Monday, November 21, 2011

Rengginang

Tradisi keluarga aku
bila ada majlis mesti resipi ini kena ada
pulut kuning atau bubur merah
hingga anak-anak sudah jemu
biasanya kami lebih suka membuat pulut kuning
pulut kuning tahan lebih lama kerana ianya dikukus
sebaliknya bubur merah jarang dibuat
selain manis, bubur merah juga tidak tahan lama

Namun....
bersempena majlis ulangtahun bapak tempohari
pulut kuning yang dicecah rendang sedikit saja yang masuk ke perut
banyak berbaki tidak dimakan kerana lambakan makanan lain
selebihnya jadilah keropok tradisi
orang bangsa aku ada nama istimewa
'RENGGINANG'
bunyi macam meminang
atau orang minang
dan macam juga nama tarian inang

Cara membuat rengginang mudah saja
pulut kukus tadi bila sejuk di cubit sedikit dan dileperkan
jemur atau masuk oven biar garing (tetapi biasanya kami jemur)
bila sudah garing bolehlah goreng macam goreng keropok
saiz juga akan mengembang bila digoreng
boleh di makan begitu saja tanpa dicecah dgn sos/kicap

Rengginang - inilah pulut kuning birthday bapak tempohari yang tidak habis dan telah dikeringkan dan boleh digoreng.


~~ Terkenang dulu sewaktu aku kecil, rengginang ini jugalah salah satu kudapan kami adik-beradik. Aruah emak boleh membuat bermacam-macam warna biar kelihatan menarik walaupun rasa sebenarnya tidaklah berbeza.~~

75 comments:

(Lizz) http://www.mummycute.com/ said...

tak penah makan rengginang ni...menarik ni...

Sharifah Nadzarah said...

WAH BESTNYE..WAT SENDIRI...SY PUN SUKA MAKAN RENGGINANG NI...

So Shy Lady said...

oh dulu2 pnh jugak mkn ni. mak2 kita mmng kreatif.... langsung t.mmbazir

kakcik said...

Di setengah tempat, disebut sebagai inang-inang dan ada pelbagai warna, kan? :)

QueeN TerataI said...

1st time dengar ni... tp mcm sedap ajer

@xiiinam said...

Juadah wajib kalau kenduri kawin di kampung cklah...

Kella said...

ouhhh rengginang namanya?? baru tahu hari ini...ohhh..tapi pernah nampak sebelum ini.. =)
tima kasih kak.. info yang bagus.. =)

mama maman said...

kreatif kan org dulu2... skrg nih byk yg segera je.. hhhaaa...

Tiramisu Fatiema said...

xpernah makan lagi..unik namanya

JunAina said...

aina pernah makan yang ada rasa masin2 sikit...

Cik Tie@Akak said...

saya lebih suka pulut manis...:)

aanie said...

first time tengok..biasanya kalau pulut kuning, kami makan macam tu je...
tak keras ke kak?

Rai said...

oohh..panggilnya rengginang.. yg komersial pun ada kan kak..tapi diorg buat warna warni..merah hijau semua tu..

sedapnya pulut kuning dimakan dengan kari daging..teringat zaman khatam quran kecik2 dulu..

pena rozie said...

1st time dengar...

Cik Ina Do Do Cheng said...

Assalamulaikum kak zakie,

Ya Allah, cik ina tak tahu pun pulut tu boleh dikeringkan jadi renginang. Kat sini namanya inang, tahanlah cik ina beli kat pasar jawa klang. lenkali boleh wat cam kak zakie ni. suami suka.cam terus nak peluk kak zakie, ucap tima kacih.serius cik ina tak tahu sebelum ni.

bujal X said...

tetiba teringin bubur merah~~~

Amie said...

rengginang memang kuih tradisi tak lapuk dek hujan tak lekang dek panas... bonda selalu buat ni...

Daddy Ziyyad said...

1st time saya dengar nama Regginang ni....pulut pun dah lama saya tak makan kak

Maya Mayana said...

dah lama tk mkn rengginang ni...org jawa punye ni kan? kdg kaler ijo,merah, :)

Cik Ecah said...

owh..br tau kak....

Fara said...

Sy tau nama dia pulut inang. Ouh, rengginang upanya! Suka kopok nie! Klu makan, tak ckp sekeping! Yummeh!

amirah said...

saya rasa mcm pernh dgr sebelum ni..kat melaka pun ada jugak pulut yang dikeringkan mcm ni kak...tp dileper2kan..sedapp..kat melaka orang panggil inang-inang..ada jugak sagu

@cu SaYaNg said...

acu suka..acu suka..mak acu pun akan buat begini kalau ada lebihan :)

dwaty said...

oooo kat sini panggil rengginang erk???
kat kampung saya lupalah panggil apa... tapi ingat lagi masa kecik2... mak suka buatkan... saya suka jemurkan... hehehe

azi said...

Salam Kakzakie.
kakak, saya tak makan lagi ...selalunya keluarga saya kalau buat pulut kuning, memang akan habisss sebab semua suka.....jadi tak de le lebihan untuk dikeringkan...he..he..

Kakzakie said...

@ Lizz(mummycute): Keluarga kakak dulu kan org susah Lizz. So pulut pun kami jadikan macam keropok


@ Sharifah nadzarah: Eh.. SN pun tahu juga ye. Kakak rasa kat Air Hitam banyak jual yg warna-warni kan


@ So Shy Lady: Kerana tak nak membazir jadilah keropok ini SSL


@ kakcik: A'ah...betullah tu kakcik. Cuma biasa yg dijual besar-besarlah saiznya


@ Queen Teratai: Kalau tak biasa makan mungkin rasa kurang sedaplah


@ @iiinam: Bangsa kita macam dah sinonim keropok ini ye cikgu


@ Kella: Kakak sesaja buat bila pulut itu banyak tak dimakan sebenarnya kella - sayang


@ mama maman: Betul Yana... tapi bila dah buat pandai juga anak-anak kakak makan


@ Tiramisu Fatiema: Tampat TF mungkin sebut nama lain. Tapi kakak rasa kalau di bandar Hilir Melaka pun ada jual tau


@ JunAina: Betullah Aina... yg ini kakak buat macam itulah hihi...

lieynanilaz said...

kak zakie orang jawa..
bubur merah tu yg atas tu ada putih ye kak..selalu kalau kenduri orang jawa terutama utk baby (cukur jambul ye)selalu ada..sekarang payah nak jumpa.

rengginang pun masa kecik2 memang selalu makan tapi sekarang pun dah susah jumpa..huhu.

Kakzakie said...

@ Cik Tie@Akak: Family kakak kurang minat yg manis-manis Cik Tie


@ aanie: Masa dah keringkan memang keras aanie. Baling kucing pun boleh luka tapi bila dah goreng dia akan kembang dan rangup macam keropoklah


@ Rai: Betul tu Rai. Yg commercial tu diwarna-warnikan dan besar-besar. Kakak ni buat sebab baki pulut kuning tak habis


@ Pena Rozie: Oh ye...:)


@ Cik Ina DDC: Wa'alaikumsalam Cik Ina. Kakak malulah Cik Ina... sebab kakak bukan pandai, ini buat pun sebab dah dulu masa kecik-kecik selalu tengaok tahulah lainya tak tahu macam cik ina yg pandai masak.Hihi...


@ bujal x: Dah...mengidam lah pulak...


@ Amie: Kakak jarang buat Amie. Org sekarang pun ramai yg tak makan rengginang kan


@ Daddy Ziyyad: Kakak pun kalau tak kerana ada majlis tak buat juga doc..


@ Maya Mayana: Betullah tu yana... kalau goreng kembang, makan kerepek-kerpuk bunyinya hihi...


@ Cik Ecah: Ye ke? Kat utara tak ada agaknya..


@ Fara: Kalau org dah biasa makan bolehlah Fara, tapi kalau yg tak biasa mungkin hairan


@ amirah: A'ah... itulah Amie. Betullah tapi yg bezanya dia jual besar-besar dan warna-warni. Kalau di bandar hilir banyak kan..


@ Acu sayang: kakak rasa mak acu lagi pandai. Sebab buatnya pun simple ajekan...


@ dwaty: Terkenang masa kecik-kecikkan dwaty. Kakak dulu pun selalu toogn jemur. Aruah mak kakak dulu siap jual lagi tau.

Kakzakie said...

@ azi: Selalu pun kalau rumah kakak buat habis tapi kerana hari itu buat masa Hari Raya macam-macam makanan ada itu yg tak habis... so jadilah benda ini azi..


@ lieynilaz: Betullah dik. Bubur pulut merah yg atasnya ada putih. Org Jawa tak boleh tinggal dua benda ini. Kalau tak macam kurang serinya hihi...

munna said...

pernah makan kuih ni kak zakie ... masa kecik2 kecik dulu...

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

suka mkn inang2 ni.tptak pernah lg saya buat kak

miloais said...

iols tak penah jumpa lagi yg guna pulut ni
tapi dedulu - arwah mak [enah buat yg camni
tapi guna nasi - nasik lebihan cara yg sama jugak - dikeringkan dan kemudian goreng!
sedap kak... rangup aje!

MamaEma said...

dia seperti keropok ke kak

rATu kEBaYA said...

pernah makan.. tapi nilah 1st time saya tau nama dia renginang

Qhaifa Nur said...

first time dengar namanya...
rupanya banyak lagi makanan tradisional yang kita tidak ketahui...

Ati Masrif said...

macam pernah nampak
tapi baru pertama kali
dengar namanya..

makanan orang jawa kah?

ikatankasihku said...

kalau kat melaka di panggil inang2..sedap ni..

Hantu Kak Limah said...

menarik...
name pun unik...
x tau plak pulut kukus klau x habis leh goreng balik......huhuhu

Munnafendy said...

yeyeay pnh mkn!
tp xpanggil rengginang. ntah ape ntah mak sebut...lupe =P

Sweetmama@EiJa ZaQuaNZiQrY said...

1st time dgr pasal rengginang..
lepas ni bole la try goreng pulut yg x abis..:)

Iza Teratak Usang said...

Assalam..
Pernah juga makan tapi tak tau nama..tau makan je...

Teratak Usang

Kakzakie said...

@ munna: Ini memang tradisi dulu-dulu munna


@ Lyda Miza: Kuih leceh-leceh jarang org suka LM


@ miloais: Kalau yg nasi kakak pun tahu juga milo. Lepas goreng boleh campur dengan gula dan kelapa parut yg digoreng macam sagun-sagun


@ MamaEma: A'ahlah ema... mcam keropok sebab bila goreng akan kembang


@ ratu kebaya: Tempat lain kakak tak tahu sebut apa


@ Qhaifa Nur: Ala... ini kan kuih zaman kakak kecik dulu sekarang org dah tak kuasa nak buat


@ Ati masrif: Kakak tak tahulah samada org Jawa je yg makan tapi kalau kat bandar Hilir Melaka tu banyak bergantungan berwarna-warni lagi Ati..


@ ikatankasihku: Mungkin juga Diana. Kakak tahu di Melaka banyak


@ Hantu Kak Limah: Jangan pulak HKL goreng pulut yg masih lembab/basah ye. Kena keringkan dulu dik...


@ Munnafendy: Dah rasa tak terkilanlah ye...


@ Sweetmama: Jangan pulak goreng yg belum garing lagi tau nanti lain jadinya. Kena keringkan dulu. Betul-betul kering baru boleh goreng tau


@ Iza Teratak usang: Bukanlah commersial sangat tapi dek kerana tak habis kakak sayang so jadilah benda ini Iza...

eelobor said...

baru pertama kali dengar & tengok. nasib baik gak... boleh kenal jenis2 makanan orang lain. bukan terhad kepada makanan kat kampung sendiri jer

Queenie said...

kakzakie, kerak nasi tu kalau jemur pun boleh jadi renginang tau. Nak2 kerak nasi lemak, sedap...

rengginang/inang2 tu, saya suka goreng, pastu tumbuk ngan kelapa muda parut + garam + gula sikit... minum ngan kopi o musim ujan...sedap kak......mcm sagun

tp awas! jgn makan terlampau banyak, sebab bila dia mengembang dlm perut, boleh tersandar kita! haha

ajumohit said...

Sedapnya kak zakie, mmg kreatif kan sbb tak mbazir pulut yg tak abis tu

Afida Anuar said...

Kak Zakie,...first time fida dengar ni... nnti boleh la fida cuba perkenalkan kat orang kg fida pulak..hehehe;)

Citarasa Rinduan said...

rengginang mmg menjadi kucapan wajib bila ada majlis kawin atau kenduri yang kecil dan besar..
hehehhhe.

Mamamya said...

kuih kegemaran lia n mak ni kak...kat kg ada nenek saudara yg mmg expert buat rengginang....sedap x terkata.setiap kali hari raya lia mesti order...mmg ada mcm2 kaler...biasanya merah,kuning,hijau n putih.

che mid said...

Alamak, CM baru je buang baki pulut kuning pagi tadi.. tak tau pulak buleh buat rengginang... sayangnya..

محمد رازيق said...

menarik kak.. frsttim dpt info pasal rengginang ni.. sedap ni.. :)

ibundo said...

salam. kakpah suka makan inang-inang ni. Bibik pun akan buat macam ni kalau ada pulut yang tak habis dimakan. Takde pembaziran kan?

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

tak pernah makan lerrr..tapi mesti sedap kan?

ibuintan said...

tak tau pulak boleh buat camni, selalunya kalau pulut tak habis ... jadi rezeki ayam je


boleh cuba lain kali ni

Acik Erna said...

kakzakie..acik paling suka rengginag..selalu pi beli di melaka.

Ros said...

Salam Kakzakie,

Kak Ros tak pernah dengar dan tak pernah makan pun...nanti kalau buat pulut kuning tu boleh lah Kak Ros cuba buat rengginang ni...

norhidana said...

rengginang ni kt kedai bnyak ada jual kn kak,lg2 kalu kt rnr tp dana suke yg original bt sndiri... tp kan mak dana suke bt kerak nasi jemur kak... mcm renging gk tp pakai kerak nasi... sedap...

goreng pastu cicah ngn sambal kicap...mmg tak ingt dh kt org lain..

sahromnasrudin said...

sy baru tahu ejannya begitu huhuhuhuh tp klu lagi rangup lg sedap....

nabilah_2908 said...

oh..setelah baca keseluruhannya..baru tau...

kalau kt Melaka..org panggil Inang-Inang..

bnyk juga di jual...warna warni... :)

dhiera said...

suka makan pulut kuning! yummy yummy. eh, saya tak tahu ada makanan nama rengginang. tapi pernah jumpa la, saya panggil keropok yang macam nasi.

Cho Zila said...

tak pernah dengar rengginangni ... baguih ler masih kekalkan tradisi...

ariana said...

First time saya dengar..tp bagus..sebab x membazir..mmg selalu x tau nk buat apa dgn pulut yg x abis tu..

makdara TERdiva said...

kakzakie,

kalau tak silap, bubur merah putih tu memang dibuat time hari lahir oleh org jawa kebiasannnya..

dan simbolik pertemuan ovum & sperma.. :D

Anaa said...

kakzakie, inang2 pernah dengar.. regginang, tak penah dengar.. ni baru dengar.. tak tahu pulak pulut kuning lebihan boleh diubah menjadi makanan lain pulak ye..tak ler buang gitu je kan..

fuad ansari said...

pertama kali dengar istilah rengginang...

tak pernah makan...

dan teringin pulak rasanya nak makan..

kak zakie ada jual tak?? (",)

OneSimpleMother said...

kakkkk.. arwah nenek saya dulu suka sangat buat ni. sedap ni. betullah nama dia rengginang. ya Allah.. teringat memori dengan arwah.

Kakzakie said...

@ eelobor: Ini kudapan kakak masa kecik dulu tau ee


@ Queenie: Kakak pun tahu kerak nasi ini Q. Ialah kakak dulu kan org miskin. Mana buang kerak-kerak nasi. Lagi dulu tak ada rice cooker kan


@ ajumohit: Sebab sayang jadilah begitu aju


@ Afida Anuar: Cubalah Fida... kot nanti, tapi buat sikit dulu bimbang tak sesuai di tekak


@ Citarasa Rinduan: Tempat kita dah biasa Ayu...


@ Mamamya: Kalau tempat kita banyak kan Lia. Di Air Hitam siap jual bergantungan lagi tapi mereka punya cantik dan besarlah


@ Che Mid: Lain kali boleh cubalah Che Mid


@ Muhd. Razak: Cubalah sesekali merasa kudapan tradisi ini


@ ibundo: Kalau bibik kakpah mesti tahu nak buat. Betul tak membazir

Kakzakie said...

@ Be Simple Beb: Nak kata sedap sangat tu taklah BSB, tapi sekadar nak bagi mulut mengunyah bolehlah macam kita makan keropok


@ ibuintan: Oh ye ke ibuintan. Lain kali boleh cubalah kan


@ Acik: Oh... Acik pun tahulah ye. Betul kalau di Melaka banyak dijual


@ Ros: Kakak rasa tak semestinya bula buat pulut kuning. Kalau buat pulut durian yg tak habis pun boleh juga tapi warna putihlah jadinya


@ norhidana: A'ah Dana... kat RNR pun banyak juga. Yg kerak nasi sekarang dah susah sebab rice cooker mna ada kerak. Dulu masa kakak kecik memang tahu ini semua Dana..


@ sahromnasrudin: Kalau nak rangup masa buat kepingan utk dijemur jangan padat-padat shah


@ nabila_2908: Ha... betullah tu ZN. Cuma saiz dijual besar dan cantiklah kan


@ dhiera: Pulut kuning kalau nak makan tak boleh ada lambakan makanan lain kalau tak mesti tak termakan kan.


@ Cho Zila: Terlanjur berbaki itulah buat kalau tak mana nak buat ini semua Zila.


@ ariana: Lain kali bolehlah ariana cuba:)


@ makdara TERdiva: Pandai juga adik kakak nie. Betullah tu tapi pulut kuning jalinan kekeluargaan tanda kesyukuran


@ Anaa: Rengginang kosa kata keluarga kakak. Mungkin inang2 yg biasa disebut ramai


@ fuad ansari: Kakak bagi kosa kata baru dik. Tapi kakak tak juallah sayang mana ada masa nak buat ini. Fuad boleh beli di bandar Hilir Melaka banyak atau di RNR pun ada tau...


@ OneSimpleMother: Tapi lain org lain nama diberi. Secara kebetulan nama yg dipanggil nenek OSM sama dgn kelaurga kakak hihi....

aizamia3 said...

kali pertama tau.. ;)

apa-apapun..
selamat hari lahir buat bapak..
moga sentiasa dilindungiNYA dan dianugerahkan kesihatan yang baik dalam menjalani kehidupan seharian..

eiza said...

sedap ni, kesukaan anak dara saya...kat melaka saya dengar orang panggil inang-inang.Macam-macam warna ada.

Niena Pengembara Ilahi said...

rengginang tu sedap kan :D

ciK LyndaWawa said...

macam sedap je pulut tu..tak penah rase...=] name pun tak penah dengar..

Kakzakie said...

@ aizamia3: Kakak sebab ianya dah jadi tradisi keluarga tahulah...


@ eiza: Ha... betullah eiza.


@ Niena Pengembara Ilahi: Ada yg suka ada juga yg tak niena..


@ Cik Lyndawasa: Bolehlah cuba beli dan goreng...

Cik SHiNJU said...

Mak yun salu gak goreng pulut tapi lupa plak ape namanya...

ct rahani said...

baru malam tadi makan rengginang.. memang sedap.. rangup2 gitu..

noor liyana said...

tak pernah makan pon rengginang..ni baru tau dan kenal..:-)