Wednesday, February 24, 2016

Potong ikut suka

Waktu:  Selepas masing-masing sudah habis mengaji

Mama: Pergilah dapur dalam fridge ada kuih mama buat tadi.
Anak: Kuih apa mama? (Mana satu yang bertanya aku pun tidak pasti)
Mama: Pergi ajelah tengok. Ada yang mama dah potong. Kalau nak lagi potonglah lagi ada pisaunya mama letak sebelah. (Berlarilah mereka masuk dapur). 

Seperti biasa budak-budak habis mengaji baru aku mengaji sendiri untuk diri sendiri sementara menanti solat Isyak. Kecoh mereka di dapur seperti selalu. Selesai solat isyak aku lihat loyang masih di atas meja. Apa jadi? Hahaha.... tengoklah.

Puding roti - Buat seloyang saja pun. 
Kecah - Bila potong ikut suka hati masing-masing.
Itulah dikatakan anak tidak ada dosa. Tidak ada rasa bersalah pun janji sudah ada kebenaran mama. Mama pun tidaklah boleh salahkan mereka yang tidak matang. Kalau dipotongkan elok-elok dan masukkan dalam pinggan macam biasa tidaklah jadi kecah begini.

~~ Adanya anak-anak ini pengubat kesunyian rumah kami.~~


48 comments:

Kamsiah Yusoff said...

agaknya lps potong terus masukkan kedalam mulut masing2...

babYpose said...

Sedapnya puding roti, warna cantik, budak-budak memang memeriahkan..pandai potong ikut suka asalkan dapat menyejukkan tekak :)

idzwa kamaruddin said...

kalau dekat dah lama pos adik mok kat umah akak..hehehe..adik mok suka makan!

Kakcik Nur said...

Murah rezeki Mama, InsyaAllah... :)

norhidana miswan said...

tp kecahnya skit je kak... nampak masih lagi tersusun elok....

yelah kongsi sama2 makanan ngn mereka tentu ada ganjarannya kak

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Bagus akak ajar anak-anak oarng lain mengaji Quran. Banyak saham akhirat akak nanti.

saniah ibrahim said...

Dah mama suroh potong sendiri gitu lah gaya nya budak2 kan...tapi tak lah berkecah sngt tu.
Baik betul kakzakie layan budak2 ngaji dpt mkn2 lagi ,budak2 dtg pun seronok.Kalau dekat nak saya hantar Iman ngaji rumah kakzakie

Eye_nee said...

Kalau lah akk dekat...dgn saya2 sekali dtg mengaji kak...siap boleh potongkan elok2 puding roti tu....

Dkna Abza said...

teringat zaman kecik dulu, cam ni gak la dkna hahahhaaa.. ma bagi izin katakan..

adarnadzmie said...

sedapnya puding akak...

Puan Kutu said...

comel betullah gelagat anak2 mengaji rumah kakak..apa ada hal potong cmna pun masuk perut berkecai jugak.hehe..

Norhayati Mohd Isa said...

Aduh aini ketawa aku baca komen ko ni..
Kita gi mengaji berjemaah lah dgn kakzakie nanti aini :D

Norhayati Mohd Isa said...

Betul tu kakzakie..
Dah nama anak2 ikut suka merekalah nak potong..
Janji dah terpotong dan masuk mulut ngap :)
Anak saya pun macam tu jugak kak..
Kalau tak nak berkecah kita lah yg kena potong elok2 :)

lieyalatif said...

sedpnye kak....murah rezeki akak...anak mengaji di jamu dgn ikhlas....seronok dieorg dpt ustazah yg baik ginie....

kalo kat umah lieya kak, si mia nombor 1 kalo kite suh potong sendiri...budak baye gitu mmg excited kalo di suruh potong kek ke puding sendiri kan kak...

dorsett pink said...

takpelah potong ikut suka pun, janji sedap

PeRdU cINta said...

alhamdulillah..mesti mereka excited kak..tu yang terlupa nak letak dalam piring..hihihihi...

Sally Samsaiman said...

kreatif sangat ni kak..hahahaha...dorang kan asal jd je potong...dapat kat sally pun kadang ikut suka je potong..muahhahaha

Malinda said...

gitu la bebudak kan kak asal bole ngap sudah katenye...cantik kaler puding roti akak...hijau kuning memang kaler feberet saya...kikiki...rajin sungguh la akak ni...hari2 sebuk di pejabat tapi masih punya waktu nak berpuding bagai...saya ni asyik kemalasan je...hari tu tengok kek carot akak sampai ngences..beli dah bahan2 nye tapi sampai hari ni tak terbuat2 gak... bak sikit angin RRR tu kak hanto ke melaka ni...hehehe

Nurulhuda Abdul Latip said...

Kenapa puding roti akak nampak sedap???? Nak resipi boleh? Kalau anak saya pun sama jer, kadang kek tu tak potong main amik je macam tu, lagi la sedihhh

nohas said...

sedapnya..terasa sejuk kt tekak..

Yaya Azura said...

sedapnya..
anak-anak macam tu lah kan, asal dah dapat kebenaran.

paridah said...

REZKI ANAK2 YG MENIKMATINYA DGN SYUKUR SEMOGA MAKIN MELIMPAH REZKI KAKZAKIE N FAMILI.

Daddy Ziyyad said...

asal potong! hahaha

Nor Azimah said...

Gitulah bebudak;)

Lea Ismail said...

kak, abahnya adli pun mcm ni kak.ikut suka dia je nak potong

Zaitun said...

Nampak sedap aje puding kakzakie warna pun cantik.Dah namanya budak2 biasalah agaknya potong terus masuk mulut.

amirah said...

eh,...mcm acik amie potong aje tu,..hahaha

Nooriah Abdullah said...

sedapnya puding roti tu kakzakie
biasa lah anak-anak kalau kita disuruh potong sendiri mmg gitulah jadi nya kannn

aizamia3 said...

hehehe.. bila suruh anak2 yang tolong potongkan, kecik besar jadinya tapi selagi tak membazir, makanlah takde sape nak marah.

Raihanah Ahmad said...

saya kalau nampak takde benda budak2 nak makan, memang terus juga ke dapur masak something.

aryan azra said...

seronoklah anak-anak dapat makan puding roti yang sedap tu

wahida said...

puasa gini nampak puding roti akak terliur sangat kak...huhu...
nak resepi kak...

Fiza Rahman said...

Sedap plak nengok puding roti tu kak.

Zee Suhaini said...

untung mengaji ngan mama..abis mengaji dapat makan/minum..

Ann Ishak said...

sedap kuih tu mama, lebih2 lagi sejuk manis...ermmmm

LM said...

Adik dh xde kat umah. Klu xde ank2 ni sunyi lah mama kan? Makzah pun xde dah..

Hihi tgk gaya potong ni teringat mak buat lengkong santan. Sy merengek nk mkn lum sejuk betul pun br beku. Mak sibuk borak ngan arwah moyang. Lama2 mak kata gi lak potong sendiri. Hancur lebur sy kerjakan lengkong mak tu. mujur x kena cemat. Klu x berbirat la betis

kakyon said...

cuaca panas.. sedap betul mkn puding sejuk.
agaknya bebudak tu tak sabar nak mkn..tengok puding tu menyelerakan..

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...sedapnya kak...cuaca panas2 mkn puding mmg sedap...:)

Zulkarnai Harun Ar Rashid said...

Salam dan selamat perkenalan...memang sedap puding tu...pandainya awak masak

Zulkarnai Harun Ar Rashid said...

Salam dan selamat perkenalan...memang sedap puding tu...pandainya awak masak

hainom OKje said...

Rajinnya kanda buat agar agar....siap berlapis lapis lagi. Hihi...dah mama bagi kebenaran memotong, apa lagi sakanlah diaorg motong kanda hihi..
Ha sudah.... hancur jadinya...

nhhas said...

Aduyayyy.... meleleh ayaq mata.

abuikhwan said...

Assalamualaikum kak,
Macam tulah budak-budak...mengambil arahan itu secara verbatim, tanpa common sense!
teringat kepada kisah Sandra Covey melayan anaknya. Atas nama membantu ibu bapa, anaknya mengumpulkan pinggan kotor di atas lantai lalu menyimbahnya dengan air hingga lunyai dapur dibuatnya...

Bekal penyelamat adalah sikap proaktif, iaitu keupayaan tinggi mengawal diri agar tidak reaktif bertindak mengikut ransangan tanpa akal. Apa yang penting bukanlah lantai dapur yang bersih, tetapi anak yang mendapat pelajaran yang betul,” kata Stephen Covey.

#Apa pun puding roti nampak enak!

QasehnyaRania said...

hijauu kuning puding roti mama. nyum nyum (",)

kan, nama pon annak2. rania skrg suka mkn sndiri, pon kecah juga. hiks. tapi mkin hri makin kurang nasi yg jatuh.. tapi tetap ada..

aRz MoHa said...

haaa tengok pun dah terliur konfem potong nak cepat kan....tak sabar nak menikmati tu kak

iryanty ismail said...

kak share resepi puding roti

Normala Saad said...

Nampak sedap dan cantik puding ni..

Puan Wawa said...

tkpe, asal sedap di makan.. hehe