Tuesday, September 11, 2012

Masa berlalu aku kerugian

Rutin harian aku sejak tiga minggu ini sama saja. Pergi kerja, balik, masak, urus bapak, layan orang datang berziarah dan tidur. Tidak ada shopping, tidak ada beraya, tidak ada tonton televisyen bahkan makan pun kurang selera. Tapi hairannya gemuk tetap kekal (mesti ada yang ketawakan aku hihi....).

"Jangan kata letih dan penat. Syukurlah kita diberi ujian yang tidak berat mana kalau dibandingkan dengan orang lain". Itu pesan hubby pada aku setiap kali merebahkan badan untuk tidur. Sungguh menjaga orang sakit dengan kita bekerja di waktu siangnya pasti rutin harian akan bertukar 360 darjah  Sedihnya bila bangun di tengah-malam kerana selesai melihat/membuat keperluan bapak bagai ada syaitan bergayut di pelupuk mata mengajak aku tidur semula tanpa menunaikan tahajjud. Sebelum ini bila bangun jam 2-3 pagi boleh pula menunaikannya. Pelupuk mata bagaikan tidak boleh terbuka - mengantuknya tidak tertahan. Selalu aku memujuk hati sebelum tidur supaya jangan buat lagi seperti malam semalam tetapi gagal. Sejak bapak sakit ini aku tewas. Sungguh iman ku bukan setipis kulit bawang lagi bahkan lebih nipis dari itu.Hampir tiga minggu aku kerugian masa yang telah berlalu begitu saja tanpa pengisian.

Pokok bunga aku usah dikata lagi, kalau ada ular bersembunyi pun tidak nampak. Pinggan-mangkuk gelas-cawan pun tidak sempat simpan sudah ada tetamu lain datang. Aku tiarapkan saja di atas kain di dapur sebab rak pinggan pun penuh. Malam tadi pun sepupu aku datang sekeluarga jam 11:45 malam baru beredar. Kemas-kemas semua hampir jam satu pagi agaknya baru kami terlena. Makanan setiap kali tidak habis aku panaskan bawa ke pejabat. Tunggulah Nurienne dan Yasmein balik hari Jumaat ini. Kalau ada dua anak dara ini aku legalah sedikit dengan bantuan mereka.

~~ Masih mengajar diri, memujuk hati dan mendidik sanubari menjadi lebih tabah dan kuat.~~

58 comments:

:: Mrs.Eady :: said...

bertabah dan bersabar ye kak...besar dugaan ini tetapi BESAR PAHALA & nikmat yang bakal diberi olehNya nanti...

Izwa doakan semoga akak diringankan beban dalam menghadapi dugaan ini..

Huda said...

Sabar ye kak..moga dipermudahkan segala urusan..kak, adik ambik upsr ke?

kakcik said...

InsyaAllah, ganjaran menjaga bapa yang sakit itu juga besar pahalanya. :)

azi said...

Salam Kakak..
Semoga Allah permudahkan semua urusan kakak...insyaallah ganjaran besar menanti kakak .....

Cho Zila said...

bahagia dapat menjaga bapakkan .. walaupun penat terasa sangat bahagia.. ada di sisi dia di saat dia memerlukan.. walaupun tidak dapat membalas jasanya tapi sekurangnya dapat menghargai jasanya...

Ujie said...

Boleh bayangkn camne sibuk & penatnya akak. Semoga Allah beri akak sekeluarga kekuatan.

musang said...

semoga akak menjadi tabah dan kuat insyaAllah..amin

BERT said...

besar pahala bila jaga parent sendiri.. semoga urusan akak dipermudahkan.. ada hikamh di sebaliknya.. smoga akak tabah yaa

mama ju, said...

Salam sejahtera,

Ayat akhir tu sweet sgt, Masih mengajar diri, memujuk hati dan mendidik sanubari- akan mama ingat.

norhidana said...

heheheh dugaan... sambil duduk bersila... dugaan

sisdee said...

btabah kak..saya pulak masa jaga arwah ayah saya mmg tak boleh nk tido..terlelap sikit jek macam satu kesalahan..esp sebelum arwah pergi.

redha dan ikhlas kak..tu jek kuncinya dan bykkan istigfhar..mula2 mmg rasa sangat letih dan penat tapi klu kita ikhlas insyaallah kita lepas dari semua tu. ayah kita pun tak nak susahkan anak2 klu diikutkan..

bykkan doa kak..byk ganjaran insyaallah Allah berikan

gadisBunga™ said...

akak gemuk? mana ada...!!!

eMMe said...

Salam Kak Zakie, tak gilir jaga bapak dgn adik bradik yg lain? biasa kalo anak ramai.. mesti kite tak la rasa penat sgt badan menjaga org sakit dan uruskan umah tangga...
tapi Kak Zakie, saya yakin ketabahan dan kekuatan Kak Zakie dpt harungi tu semua dengan mudah, InsyaAllah Allah bersama kita... hope Kak Zakie sentiasa diberikan kesihatan...

KakNi (CikNi Ahni) said...

Tak pe kak, tak dapat shopping ka raya ka, tu semua sementara aje. InsyaAllah kalau kita ikhlas, kemudian hari mungkin kita diberikan kelapangan yang lagi besar.

MamaEma said...

tabahkan hati kakak..INSYAALLAH kakak akan hadapi kesenangannya nanti...

Rai Ourkizuna said...

semoga dipermudahkan urusan.. mungkin akak cepat letih sebab kurang makan..dan kurang makan makanan berkhasiat..sbb terlalu sibuk.. tambah lagi dengan tekanan emosi risaukan keadaan ayah akak..

jgn terlalu stress ye kak.. tubuh akak pun perlukan rehat..rehat yg betul rehat..bukan rehat tapi otak berfikir macam2..

IntaNBerliaN said...

a'aa betoi tu.. bila ada ank dkt umah blhlah menolong kita kan.. mcm sy, si alisha ni walaupun kecik.. setakat saya suruh dia ambik itu ambik ini, bolehlah di harap... kdg tu kalu sy terbaring macam penat, beria dia dtg buat mcm picit2 kita lagi... hihii

m.u.l.a.n said...

sentiasa tabah kak zakie..!!!!

ieda said...

sabar kak .. sabar ...
tarik nafas dan hembus perlahan2 ..
insyallahhh , bersabar kan hati itu perlu
walau apa sekalipun , akak seorang sahaja yg lebih tahu kesulitannya dan akak sahaja yg boleh menanganinya ..
saya doakan utk akak selalu dipermudahkan dlm segala hal .. aminn ;)

Leadership Developmant Training said...

salam sukses gan, bagi2 motivasi .,
jujur dalam segala hal tidak akan mengubah duniamu menjadi buruk ,.
ditunggu kunjungan baliknya gan .,.

Mak Wardah said...

Salam, sabarlah kak, semoga semuanya dipermudahkan, rehat banyak2. Allah mencuba hanya hambamu yang mampu.

inazamri said...

dapat rasakan kepenatan kakak juga.Ina yg cuma masak sikit2 every wkend utk tetamu2 yg bukan la terlau ramai pun rasa keletihan.inikan pula kakak yg menjaga bapak sakit lagi.Harap kakak terus tabah dan sabar..pasti manis ganjarannya nnt.

pB said...

semoga diri tetap tabah ...

Eye_nee said...

Semoga akk terus diberikan kesihatan yg baik...bersabar yer kakzakie..semuanya akan pulih seperti sediakala..InsyaAllah..

are_lin@yu said...

dugaan stiap org tu lain2 kan..kta put brsyukur Allah bg ujian kt kta kran Dia mnjanjikan kita sesuatu nnti ;-)..moga tabah akak ;-)

Qhaifa Nur said...

memang begitu keadaannya Kakzakie bila semua kerja kita nak buat, seluruh badan terasa letih dapat tido best sangat......

mungkin ada hikmah disebalik kejadian tersebut....moga dipermudahkan segalanya

Knor said...

saya pun tak beraya sgt mcm kak..situasi saya mungkin berbeza sdikit..saya sibuk menyiapkan tempahan hingga skrg..beraya sakatdiorg kan...say buat duit kat rumah..org dtg..kelam kabut saya pg beli..nak dtg kena cll dulu..
selalunya dtg sebelah mlm la..heheh terukkan saya.

Knor said...

ejaan pun byk salah...bz sungguh!

Kesuma Angsana said...

KA salute ketabahan kakzakie! walau badan sendiri kepenatan...

nur anis said...

semoga akak terus kuat ye kak..:)

~aYu~ said...

moga akak tabah dan bersabar menghadapinya..

ct rahani said...

semoga akak tetap tabah dan sabar dengan dugaan-Nya..amin...

noor said...

nor tahu akak tabah orangnya.. moga Allah permudahkan segala urusan. Nor faham perasaan akak sbb nor tengah alami...

syiela said...

Saya tau akak tabah orangnya.. Moga Allah permudahkan urusan akak sekeluarga...

Sya pernah merasa dah saya rasa iman saya lagi nipis dari itu huhuhu

Rinna said...

Moga akak tabah menghadapi segala dugaan. Mmg kita yg melihat tak sama ngan bahu akak yg memikul tapi segalanya dari Allah jadi kita berserah dan memohon kepadanyaa agar di ringan dan dipermudahkan segala urusan..

Sherwieyna Muzzawer said...

semoga Allah terus permudahkan semua urusan akak..insyaAllah..

Munnafendy said...

salam kak zakie =)


dpt bygkan mcm mana leganya tulang blkg akak bila berbaring...mesti pnt sgt kn...takpelah kak.bsr gnjrn menanti :)

Cikgu Ma said...

harap kakak tabah yea..

aizamia3 said...

saya yang sesekali tetamu datang pun penat, inikan pula keadaan akak kat sana. moga weekend ni akak dapat rehat sikit dengan kehadiran anak2 dara tu. ;)


psstt: gambar memang tak banyak kak.. sebab sibuk dengan tetamu yang bertali arus datang.. photographer cilik pun dok main kat luar rumah..

Zaitun said...

Semoga segalanya dipermudahkan dan insyaAllah kakzakie dapat melakukannya.

nabilah_2908 said...

takpe kak...kelmarin tewas..semalam tewas...hari ni masih ada lagi... ;)

nur said...

Nur doakan agar akak sentiasa kuat dan tabah. setiapkali baca entry akak banyak yg boleh dicontohi.. teria kasih kak..

LiYa HaNiF :: said...

janji hati senang kak zakie... bukan gemuklah comel...

HeNRieTTa JoSe said...

Xpe akk....mjaga bapak akk adalah lebih baik....besar ganjaran nya tu..

Psss....moga bapak akk cpat smbuh....

suri solehah said...

Moga akak diberikan kekuatan dan kesihatan dlm menjalani rutin baru akak....untung berpeluang jaga org tua kan kak,,,,suri ni berjauhan dgn ibu bapa kak, harap ada peluang jaga mereka

izan mama mia said...

nikmat dpt jg bapa...saya xberpeluang..ayahda nun jauh..sesekali saja dpt balik...saya rasa rugi sangat dulu,..arwah mak pun saya xdapat jg sbb ddk jauh..mmg rugi...

Ann Ishak said...

Sangat besar ganjarannya berkhidmat untuk ayah, sabar, tabah,cekalkan hati akak...akak pasti boleh melaluinya dgn mudah.

Berkenaan dgn keluarga kurang berkemampuan tu, saya masih belum ada perancangan lagi utk dtg ke JB. Kalau ada nanti saya inform akak dulu.

TF said...

kuatkan diri..insyallah dipermudahkan segalanya..akak ea..

Kakzakie said...

Sungguh benar iman tidak boleh diwarisi. Walau punya ibu-bapa yang agak kuat imannya tapi kakak tidak mampu berbanding bapak kakak yg sakit masih boleh melakukannya.

Terima kasih diucapkan buat semua yg memberikan komen:-

Mrs eady, Huda (tak lagi Huda adik baru tahun 3), Kakcik, Azi, Cho ZIla, Ujie, musang, Bert, Mama Ju, norhidana, sisdee (kakak sedang mendidik diri sekarang nie Dee) , GadisBunga (Hmmm... gemuklah nie), Emme, KakNi (CikNi), MamaEma, Rai Ourkizuna (itu yg payah Rai, walau badan berehat tapi minda bagai tak rehat), IntaNBerlian (betul intan, mereka amat membantu), mulan, ieda, Leadership Development Training, MakWardah, inazamri, pB, Eye_nee, are_linayu, Qhaifa Nur, Knor (sibuk yg tak stress lebih baik kan Nor), Kesuma Angsana, Nur Anis, Ayu, ct rahani, Noor (kita sedang diuji Noor), Syeila, Rinna, Sherwieyna Muzzawer, Munnafendy (betullah Munna - bila baring leganya tak terkata hihi...), Cikgu Ma, aizamaia3, Zaitun, nabila_2908 (sedang belajar nie), Nur, Liya Hanif, Henrietta Jose, suri solehah, izan mama mia, Ann Ishak (moga niat dikabulkan) dan TF.

Terima kasih buat semua teman yang memberi nasihat dan doa yg menambah semangat dan kekuatan buat diri kakak ini.

Acik Erna said...

assalam kaakzakie..acik percaya...kakzakie kuat..insyaallah akan dapat menanganinya dengah tabah

Riri Yoorin said...

riri mengerti keadaan kak zakie.. kat umah riri pon dua2 nenek ada sekali lain2 kerenah ye..

memang salute kat mama sebab berjaya hadapi nye..

Marya Yusof said...

Terharunya marya baca... akak mmg superwoman! Hanya org yg terpilih je mampu buat apa yg akak alami skrg ni... ALLAH Maha Mengetahui & Maha Penyayang dia tahu apa yg akak buat... Moga akak akan dpt pahala yg sama atau lebih dr solat tahajud di tgh mlm yg tertinggal tu... la tahzan :)

maya amir said...

akak..maya lama terlepas nak baca entry akak.. ayah akak dah kuar hospital ye? ni pengorbanan akak jaga die, Allah akan balas pengorbanan & keletihan akak dengan ganjaran pahala yang besar sgt lps ni..insya Allah.. Allah duga berdasarkan kemampuan akak..akak sebeanrnye sgt kuat..mana mungkin org keje siang, mlm jaga ayah, layan tetamu lagi dpt melakukan sumenye tanpa merungut .. akak kuat & tabah sgt..akak cume rase sedih tak dpt bangun tahajud..maya pasti, Allah bagi pahala yang lebih besar utk itu.. insya Allah, ade tenaga & masa untuk akak lakukan tahajud nanti..doa byk2 pada Allah, supaya akak diberikan kesabaran, kekuatan & masa untuk beribadah kepada Allah di samping berkorban untuk keluarga akak..amin..amin..amin Ya Rabbal Al-amin..

Puan Kutu said...

sesungguhnya akak anak yg baik.bersabar dan tabahlah..:)

Aishah Jahirah said...

penat menguruskan kehidupan seharian tu kak....tmbh2 jadual dah berubah...saya doakan semoga semua dipermudah olehNya untuk kak...:)

Cikli said...

Apa yang tertulis itulah yang terbaik kak..Pesan Samson

Kakzakie said...

Terima kasih juga buat: -

Puan Kutu (doakan kakak PK), Aishah Jahirah (terima kasih) dan Cikli (itulah kakak kena didik diri kakak sekarang nie Cikli).

Sekali lagi terima kasih semuanya.

anakpakshaikh said...

jalan2 baca blog akak. Follow blog akak