Monday, January 9, 2012

Makan tengahari tadi

Kawasan di sekitar tempat aku bekerja ramai kalangan pekerja bukan rakyat Malaysia walau syarikat tempat aku bertugas tidak ada. Keadaan sekeliling begitulah yang membuat aku jarang membeli makanan di luar apabila kaki telah menginjak di pejabat. Biasanya aku membawa bekal dan akan aku pre-heat di pejabat. Bilik aku juga ada rice-cooker, biskut, gula, garam, quaker oat, peralatan minuman, cereal berbagai jenama dan sebagainya kerana aku malas untuk keluar turun sekadar mencari makanan.

Sebekas - Nasi putih, sayur baby spinach dan seketul ayam goreng. kalau teman-teman mahu tahu, tupperware ini adalah pemberian kakcik yang baik hati. Saban hari aku guna. Panjang jariah kakcik selagi aku menggunakannya.

Lagi satu - Makan nasi putih aku harus disertai dengan sambal belacan dan ulam. Aku jenis tidak kisah ulam jenis apa pun boleh saja dilayan. Hari ini kacang botol (kalau bangsa aku panggil kecipir).

Satu lagi - Kalau tidak ada kuah bimbang tersekat makan, kadang aku bawa sayur bening saja. Kuah singgang ikan parang aku masak tapi ikan tidak aku bawa sebab malas hendak melayan tulang yang banyak ketika makan di pejabat. Bawa kuahnya saja dengan kacang buncis dan tomato. Aku suka tomato.

Set lengkap - Inilah set makan tengahari aku tadi. Sesiapa yang belum makan baiklah pergi makan. Buat diri aku semua ini sudah selamat bersemadi dalam perut.



~~ Aku lebih rela makan roti atau biskut cecah dengan air milo panas andai tidak membawa bekal. Sesekali ada juga minta tolong kawan yang rajin membeli dan bungkuskan untuk aku makan di pejabat, namun sebulan sekali pun payah untuk aku berbuat begitu.~~


84 comments:

kakcik said...

Syukur Alhamdulillah, bermanfaat juga bekas itu. :)

Ibu Lala said...

wah sedapnye kak. Pukul brp bangun masak pagi2 nih.

Irfa said...

kak zakie..
sedapnya.saya pun suka bawak bekal kalau ada nasi lebih.janji kenyang dahle..kalau dekat boleh sy tumpang bawak sudu :)

teringat opis lama..bawak bekal dan share lauk ramai2..,miss them, so much

kakcik said...

Kakcik pun baru sahaja selesai makan, tapi beli di kantin. Mulanya ingat nak skip makan tengahari. Memikirkan pukul 3 nanti tak larat nak layan lagu dangdut dari perut, makan jugalah sedikit. :)

Ros said...

Salam Kakzakie,

Rajinnya Kakzakie ni......kat tempat kak Ros kan,kacang botol ni depa panggil kacang kelisa...Kak Ros suka sangat tu....

Huda said...

kak sedapnya, tapi kat kuah singgang tu kacang buncis ke bendi? saya ni tak makan lagi ni..

Munnafendy said...

Salam..paling terliur tgk smbl belacan tu haaa...yg masak singgang tu kacang buncis ka kacang bendi tu?

Amie said...

Selamat tengahari Kak Zakie,
nampaknya bekalan yang dibawa penuh dengan menu sihat dan awet muda! Tengoklah sayurnya pun dah berapa jenis... he he heheheh

eiza said...

wahhh..mantap-mantap menunya tu...jimat kan kalau bawak bekal, klau makan kat luar dengan lauk yang tak seberapa tapi mahal pulak tu dan rasa pun tak kemana.

amirah said...

kena bangun awal kalau nak siapkan bekal ye kak..saya kuar rumah pukul 6 lebih..x sempat kak..malam pulak selalunya mkn di rumah mak atau makan luar je..

cemomoi said...

lapo la ulok...

awal kawin dulu rajin le bawak bekal la ni dah tak sempat gamaknya

[PCL] said...

berjimat cermat membawa berkat, kat luar sana belum tentu selamat dari segi kebersihannya...terliur la plak!

azian said...

patut laa dia selim melim...tgok laa makan apa....hehehhehe....kl tak makan biskut aje....adoyaiiiii....

cam ne nak tiru akak ni....hehehheh

LYAfrina said...

sambal belacan tu y mnmbah selera..

Kakzakie said...

@ kakcik: Hari-hari kakak bawa kakcik. Tak isi nasi pun isi roti.


@ Ibu Lala: Perencah kakak biasa buat malam, pagi tinggal menumis. Kakak bangun sebelum subuh...


@ Irfa: Kakak jenis tak kisah lauk apa saja pun boleh makan


@ kakcik: Kakak jarang membeli kakcik. Tampat kakak pulak tak ada kantin. Kena keluar premis itu yg malas


@ Ros: Kakak bukan rajin tapi malas nak turun dari office sebenarnya. Kacang kelisa ye...


@ Huda: Sorrylah Huda... tersilap. Kacang bendilah...hihi....


@ Munnafendy: Kacang bendi tersilap tulis. Dah kenyang sangatlah tu munna sampai silap hihi....

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

sedapnyer mkn masakan sendiri kan?dulu masa adik kerja selalu bw bekal gi kerja. mmg mls nak kluar mkn kat luar.

kak..kacang bendi ke buncis?

Kakzakie said...

@ Amie: Nak kata banyak tak juga Amie tapi sebab anak kakak tak suka kacang itu yg kena buat sawi juga.


@ eiza: Kalau jenis malas nak keluar macam kakak kena rajin sikit kat rumah eiza. Masak pun tak lama mana kan


@ amirah: Kakak bangun macam biasa juga amie. Sebelum subuh terus masak nasi. Lepas solat dah boleh menumis. Perencah dah siap malam.. Kakak pergi kerja pukul 7 sebab hantar anak sekali ke sekolah


@ cemomoi: Semakin ramai yg nak dikemaskan. Kalau rajin bungkus sendiri selepas isteri dah siapkan...


@ PCL: Untung org malas dapat berjimat PCL


@ azian: Kalau org rajin dia tak buat macam kakak. Rhat boleh keluar. Kakak manalah rajin nak keluar Yan... tapi boleh katakan tiap hari kakak bawa bekal. Makan biskut tu jaaaaranggg sangat. Kan setiap hari masak...


@ Lyafrina: Kakak ni hantu sambal belacan Lya.hihi....

ajumohit said...

sedapnya kak zakie, lauk mcm ni sihat sebab byk sayur hehehe, bagus amalkan mkn ulaman kan..arini saya mkn ayam and sayur, ayam lagik ehhehe

Kakzakie said...

@ Lydia Miza: Kita samalah. Kakak lagilah jenis bila kena panas boleh pening kepala dik. Itu yg hari-hari bawa bekal...

Kakak tersilapla sayang. Sah-sah kacang bendi hihi...

nabilah_2908 said...

senyum sendiri bila baca entri ni.. :)

sy pun jarang sngt2 lunch kt luar..malas nak keluar...itu je sebabnya..hehe.. :)

biasanya bawa bekal mcm ni...tp tidak la bawa nasi...bawa yg ringan2..mcm roti...nugget ke..ikut kerajinan nak sediakan juga... :)

tk pun..kt pantry ada biskut...air..boleh la buat alas perut...

bila sampai je rumah...sy tuju dapur dulu...(^_^)

Kunang-Kunang said...

Kakzakie,

Bestnya lauk2 tu.

Kak ani kalau bawa nasi sendiri dari rumah, lauk ikan goreng letak kicap pun dah sedap sangat.

Sharifah Nadzarah said...

kak..kita pun bawak bekal juga tiap2 hari..sedap nampak lauk2 tu...

QueeN TerataI said...

bagusnya akak.. semuanya sayur-sayuran...

miloais milo said...

sedap lunch akak tu... ada ulam...
iols suker banget makan kalo ada ulam ni...

:: Mrs.Eady :: said...

terliur balikkkkk..:D

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

rajin akak masak pagi-pagi

norhidana said...

waaaah menu lengkap akak mmg best,ckup sihat ngn berkhasiat... rajin tul akak msk yek,best tul opis akak ada sume peralatan utk msk, kt tmpt dana nih ada peti ais ngn water heater je... nk pnskan makanan mmg takde,itu yg mls bwk bekal...

p/s:kecipir... ye lama tak dgr nama itu

Eye_nee said...

sajian lengkap...jimat...berkhasiat dan yg penting kenyang perut...

Liza said...

salam kak zakie...rajinnya akak berbekal kan, bagus2...mknn pun terjamin bersih kan, terliur Liza nengok sayur bening akak tu...

sisdee said...

dulu saya waktu bkerja pun bawa bekal sndiri. Selain dari kedai makan jauh, masakan sndiri lagi puas ati makan..heheheheh..syabas kak :)

Nini D.. said...

walaupon simple tapi menyelerakan!!

aliesha kirana said...

sedapnye nampak.. hehe. saya pun sejak dua menjak ni dh jadi mls nak keluar. bawak bekal je. xpun beli nasi lemak utk dijamah masa tgh hari. hehe.

hari ni saya bawak bekal nasi ikan kembung goreng dan ikan kacang dibuat gulai. nyum2. hehe

cinnamon.com said...

bagusnya..kak zakie ni..selera terbuka mkn ulam kat pejabat ye..byk sayuran sehat badan..suka2..

adarnadzmie said...

kakzakie... terbaik la bekal akak ni... mcm nak gi tumpang makan sekali la...hehe... sambal ngan kacang ulam tu memang ngancam abisss... alamak asam pedas membuatkan saya lapar semula...huhu... memang sedap kak...rajin yer akak masak...

cheqna said...

setakat ni..cheqna belum pernah bawak bekal ke opis..memang always makan luar...tak pun masak kat opis =)

Qhaifa Nur said...

kalau sayalah memang suka bawa bekal dari beli nih....selalunya balance masakan yang dimasak semalamlah nak masak macam ni memang tak sempat punya...

dapat yang gini cukup menyelerakan...

aanie said...

cepat gak akak masak..kalau sy, confirm x sempat dgn macam2 lauk ni...hehe...

fuad ansari said...

ofis kak zakie kat mana ye.. kot2 kalau saya lapar, bolehlah saya singgah ofis kak zakie.. mau tau ada rezeki.. dapat makan quaker oat pun, jadilah.. (",)

ORLANDO AHMAD said...

lauk yg sangat superb!

noor said...

sdpnya kak...sempat akak msk kalau nor huru hara jdnya

Kakzakie said...

@ nabila_2908: Betul ZN. Kakak pun motifnya malas nak keluar itu yg bawa apa saja yg dimasak di rumah.


@ Kunang-Kunang: Kakak kadang bawa telur goreng, sayur bening dan sambal belacan kak ani


@ Sharifah Nadzarah: Bawa bekal susah apa kan masuk dalam tupperware, letak dlm kereta senang...


@ Queen Teratai: Kakak tak ada ikan tak apa tapi tak ada sayur tak boleh sebab dah biasa dari kecik (kakak miskin sayur tanam sendiri - nak beli ikan selalu tak ada duit).


@ miloais milo: Ulam pembuka selera milo:)


@ Mrs Eady: Hihi... mehlah sini


@ Rina Avail: Kakak sambal belacan dah ada. Singgang mana susah campak je. Cuma goreng ayam dan sayur aje yg ambil masa sikit tapi guna tiga tungku cepatlah...


@ norhidana: Kakak punya sendiri peralatan tu Dana. Sebab lainnya org kafir tak boleh campur


@ Eye_nee: Lupa satu lagi Eye_nee lapar terus ngap tak perlu tunggu...


@ Liza: Bukan masalah rajin Liz... tapi kerana malas nak keluar motif sebenar


@ sisdee: Itu yg kadang anak kakak cakap mama macam nak pergi camping. Sebab kakak buah pun bawa tau Dee...

munna said...

sedapnya menu kak zakie..... munna dari sarapan ke tghari kat luar je kak...mlm barulah masak sendiri

Kakzakie said...

@ Nini D: Perut dah lapar makan apa pun dah tak kisah:)


@ alisha kirana: Bila masak sendiri sedap ke tidak tak jadi soal. Ikut selera kita kan hihi...


@ cinnamon.com: Kakak jenis makan tak kisah apa pun boleh aje


@ adarnadzmie: Sambal tu dah sedia nomi. Kacang tu patah-patahkan je. Lainnya kakak dah siap siaga malam, pagi tinggal campak je dlm kuali:)


@ cheqna: Kakak kadang masak bubur nasi di office cheqna. Semerbak bilik:)


@ Qhaifa Nur: Kakak masak tak sampai satu jam semua dah siap. Sebelah goreng ayam, sebalah tumis sayur. Sambal belacan dah siap dlm fridge....


@ aanie: Mana banyak aanie? Sambal belacan dah ready sebenarnya sebab kakak selalu buat terus banyak sekali. Yg lain masak guna tiga-tiga tungku dapaur. Satu masak singgang, sebelah goreng ayam sebelah tumis sayur. Cepatkan...


@ fuad ansari: Kalau ada customer dtg belum pernah kakak bagi makan nasi dik. Kakak bagi biskut adalah hihi...


@ Orlando Ahmad: Bukan superb dik. Segera hihi...


@ noor: Dah biasa dik. Kalau buat selalu dah tak rasa huru-hara...

intan morsalin said...

bestkan bwk bekal ke opis...trasa kenyang lain macam...sya slalu gak bwk bekal..biasanya utk breakfast mmg sya bwk..tghari just mkn goreng pisang @ roti je....

Zaitun said...

Rajinnya kakzakie masak pagi2 bermacam2 pulak tu.Bagus bawa bekal dari rumah salah satunya boleh berjimat dan yang penting bersih dan masakkan air tangan sendiri.

Amy Syaquena said...

Rajinnya akak..sedap semua makan2 tue....bila amy dapat rasa masakan akak pulak nie hehehe...

Pok Amai-Amai said...

Sedapnya kak! Paling sy tertarik tgk kacang botol tu! Yummeh!

lieynanilaz said...

lauk sebegitu memang sedap kak!!...

Ati Masrif said...

kalau nasi dah ada sambal
belacan n ulam ..terus jadi sedap

lucu pula nama kecipir tu :)

Nazayiena said...

sedapnya kak,rajin akak masak yea...

eelobor said...

untung sebab sekitar pejabat saya, sungguh banyak sekali pilihan. bergantung pada kita nak yang mahal, murah, sedap, tak sedap. semua ada....

Cikgu Ma said...

asal saya datang singgah cni pasti ada makannan yang enak dipandang..lagi enak kalau saya dapat makan kak...org bujang masak x sedap...hehe

Maya Mayana said...

sedap semua bekal tu kak,yana memang manjang makan kat luar tengahari...

biskut cecah milo tu memang feveret dr kecik sampai besor...patah2kan biskut dlm air milo...wahh sedap!!

Afida Anuar said...

Alhamdulillah....

rasanya fida pun serupa akak, kalau tak bawak bekal, sanggup makan roti,biskut je...biasanya bekal fida tak semeriah akak. Bekal nasi goreng, mee goreng...gitu la lebih kurang;)

bukannya apa kak, fida malas nak keluar jalan di tengah hari yang panas. hehe;)

-Sara- said...

kak, meriahnya lauk2 akk bwk bekal tu..rjinnya akak masak pagi2 byk lauk cmtu :)

suri solehah said...

sempatnya kakzakie masak pagi2,siap macam-macam menu tu..suri kena belajar jd gitu gak ni

Nur-nba said...

Sedapnya lauk pauk Kak Zakie.. Rajin akak bawa bekal ke tempat kerja.

Tihara said...

lauknya sedap tu..alhamdulillah :)

Tiramisu Fatiema said...

best tul lauk..kena ngan selera sy ..

mama aini said...

assalam kakzakie..bawa sendiri dr rumah lebih baik & terjamin kebersihannya !!..

So Shy Lady said...

lauk simple tp ttelan air liur pulak sy ni esp kt sambal blacan tuuuu ;D
bagus kak, byk mkn sayur. msk pkl brp ni? kagum la

Cik SHiNJU said...

Pagi2 telan air liur tgk bekal kakak ni...huhuhu...lapoooo...

~ yus ~ said...

kacang botol dengan sambal belacan tu buat saya terliur kak zakie...huhu

~izan~ said...

menu lengkap tu kak.kalau masak sendiri lg terjamin kebersihannya dan puas hati.

maaf akak,izan dah lama tak dtg sini =(

MOKCIK AZWA said...

sedap pun ya, jimat pun ya... memang pilihan yang bijak!

noor said...

dtg jenguk kak zakie...tunggu entry baru hihihih

Nida said...

Salam kak Zakie..

Saya dah makan.. tapi bila lihat gambar dalam entri ni jadi lapar semula..:)

aizamia3 said...

lebih jimat bila kita bawak bekal dari rumah sebenarnya kan kan..

Zana Adieyza said...

zana suka makan nasi dgn ulam kacang botol.. tmbh selera kalau ada kacang botol tu.. hihi

S..U..D..@..I..S said...

lagi pun makanan kesihatan kakzakie...tempat sy pgge kcg bendi

Hanis Azla said...

terliur tgk bekalan akak.. klu ofis kat sebelah boleh minta sikit.. he..he.. kat ofis saya pun tiada tempat makan.. nak makan kena keluar.. tp masih tak rajin nak membawa bekalan mcm ni..

Hanis Azla said...

terliur tgk bekalan akak.. klu ofis kat sebelah boleh minta sikit.. he..he.. kat ofis saya pun tiada tempat makan.. nak makan kena keluar.. tp masih tak rajin nak membawa bekalan mcm ni..

Citarasa Rinduan said...

bekas kakcik tu ayu simpan wang.. ahaksss....

kak. kamu mmg sangat rajin, kalau dekat dgn ayu, ayu tolong hantarkan dalam opis lagi tau

Kakzakie said...

@ intan morsalin: Kalau boleh nak bawa selalu lagi senang kan


@ Zaitun: Bukan masalah bersih dan sihat kak Zai tapi sebab malas nak keluar apa lagi kalau panas dan ramai org bangla


@ Amy Syaquena: Alahai last year dah plan pun tak menjadi - tak ada rezeki utk bertemu kan Amy...


@ Pok Amai-Amai: Kalau baru rangup kan Fara:)


@ lieynanilaz: Kalau pandai makan sambal belacan sukalah Lieyna


@ Ati Masrif: Masa kakak kaecik bapak kakak siap ada lagu utk kecipir ini tau Ati...:)


@ Nazayiena: Bukan rajin tapi nak makan dan malas keluar kenalah masak seadanya


@ eelobor: Tempat kakak ada ee tapi kena keluar dari premise itu yg malas kena panas. Kalau dlm bangunan sama macam ee baguskan


@ Cikgu Ma: Kalau kata org bujang masak tak sedap hmmmm... kena cepatlah buang status hihi... kakak gurau tau:)


@ Maya Mayana: Style makan biskut kita sama hihi...


@ Afida Anuar: Kakak pun sama Fida. Kadang bawa mee goring aje tapi kakak sayur memang tak tinggal sebab itu pembuka selera kakak


@ Sara: Bukan rajinlah sara, sebab sambal dan ulam tu kan dah ready just masuk bekas je


@ suri solehah: Kakak bangun pagi sebelum subuh Suri. Perencah dan siap malam, Ikan/ayam pun dak keluar dari tempat beku masuk bhgn tak beku. pagi just go direct to the stove aje...


@ Nur-nba: Kalau tak nak lapar kenalah bawa Nur sebab kakak jenis malas keluar masa tengahari


@ Tihara: Kakak jenis tak kisah lauk apa pun boleh layan


@ Tiramisu Fatiema: Hm...sama selera kita ye:)


@ mama aini: Kadang bawa sendiri pun kalau menala sambal sakit juga perut hihi...

Sarah Syazwani said...

rajinnya akk..byk gak lauk tu..sedap je nampak..hehe

Kakzakie said...

@ So Shy Lady: Pagi-pagi kakak dah masuk dapur. Tapi kakak masak cepat sebab semua dah ready mlm


@ Cik Shinju: Hihi... Yun buat kakak gelak tau


@ Yus: Kakak makan selalu ada sambal belacan Yus...


@ izan: tak apa kakak faham dgn situasi izan dgn anak yg sakit tu..


@ Mokcik Azwa: Tak kisahlah Azwa. kadang kakak bawa ikan goreng dan sayur bening je tau


@ noor: Kakak sedang dlm gangguan emosi panjang nie noor...


@ Nida: Kena tukar N3lah nida tak baik buat org melihat tapi tak dapat rasa


@ aizamia: Jimat memang jimat tapi motif kakak yg utama adalah malas keluar pejabat


@ Zana Adieyza: Lagi rangup lagi best kan zana...


@ SUD@IS: Kacang dlm pindang tu memang kacang bendi kakak tersilap hihi...


@ Hanis Azla: Akan sampai masa Hanis malas keluar satu hari membuat Hanis akan bawa apa saja dari rumah tau...


@ Citarasa Rinduan: Kalau dekat kakak tak nak bawa bekal, ambik je dari restoran ayu hihi...

Kakzakie said...

@ sarah syazwani: Dah jadi kebiasaan. Kadang tu bawa mee goreng dgn sayur aje...

Acik Erna said...

kakzakie..sangat menyelerakan bekal kakzakie ni..terus rasa lapar bila tengok sambal belacan dan ulam tu.

dwaty said...

saya jarang makan t/hari kak... tapi mesti braekfast... pastu malam plak cepat lapar...

hari ni bos belanja nasi tumpang.... rezeki... hehehe

Kakzakie said...

@ Acik Erna: Acik pun suka sambal belacan ye:)


@ dwaty: Kakak breakfast juga, tapi tengahari pun makan juga. Laparlah dik hihi...

Mama Ema said...

tetiba rasa nak buat singgang hari ini utk buka puasa...huhuhu

Kakzakie said...

@ Mama Ema: Buka puasa dgn masak singgang kalau makan dgn nasi panas sedap juga Ema...

Cik Tie@Akak said...

mmm...sambal belacan tu...tu yang tak tahan tu

Cik Ina Do Do Cheng said...

kak zakie, lauk pauk tu semua peberet cik ina. sedap terutama masak bening tu, time cuaca panas buh dalam nasi, lepas tu hirup. ooo sedap : )