Wednesday, January 11, 2012

Memujuk hati ini...

Duhai hati
Mengapa walang menjeruk rasa
Dia pergi meneruskan satu perjuangan
Demi kebahagiaan dunia dan akhirat
Impian setiap umat
Ku pujuk lagi…

Duhai hati
Mengapa dibiar luruh airmata
Tukarlah segera dengan senyuman
Di medan itu kental waja dirinya
Meredah menimba ilmu dipinta
Ku pujuk lagi…

Duhai hati
Relakanlah dia menjadi tetamu di sana
Bergelumang di taman-taman ilmu
Sebagaimana sabda baginda
“Taman ilmu adalah taman menuju ke syurga”
Ku pujuk lagi…

Duhai hati
Hingga kini masih terasa lagi
Puteri melangkah gagah dengan senyuman
Namun walangnya hati terus bertakhta
Dalam tidur pun dia menjelma
ketika berjaga terdengar suara
berlegar kelibat menerawang di mata
Sungguh hati masih resah
Sabarlah hati
Ku pujuk lagi...


~~ Entah mengapa hatii ini terlalu sedih berpisah dengan anak yang mahu meneruskan perjuangannya untuk menuntut ilmu. Bukan tidak boleh dijenguk tapi hati tetap tidak mampu dipujuk. Ciuman, lambaian dan senyuman ketika berpisah terasa sayunya hati.~~








56 comments:

cheqna said...

alahai...
hati seorang ibu kan
insyaallah...segala2nya kan baik2 saja..kakak jangan bimbang ok =)

amirah said...

insyaAllah akan ada berita yg menggembirakan hati nanti kak..moga usaha menimba ilmu tu nanti akan menyejukkan hati akak..

kakcik said...

Iringilah dia dengan doa
moga tenang jiwa dan minda
menuntut ilmu demi masa depannya jua
bersama restu ibu dan bapa...

Qhaifa Nur said...

semua ni kita rasa bila berpisah dengan anak ni...doa ibu yang penting..

Munnafendy said...

alahai sayunya....byk2 doakan die ya.. =)

mama aini said...

salam kakzakie..sayu baca entry ni..sob2x..mama pernah alaminya dulu waktu anta ank kehostel..sebenarnya ank mama seorang sahaja..uwaaaa !!!..sabar ya..dia pergi utk mengejar ilmu & cita2..

Eye_nee said...

As-salam Kakzakie...

Hati ini juga pernah begitu
Sukarnya menerima perpisahan itu
Bilik yg Kosong menambah pilu
Hanya Telefon Penyambung Rindu

Alah Bisa Tegal Biasa
Kini semua seperti sediakala
Kerana Hati Bisa Menerima
Dia Pergi Menuntut Ilmu Berguna

Tihara said...

saya suka rangkap ni “Taman ilmu adalah taman menuju ke syurga”
Ku pujuk lagi…

takpe kak, jgn sedih, dia berjuang menuntut ilmu diiringi doa ibu tersayang :)

Cikgu Ma said...

sabar yea kak..akak anak tak ramai kot?sebab tu rindu dendam mcm ni.. =)

nabilah_2908 said...

alahai...

biasa la tu kan..nnti dah lama2 terbiasa juga.. :)

Huda said...

sabar ye kak..paham sangat..anak akak pergi pun untuk menuntut ilmu kan..

Zara Bakar said...

kak, terus mengalir air mata saya, xsempat nak cover kt ofis nie. malu! hehe~~

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

pandainya akak tulis puisi..terasa kesedihan hati seorg ibu yg terpaksa berpisah dgn anaknya..takpa kak..tabahkan hati..satu hr nnt misti sy pon cam akak bila anak nk pegi belajar jauh

Daddy Ziyyad said...

itulah pengorbanan kak...bersabar lah

cinnamon.com said...

dulu masa anak sulung tinggal di asrama mcm tu juga rasa..tak sanggup rasanya,bila bab lambai2 tu yg tak tahan,..rasa nak patah balik aje..

lps tu anak kedua juga dpt masuk asrama,dia saja mohon,tak nak kalah dgn kakak dia,bila dah dapat ,tak nak pergi,keputusan kat tgn dia..dia yg tanggung semua tu..saya tak paksa..dlm hati saya mmg tak nak bg pergi,hsbnd ok aje..
final,tak payah pergi..sukalah dia..misi dia berjaya lawan dgn kakaknya..

Mama Ema said...

begitulah hati seorang ibu bila berjauhan dengan anak-anak..

mama maman said...

mmg rasanya akan sama perasaan seperti kakzakie bila anak2 jauh dari mata kannn.. sabar dan berdoa agar dia dilindungi dari sebarang musibah dan berjaya dengan pelajarannya nnt ye..:)

adarnadzmie said...

Alahai sedihnya baca luahan hati sorang ibu... betul tu kak berpisah ngan anak yg x pernah berjauhan dengan kita memang memilukan... harap kakzakie relakan perpisahan sementara itu...doakan untuknya...

So Shy Lady said...

paham prsaan akk...

ank nk g sek hari2 pun kdg2 sy brat hati nk lpaskn. resah aje klau ank tde dpn mata

sabar kak ye...doakn sj mudah2an dia dbwh plindungn Allah spjg ms

Ati Masrif said...

sabarlah kak..

masa mula2 anak ati angah
pergi dok di sabah pun ati
rasa macam ni..lama2 sikit dah ok :)


jom teka WW ati pagi tadi :)
http://wanati.blogspot.com/2012/01/ww-jadi-paparazzi.html

Tiramisu Fatiema said...

akak sabar ek..doakan die..pergi nak tuntut ilmu..mudah-mudahan dilindungi hendaknye..

aanie said...

kalau ikutkan tak nak berenggang dgn anak pun kan....

QueeN TerataI said...

hati ibukan... lg2 kalau x pernah berenggang.. tiba2 berjauhan begini.. mmg walang hati ibu.. tp kenalah byk bersabar.. doakan yg terbaik buat si puteri kesayangan...

Pok Amai-Amai said...

Jgnlah mcm tu kak. Sy doakan kejayaan dia.

Sampai masa, setiap dari kita pasti akan ada perpisahan. Mungkin sekarang, berpisah kerana belajar. Kemudian berkahwin pula...

Sy walau anak msh kecil tp sy sdg bersiap-sedia...

Sharifah Nadzarah said...

SABARLAH KAK..
PERGINYA UTK MENIMBA ILMU...
KITA IRINGILAH DGN DOA...
SEMOGA ANAK2 KITA SEMUA BERJAYA...

P/S:Insyaallah..allah sentiasa dekat utk menjaganya...akak jgn risau2 yer..biasalah mula2 mesti mcm tu...

suri solehah said...

teringat masa tinggalkan anak kat kampung masa susah cari pengasuh dulu..munkin itu 'rasa' kakzakie sekarang..sabar kak..kata orang kalau kita teringat..diapun akan gelisah sama

eiza said...

die berjuang demi ilmu, doa kakak akan sentiasa mengiringi die...

munna said...

aduhai kak..sedihnya...hati seorang ibu mmg begitu...

sal said...

begitulah hati si ibu..terasa berat melepaskan si anak..

Namun terpaksa kerana mencari ilmu di dada...iringi doa dan harapan..moga pulangnya membawa kejayaan..InsyaAllah..

lieynanilaz said...

jangan sedih2 ye kak...tabahkan hati...dia pergi menimba ilmu...:)

Zie said...

La kesitu lak... janganlah sedih anak nak gi belajar tu... kena banyak doa tuk anak

noor said...

bahasa kak zakie mmg tinggi la..respect sungguh
hati seorg ibu kan......smoga puteri akan trs bjaya AMIN....

azian said...

hati sy masih pedih lagik...huhuhu...ya allah...kenapa sy mcm ni kak zakie...huhuhuhu

alah kak, pisah utk kebaikan anak2 jugak...huhuhu

~izan~ said...

hati seorang ibu...suka puisi akak.penuh makna...

insyaAllah anak akak baik2 shj dan berada di bwh lindunganNya selalu.. Amin...

Nur-nba said...

Rintihan seorang ibu yang merindui anaknya..

Sabar ye Kak Zakie.. Ada peluang dan hari cuti, bolehlah akak ziarah dia di asrama.

Nur pun masih bersedih lagi.. Tapi cerita kita berbeza. Terima kasih atas kata2 semangat di blog Nur.

Cik SHiNJU said...

Agaknya ini la pengalaman setiap ibu bila anak dah dewasa dan tpksa berpisah...Nt cuti akak ziarah la dia yer..

~ yus ~ said...

alahai kak, baca sajak akak ni, lagilah rasa tak nak benarkan anak2 masuk asrama...huhu

miloais milo said...

hati seorang ibu - memang begitu lah kak....
tak pe kak - ada kelapangan boleh aje kan pegi jenguk anak2 tu....

Amie said...

aduh Kak Zakie.... hancur luluh jantung & hatiku mengenangkan saat2 begini!

Iza Teratak Usang said...

Assalam..
Jangan kata nak berjauhan, nak ke sekolah Tabika depan rumah yang hanya beberapa jam pun dah rasa berat hati nak tinggalkan anak yang baru nak kenal dunia sebenar tu....
Memang sayu kalau anak pergi jauh..

Serabut|Teratak Usang

Queenie said...

perasaan lumrah setiap ibu..

dulu masa my24 & 26 pi belajar tahfiz, saya merana lebih 7 bulan! - nangis...takleh masuk bilik depa, nengok kain baju..nengok beg sekolah lama yg ditinggalkan, tengok mainan yg dipegang tiap hari...tak lalu makan, nengok pinggan nampak wajah anak2 heheh..

baik tak sasau!!

ajumohit said...

Sedangkan anak baru masuk skola pon hati ini dah gusar, inikan masuk asrama pulak ye kak, doakan moga dipermudahkan untuk menerima pelajaran ye kak, jgn sedey2 tau ;)

LYAfrina said...

bgitulah prasaan sorang ibu...
lya hari2 nk g keje po..slalu teringat n ssh nak lps asya kat rmh..

Afida Anuar said...

agaknya, ini lah yang mak fida rasa masa anak2 sorang demi sorang meninggalkan rumah tuk menuntut ilmu...

ieda said...

walaupun dekat , hati ibu nie x sama kan akak ...
be strong akak .. demi masa depan anak2 ;)

saniah said...

Tu la tak gemar nk antar anak gi asrama satg duk tringat ingat... :( puas hati semua anak2 depan mata...

Citarasa Rinduan said...

kak.. kenapa ayu rasa shaydu, relakan ya kak,,,,,,,,,,,,,,,,,

demi masa hadapannya

al-lavendari said...

memang begitulah jadi ibubapa .. sentiasa bimbang dengan anak-anak sejak dari dalam buaian sehinggalah mereka sudah beranak pinak.

gadisBunga said...

bunyinya mcm akak yg homesick ni? eheheh~

dont worry kak, anak akak baik2 aja di sana. :D

norh said...

teringat dulu, homesick 2 bulan gak kot..hu hu

fuad ansari said...

sekurang2nya, kak zakie sudah belajar utk berjauhan.. mana tau, si anak itu nanti akan pergi kepada fasa berikutnya.. fasa perkahwinan.. (",)

Kakzakie said...

Untuk pengetahuan teman sewaktu anak pertama dulu melangkah ke asrama tak terasa sangat sebab sebaik kakak baru pulang dari menunaikan Haji 02-01-2009 dan 05-01-2009 dah kena hantar kami lama berpisah 44 hari. Kini selama hampir dua bulan dia bercuti bersama di rumah tetiba berpisah rasa hiba benar.

Terima kasih buat cheqna, amirah, kakcik, Qhaifa Nur, Munnafendy, Mama aini, Eye_nee, Tihara, Cikgu Ma, nabila_2908, Huda, Zara Bakar, Rina Avail, Daddy Ziyyad, Cinnamon.com, Mama Ema, Mama Maman, adarnadzmie, So Shy Lady, Ati Masrif, Tiramisu Fatiema, aanie, Queen Teratai, Pok Amai-Amai, Sharifah Nadzarah, Suri Solehah, eiza, munna, sal, lieynilaz, zie, noor, azian, izan, nur-nba, Cik Shinju, Yus, miloais ais, Amie, Iza Teratak Usang, Queenie, ajumohit, Lyafrina, Afida Anuar (sedihlah kakak Fida), ieda, Saniah, Citarasa Rinduan, al-lavendari (betul apa kata tuan - kebimbangan ada di hati), gadisBunga, norh dan fuad ansari.

Terima kasih sekali lagi dan sungguh semakin dibaca nasihat diberi semakin sebak rasa di hati...

eelobor said...

selalunya setiap pengorbanan akan di iringi dengan kejayaan... Insya Allah....

sis intan said...

kak zakie, mula2 mmg mcm tu tapi bila dah lama...rasa ok dah..janji anak call kita selalu.

aizamia3 said...

anak dara ai baru 8 tahun tapi masa kali pertama dia masuk sekolah dulu rasa takut risau pun ada sebab pertama kali berpisah walau hanya untuk beberapa jam..

Tapi kak.. demi untuk kecemerlangan pelajaran biarlah kita bagi ruang pada dia.. moga dia menjadi insan yang berguna kepada semua.. insyaAllah..

ct rahani said...

sabar ye kak.. demi masa depan dia..