Thursday, September 13, 2012

Ayam kampung lagi cerdik dari ayam bandar

Cerita ayam lagi...

Ayam pun pandai menilai tujuan kita memberi makan kerana hendak ditangkap untuk disembelih atau sebaliknya. Ini ayam kampung bukan ayam ternak yang putih-putih gebus itu. Bagaikan ada perasaan ayam-ayam itu tidak mahu masuk ke dalam reban. Hari itu sewaktu hubby balik untuk membayar gaji pekerja bapak, konon hendaklah menangkap ayam kampung yang bapak bela dalam 2-3 ekor. Sebelum balik bapak telah ajar cara mudah untuk menangkapnya tetapi ayam-ayam semua bagaikan tahu yang memberi makan kali ini bukan tuannya. Jagung sudah ditabur di dalam reban tapi satu pun tidak ada yang hendak masuk. 

Menanti dari jam 10:00 pagi sehingga hampir waktu zuhor baru ada 3-4 ekor yang masuk reban dan itu pun bukan ayam sasaran. Ada yang masuk pagut sedikit lari keluar semula. Hubby mengintai dari celah pintu dapur. Sudah macam zoro main intai-intai dan sorok-sorok - gelihati. Dari 3-4 ekor pula hanya seekor yang layak disembelih. Dalam hati hubby masa itu dapat seekor pun jadilah. Apa lagi hubby masuk reban tersebut dan tutup pintu. Bergelumanglah hubby dengan ayam-ayam di dalam reban yang kecoh-sibuk-terbang sana-sini dan cuba mengelak dari ditangkap. Akhirnya dapatlah si jantan seekor. Selamat sudah jadi santapan kami sekeluarga.

 ~~ Ayam pun tahu siapa tuan dia. Kalau dengan bapak siap boleh makan di atas tapak tangan lagi.~~



66 comments:

Cikgu Ma said...

kurang makan ayam kg..tapi kalo ayam serama boleh la...lgi suka ayam bandar...

nur said...

bijak sungguh ayam itu.. jinak le tu kalau dapat mkn atas tgn bapak kakzakie..

BERT said...

ayam pun tau sape tuan dia.. betul tu kak.. sy setuju sbb dlu mk sy pon bela aym kg... sy mmg suke sgt mkn aym kg.. lagi2 msak lmk cili api huhu

kakcik said...

Ayam pun Allah beri 'perasaan'. :)

makchaq said...

Memang depa tau kot.. dah dapat mimpi agaknya...
Makchaq masa kat sungai buluh (sebelum pindah putrajaya) banyak jugak bela ayam, walaupun biasanya ok jebole makan kat tangan, tapi bila nak sembelih memang agak seksa nak menangkapnya.. bagi makan pun tak nak.. macam kakzakie cakap la.. kecuali ada yg tiba2 nak menyerah diri.. ajal dia la kot tu kan..

Knor said...

berkat tuh kak,bela,buat juadah hidangan utk semua...bela ayam lg bagus,dr beli..puas hati..kan.saya pun teringin juga nak bela ayam,itik,kambing ,lembu,nak jadi penternak jaya.tapi apakan daya..bersyukur dgn apa yg ada..kan kak.Allah tahu apa yg kita tak tahu.

mummY daniSha said...

ayam pun ada perasaan eh kak...=)

Cho Zila said...

betoilertu... ayam kampung memang cerdik2 tau.. makananpun tidak main bedaljer...
suka ayam kampung masak rendang...

musang said...

ayam kampung lebih sedap dri ayam bandar...masa arwah ayah masih ada banyak juga dia bela ayam kampung

♥ ROS ♥ said...

Btul tu, mak ros dulu biasa bela ayam..jinak dgn tuan dia jer :)

:: Mrs.Eady :: said...

bijak bijak bijakk :)

fieda said...

mmg bijak..tp ayam kg mmg best la kan kak..mak saya dulu selalu wat masak kari..ermm..sedapnya..la ni jrg dah mkn ayam kg sbb mak tak bela dah..

azi said...

kakak..
Ayam pun memang pandai mana satu tuannya...kelakar baca cerita kakak ni...:)

p/s saya suka ayam kampung goreng rempah...

ieja amieja said...

lama betul ieja x merasa daging ayam kg kak..masa ada arwah mak ngan bpk dulu bela ayam siap jual lg..org cina suka beli 'ank dara' ayam ..buat sup byk khasiat dorang kata..hurmm x tau..yg pastinya dg ayam kg lbh sedap kan..

Edy Fee said...

mmg best main kjar2 ayam.hehehe teringat zaman kcik2

Pokok Manggis Depan Rumah said...

hehe..betul akak..
teringat masa tangkap ayam masa kecik2.. bagi makan tak nak datang akhir nye .. kejar ayam tu..
sama2 penat.. ayam ngn ayam.
tp lama2 dapat juga..
berpeluh-peluh.. :-)

maya amir said...

tergelak saya kak.. bergelumang mesti penuh dgn bulu ayam ape sume hsbnd akak kuar reban..heheheh... nasib baik dpt jugak sekor..heheh alhamdulillah:)

p/s : smlm terlupe nak jemput akak jadik follower kat blog http://e-mayaonlineshop.blogspot.com (baru letak follower box tu heheh)..sudi2kan follow update terbaru..tq kak:)

syiela said...

betul ayam kampun gmmg bijak..

saya kalau blk kg abang saya aje yg boleh tangkap ayam tu org lain jgn harap la

Ujie said...

mesti susah nk tangkap ayam tu sorang diri..

ayam kg ni ada peminatnya sendiri. mcm suami saya..

Kesuma Angsana said...

he he he... tapi KA pown x gemar makan ayam selalu sebenarnyer ( tpi KFC sambar juga kekdg )

Rai Ourkizuna said...

kakzakie,
nostalgia sungguh bila baca entry akak ni..masa kecik dulu ada reban ayam belakang rumah..saya selalu kena bagi makan. tapi ayam2 ni mmg duk dalam tu la. bila nak tangkap jenuh bergelumang dengan ayam.

bila reban bocor ayam pun banyak terlepas. terpaksa cari di rumah jiran2 dan hambat balik masuk ke dalam..

Sari Yusa Ibrahim said...

hehehehe.. agaknya ayam tu banyak makan vitamin untuk otak.. hihi...

(kebelakangan ini sibuk, maaf ya, jarang2 ke mari... take care Kak Zakie)

YATZAKIE said...

hehe..lawak pon ade kak..main kejar2 ngan ayam ni..yat suke mkn ayam kg..ayam hutan pon sedap jugak..hihi

Sherwieyna Muzzawer said...

HEHEHE..ayam pun ada perasaan..

Dkna Abza said...

dkna suka ayam kampung...selalunya dkna pergi makan kat bangi ada kedai orang klate yang hidangkan lauk ayam kampung..best!!

are_lin@yu said...

ayam pn ada perasaan kan kak ;-)..mcm lmbu bla nk dikorbankan ;-)

Aishah Jahirah said...

seorang lecture saya pernah cakap jadilah macam ayam kampung yang aktif, jangan jadi mcm ayam bandar yang banyak lemak,kalau lepas luar kandang pun tak tahu nak pegi mana....hehee

amirah said...

cerdik betul ye kak..kalau mak dulu susah sgt nak tgkp last2 kami makan ayam bandar jugak..huhu

[PCL] said...

eh kak..mcm pernah la sy buat ( tangkap ayam) ayam kampung bergelumang dlm reban suatu ketika dulu..tp skrg ni reban ayam pn xder..hehe.

Chik Att said...

ayam kampung gulai ngan buah betik....aduhaiii ...sedapnya

Munnafendy said...

ayam kampung ada sixthsense ni..

noor said...

ayam pun leh kenal tuan kan kak.. mcm kucing jugak. nor xberapa suka mkn ayam kampung sbb keras hehehe..

Bazilah (^0^) said...

ayam dh pandai perhati keadaan sekeliling hehe

Queenie said...

hehe...hazab gak nakam ayam kampung tu kan kak? siap bergelumang bagai haha...

ya la...wlp ayam ker haiwan lain ker...mereka sebenarnya punya perasaan dan harus dilayan ngan selayaknya la mengikut fitrah memasing kan kak?

pelik sikit ni, bapak bela ayam 2-3 ekor tp yg masuk reban 3-4 ekor, mana dtg lagi sekor tu? ataupun 20-30 ekor...atau jugak 200-300...hehe akak ngelat eh nak main rahsia2!

Queenie said...

sorry kak, typo error..

nak makan bukannya nakam..sorry eh
dah macam vanakkam plak ekekeek

Daddy Ziyyad said...

binatang mmg ada instinct kak..:)

Qhaifa Nur said...

ayam kampung belum tercemar lagi rasanya Kakzakie...
sebab tu ramai yg suka...

ieda said...

bukan setakat cerdik .. tapi sedapp kakkkk ngehx3 ;))

Haryati Faizal said...

hihihi...yela tuan dia msti dia kenal....

Rapunzeel Cikilolo said...

bukan setakat ayam. angsa dan ayam kluk-kluk pun tau sape tuan die.

*terjadi kat aku gak...

ros_reeza said...

ye kan.. ayam pun kenal tuan dia sape kan...

IntaNBerliaN said...

hihiii betoi tu.. tingat mcm arwah opah sy pun camtu lah.. tp skrg arwah dah xda.. ayam dia dah bg sepupu sy bela...

Nur-nba said...

Betul kak .. kucing pun kenal tuan dia.

Nur-nba said...

Betul kak .. kucing pun kenal tuan dia.

Nur-nba said...

Betul kak .. kucing pun kenal tuan dia.

adyna said...

ermm.. itu lah dunia dah berubah ..ayam pun ikt tempat dia dok ;)

ct rahani said...

yam pun ader perasaankan kak.. tuannya yg hari2 bg makan mesti la dia kenalkan..

Acik Erna said...

assalam kakzakie..ayam kampung memang macam tu..pernah anak2 acik sampai penat berpeluh2 sekor pun tak dapat..melepas nak makan ayam kampung masa tu

norhidana said...

heheheh maklum lah ayam kg tkde mkn ubat kak... itu psl lah otak dia blh guna lg heheheh

izan mama mia said...

cian hubby akak bergelumang ngan ayam dalam reban... saya tak makan ayam kampung..kulit akan gatal2..kenapa ntah..dulu ok jer

Cikli said...

Ayam kampung bahasa dia lain.

Zaitun said...

Kalau dapat makan ayam goreng kampung kak Zai makan tambah2...sedap tak macam ayam kat bandar banyak lemak.

mama ju, said...

Salam sejahtera,

Sedapnya ayam kampong.hehe dah lama tak tgk ayam!

Puan Kutu said...

terbuktilah ayam kmpg lebih bijak.org kmpg dengan org bandar agak2 siapa lebih bijak?hehe

azieazah said...

Terus teringat masa kecik kat kampung pun selalu kena kerah tangkap ayam kampung. Best dan sangat adventures!

aby said...

myembeleh jagoh yor ..
mesti enak dhi pangan ..

m.u.l.a.n said...

ha ahh.. baru perasan.. ayam atok kat kampung dulu kalo masa panggil balik, pandai je masuk reban sendiri.. takde masuk reban jiran sebelah pon..

Kakzakie said...

Bapak kakak duduk di kampung. Oleh itu membela ayam, menanam sayuran dan sebagainya dijadikan sebagai cara dia mendapatkan peluh. Anak-anak setiap kali balik pasti akan sembelih sekurang-kurangnya 2 ekor. Begitulah biasanya.

Terima kasih diucapkan pada semua yg memberikan komen: -

CIkgu Ma, Nur, Bert, Kakcik, makchaq (betullah makchaq, tapi kalau bapak tangkap senang sikit sebab dah manja ayma tu), Knor (kakak doakan mana tahu satu hari kelak terlaksana impian itu), Mummy Danisha, Cho ZIla, musang, Ros, Mrs Eady, fieda, azi, ieja amieja, Edy fee, Pokok Manggis DR, maya amir, Syiela, Ujie, Kesuma Angsana, Rai Ourkizuna (ayam bapak kakak kalau siang bapak keluarkan malam dia tahu masuk reban), Sari Yusa Ibrahim, Yatzakie, Syerwieyna Muzzawer, Dkna Abza, are_linayu, Aishah Jahirah, amirah, PCL, Cik Att, Munnafendy, Noor, Bazilah, Queenie (bukan 2-3 ekor bapak bela, tapi nak tangkap 2-3 ekor Q - ayam bapak ada 3 reban), Daddy Ziyyad, Qhaifa Nur, ieda, Haryati Faizal, Repunzeel Cikilolo, Ros_reeza, IntaNBerlian Nur_nba, Adyna, ct rahani, Acik erna (kalau tak ada reban mungkin susah acik, biasa senang tangkap malam semua ada dalam reban), norhidana, izan mama mia, Cikli (lain je bunyinya Cikli hihi...), Ziatun (kakak pun suka goreng berempah Kak Zai), mama ju (macam anak saudara sepupu kakak yg di S'pore je kak ju),Puan Kutu, azieazah (tangkap siang memng adventures tapi kalau malam senang dia duduk reban azi), aby (wes entek aby - kakak sukak di goreng. angger seng tuo kakak masak sup) dan mulan (ayam bapak kakak sama masa nak tidur kan bagi makan, pandai je dia lepas makan terus masuk reban).

Terima kasih semua teman kakak yg memberikan komen.

MamaEma said...

memang kak..ayam kampung lagi cerdik..

Masya said...

hihihihi .. ayam kampung mmg cerdikkan... geramm jer.. kdg2 kalau nak tangkap mmg payah teringat abah dulu pernah bela mcm tulah.. nak tangkap payah nak jerat dia...

HeNRieTTa JoSe said...

btl...air tu berlapis...anak anak ikan pown pandai jew xmasuk dlm air masin...besar sungguh kuasa ALLAH....

Kakzakie said...

Terima kasih juga buat:-

MamaEma (dia cerdik sebab aktif ema), Ros (itulah yg terjadi Ros) dan Henrietta Jose (maha berkuasa Allah Rietta).

Terima kasih sekali lagi:)

KakNi (CikNi Ahni) said...

binatang memang tahu tuan dia sapa, terutamanya yang tukang bagi makan... indah nya alam ciptaan Allah ini...

Suraya said...

sorry, komen kat pos lama..
kelakarlah kak..:)
saya suka ayam kampung! :)

Maria Menado~ said...

setuju.. hehe. pandai ayam kampong ni.. hehehe. rumah saya banyak.

QasehnyaRania said...

teringat pula style ayah nak tangkap ayam dulu2.. hihi
saya suka aym kg..but rendang pedas..sedap kan..letak daun kunyit byk2