Tuesday, September 25, 2012

Banyaknya hantu pada malam itu

Jung-ceng-jung-ceng kedengaran semakin lama semakin menghampiri rumah. Pada mulanya kami mengagak uncle yang sudah lama tidak kelihatan mungkin telah dijemput pulang untuk selama-lamanya tapi sangkaan kami meleset. Semakin lama semakin kuat. Tangan aku pantas mencapai tudung dan tarik tangan hubby dan adik untuk melihat keluar. Bapak senyum-senyum "ada apa bising-bising tu?". "Tak tahulah tok, adik nak tengok nanti beritahu atok ye."  Sebaik kami keluar bersusun kenderaan memenuhi jalan dengan lampu-lampu berbagai warna. Kenderaan berbagai bentuk, ada patung berbagai rupa, ada penari, ada orang bersarung bagai panglima zaman laksmana Cheng Ho siap berpedang, ada yang berbaju hitam siap memegang rantai, ada juga yang berpakaian bagaikan bayi menghisap puting. Ini dikatakan hantu-hantu bayangan mereka. Aku mahu mengambil gambar pun malu dan takut. Perayaan bersempena sembahyang hantu atau Cinggih itu menurut jiran kami. Tidak pernah dibuat selama aku tinggal di sini inilah kali pertama.

Naga panjang - Ramai yang menjadi panji-panji pemegang bagi membuat naga itu bergerak.
Wow!! seksi -  Siap ada penari yang digayakan oleh amoi-amoi ini. Boleh pula mereka menari di atas jalan mengikut rentak muzik sama gaya sambil berjalan. Pasti lama latihan dibuat.
Berhenti - Ada membawa patung dan masuk ke dalam rumah jiran depan rumah aku diikuti pembakarn mercun.

Kenderaan lampu dan belon - Selain kenderaan begini ada juga kenderaan yang dihias dengan pokok tebu, pokok buluh dan ada juga yang sekadar membawa mainan kanak-kanak siap ada buih-buih belon yang selalu adik main tiup-tiup.

~~ Kebebasan beragama dan budaya amat ketara di negara kita. Harapnya anak-cucu-cicit generasi akan datang yang seagama dengan aku kuat menggenggam iman dan tidak goyah dengan budaya asing yang di sogok di depan mata.~~



75 comments:

Dylla Abas said...

malam2 mcm ni...?? adoiii..m'ganggu ketenangan jiwa sungguh la..

Pokok Manggis Depan Rumah said...

adat mereka..
kat "sana" nanti baru tahu sape yangbetul sapa yang tak betul..
sekarang tak nampak la..
jadi yang senang dengan nafsu di ikuti..
Semoga Allah pelihara kita semua & umat ni dlm manjaga agama yang kita sayangi..

Aju Mohit said...

assalamualaikum kak, lama benar saya tidak ke sini, kaum itu semalam menguji kesabaran saya, sungguh angkuh di jalanan, susah benarkah nak bagi laluan even kita sudah mengangkat tangan meminta sedikit ruang?

semoga anak cucu kita sentiasa berpegang pada akidah dan taat setia pada agamanya. Insya Allah

Lya Colours said...

skrg ni memang bulan hantu diorang. last 2 weeks office saya ni buat smbhyg halau hantu la kekdahnya. tp nasib baik dia respect staff yg islam ni. dia buat hari tak bekerja. so takde la kita rasa tak selesa

Huda said...

Saya suka nengok budaya kaum lain..Yang penting kita saling hormat antara satu sama lain..

sisdee said...

nk buang antu tapi dorang yg antu sebenarnya hahahahaha..okay gurau..

masa otw balik kg hari tu saya suka tgk dorang lepaskan tanglung merah tu..byk...lawa sgt hehehe

maya amir said...

pelik jugak ye..hantu pun nak kene semayang meriah gini..hehehe..yelah dah tu adat derang ek.. kekeke..

Intan Norhaida said...

dok di bandar begitula bile jiran2 ade yg bukan seagama dgn kite....
lain gayanya hidup di luar bandar, kurang terdedah dgn benda2 camni...
papepun, kite perlu hormat mereka but they also need to hormat kite jugak......

salam perkenalan...kunjung balas... done follow

BERT said...

malam2 ada upacara alau antu ye diorang ni.. x mengganggu jiran tetangga ke bising hehe..

mama ju, said...

Salam sejahtera

hehe ingatkan hantu apa...
special utk dia...moga dia akan diberi hidayah....amin.

mama ju, said...

Salam sejahtera

hehe ingatkan hantu apa...
special utk dia...moga dia akan diberi hidayah....amin.

eMMe said...

Kuat ibadat dowang ni kan kak, heeee~
mcm2 la dowang buat.. pelik2..
mcm ajaran sesat pun ada.. hehehe..

kakcik said...

Mudah2an anak2 kita celik mata dan hati mereka tentang mana yang benar dan mana yang mungkar.

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

kat tv pong setiap mlm citer hantu ajeee..sampai tidur pong mimpi hantu heeheee

Sari Yusa Ibrahim said...

meriahnya..

agama, budaya & kepercayaan masing-masing.

IntaNBerliaN said...

ooo sebelum ni kira dorg xpnh buatlah ek.. tu baru 1st time buat kat tmn akak...

sy pnh gak nmpk xtvt camni tp nampak kat tepi jln time dlm kete la.. hihi.. so, xtau sgt camne cara dorg buat

❤Kamsiah❤ said...

wow...cun2 dan seksinya hantu2 hehe...

kat tempat saya pun sama..kalau ada upacara keagamaan cina/india...polis terpaksa jaga lalu lintas...

Myra Jay said...

Kadang bila dengar kita jadi sakit telinga kan kak..

Macam2 cara dan perayaan diorang ni ha..

Rapunzeel Cikilolo said...

kat tpt aku berkampung seminggu

aanie said...

hahaha...sy x penah tgk upacara halau2 hantu camni....nape x amik gmbr hantu? hehe...

time diorg bising kita xde nak kecoh..tp time kita azan, kemain komplen ckp kuat sgt la...huhu...

fieda said...

kt umah saya ni kak mmg dikelilingi oleh kaum china..mmg selalu la ada upacara camni..ada sekali tu masa lm 31 ogos senyap sunyi kawasan umah ni dorang tak bakar mercun..kalau tak mmg bising betul..rupa2nya dorang kata mlm tu kena halau hantu..tepi2 jalan bersepah makanan2 dorang letak katanya utk bagi antu makn..dh jadi kotor tau kak bersepah sepah dgn makanan..

Aliesha Kirana said...

wah kak. saya xpenah pulak tgk dorg buat upacara smpai meriah gini. mgkin sbb dorg xlalu depan rumah AK kot. heheehe.

tp mcm seronok jugak utk tgk, cuma jgn sampai percaya. hehe

Norhaizan hakim said...

Sebagai sebuah negara majmuk memang kita terpaksa bertolak ansur dgn adat bangsa lain.

Rosidah Binti Muhamad said...

saya tak pernah tgok lagi sampai cam gini punya meriah..pengalaman baru nie.

Insyaallah pada doa akk tu..aminnnn..

gadisBunga™ said...

asal saling menghormati budaya dan sensitiviti sesama kaum dan agama...kire oke lah kan..

Rai Ourkizuna said...

untung kak boleh tengok sambutan pelbagai agama macam ni...

are_lin@yu said...

wahhh raya cina lagi kani..hehe

Knor said...

ha ah lps raya hari tu dkt rumah saya pun ada juga..hari hantu diorg ni..siap jamu hantu lg..


dah mcm hantu semua

Murni Alfathunnisa said...

diorang tengah pesta tanglung kot, kakzakie...kalau tak silap la. kat penang ni pun ada sesetengah 'zon' diorang sesak je memanjang...

norhidana said...

bersyukur kita tak malaysia kita msh hidup harmoni walaupun hidup dlm berbilang bangsa n agama... syg betul kalu keharmonian ini hilang 1 hari nnti

Zaitun said...

Nak buat macamana negara kita ada berbagai bangsa terpaksalah ada sifat hormat menghormati dengan budaya masing2.

Ema Junaiha said...

tak diinform awal-awal ke kak..ganggu privacy akak kejap yer.

ahmad humairi said...

hantu......ada dimana-mana - menguji prestij iman!

Kazman / Sue said...

dah agama diorang macam tu kan.... pernah juga tengok di puchong... sampai tutup seketika jalan utama tu...

Hilmirda Daud said...

Nasib baik kat tempat Amy ni yg majoriti bangsa cina tak pernah lagi buat benda2 camtu, agaknya diorg buat kat tempat lain kot. yg ada jalan sambil usung patung adalah tp tu kaum lain la.

Cho Zila said...

rasa macam tahunni sambutannyer lebih meriah sikit... kat sinipun banyak taman perumahan yang buat.. tengok kat sepanduknyerler...
hantu... oh hantu.. tapi bila filem banyak lak hantu melayu.. idak pulak hantu cina...

ieda said...

yelah kak
kadang2 tuu tgk macam pelik je kepercyaan mereka nie kan ..
hurmm yelahh saya doa gitu jugak harap2 pegangan agama anak2 kita x goyah kan kak .. x nak jadi macam negara lain .. bebas beragama ikut suke hati huhuh

musang said...

kalau muncul hantu yg betul2 agaknya semua lari x cukup tanah

Deru Ombak said...

Assalamualaikum kakak..

Di belah sini perayaan hantu ni kita panggil Ching Ming
(kalau x silap). Perayaan bagi makan hantu lapar bagi kaum china. :)

Mmg agak bising sepanjang perarakan :)

Kesuma Angsana said...

dah menjadi adat dan dilakukan saban tahun. Cuma jgn sampai menggangu ktenteraman tidur kita udahlah. Dan kena terangkan pada anak2 juga benda2 macam ni yang berbeza dari agama kita

sal said...

Saya bru tau ada upacara hantu bgi org cina pd thn ini....

Beruntung di msia..ada kebebasan beragama..

bgi anak2 kita pula, moga mrk sentiasa berada dilandasan yg lurus, sentiasa teguh dengan iman dan takwa..amin

Kasih Salina said...

haha..ingatkan hantu apa tadi..rupa2 nya hantu cina..kat area saya ni kak selalu tengok org cina duk buat aktiviti camni..

Qhaifa Nur said...

sesekali dpt tgk perayaan mcm ni seronok pulak....
tak tahan bising sikit....

syiela said...

akak kat taman saya ni sembahyang hantu la.. tukar tokong dari tokong lain la... asal apa saja sambutan semua ada kat taman saya ni.. kejap do do cheng... kejap dong dang dong dang.. alahai sabar jelah

moga anak2 kita teguh iman dan takwa hendaknya

NM02 said...

pelik-pelik kan...

Rapunzeel Cikilolo said...

thanks for the support kak zie. doa dipermudahkan :)

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

itula uniknya malaysia kan..semua kaum bebas nk menganut agama dan mengamalkan budaya masaing-masing..itupon ada yg x tau nk bersyukur lagi

Afasz said...

mak aii .. malam2 ke

Suraya Baharun said...

takut ke hantu tu???hehehehehee...:)

cheqna said...

diorang buat apa ni kakak??

Citarasa Rinduan said...

ada kejiranan mcm nie bt ayu jeles. nk pindah sblah umah kak zakie.
umai leh main ngan adik

ayu leh bljor masak ngan kak. heheee

Tihara said...

semuga mereka mendapat taufik dan hidayah ke jalan Allah satu hari nanti...tu je yg kita boleh doakan utk mereka kan kak...insya Allah

Munnafendy said...

yg ching ming ni sy tak pernah tgk lagi...klau area rumah mak mertua sy selalu buat bakar2 kereta, kuda, duit...utk hantar kat nenek moyang kat 'sana' nun

Daddy Ziyyad said...

semayang hantu...pun ada amoi sexy ye kak..ekekekekekeke..

Haryati Faizal said...

takpe atleast kita tau gak upacara apa yg diaorang buat....

(Lizz) http://www.mummycute.com/ said...

saya cukup takut bunyi gendang ciner ngeri kat area umah ni pun ader gak upacara semayang hantu cenggini..

zila norazila said...

wahh meriah tu kak..wlupn x leh tido tp 1 malaysia kan..semuanya ada..:)kt mana2 skrg nie byk jual lampu tglung kecik2 tue cantik2:)

makchaq said...

Orang cina kalau sembahyang/perayaan memang bising betui, masa makchaq kecik2 siap ada pertunjukkan bangsawan cina, puppet show bagai.. Seminggu x habis.. kami budak melayu pun ikut jugak berseronok...
Sekarang jarang sangat jumpa..

Mamamya said...

laaa...musim halau hantu rupanya..ptt lah tokong dekat umah lia ni dah b'hari2 b'pesta..jung...jeng...jung...jeng...

inilah yg dikatakan 1malaysia kan kak..kene hormat budaya & kepercayaan dia..

Yaya Azura aka Naz Azra said...

kita hormat saje la perayaan mereka kan..
dulu kat ofis lama bos siap tempah nasi minyak buat jamu hantu..last pekerja indon yg ambil makan...hihi

Kakzakie said...

Sedangkan rasulullah pun menghormati kaum quraisy mengapa tidak boleh kita kan. Kafir pun tergolong kepada harbi dan zimmi. Selagi mereka tidak menggugat agama kita kenalah kita hormati mereka.

Terima kasih diucapkan kepada semua teman yg sudi memberikan komen: -

Dylla Abas, Pokok Manggis, Aju Mohit, Lya Colours, Huda, sisdee, maya amir, Intan norhaida, Nert, Mama ju, Emme, Kakcik, Be Simple Beb, Sari Yusa Ibrahim, IntaNBerlian, Kamsiah, Myra Jay, Repunzeel Cikilolo, aanie, fieda, Aliesha Kirana, Norhaizan Hakim, Rosidah Bt Muhamad, gadisBunga, Rai Ourkizuna, are_linayu, Knor, Murni Alfathunnisa, norhidana, Zaitun, Ema Junaiha, ahmad humairi, Kazman/Sue, Hilmirda Daud, Cho Zila, ieda, musang, Deru Ombak, Kesuma Angsana, Sal, Kasih Salina, Qhaifa Nur, Syeila,NM02, Rina Avail, Afazs, Suraya Baharun, cheqna, Citarasa Rinduan (kakak yg belajar dgn Ayu kot..), Tihara, Munnafendy, Daddy Ziyyad (mereka tak kisah doc hihi...), Haryati Faizal, Lizz@mummy cutie, zila norazila, makchaq, Mamamya (Firas tak joget sama ke Lia?) dan Yaya Azura.

Moga walau berlainan agama/budaya sama-sama hormat dan harmoni. Terima kasih semuanya.

My Little Diary said...

perayaan halau hantu lah tu...hehehe
asal hantu2 tak ganggu kita sudah lah

kita sbg jiran menghormati jer lah adat mereka.

aizamia3 said...

kalau tinggal berjiran dengan pelbagai kaum, kena terimalah keadaan mereka sebagaimana mereka terima keadaan kita.. ;) lagipun sesekali tengok macam tu, nampak unik dan menarik kan.. ;)

Hidayah said...

err...dyh perkauman sikit..
ehh..byk..
so...selalu tak suka dgn hal mereka nih...hehe..

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

haha.. mcm2 kan dorg tu.. halau hantu laa.. ada gak dgr citer member cina.. kalau nak halau hantu..dorg ada menyanyi..pakai pon seksi..
lebih kurang mcm konsert laa..

ch000tz axoera ヅ said...

surely ganggu tido kan!

HeNRieTTa JoSe said...

PSSS...akak, its not just an art, the lorry driver really make up his lorry using some sort of stickers and paint...

Marya Yusof said...

Dulukan Marya ade jiran cina, nenek dia mati seminggu simpan kat umah buat sembah2.... lepas tu seminggu Marya demam panas & meracau2... masa ting 1 mcm tu masa tu... kebetulan agaknya... mak kata kena badi...huhuu...nasib baik xde apa2... ALLAH Maha Melindungi :)

Kakzakie said...

Terima kasih juga buat: -

My Little Diary, aizamia3, hidayah, CMA @cikmoonadnan, ch000tz axeora, Henrietta Jose and Marya Yusof (nasib baik tak apa-apa kan).

Terima kasih sekali lagi.

Masya said...

tu lah dia orang macam sambut perayaan ape ntah... kat kawasan rumah sy ni main bunga api... memnag meriah sesangat...

harap sgt kebebasan beragama dan kebebasan bersuara tak disalahgunakan...

nabilah_2908 said...

seronok la boleh tgk budaya agama lain.. :)

mcm kt rumah saya..kawasan perumahan itu mmg utk org2 melayu sahaja.. :)

Aishah Jahirah said...

macam tu rupanya mereka halau hantu....penah dengar kawan cina cite dulu tp xpnh tgk real...

Kakzakie said...

Tidak ketinggalan terima kasih buat: -
Masya (betul begitulah yg kita harap), nabila_2908 (jiran kakak rata-rata bangsa dia nabila) dan Aishah Jahirah.

Terima kasih sekali lagi.

KakNi (CikNi Ahni) said...

Kalau ada jiran berlainan bangsa dan agama tu boleh lah jugak tengok budaya dia orang kan? selagi tak mengganggu tu tak pe kot. hormat menghormati sesama sjiran.

TiranaAduka said...

nguyu aku kak..
Ndelok gamare,
Nice post bakyu