Monday, August 26, 2013

Masak-masak-masak dan masak terus

Tetamu datang lagi. Kali ini dua keluarga dan bukan siapa pun tetapi abang Uda hubby sekeluarga dan Mak No (kakak hubby) dengan abah Dol bersama satu-satunya anak yang dia ada. Tiga hari lepas lagilah bertambah kesibukan aku bila keadaan hubby tidak sihat semakin ramai yang datang mahu berziarah. Teman-teman surau pasti tahu bila muka hubby tidak kelihatan waktu solat. Dari satu mulut ke satu mulut akhirnya satu taman perumahan tahu. Cuti dua hari aku dipenuhi melayan tetamu. Entah berapa kali aku bertukar baju sebab bimbang bau hangit sebab berpeluh tidak henti. Airconditioner di dalam bilik terus-terusan dibuka bagi melegakan sebentar-sebentar bila tetamu pulang.

Hidangan - Bila tetamu mahu datang apa lagi masaklah kerja aku. Sup tulang, sup ayam (sebab abang Uda kami tidak boleh makan daging), sambal tumis sotong, lodeh, rendang daging, kuah kacang dan sambal kicap. Semua dipadankan dengan ketupat segera.

Hajat - Kehadiran bukan kekadar berziarah tetapi juga sebagai menjemput agar aku dan hubby menjadi wakil untuk menerima wakil yang datang merisik anak dara gambar di atas. Nampak comel lagi sebab baru 25 tahun tapi sudah menggalas sebagai Penolong Pengarah.

Kak Uda - Ini dia ibu si anak dara tersebut. Kakak ipar hubby aka biras aku

Lodeh - Masing- masing suka kuah lodeh aku lalu balik mereka aku bekalkan dengan kuah lodeh ini.

Sup tulang - Semua aku bekalkan pada abah Dol sebab Abang Uda tidak dibenarkan makan buat masa ini. Rumah aku pula sudah muak dengan sup sebab asyik masak yang sama setiap kali tetamu datang.

~~ Ada masa kami rasa bahagia dan ada masa kami akan berduka dengan ujian yang menimpa. Semua itu mengajar agar kami sentiasa bermuhasabah sebenarnya. Kami redha atas ujian yang terlalu kecil ini Ya Allah.~~


66 comments:

❤Kamsiah❤ said...

puas menjamu tetamu dgn air tangan sendiri,kan..

Asyifa Mustaffa said...

sedapnya nmpk air tangan k.zakie...sup tu...nmpk sedap tu...!

Nini D.. said...

Moga suami kak Zakie cepat sehat..wah!! macam2 menu akak masak..meriah & kompem menyelerakan!!

Acik Erna said...

assalam kakzakie..acik tak pandai masak kuah lodeh..tengok gambar kuah lodeh kakzakie..rasa terliur pulak..mesti sedap tu kan kakzakie

syuk shusuke said...

sup gear box , whoa selera la saudara2 kak zakie makan >.< hehe

JunAina said...

Ujian itu sebab Allah sayangkan kita sebab bila kita diuji kita semakin kuat mengingatiNya.

Sup tulang tu nampak sedap kak, celur bihun walllah...

ummuaidan said...

Alhamdulillah keadaan semakin baik yer kakak..dalam pada dtimpa musibahpun kakak sempat lagi menjamu dan melayan tetamu2 yang datang..
semua yang kakak masak tuh mmg feveret ummulah kak..:)

Knor said...

suka sup tulang tu...tapi dah lama tak masak..sejak darah tinggi si suami...terliur tgok semua juadah akak..

semoga sehat sejahtera suami akak..boleh ke surau selalu..

Ujie said...

macam2 akak masak..fuh!

saya doakan suami akak cpt sihat ya.

Zee Suhaini said...

meriahnya hidangan akak...sumer pon nampak sedap nih..raya ni tak makan lodeh pon lagi..

semoga hubby akak cepat sembuh..

Nurulhuda Abdul Latip said...

Betul laa tu kak raya ni tak sudah masak je kan..Nampak sedap lodeh dengan sup tulang akak...Semoga suami akak kembali sembuh.

lia said...

semoga suami akak cepat sembuh...

meriah bler ramai bertandang ke rumah...

Bin Muhammad said...

Bertandang di blog pun kenyang menjamu mata, kalau datang kerumah akak...pasti kembung dibuatnya! Sungguh menyelerakan hidangan buat tetamu dgn pelbagai menu. Kalaulah akak ni jiran, mau selalu saya bertandang..hehe

Ummi Iman said...

Semoga suami akak diberikan kesihatan yg baik. Sedap nampaknya sup tulang tu. Saya pun tak dibenarkan mkn daging :)

TiranaAduka said...

salam bakyu ku
Walah walah..tajuknya mengancam..ngapuro sui orak mampir..

Pn.bayu said...

Assalam kak zakir,
Sup tulang yang mengiurkan...sedapnye

ibuintan said...

saya suka sayur lodeh versi Johor, dah belajar drpd isteri anak buah yg asalnya Jawa Johor dan dah hampir setiap raya buat beserta sambalnya sekali... dah ramai juga kata sedap ... hehehe maknanya dah menjadi la tu kakzakie kan


bulan ni memang masak-makan-masak walau letih tp sgt menyeronokkan

Aziela said...

Semoga suami akak segera sembuh. Lodeh tu sangat memanggil selera..aduhai. Sup ayam tu siap nampak ceker tu kak..Aduhai..ngences!

Norhaizan hakim said...

Rajinnya kak zakie bertungkus lumus memasak. Tapi puas hati kan dapat menjamu tetamu dgn air tangan sendiri.

norhidana miswan said...

telan liur nengok segala mcm juadah akak tu... time2 raya lyn ns impit ngn kuah sup pastu sambal kicap pun dh terangkat kak...

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

salam akak...bestnyer kalo dapat makan makanan akak masak...semuanyer sedap2 tu tambah sup tulang tu...moga suami akak cepat sembuh yer...

Rai Ourkizuna said...

raya kali ni kami tak makan lodeh lagi.. mak tak buat lodeh.. saya pulak malas..hahaha

Rosidah Muhd said...

Salam akk..terlebih dulu saya nak ucapkan terima kasih sebab sentiasa datang ke blog saya..
Akk, walau apa saja dugaan dalam hidup nie saya harap akk tetap tabah yer..kuatkan semangat untuk suami tercinta semoga dia pun bersemangat untuk sembuh..insyallah..

sedap semua gambar makanan tu..sup tu paling saya suka..


Zul Fattah said...

Allah suka hmbanya yg muliakan tetamu.. insyaAllah, kalau kita permudahkn urusan org lain, Allah akan permudahkn urusan kita

lieyalatif said...

pandai akak masak...lodeh akak mmg meriah bahan2 nye patut le tetamu suke ....alhamdulillah, murah rezeki akak sbb ikhlas melayan tetamu...siap ade bekalan lagi tu...mmg baik hati akak....

kak, yg penolong pengarah tu die PTD ke kak....

Mila@Rimbun said...

penat memasak ni kan... tapi rasa seronok n puas bila orang makan berselera

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

penat memasak hilang apabila melihat tetamu makan dengan berselera..

Sura Mohd said...

rajinnya akak..banyak yang akak masak..terliur pulak sura..:)

aanie said...

wah, meriahnya makanan....:)tetamu dtg bawa rahmat kan kakak....

Juhariah Johari said...

Mama pun masak2, tapi tulah mama ni tak tahan berdiri lama sakit tumit...tapi insyaallah teruskan! org tua mcm tulah...

♥ ROS ♥ said...

sedapnyer..tringin nak g umah akk n bertemu 4mata :P kikiki

Leeza Eelza said...

terliur pulak Leeza tengok lauk2 ni:)

Tuan Juhaida said...

Tetamu dtg membawa rezeki...puas hati bila dpt memasak juadah utk tetamu ygdtg bziarah.sedapnya nampak kuah lodeh tu!!
Semoga suami akak segera sihat

Kakcik said...

Sedapnya hidangan. :)

Kisah Si Dairy said...

bila dapat jumpa orang johor nie..hehe

Sue Bee said...

meriahnya hidangan tu,kak..kan best kalau Sue Bee bleh join sekaki..hihi

eMMe said...

hurm..best laa.. dpt buat open house.. kalo buat, takot takde yg membantu, kite ni bukan masterchef sgt pun.. hehehe...

Mia Kassim said...

Semua pun nampak sedap...terliur lah pulak saya tengo kak...hehe

tenku butang said...

jelesnya pandai akak masakk

Qhaifa Nur said...

kebetulan masih raya lagi kakzakie...
ramai yang ziarah...
moga hubby akak cepat sembuh...
sedapnya menu-menu tuh...

mama_ka0ri said...

seronok dapat layan tetamu kan kak zakie..:)

wahida said...

semoga suami akak cepat sihat...

sedapnya semua menu tu kak...memasak utk tetamu dgn air tgn sendiri mmg puas kan kak..

saya suka sup tulang!!

redza said...

sedapnya kak sup tulang tu..

mama maman aka yana said...

tetamu itu rezeki tuh kak.. hehe

Ibu Lala said...

Sedapnye sume mknn tu kak. Mertua sy pun sama. Klw org nk dtg rumh sibuk la dia memasak. Dulu rajin la tolong dia sbb ddk sebelh rumh je. Now dah pindah. Harapnya sy pun jd camtu kak. Murah rezeki kan. Tp skrg ni pun klw berdiri lama kat dapur tu dah rasa busa bisa kaki. Cam mn tu kak

wawa syaida said...

salam akak...macam-macam menu...semua nampak sedap...didoakan semoga suami akak cepat sembuh

Nafira usof said...

sedapnye hidangan tu semua.. bertuah tetamu akak~

Moga suami akak cepat sembuh. amin~

Munnafendy said...

mudanya dah jadi penolong pengarah..salute!

izzah said...

Diberi mndat jd wakil smbut org dtg merisik...bagusnya akak n suami...besar amanah tu...tp seriously mmg tabik sprinh kt ank sdara akak tu..muda2 lg dh jd pen pengarah...

*seronoknya rmai yg dtg ziarah umah akak...rezki brtambah2 bila ada tetamu dtg...lg best bila kita masak,,org lain mkn...best2...

ANIM said...

seronoknya dapat menjamu tetamu...
rasa penat pun hilang..

p/s saya tertinggal keretapi. suami kakzakie tak sihat ke? nanti saya layan entry terdahulu. mudah2an bertambah sihat

hainom OKje said...

Kanda....ujian apa ni.....dinda doakan ujian kanda tu akan cepat berlalu pergi yeh....
Teringin pulak nk masak sup bila tengok sup kanda tu....

Papa Mifz said...

fuh banyak sungguh akak masak tuh , rajin sungguh akak nih...:)

the malay male said...

musim makan

Fiza Rahman said...

Semoga hubby akak cpt sembuh.

Meriahnya lauk pauk tu kak. Terliur plak tgk :-)

PeRdU cINta said...

kesakitan kesedihan adalah ujian..sebaliknya rahmat silaturahim yang kian utuh satu rahmat..alhamdulillah..moga suami akak cepat pulih..dan akak sentiasa bersemangat..amin..

NEKCIK said...

asalam kakzakie..semuga en suami segera sembuh seperti sediakala..waa meriah menu nya tu...mmg seronok mnjamu tetamu...semuga Allah sentiasa cukupkn rezeki kita dan juga dipermudahkan segala urusan..tu jugak macam kenduri kakzakie

nurbijen said...

semoga hubby kakak cepat baik... amin..
mmg nampak sedap sayur lodeh tu... pos sini sikit...

sal said...

ramai yg datang membawa doa dan harapan kesejahteraan tuan rumah, rezki pun murah..amin..

Kakzakie said...

Kakak rasa rata-rata kita pun sama bila tiba musim menyambut hari raya dapur rumah sentiasa panas dan pinggan-mangkuk sentiasa tidak sempat lama berada di rak simpanan.

Alahmdulillah hubby kakak kian sembuh dan kelihatan boleh bersolat lebih selesa.

Terima kasih semuanya:-

❤Kamsiah❤, Asyifa Mustaffa, Nini D.., Acik Erna (ala.. acik kalau dah tahu sebenarnya akan lebih pandai sebab acik jenis pandai memasak), syuk shusuke, JunAina (memang kakak ada sediakan beehoon juga Aina), ummuaidan, Knor, Ujie, Zee Suhaini, Nurulhuda Abdul Latip, lia, Bin Muhammad (kalau nak dtg inform dulu insya-allah boleh juga BM), Ummi Iman, TiranaAduka, Pn.bayu, ibuintan (bolehlah cikgu buat kan tak susah pun), Aziela, Norhaizan hakim, norhidana miswan, (Lizz) http://haslizalizz.com/, Rai Ourkizuna (sekarang pun dah boleh buat Rai tak payah tunggu raya aje), Rosidah Muhd, Zul Fattah (amin... mohon Allah permudahkan semua dik), lieyalatif (yg adik-beradik aje kakak bekal, kawan abang taklah Lieya), Mila@Rimbun, Mizz Aiza (Dunia Kecil), Sura Mohd, aanie, Juhariah Johari (kalau tak masak tak kan nak bagi makan biskut aje kan Kak Ju), ♥ ROS ♥ (kecil tapak tangan nyiru kakak tadahkan Ros), Leeza Eelza, Tuan Juhaida, Kakcik, Kisah Si Dairy, Sue Bee, eMMe, Mia Kassim, tenku butang, Qhaifa Nur, mama_ka0ri, wahida, redza, mama maman aka yana, Ibu Lala (kalau yg dtg lagilah keluarga memanglah kena masak kan Ana), wawa syaida, Nafira usof, Munnafendy, izzah, ANIM (kini dah beransur sihat Anim), hainom OKje (dah baca N3 bawah kan dinda), Papa Mifz (bukan rajin PM tapi sebab yg dtg ramai kena banyak sikit), the malay male, Fiza Rahman, PeRdU cINta,
NEKCIK (memang dah macam kenduri Nekcik), nurbijen (kalau dekat boleh kakak hantar Nur hihi...), sal (moga begitulah hendaknya doa kami juga).

Buat semua terima kasih sekali lagi.

♥ Cmª shIemª ♥ said...

Salam K.Zakie..

baca saje dah tahu ramai tetamu yg datang menziarah..
alhamdulillah..dikelilingi jiran tetngga yg prihatin..
25 thn dah jd pengarah? bsr t/jwb :)

Haryati Faizal said...

ibaratnye tetamu yg datang pasti balik dengan perut yg kenyang ye...

Kesuma Angsana said...

penat memasak tapi berbaloi kalau habis dijamukan kak... moga kita redha dgn tiap ujian yang dtg yer !

Kesuma Angsana said...

penat memasak tapi berbaloi kalau habis dijamukan kak... moga kita redha dgn tiap ujian yang dtg yer !

fairus mohamad noor said...

byknye masak kak..rajin betul..kalo m3h mmg la x pandai nk masak sorang2 byk macam tu..

aizamia3 said...

rasa puas bila tetamu yang hadir suka dengan masakan yang kita hidangkan.. ;)

Deqla Manjew said...

byknye menu.. nmpk sedap smua.. teliur pulak deqla kak...huhuhu..