Saturday, September 15, 2012

Bapak, cermin, solat dan iman

Selalunya kami mudah saja snap sana-sini kerana majoriti semua ada kamera. Tapi dari mula kejadian bapak kemalangan hingga kini tidak ada satu pun gambar yang diambil untuk ditunjuk pada bapak. Aku masih  ingat hari itu dalam 3-4 hari sebaik keluar dari hospital bapak minta dari Mak Zah cermin sebab dia mahu melihat jahitan di dahi dan hidungnya. Waktu itu tidak boleh dikata apa lagi apabila airmata aku dan Mak Zah luruh sama. Kesian bila melihat dia nampak wajahnya yang bengkak, lebam dan berjahit. Memang mengerikan. Bayangkan kalau ramai cicit yang enggan bersalam kerana takut melihat wajah buyutnya. Budak kecil seusia 1-3 tahun memang takut melihat bapak waktu itu.

Hari ini bapak sudah boleh senyum. Jahitan boleh katakan telah sembuh hanya sedikit bahagian tumit kiri masih agak belum pulih. Lebam di muka pun telah hilang, Hanya ada merah sedikit pada mata putih bapak sebelah kanan. Lebam di tangan kanan juga masih kelihatan lagi. Adik bagi cermin semalam pun aku tidak lagi menangis bahkan aku kata "Bapak dah hensemlah". Dia senyum. Sekarang bapak kena buat sedikit senaman. Berdiri sendiri masih belum mampu tetapi sebaik kita berdirikan dia sudah boleh berjalan perlahan-lahan. Berwuduk sudah senang sebab sudah boleh berdiri. Bersolat cara duduk pun sudah boleh guna kerusi bermula semalam kerana sebelum ini duduk di atas lantai kaki pun berlunjur. Solat bapak bermula dengan berdiri, takbiratul-ihram, selepas doa iftitah, al-fatihah, suroh dan rukuk. Selepas rukuk sehingga akhirnya dia duduk di atas kerusi sehingga salam akhir.

~~ Sungguh iman tidak boleh diwarisi. Tidak ada seorang pun anak/cucu/cicit bapak yang sekuat bapak.~~


45 comments:

NoorVictory said...

Hari tu kawan saya pun macam ni kak.

Bapak dia eksiden. Naik basikal kena langgar kereta dari belakang. Habis bengkak muka, ada darah beku dalam kepala. Memang teruk sebab basikal tuh sampai patah 2. Huhuhu

Masa saya datang melawat hari tuh bapak dah okey, boleh cakap. Cuma sekarag bapak lebih hati-hati, bila kawan saya keluar gi mana-mana bapak dah risau. Hehehe

A'ah, betul la kak. Budak-budak jadi takut. Cucu bapak yang 4 tahun tuh dah tak rapat dengan bapak macam sebelum eksiden hari tuh.

Kirim salam kat bapak kak Zakie. :)

Betul la kak, iman tak dapat diwarisi kan? Huhuhuhu~ semoga bapak akak cepat sembuh & takde kesan sampingan dari eksiden :)

Deru Ombak said...

Alhamdulillah.. Ayahnda kakak sudah beransur sembuh.

**rindu arwah abah...

Acik Erna said...

Assalam kakzakie..Alhamdulillah..bapak kakzakie telah sembuh..kakzakie pun dah senang hati..semoga bapak kazakie mau tinggal dirumah kakzakie walaupun dah sembuh sepenuhnay baru kak zakie boleh senang hati

KakNi (CikNi Ahni) said...

Syukur Alhadulillah. Tak lama lagi InsyaAllah seperti sedia kala lar tu.

p/s Kak Zakaie, boleh tak email kan saya alamat kat kak zakie, ada hadiah menanti. email saya: goncarian@gmail.com
Saya ada email kak zakie tapi tak berjwb. Terima kasih.

Kesuma Angsana said...

alhamdullillah bila ayah kakzakie semakin beransur pulih. Turut rasa gembira bila kawan2 bahagia

MamaEma said...

Saya pun bangga dengan bapak akak
...biar pun tak pernah mengenali.tp melalui entry akak dapat merasai kekuatan bapak akak.

sisdee said...

sebak bila baca..teringat arwah ayah saya. hingga hayat masih solat. :(

tul le iman tak boleh digalang ganti...smoga bapak cepat sembuh..ayah kita tiada galang gantinya...

Knor said...

alhamdulillah,dah beransur pulih ye kak..syukur.

Tihara said...

mak saya pun terpaksa solat duduk lepas dapat rawatan kemo 2 thn lepas, saya selalu doa minta dia sihat macam dulu..kesian tengok mak..moga ayah akak sihat dan sembuh sepenuhnya..insya Allah :)

JR said...

Betul tu..iman tak boleh diwarisi.Bercerita tentang cerita ayah Kakzakie, tiba2 teringat aruah ayah saya yg sangat menjaga solatnya, malah ketika sdg sakit tenat terlantar di katil hospital dia masih bersolat. Teringat dia meminta saya membantunya mengambil wuduk utk solat dlm keadaan berbaring di katil hospital dan meninggalnya dia juga dlm keadaan berwuduk dlm usia 85 tahun...

TiranaAduka said...

Assalamualaikum wbth...
kabare bak'yu..?

banyak yang TA dapat di sini...thanks sharing...sebak juga cerita sis nie....

amirah said...

alhamdulillah syukur..dah semakin sihat dah ayah kak zakie..syukur pada Allah..

adyna said...

semoga bapa akak cepat sembuh sepenuhnya..

parut jahitan jgn cakap kak..saya nyer perut operate arwah azim sampai skrg menimbul coz tempat jahitan terbuka..kena dressing tiap hari uhuh ngeri bile teringat balik..nie 5bulan pun perut masih sakit :(

p/s: dyna tak perasan gambar handbag tu crash.. sibbaik akak gtau..tq yer..nnt jamu ler mata :) kot2 berkenan

ieda said...

alhamdulillah
ayah akk dah semakin sihat dan beransur sembuh ..
berkat doa semua ..
insyaallahh memang mereka nie kuat demi anak2 dan keluarga kan akak ..

Masya said...

ahamdulillah ayah akak semakin pulih, moga smua balik seperti biaser

sal said...

alhamdulillah..dipanjatkan rasa kesyukuran di atas rahmatNya..dah baik sikit rasa lega yee..walaupun perlukan pemerhatian..

hajar said...

Alhamdulillah.... gembira dgr berita ni... smg bapak terus sihat & menjadi penguat semangat anak2...

Munnafendy said...

bapak selamanya paling hensem kan? hihi..

*sy phm mcm mana luluhnya hati tgk keadaan bpk yg berlebam, berjahit..bengkak sana sini.. mak sy eksiden moto skit pun air mata dh bjurai kak..

Aliesha Kirana said...

Alhamdulillah kak. lega dengar bapak akak dah makin pulih. ^_____^

Haryati Faizal said...

semoga bapak kakzakie terus sihat n kuat ye....

aizamia3 said...

syukur.. moga pakcik semakin kuat dan sihat.. ;)

aimaniman said...

yupp syukur dah semakin sembuh...

macam sorang budak form 5 sekokah ni yg eksiden.. sblum muka sikit punya hensem mcm artis. lepas eksiden mukanya sembab tp semua cikgu x sanggup nak tanya.. harap dia tabah dan dapat jwb exam spm dgn baik sbb dia dr kelas 5 a...

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Alhamdulillah ayah akak dah beransur sihat..
semoga di mudahkan urusan & cepat sihat.. :-)

Zaitun said...

Syukur alhamdulillsh bapak kakzakie dah beransur pulih.Walaupun dia berkeadaan begitu tapi dia tetap menjaga solatnya.

azi said...

Kakak...
syukur bapak dah makin sembuh....semoga dipermudahkan semua urusan menjaganya...

kakak...saya teringat petikan lagu kumpulan Raihan...
"iman tak dapat diwarisi
dari seorang ayah yang bertaqwa
ia tak dapat dijual beli...."

kalaulah saya boleh jadi "sekuat" bapak kakak.....

syiela said...

alhamdulillah kak pakcik makin sembuh..

budak2 mmg takut kak.. anak saya camtu la gayanya kalau ziarah sedara sakit

Puan Kutu said...

dari cerita2 akak,sy sgt kagum dengan bapak akak..:)

ibundo said...

semuga bapak sembuh sepenuhnya insyaallah kerana dia dikelilingi oleh ramai orang yang mencurahkan kasih sayang.

aby said...

salam k zakie ..
alhamdullillah ayah dah beransur pulih ..
ujian allah swt utk hamba2 nya supaya menjadi org yg lebih bertaqwa ..
arwah bapak ku pun pernah akseden. tigel sikel lay .
sikel lay dhadhi dhowo sebelah .. nak melaku engho tongkat ...
ujian seko pengiran ...
aku ngawe reply khiyer seko Krabi Thailand ..
dholan2 hari malaysia ..

Kunang-Kunang said...

Salam kakzakie,

Maaflah lama tak singgah sini. Jadi baru hari ini tahu cerita. Alhamdulillah bapak dah semakin sihat.

TiranaAduka said...

Assalamualaikum wbth,,

Mampir isuk dino senin BakAyu ku..

maya amir said...

alhamdulillah... semoga ayah akak terus kuat & sihat ..

suke baca entry pasal hsbnd akak tu.. alhamdulillah akak ditemukan dengan jodoh yang baik..suke sgt baca:)

JunAina said...

Iman memang tak dapat diwarisi tetapi sekurang-kurangnya dia telah mendidik anak2 menjadi yg terbaik...insyaallah...

IntaNBerliaN said...

setiap entry yg saya baca p[asal bapak akak, mmg nampak yg bapak akak sgt2 kuat...

♥ ROS ♥ said...

Alhamdulillah.. Bila tgk bapak kuat, kita akan jd kuat seperti dia.. Bila dia sehat, kita yg pertama gembira untuk dia kan? :)

Edy Fee said...

sakitnye kene jahit.moga cepat sembuh

Sharidawati Shahrudin said...

semoga ur dad cepat sembuh... teruskan beri perhatian dan kasih sayang pd ayah kita ye (reminder utk diri sendiri juger)

m.u.l.a.n said...

moga bapak cepat sembuh...

teringat kat arwah bapak saya..

azieazah said...

Sebak membacanya. Apapun syukur, semakin pulih dan ceria.

akuzle ayu said...

Kesiannyer kat bapak akak. Didoakn beliau cepat sembuh.. Amin3

Kakzakie said...

Perkembang semakin baik bapak sudah boleh duduk sendiri dan boleh bermain dengan adik.

Terima kasih buat semua teman yg meninggalkan komen di entri ini:-

Noor Victory, Deru Ombak, Acik erna (kakak baru bawa dia balik tengok rumah kampung acik, tapi balik semula rumah kakak), KakNi (CikNI), Kesuma Angsana, Mam Ema, SisDee, Knor, Tihara, JR, Tirana Aduka, amirah, adyna, ieda, Masya, Sal, Munnafendy, Hajar, Aliesha Kirana, Haryati Faizal, aizamaia3, aiman iman (kesiannya murid tu moga dia berjaya), Pokok Manggis DR, Zaitin, azi (oh ye ada lagu ini kan), Syeila, Puan Kutu, ibundo, aby (wah mangan angin yo. tuku op? akeh rak?), Kunang-Kunang, Tirana Aduka (kakak angger orak kerjo memang orak mbukak pc - wong ramei teko omah), maya amir, JunAina, IntaNBerlian, Ros, Edy Fee, Shariwati Shahrudin, Mulan, azieazah dan akuzle ayu.

Buat semua sekali lagi terima kasih dari kakak.

Cikli said...

Alhamdulillah syukur kepada Allah.

nabilah_2908 said...

alhamdulillah..moga bapak akak terus sembuh... amin.. :)

Kakzakie said...

Alhamdulillah memang kian sembuh bapak sekarang ni:-

Cikli dan nabilah_2908 (terima kasih dari kakak).

Aishah Jahirah said...

macam arwah tok ayah saya,sakit solat tak tinggal.cuma akhir2 hayat dia mcm dah lupa2 je tinggal.anak cucu tak semua mengikut...