Tuesday, February 23, 2016

Bila ubi dan keladi bersatu

Makanan dengan kehidupan tidak dapat dipisahkan. Begitulah juga wanita dengan dapur tidak dapat dipisahkan. Walau letih bagaimanapun ada kalanya dek kerana keinginan yang ada ia mampu mengatasi rasa malas yang bersarang. Sayang pada ubi-keladi yang dibawa dari kampung. Buang rasa malas lalu ubi dan keladi digandingkan menjadi satu di dalam periuk dengan niat untuk menjadi pemanis mulut seisi keluarga.

1. Ubi kayu sudah direbus dengan sedikit garam

2. Keladi juga direbus dengan sedikit garam

3. Satukan keduanya ubi dan keladi ke dalam santan yang sudah di letak gula perang. Simpul daun pandan masukkan sama. Apabila gula sudah larut masukkan ubi dan keladi. Sebaik mereneh masukkan pula santan pekat.  Kacau supaya santan tidak pecah. Mendidih, tutup api. Siap.

4. Sedia untuk disantap kepada yang sudi.  
Sayangnya mama dan papa saja yang menikmatinya. Anak-anak semua hanya tahu makan ubi rebusnya saja. Akhirnya mama bawa ke pejabat menjadi hidangan bersama kawan-kawan mama.

~~ Anak-anak tidak tahu ubi-keladilah yang dulu menjadi sarapan mama selalu.~~


50 comments:

adarnadzmie said...

wahhhh...pagi2 ni tgk pengat ubi kayu dan ubi keladi akak...terus rasa lapar.... heheee

sedapppp...:)

idzwa kamaruddin said...

sama saya..tak reti mkn keladi..huuu..tapi bubur ni kegemaran!

Inani Hazwani said...

Sedapnya kak !

saniah ibrahim said...

Samalah anak2 saya kakzakie,kalau pengat susah sangat nak makan tapi ubi dan keladi rebus diulang berkali2
# saya kat Kulai je kak Zakie...tak jauh pun kita.InsyaAllah,mungkin satu hari nanti kita akan dipertemukan Nya.

Zaza Abdul Latif said...

ini yang tersedap kak..
terus teringin hihi

Norhayati Mohd Isa said...

Ye kakzakie..
Saya dulu membesar dengan ubi kayu dan keladi ni..
Anak2 sekarang mereka tak mengenalinya..
Kalau anak2 nak makan pun digoreng atau rebus lepas tu letak gula merah...
Baru lah laju menjamahnya :)

babYpose said...

Sedapnya ubi keladi, yam tu memang yumm :) oh letak santan cair dulu ye baru yang pekat. Betul terus teringin :)

Fiza Rahman said...

Sedapnyaaaa...Ubi saya makan tapi keladi tu tak makan ☺☺

PeRdU cINta said...

Ya Allah sedap ni kak...lagilah kalau kenyal kenyalkan...hari tu PC beli keladi...ralat sikit sebab ganyut lah kak...buat pengat juga...

SYANI said...

Lama dah tak makan pengat ni.. Dulu mak saya rajin buat.

lieyalatif said...

aduh kak...nikmat Allah manekah yg mau ko dustakan.....

ini sedap ni kak...tapi kat umah lieya takleh buat, tak laku pengat ubi gini...kalo pengat pisang ke...bubur cha cha ke laju laaaa....so nak taknak mmg kene beli laaaa...ubi selalu rebus pastu goreng ngan tepung cecah sambal tumis...fuhhhh meletops....ish akak ni bikin lieya nak cari ubi plak....

Qhaifa Nur said...

Betul tu kakzakie..ank2 nur pun x tahu mkn ubi/keladi ni rugi rasanyaa

Tengok pengat tu terliur japp

Zee Suhaini said...

ubi makan cicah gula jer pon sedap..
dapat pulak pengat cam akak ni bertambag tambah sedap..
selalunya kalo teringin zee beli jer kak kat kedai tomyam siam..2hengget sebungkus okay la banyak jugak..

Husna Rahman said...

walau[un sy org muda sy suka makan dua2 lg2 klu atuk yg buat...perggg resepi org lama mmg besttt...skrg ni klu kt kedai2 ssh nak cari yg sedap...tak kena ngan selera tekak je...

Yaya Azura said...

feveret yaya ni.
buat pengat sedap.makan yg rebus je pun sedap. sira ubi kayu pun sedap, kak..ubi kayu sah-sah lah ubi, jgn lupa keledek pun ubi..hihi..tp kita dah terbiasa dengan nama timangan kan.

dorsett pink said...

sedap ni kak bila makan petang2 ni..

aizamia3 said...

Sedap tu kak.. ai is suka.. ;)

norhidana miswan said...

keladi ngn ubi kayu mmg peberet dana kak.... mmg sedap lah pengat gini...

Nurulhuda Abdul Latip said...

Sebab orang2 dulu banyak makan ubi ke keladi rebus la kurang penyakit kan kak, zaman sekarang ni makan macam2 so orang muda pun dah banyak dapat penyakit..

Lea Ismail said...

sedap tu kak.lama dah tak makan ni..

Raihanah Ahmad said...

sedapnya kakzakie

paridah said...

UBI YG RASANYA BERBEZA DIBUAT PENGAT SEDAP TU..

Kamsiah Yusoff said...

sedapnya ubi keladi tu dibuat pengat..
anak2 zaman sekarang mana nak pandai makan mcm kita ni..

Zaitun said...

Sedapnya kakzakie.Kak Zai suka pengat ini tp anak2 kurang itulah sbbnya klau ada keladi tau goreng aje.

Kakcik Nur said...

Sedap tu. Kalau kakcik mungkin tambah sagu sedikit... :)

Othman Zan said...

Assalam. Sedapnya Kak Zakie.. tadi ke blog Kakcik Nur jumpa kek.. datang sini jumpa bubur pulak..

TukangKebun said...

Kalau mama tukang kebun suka lecek-lecek ubi keladi dengan nasi panas.
Katanya dulu dia biasa makan gitu masa zaman susah.
Sekarang dah diajar pun cucu-cucu suka makan gitu juga.

Kayu Manis said...

Dulu kat kmpung keladi nor cabut jer belakang rmh,,, main masak2 sambil garuk2..
Tak hinggaat dunia masa tu..,keladi tu cicah dgn gula sedapppp buat bubur tak pernah lagi rasanya...mcm sedppp jer

Fyda Adim said...

sedapnya kak zakie...

Mummydearie said...

Saya suka ni, kak. Sedap. Teringat zaman dulu-dulu. Mak rajinlah buat. Kalau sekarang ni memang nampak ubi, buat ubi rebus aje.

Fazleyatul Aini said...

tengok ubi kayu tu rasa nak buat ubi getuk plak weekend ni

Eye_nee said...

Sedapnya lah ahi pengat ubu keladi...saya suka bila dah disejukkan dlm peti ais kak....nikmatnya....

Suriaamanda said...

SA tak leh makan ni kak..sure semput kejap lagi...tp memang nampak sedap tu

SHERWIEYNA MUZZAWER said...

Sedapnyaaaaa!!! Kat kampung sabah ibu selalu masak macam ni..bila kakzakie post entry ni terus terliur dan teringin pula nak makan..

Malinda said...

sedapnye pengat ubi dan keladi...makan panas2 mesti tak pandang kiri kanan dah...memang gitu la kak saya dulu kekecik pon tak suka sangat makan makanan pesen2 gini...bila dan berumur ni baru la keinginan tu tinggi...cam tengok pengat akak ni terus saya jadi terlior... :)

Siti Rohaida Yusof said...

sedapnya buat pengat..ubi tu direbus makan dengan sambal hijau pun sedap

Daddy Ziyyad said...

Hmmmmm...tak pernah lak saya makan pengat keladi....tak gatal ke tekak kak zakie?

NEKCIK said...

Kak.....nekcik pun cam anak kkak juga...ubi rebus..keladi rebus..cicah sambal kelapa..uuiii nikmat..klau pengat x suka..he..he

NEKCIK said...

Kak.....nekcik pun cam anak kkak juga...ubi rebus..keladi rebus..cicah sambal kelapa..uuiii nikmat..klau pengat x suka..he..he

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...sedapnya..

Athirah Diyana said...

ala sedapnya!!! sy suka makanan berasaskan ubi

Bunda_nora said...

Dah lama tak makan ubi keladi...kalau dibuat masak gulai pun sedap... masa sekolah dulu selalu minum bobo caca ala2 A B C campur keladi ...kat kedai cina...sedap...

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Nampak sedap pengat ubi dan keladi ni.

eMMe said...

nyum...rasa nak buat pengat pisang, sebab ade pisang yg dah masak menguning... tringin lak bila tgk pengat ubi kak zakie ni...

aryan azra said...

amboi sedap tu kak

LM said...

Sedapnya kak.. Mkn sejuk2. Saya suka buat byk pastu sejuk kan klu pengat2 gini

hainom OKje said...

Kanda hantarlah bubur tu ke KL barang semangkuk dua,.....dinda suka jugak tu tau...lama tak makan keladi

QasehnyaRania said...

sedapnya..
tapi dh lama xmkn keladi..

QasehnyaRania said...

sedapnya..
tapi dh lama xmkn keladi..

iryanty ismail said...

makan sejuk2 sedap