bawa balik makan hari raya hari tu... coz buat open house... semua pun lesap...

ariana said...

bagusnya..sebab banyak buku..Ilmu tu..macam library plk..
time raya mmg rezeki melimpah ruah kan kak..kadang x abis dimakan, tp elok jg bersedekah kat jiran2..:)

Mamamya said...

seronok lia tgk buah2an yg bapak kak zakie bawa tu...lia suka betik... :D

wahhh...dapat masuk TV! klu lia mau riuh sekampung heheeee..

hani@debumelukut said...

Kalau nak tgok dapur/rumah bersepah lepas raya, dtg umah saya ni..

Kakzakie said...

@ Mrs Eady: Tak nampak pun kami semua


@ Bujal x: Siapalah yg membakar tu dik. Kukus senang sikit dan still boleh juga asal jangan samapai masuk air


@ cemomoi: Oh.. ye ke? kakak tak pernah buat lagi. Good idea


@ che mid: Dah biasa berasak sebab keluarga besar CM. Tapi yg baru jadi ahli malu-malu lagi. Siap tidur hotel


@ NM02: Glamer apd niez. Tak nampak pun kami semua hihi...


@ Queen Teratai: Sekarang sekolah dah tak belajar, adalah anak-anak duduk depan tv queen. Kalau tak homework/tuisyen mengekang kami menonton tv


@ missbby: Sebelum itu kakak dah pesan lepas ambil pulang tempat asal, tapi sebab dah ramai tak menjadi juga


@ kakcik: Kalau kakak susah sikit bawa office sebab semuanya bangsa asing. Ada benda yg tak sesuai. Tapi kakak rasa kalau kakak kerja macam kakcik kakak tak malu bawa tempat kerja


@ Rina Avail: Hihi... itulah kakak rina


@ cheqna: Sepatutnya gitulah cheqna, tapi dah banyak tangan lain dah jadinya


@ pB: Makan setongkol bolehlah pB, kena bertongkol-tongkol mana boleh masuk hihi...


@ NUreen: Tak apalah Nureen doakan mak/abah Nureen selamat. Balik kelak buat kenduri boleh buat lemang


@ Aku Ibu Muda: Bghn yg lembutlah tu ye Wani..


@ Mak Su: Org lain yg nampak Mak su:) Tapi betul walau penat kakak seronok sebab semua keluarga dtg rumah kakak


@ Tiramisu Fatiema: Mana-mana buat sup tulang sekarang nie:)

Kakzakie said...

@ Rai: Alahai Rai... kalai dekat boleh juga campak :)


@ Anaa: Samalah macam kakak juga. Tapi jiran kakak kebanyakkannya bangsa asing itu yg susah sikit. So... alternatif lain bawa surau


@ ajumohit: Jiran kakak yg terdekat Melayu itupun org Indon. Lain semuanya Cina, India & Sabah/Sarawak.


@ waqheh: Mesti sibuk sampai tak ada masa makan ye...


@ ct rahani: Tak payah jiran kalau taman sebelah pun kakak boleh hantar ini jauh...


@ sar: Oh ye ke sar. Kakak pula suka sebab masih fresh lagi hihi...


@ Acik erna: Itulah Acik bila dah ramai yg menyentuh lain dah jadinya. Tinggi rendah ke apa mana dia kisah lagi


@ Sarah Syazwani: Kakak dah siaplah jug mengemas. Tak boleh tangguh Sarah sebab tiap hari mesti ada hal lain


@ fuad ansari: Tapi abang pun tolong kemas juga sebab tang periuk besar, mop lantai semua abang kena buat. Karpet berat kan...


@ Pena Rozie: Kakak pun sama


@ ieja amieja: Memang dah selamat semuanya kena let-go ieja. Mana boleh habis nak makan sendiri


@ Zaitun: Rumah kita kenalah ikut mata/selera kita cara mengemas kan Kak Zai... sup tulang juga ye:)


@ Fara: Semua dah selesai dah Fara. Tang susun buku tu anak kakak yg sulung kena buatlah..


@ nabila_2908: Macam mana pun mesti ada lebih makanan kan bila dah ramai org dan banyak masak


@ Mohamadazhan: Anak kakak kalau buku cerita rajin tapi belajar memang tak adanya kalau tak suruh


@ Makdara TERdiva: Makan setongkol bolehlah MDT tapi bila dah banyak mananya boleh masuk:)


@ WuMing: Itulah betapa ramainya saudara-mara kakak kan

Kakzakie said...

@ kella: Kalau tak ada periuk besar susah sikit kan kella


@ Qhaifa Nur: Kakak agihkan semua kena kerah buat sama. Kalau tak mana boleh tahan buat sendiri


@ Ros: Pinggan-mangkuk memang tak boleh terus simpan sebab masih basah, tapi lainnya kakak setel hari itu juga. Buat sama-sama


@ Azie Azman: Baki makanan yg dah masak kebanyakkannya saudara-mara bawa sedikit sorang. Tapi yg mentah kakak agih pada jiran


@ Hanis MY: Mereka yg ajak sepupu mereka main/baca so merekalah yg kena kemas. Kalau tak suruh jgn haraplah Hanis...


@ Daddylicious: Kalau anak kakak aje oklah juga daddy sebab mereka dah biasa, tapi bila ada teman inilah jadinya


@ asfaliza: Dha maklum sangat ye:)


@ ieda: Mananya ok ieda. Dah macam rojak dah jadinya. Jagung tu sebab kebun bapak kakak org tumpang tanam dialah yg bagi


@ mama maman: Tapi banyak juga kakak agihkan Yana. Mana boleh habis kalau dah banyak sangat


@ JunAina: Sebenarnya kebuh bapak kakak ada org tumpang tanam pisang, jagung, betik dsb itulah bila masa ambil dia penuhlah kereta kami dgn bendalah ini semua


@ cinnamon.com: Betul tu... letih tapi puas


@ munna: Tak kemas tak boleh juga kan...


@ bidadaririndu: Sekarang semuanya dah setel dah


@ Yus: Kalau Alia anak Yus mesti dah ok tinggal tunggu adik2 dia Yus. Kena ambil masa sikit


@ MamaEma: Ada juga org buat bubur Ema. Kakak dah tak larat


@ Ungu Violet: Betullah bila penat tapi lihat apa yg kita masak org makan seronok juga


@ Daddy Ziyyad: Harry Potter anak-anak kakak suka. Mini libraray tak mampu lagi nak bina doc..


@ manje: Kena kemas sama-sama dah semuanya penat, buat pun kena sama-samalah manje.


@ aanie: Hubby kakak tok imam pada kakak dan anak-anak aje aanie hihi...


@ Solihin Zubir: Sekarang dah habis dah... :)


@ Lyafrina: Lya tak ada anak besar lagi dan tak ada pembantu mestilah penatkan


@ miloais: Kampung bapak kakak sekebun jagung. tak larat nak makan milo


@ Afida Anuar: Rumah kakak pun jarang ada lemang tapi kali ini sebab semuanya ada kumpul itulah lemang dan ketupat semuanya kena ada


@ dwaty: Dah gitu pulak ye dwaty. Tak sempat nak bawa lagi ye..


@ ariana: Biasa kakak bagi jiran selepas masak tapi bila dah tak habis rasa tak seronok pulak nak bagi... Tapi yg mentah memang kakak agihkan


@ Mamamya: Bawa dari kg masa ambil bapak Lia. Semua dia suruh bawa sebab anak-anak ramai kan.... Ala... masuk tv dah selalu tapi kita tak tengok pun lia


@ hani@debumelukut: Samalah agaknya dgn rumah kakak ye cikgu. Sakit mata terpaksa pandang juga hihi...

Maya Mayana said...

tulang dan daging korban tu silap-silap bileh jejak tahun depan kan kak...

kena lantik librarian tu kak,alahai rumah yana lagi lah sepah kak..malu kalau ada nk dtang...tp belum ada assistant nk bantu kemas lagi...hehe

Kakzakie said...

@ Maya Mayana: Jejak tahun depan? Eh.. tak adalah samapai jadi macam tu hihi...

aimie amalina said...

hehehhee
banyakkk nyeee bukuuuu
mainan pon banyak
kekekek

jagung tu, tak menahan sy tgk kak
hehehehe

Niena Pengembara Ilahi said...

sedap nye jagung rebus tuh