Monday, February 15, 2016

Makan malam dengan sushi

Tempat: BP Mall, Batu Pahat
Masa: Cuti hari ke dua Tahun Baru Cina

Niat asal mama/papa tidak mahu ikut masuk dan membiarkan mereka bertiga beradik saja. Tetapi kemudian papa tidak senang hati lalu sama-sama semua melangkah masuk. Membiarkan dulu anak-anak mengambil dan memilih dari piring-piring yang bergerak dari satu menu ke satu menu. Mama/papa tidak ada selera lagi lalu memanggil waiter. Melihat menu memesan hidangan nasi yang ada ikan salmon, sardin dan salad. Ini pun mama/papa kongsi berdua. Kami suami-isteri kurang minat dengan sushi sebenarnya.
Ramai - Oleh kerana cuti CNY jadi 90% yang menjadi tetamu restoran waktu ini adalah orang Melayu termasuklah kami 5 beranak. Hanya ada dua keluarga orang Cina. Satu, pasangan muda dengan satu anak kecil dan satu lagi sekeluarga dua anak remaja. Oleh kerana semua meja penuh kami duduklah di meja yang menempatkan piring-piring bergerak ini.
Bergerak - Anak-anak semuanya penggemar sushi apa lagi bila ada peluang begini pastinya gembira bukan kepalang. Adik apa juga yang ada seaweed akan diambilnya.
Empat - Dari empat ini kedua-dua yang berada di sebelah kiri ini bolehlah buat mama/papa makan. 
Empat lagi - Atas kiri dan bawah kanan inilah yang banyak mengisi perut mama/papa. Selainnya semua pilihan anak-anak belaka. 

Berselera - Anak-anak makan berpinggan-pinggan. Kek yang comel itu juga rasanya ada dua-tiga kali mereka ulang. Termasuk yang telur ikan (gambar atas kanan). Mama dan papa minum air panas lemon tea anak-anak biasalah air sejuk.
Bila sudah menjadi ibu-bapa selera anak-anak menjadi keutamaan. Sebab makan kita yang sudah berusia pun bukanlah banyak mana. Melihat kegembiraan yang terpancar sudah cukup membahagiakan. Tetapi sayangnya selesai makan masuk Popular mencari buku Kak Reen tidak adalah pula. Sudah dua tempat mencari masih tidak berjumpa.

~~ Betapa mewahnya duduk di Malaysia. Hidangan negara luar mana saja pun mudah didapati dan boleh dinikmati. ~~



55 comments:

Rizziela said...

kalau anak2 sy plak x minat makanan jepun.. lebih ikut daddy yg suka makanan melayu aja

babYpose said...

Assalamualaikum Kak Zakie, seronokkan anak-anak dah besar, ikut selera mereka pula, adik suka seaweed ya, oriental taste kan.. tentang buku tu, kesian pula kak Reen.

Zul Fattah said...

PERGHH.. makan besar nampak kak.. sy still xde pluang lg nak mrasa shushi yg cam ni.. mrasa yg dkat soul garden ja..

Fazleyatul Aini said...

favs sangat sushi ni ! paling suka tori karage don nyum !

Julia Johari said...

Julia tak pernah cuba sushi king...menarik juga ye...oh buku kak reen tak jumpa2 ye...maybe kehabisan stok. Tunggu minggu depan kot ada restok kan

saniah ibrahim said...

Saya ni lagilah jakun kakzakie ,memang tak tertelan makanan jepun ni.Tapi tengok anak2 berselera sungguh .
Kannn...kakzakie anak2 gembira kita pun bahagia.

idzwa kamaruddin said...

sama lah saya kak..saya dgn eady memang tak pandai langsung makan sushhi! tapi anak-anak sangat terror mkn sushi..mana diaorg belajar pun kami tak tau sebab seumur hidup tak pernah bawak makan sushi pun..huhuuu..cuma dik mok je lain..peruk jawa! pagi-pagi pun nak nasi..hehehe...

tapi sangat betul kegembiraan anak senyuman anak adalah segala-gala nyer!

Kak Nieyl said...

kalau nieyl yg muda nie...
memang hati belum terbuka untuk makan kot..:P

Norhayati Mohd Isa said...

Rezeki di Malaysia masih mudah lagi ye kakzakie..
Berbagai rasa antarabangsa ada disini..
Nikmat yg perlu disyukuri kan kak..
Saya sekeluarga juga tidak pernah menikmati sushi ni..
Tak tau lah boleh diterima ditekak kami ni..
Makanan timur tengah yg menjadi kegemaran kami ajer skrg ni :)

NEKCIK said...

Waduuuh kenduri sushi sakkan depa ye...iyalah tekak anak anak ni beebagai..eastern...western..northern and southern ye....mak pak pulak mlayu jawa asli...kekita nilah kan
Nekcik pun x reti makan sushi nii

NEKCIK said...

Waduuuh kenduri sushi sakkan depa ye...iyalah tekak anak anak ni beebagai..eastern...western..northern and southern ye....mak pak pulak mlayu jawa asli...kekita nilah kan
Nekcik pun x reti makan sushi nii

Puan Kutu said...

beul tu kakak zakie..malaysia ni mewah dengan makanan..ada duit semua pun boleh makan.hehe..

kami tak pernah makan sushi sbb takut tak kena selera..rugi je lagipun mahal.hahaha...

Lea Ismail said...

betul tu kak.kena dahulukan selera anak

nohas said...

favourite nih..

Khairul Bariah said...

betul tu kak zakie, bila dah jadi ibu...selera anak diutamakan
bagi saya, seperti dah tiada makanan kegemaran..semuanya makan ikut selera anak.
saya & anak2 belum pernah lg makan sushi.

Kakcik Nur said...

Kakcik belum 'pandai' lagi makan sushi...

Tapi bila anak-anak hendak makan memang tak sampai hati untuk menidakkan. :)

Zee Suhaini said...

salam isnin kak..
wah bertingkat tingkat piring..gemar sangat nih..
suka kalo tengok anak makan berselera..
setakat ni kitorang sekeluarga bukan penggemar sushi..ntah la, tak boleh hadam..

Malinda said...

kikiki...sama la kite kak kalau nak makan kene pilih betol2 takut kang tak tertelan di buatnye...saya ni ikan salmon pon tak makan...selalu amik sushi yg sayo2 atau udang2 je...kek keju tu tak madan yg kecik tapi mahal kan main kak...mak enon suka...betol tu selera anak2 ni kadang2 kite ikutkan jelah sian jugak kan...

paridah said...

betul tu kakzakie selera org yg dh berusia makin luntur...mkn sikit jer dh kenyang...tapi kak juga xberkenan dgn sushi walau nmpk anak2 suka sgt.

Eye_nee said...

Hanya Izzati yg menggemari Sushi ni kak..kami berempat tetap tekak melayu..bukan tak pernah cuba...tak boleh masuk ketekak...

Siti Rohaida Yusof said...

saya suka,tapi husband tak berapa nak ngam dengan sushi...kekdahnya kena cari yang kena tekak dia..hehe

Ahmad Hasif said...

Fuh sedap tu shushi...

Assalam jemput join GA saya...

https://www.biskutsemperit.my/2016/02/giveaway-cash-rm30-feb-2016-by-ahbar.html

Tarikh tutup 17 feb 2016

PeRdU cINta said...

sekali sekala ubah selera ya kak..hihihi...mertua..baba mama PC langsung tak boleh terima la kak..kalau kami anak anak beli..mereka sanggup buat sambal belacan..masak sayur bening..ikan kering...alahai...bila dipelawa suruh rasa..mereka cakap tengok terus kenyang..hahahaha..

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

samalah sy tak suka mkn sushi tapi Iman sukalah pulak.. selalu dia ajak sy masuk sushi king ta[i sy tak pandai.. kih kih kih. jadik bagi alasan tak makan.. kui kui. lain kali sy try bawa, baca entry Kakzakie ni dtg pulak keberanian.. kesian Iman.. hihi.

Raihanah Ahmad said...

saya dan suami pun bukan penggemar sushi. bulan lepas kot masuk jugalah sbb anak2 nak makan.

norhidana miswan said...

mule2 baca tajuk ingat akak ngn suami yg suke mkn sushi... kire gerek lah heheheh... rupenyer anak2 je mak2 pak nyer layan jgk tp yg goreng2 gitu lah hehehe...

dana pun suke sushi kak tp edy tak suke jd kaul tingin beli yg kt jusco tu je siap2 paking... suke ala2 katakan

HeNRieTTa JoSe said...

rietta pown xmnat sushi akk, sbb x suka ikan mentah ataw separa masak...tapi onigiri yang intinya masak dan bersalut seaweet bleh tahan la di tekak ni...

Kamsiah Yusoff said...

sama mcm selera anak2 saya-sukakan sushi
sedangkan kami mak ayah langsung tak teringin..

aryan azra said...

memang seronok kalau tengok anak2 makan berselera kan kak, tengok sushi tu macam menyelerakan..

HeNRieTTa JoSe said...

PS : cuti semester seminggu saja akk, tpi smbung dgn CNY, dan dluluskan pula cuti berganti 3 hari...genap la 2 minggu bercuti...

Inani Hazwani said...

Nani suka yang ada udang tu. Hehee

ujie othman said...

bila la saya nak try mknn gitu kak..kampung betul saya ni kan! :D

makchaq said...

Sushi ni kegemaran Nafisah.... sebab makanan lain dia agak susah nak makan.. selalu jugak layan dia makan sushi..nampak berselera dia makan.. tapi yang melayan biasanya kakak atau abangnya la....diaorang ok jugak makan sushi..

Makchaq kadang2 lalu depan kedai sushi pun dah tak selera...

wahida said...

saya ni tak boleh langsung makanan jepun ni kak...usahkan nak telan, nak lalu depan restoran dorang pun x lalu sebab restoran dorang ni mcm ada bau hanyir...huhu...

makanan jepun ke taiwan ke korea ke mmg saya tak reti nak telan..huwaaaaa...tekak jawa sangat saya ni kak...

AMIIZAA said...

peberet anak2 saya jugak....tapi tak kena dengan tekak kami....
tak boleh ngam hehehhehe....

Daddy Ziyyad said...

Saya mmg tak akan masuk la Sushi King ni...hhihihih..
Bukan apa...
Sebab saya mmg tak makan sushi!

Mar Mansor said...

baru makan malam tadi..untuk buat rasa-rasa je..tak masuk sangat sushi ni

Nor Azimah said...

تق فرنه ماكن، مق فق مرهاءين، تق ممفو، هو هو

Aimaniman Ezaiza said...

pelik bla tengok orang suka sushi kerana memang ditakdirkan bukan penggemar sushi.. masih lagi peminat nasi dan tempoyak goreng bersama ayam kari mokku.. sodap..

Nooriah Abdullah said...

sama jugak dgn kaknoor kakzakie, anak2 suka sangat dgn sushi tak ikut kesian jugak, bila sampai restoren sushi kita yg veteren pesan nasi goreng je hahaa bukan dah selera kita sushi tu kan, kalau tempura tu boleh lah lagi di telan kan

eelobor said...

saya lebih suka makan teppayanki berbanding sushi....

Jie Susanos said...

Huhu..selera org Jepun ni..

Azian Elias said...

saya pun kurang suka Japanese food kak.. kalau chef ciju and bang luqman, mak aiii. pantang ..

Bunda_nora said...

KN memsng tak berapa gemar sushi ni...kalu mskan pun pilih2 yang pulut/nasi balut seaweed tu jer...yang lain tu tak tertelan tekak ni...tekak melayu kan...mesti nak ada nasi sikit camne pun.

dwatyKNY said...

Saya x minat sushi kak... selera malaysia...

nhhas said...

Saya amat meminati sushi.

Nk buat tak reti... malas pun ye... hi hihi

nhhas said...

Bahaya dok meja piring pusing2 tu... ambik ambik dan ambik lagi... tgk bil, pengsan... hi hi hi...
rasa nk g offer basuh pinggan je

abuikhwan said...

Assalamualaikum kak,
Selamat menjalani kehidupan yang menggembirakan bersama keluarga...oh ye, selamat menikmati sushi...enak tak?
Tempohari ada la sahabat ajak makan sushi, ishh tak minat lah, tengok pun tak boleh nak telan agak-agaknye, hehehe...Entahlah, tak kena dengan selera mungkin..

TukangKebun said...

Dah berapa tempat merantau duduk negara orang.
Tapi bab makan memang di Malaysia paling best, aneka pilihan yang tidak menjemukan.
Malam-malam lewat pun masih boleh cari makan.

Husna Rahman said...

saya xminat sushi..tapi suka tengok sushi..hikhik

Kayu Manis said...

Nak buat suhsi smlm tapi tak ckup bhn plkkkkk...
In shaa Allah tgok hidangan nannindah ni mcm nak bt plkkkk...nk pgi giantlah nti beli seaweed

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...yer la anak2 mmg suka sangat mkn sushi ni...kalau mas mesti ada beberapa pilihan saja yg boleh dimkn yg lain2 tu kurang sedikit...:)

Mummydearie said...

Kalau saya ada kat BP ni dah tentu terjumpa. Saya kalau balik kampung memang rajin melenjan kat Square 1 tak pun BP Mall. Pendekata mana-manalah area kat bandar BP tu memang saya suka lepak daripada duduk kat rumah!

HD pun kata begitu kak. Kat sini memang lebih banyak pilihan makanan- makanan Arab, Chinese food, Japanese food, Korean food, sebut ajelah semua pun ada!

Fiza Rahman said...

Sedapnya kak. Saya klo gi SK ni amik bento set jer. Tak tertelan dek tekak dgn sushi nih.

LM said...

Setuju dgn kata kak zakie. Biasanya mmg mak ayah ni utamakan selera ank2. Mcm saya mmg la tak suka sushi. Tp klu ank minta buat saya buatkan juga walau x mkn. Klu keluar pun gitu. Nak burger kami turutlan jelah walau lps stgh jam perut ummi menjerit2 minta nasik. Ekeke