Thursday, January 12, 2012

Maafkan aku tidak sengaja membuat kau menemui ajal

Sepanjang menuju ke tempat kerja ditemani hujan gerimis yang agak kasar. Wiper terpasang sesekali saja bergerak bagi memberi pandangan lebih jelas. Jam kereta sudah menunjukkan aku terlewat sedikit kerana lalai menggoreng keropok untuk dibawa ke pejabat. Lajulah sedikit pemanduan aku hari ini. Mata aku nampak jelas setiap kali mengelak bangkai yang terlenyek di atas jalan. Banyak pula yang mati di atas jalanraya di musim hujan ini.

Tiba di lampu isyarat Taman Austin Perdana, sementara lampu masih hijau segera aku tekan minyak supaya tidaklah perlu menunggu ianya menjadi merah. Mengelak juga bangkai di atas jalan. Skreetttt..... aku cuba membrek tetapi tidak berupaya. Tidak boleh juga membrek serta-merta kerana di belakang aku sedia ada kereta lain juga mahu segera melepasi lampu isyarat. Burung gagak pagi ini menjadi mangsa dentuman kereta aku. Menggelupur burung itu aku lihat dari cermin sisi. Dada aku berombak kencang sambil mulut beristighfar. Kenapalah burung itu tiba-tiba saja terbang mahu mematuk bangkai yang cuba aku elak. Telah tertulis pagi ini ajal kau telah tiba wahai gagak. Maafkan aku kerana tidak sempat mengelak. Apa lagi kereta di belakang aku turut sama melenyek gagak itu. Jadi penyumbang pertambahan bangkai di atas jalanraya di musim hujan ini.


~~Walau sekadar burung gagak tapi hati aku masih tidak tenang sehingga aku membuat entry ini. Masih teringat bunyi dentuman burung gagak berlaga dengan kereta aku. Maafkan aku gagak.~~




69 comments:

efa nur said...

Assalamualaikum...sabar ye kak..dah ajal burung gagak tu..kalau efa pun mesti sedih dan tak tenang mcm akak..



Blog Efa Nur :)

Nazayiena said...

Memang gagak tu benda yg bernyawa,tp harap Kakzakie sabar je la dan bukannya kita sengaja dan dah cuba nak mengelakkan.....

Mama Ema said...

dah ajal haiwan tu kak..ema bila terlanggar binatang..ema baling duit..tp tak tahulah untuk apa sebenarnya sebab ma dan abah yang ajarkan.

sisdee said...

dah ajal dia smpai dan kita pnyebabnya...
Allah tahu semuanya kak sebab dia yang rancang segalanya :)

Saya pernah gak anak kucing mati sebab dia tido kt dalam tayar kete saya. Memang kitorang pun tak cek apapun time nk gerak kete tu.. :((

Nur-nba said...

Sabar ye kak.. Kejadian tu bukan disengajakan. Memang kita akan berasa kurang selesa. Maklumlah burung benda bernyawa..

YB said...

salam kakzakie,

dia tahu dirinya menyusahkan kehidupan manusia, lebih baik mati dari disumpah seranah, jauh baik dari hati sesetengah manusiarakus, tetapi matinya tidak secara gagak, tetapi mati katak.

amirah said...

memang dah nak ajal kan kak..memang akan rasa tk senang hati bila terlanggar..

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

kalau sy pon misti rs x best sbb gagak hidupan berdarah..


tp benda ni semua dh takdir sbb bkn salah akak..sape suh gagak tu x belajar peraturan jln raya kan hihi


so akak jgn fikir sgtlah..dah takdir dia..bygkan dia dh dpt ketenangan :)

kakcik said...

Masa kakcik memandu dulu, kakcik pernah terlanggar kucing, sesalnya hati kakcik hanya Allah yang tahu. :(

gadisBunga said...

gagak tu mmg dah sampai ajal dia.

takpe kak. dia dah maafkan akak. :D

cheqna said...

sudah tertulis begitu....

lyza said...

Kalau saya mesti panik..silap2 jerit2 dalam kereta sorang2...
Dah ajal kak burung tu..Allah tahu apa yang terbaik utk kita..:)

@cu SaYaNg said...

sabar ye kak...bukan salah akak :)

adarnadzmie said...

mungkin kakzakie tak sengaja melanggar burung itu... jangan risau lagi yer kak...

lieynanilaz said...

jangan sedih2 ye kak...anggaplah itu dah ajal si gagak...

Nini D.. said...

kat area mana yang byk burung gagak tu KakZ?

dah sampai ajal burung tu..

Anaa said...

saya pun cukup takut kalo terlanggar binatang2 lintas jalan taim memandu..

aanie said...

bnyaknya yg dah mati....
kalau sy pun x tenang, tapi nak buat camne....kalau kita elak, takut berlaku benda yg lebih buruk....nauzubillah...

miloais milo said...

tak sengaja tu kak....
tak pe lah....

Sweetmama@EiJa ZaQuaNZiQrY said...

btol tu dh tertulis ajal burung gagak tu hari ni. at least akak msti tenang bila dh luahkan kat sini kan..

aizamia3 said...

sabarlah kak.. ada ketika kita memang tak boleh nak elak sebab boleh membahayakan nyawa kita dan mungkin orang lain..

Zana Adieyza said...

think +ve kak.. dah ajal burung tu kan.. x mo fikirkan sangat, nnti stress pulak..

QueeN TerataI said...

kebetulan dan bukn kita sengajakan pun kejadian tu berlaku... sabar yer..

suri solehah said...

benda nak jadi kak..suri pernah jugak terlanggar ayam..memang berdebar2 masa kena n sesal

cinnamon.com said...

dah ajal dia sampai,caranya di langgar oleh kak..

Hanis Azla said...

sudah sampai ajalnya.. perkara itu cuma penyebab.. tp bila kita yang menjadi sebab, rasa terkilan itu pastinya ada.. tenang ye kak..

~aSFaLiZa~ said...

tu la kan kak. walaupun hanya seekor gagak

Daddy Ziyyad said...

saya pun pernah langgar burung pada kelajuan tinggi...errr..burung tu yang terbang langgar kereta saya

ieja amieja said...

kak zakie, sy pun pernah terlanggar sekor kucing..terus mati kat ct2 jgk..dah tiba2 dia melintas dpn sy, kete plk tgh laju, mmg x sempat brek la kete tu..trauma gak mulu2 tu.duk teringat je..

noor said...

legaaa warga dbkl yang keje memburu gagak..dh mati sekor hihihihi

:: Mrs.Eady :: said...

Allah.......

Amie said...

jarang sangat cerita burung gagak kena langgar, tapi memang dah ajalnya...

JunAina said...

Sabar kak. Istighfar banyak2 setiap kali teringatkan burung gagak tu. Bukan kita senaja pun nak langgar dia. Mungkin dah sampai masanya...

Rai said...

walau pun burung je..dan kita pun tak sengaja..tapi dalam hati tetap rasa pilu kan kak..

tapi org zaman sekarang bunuh orang macam takde apa dah..haihh..

munna said...

MUNNA PERNAH TERLANGGAR AYAM SAMPAI MATI KAK... MMG BERDEBAR-DEBAR DAN RASA KASIHAN SGT PADA AYAM TU...

Mama Mirza said...

huhu.. akak kena cam saya arituh.. nak wat camner.. dah ajal dia.. :(

nabilah_2908 said...

hmm..minggu lepas...dpn mata sy...nampak anak kucing kena lenyek dengn lorry...

haih..ngeri je...

Tiramisu Fatiema said...

dah smpai masa die..xsengaja kan akak..

Ann Ishak said...

Saya pernah ternampak cipi2 je kereta langgar kucing. Saya rasa kucinglah rasanya sebab saya just nampak kaki saja. Tak sanggup nak tengok sebenarnya

LYAfrina said...

MUNGKIN SUDAH TIBA MASANYA SI GAGAK ITU PERGI..
JD JGN FIKIR2 SGTNYA.. TP SBG MANUSIA Y BPERASAAN..MMG KT SUKAR NK LUPAKANNYA KAN...

KuNanGKuNanG said...

bukan akak sengaja..dah xleh elak...

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

dulu selalu dengar org tembak gagak kat klang...

eelobor said...

satu situasi spontan yang mana akak dapat mengawal dengan baik kerana jika tidak ia amat mudah untuk mengundang kecelakaan yang mungkin lebih teruk. bagi saya kes sebegitu adalah darurat & dalam keadaan tidak tersengaja.

hani@debumelukut said...

dah sampai masa/ajal dia tu..

fuad ansari said...

kira oklah gagak tu mati.. tak payah gagak tu pikir banyak dah.. hari hisab pun tak perlu nak tempuh.. (",)

Ati Masrif said...

walaupun haiwan tetap kita
merasa bersalahkan kak..

nk buat mcm mana sudah ajalnya

intan morsalin said...

kita x sngaja kan nak langgar dia...cam sya..bru2 ni lenyek kucing ngan keta..huhuu..mmg x prasan dia kat bwh keta...dan2 tu jugak mati...menggigil sya kak...slama sya drive ni mmg sya x pernah langgar binatang @ org @ tembok @ pape jelah...huhuuu..

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

sabar kak...huhu.bukan sengaja kan?adik pernah terlanggar ayam yg tiba2 melintas.huhu.mmg dada berdebar2

Pok Amai-Amai said...

Kakzakie,

Sy pnh terlanggar 2 ekor anak kucing sekaligus. Sampai terketik-ketik anak kucing tu. Ms tu gak sy menangis sampai tersedu-sedu tau! Sebab itu gak, sy tak mo bela kucing sbb rs bersalah terlanggar smpi ke arinie!

Uwaaaaaaaaaaaa!

ajumohit said...

Dah ajal gagak tu kak kak, takpela janji Akak selamat Dan tiada perkara yg tak diingini berlaku

Munnafendy said...

mcm baca cerpen lak =)

sy pnh langgar kucing yg tetiba lari kuar dari semak..mmg terasa tyr ni lenyek dia..teruskn pjalanan dgn tangisan...ohhhh sedihnye teringat blk

Cik Tie@Akak said...

kesian sigagak..dah la hitam..mati kena langgar lak tu

Cik SHiNJU said...

Yun pernah hampir terlanggar kucing..mujur sempat brek..Dah tiba ajal gagak tu kak..Jgn sedih k..

ct rahani said...

x penah alami peristiwa cam akak.. tp kalau nampak bangkai kucing mesti rasa sedih..

Zaitun said...

Dah ajal dia memang tak boleh nak mengelak. Macm tulah kak Zai bila kucing yang kak Zai bela mati terlanggar hubby masa nak reverse. Teringat beberapa hari.

Eye_nee said...

sudah sampai saat dan waktu dia kakzakie.....

mama aini said...

sabar ya kak..bukan akak sengajakan..hu2x..

Ros said...

Salam KakZakie,

Bukannya di sengajakan...Ajal maut ni kan ka di tangan tuhan..dah ajal dia dah di takdirkan lagu tu,kita nak buat macammana kan....

Iza Teratak Usang said...

Assalam..
Innalillah....moga si gagak tu selamat di alam sana..

Teratak Usang

Afida Anuar said...

kak...walau apa pun yang berlaku dah tertulis ajal gagak tu hari ni, jangan salahkan diri akak ok?

EmpayarUtama said...

Nasib baik tak masuk paper macam Perodua hari ni :)

Oh ya; berat sangatkah entri saya? kalau camtu bacalah komen... :)

Cik Gee said...

dah ajal dia.. kalau kak tak langgar, mybe org lain pulak yg langgar.. ajal kalau nak datang. tak sesaat lambat, tak pulak sesaat cepat..

@xiiinam said...

Pernah alami situasi ni, dan cuma mampu cakap sorang...."Kenapalaaaaaah kau pilih kereta aku utuk mati" Sedih juga...

Cik Ina Do Do Cheng said...

kak zakie. cam manalah perasaan orang yang bunuh orang atau buang baby tu, dorang tak takut ke, sedangkan kita terlanggar gagak pun dah rasa bersalah sangat dan teringat-ingat.cik ina selalu terpikir hal tu kak zakie.

Fatin Mraz said...

saya bace pun rasa sedikit seriau..
apa nak buat kak zakie.. dah ajal si gagak tuh..

Kakzakie said...

Terima kasih buat teman-teman yang memberikan komen atas N3 kaka yg ini. Sungguh ia amat terkesan dihati kakak. Tapi hari ini dah ok.

Efa nur, Nazayiena, Mama Ema, sisdee, Nur-nba, YB, amirah, Rina avail, kakcik, gadisBunga, cheqna, Lyza, acu sayang, adarnadzmie, lieynanilaz, niniD, Anaa, aanie, sweetmama @eija, miloais, aizamia3, zana adieyza, queen teratai, suri solehah, connamon.com, Hanis Azla, Asfaliza, Daddy Ziyyad (dia langgar lain kes doc), ieja amieja, noor, Mrs Eady, Amie, JunAina, Rai, munna, mama mirza, nabila_2908, Tiramaisu Fatiema, Ann Ishak, Lyafirna, Kunangkunang, Be Simple Beb, eelobor, hani@debumelukut, fuad ansari (betul dik dia tak ada dakwa-dakwi), intan morsalin, Ati Masrif, Lydia Mirza, Pok Amai-Amai, ajumohit, Munnafendy, Ciktie@Akak, Cik Shinju, ct rahani, Zaitun, Eye_nee, mama aini, Ros, Iza Teratak Usang, Afida Anuar, Empayar Utama, Cik Gee, @xiiinam (itu juga yg terdetik dihati kakak cikgu), Cik Ina DDC (yg kes itu hati dah mati) dan Fatin Marz.

Sekali lagi Terima kasih kepada semua atas pandangan yg diberikan...

~ yus ~ said...

kalau yus pun sama, pasti tak tenang dan asyik memikirkan burung gagak tu. Apa pun dah ajal dia kena langgar dengan kereta akak kan, kena redhalah.

Itu haiwan, dan mungkin ianya juga untuk mengingatkan kita supaya lebih berhati-hati di lain kali...


Sabar ya kak...

LadyBird said...

kesiannye kat gagak tu... :(... ajalnyer.. huhuhuhu

kayna said...

Paham perasaan Zie. Mesti berderau darah kan...