Wednesday, September 12, 2012

WW - Turkey dan Jalak lega terlepas jadi sup pilihan keluarga di Hari Raya





58 comments:

Acik Erna said...

assalam kakzakie..jala dan turkey lega..tapi kakzakie tak merasa he he..camana rasa daging turkey tu kakzakie..

Cikgu Ma said...

penah sekali jer makan ayam turki...liat teruk dr ayam kg...

faraherda. razalan said...

Aik? Postpone smpi bile tu kak? Hehehehe~

Sedap tol sup yg tgh menggelegak dlm periuk tu. Slurrrp!!!

Huda said...

wow kalau tak boleh makan sup turkey..sedap ke kak? tak pernah makan pun

Azian Elias said...

tak keras ke kak daging turkey tu.. kalau kat subway tu dah main slices je.. tak keras lah kan.. ni idup then sembelih sendiri..sebab turkey nampak macam gagah semacam je kan..

ieja amieja said...

tak pernah makan daging turky tu..liat kot??dpt daging jalak buat sup tu sedap jg kan..
sup daging dlm periuk ke kak..mai la ckit

kakcik said...

Bolehlah jalak berkokok lagi dan turkey terkepak2. :)

Riri Yoorin said...

heheh dulu masa arwah atok dok estate kat bkt belimbing selangor.. dia ada bela ayam turkey nie...

bunyi dia kluk2 hehe selalu bangun awal sebab nk tgk arwah atok bagi ayam makan.. n cuci reban ayam!!

:: Mrs.Eady :: said...

sedap ke ayam turkey?

Deru Ombak said...

Assalamualaikum Kakak..

Tak pernah lagi merasa daging turkey. :)

Sup daging tu juga yang nyum nyum!

kasihibu said...

sya tak pernah makan ayam yang bising tu

memang bising mulut ayam tu kan kak?

Marya Yusof said...

As salam Kak Zakie,

Tgk turkey ni teringat kat mak saya dulu dia ada bela ayam ni...tp sb ayam tu suka pergi umah org, terus org tu tangkap & masak buat rendang... dah siap masak boleh pulak bg kat umah... nangis mak saya tgk lauk tu... Skrg ni org yg buat tu pun dah meninggal dunia... mak saya pun dah maafkan dia agaknya... mak saya mmg pemaaf orgnye... rindu dgn mak :'(

Pokok Manggis Depan Rumah said...

sedap ker ayam ni akak.. terlepas kali ni, raya haji ada lagi :-)

musang said...

sedap ke turkey tu kak..sy xpernah makan

pB said...

besau periuk tu

Hanis Azla said...

agak2 sampai bila agaknya mereka boleh lega kan.. he..he.. comel aje entry akak ni..

syiela said...

jaga2 raya haji nak menjelma dah ni hehhehe

**jalak tu nampak sangat muka lega :)

♥ ROS ♥ said...

Alamak.. Xsmpai hati tgk... Ekkeke :)

al-lavendari said...

lega buat sementara waktu ..

* jemput lihat blog saya kerana blog Titisan Nurani ada disebut.

maya amir said...

urut dada die kak..heheheh *lama nye tak jenguk sini..jap nak baca entry2 yang saya terlepas*

Qhaifa Nur said...

nampak macam sedap aja sup tuh Kakzakie....Nur tak pernah makan lagi ayam turkey...

esok nasib ayam2 tuh sapa yg tahu..

m.u.l.a.n said...

camna rasa turkey tu ekk... mesti sedap semua nya tu..

Knor said...

wahhh.mmg tak boleh tahan tgok yg mendidih tu..

amirah said...

apa rasa nya turkey ye kak..dulu mak kat kg ada bela. bising sgt. meriah rumah jadiknya..haha..tp tk pernah pulak rasa. rasanya dulu mak jual pd org je.jadinya bila la agak2nya turkey dgn jalak ni boleh lega ye kak..hehe

norhidana said...

hehehehe tp raya haji lg beberapa bln, msti diaorang nk larikan diri...

Munnafendy said...

klau pjg umur boleh la bernyawa smpai raya thun dpn...hihi

Saya Disini said...

:)

Salmiza said...

hihi legaaa...kata dorg..
pasni blh selamat lg ke?..

eda_ej said...

sedap ke turkey tu wat sup?? slalu pkai ayam je..

MamaEma said...

entah-entah raya haji dikorbankan nanti..hehehe

Daddy Ziyyad said...

hensem betul jalak :) mendada...

Kesuma Angsana said...

serius KA x pernah rasa daging ayam turkey tu! hehehe

nabilah_2908 said...

segak betul Si Jalak.. :)

~ yus ~ said...

daging turkey ke yang besar tu kakzakie. Yus tak pernah makan turkey lagi, sedap ya kak?

-Sara- said...

akak, sup ape tu?

dwaty said...

spesisi jalak tu pernahla makn.. tp spesis turkey tu x pernah rasa... ker sama jer kak???

BERT said...

aym turki? erkk x pnh terai lg... sdp ke kak??

eMMe said...

Salam Kak Zakie, kalo sup, mmg sesuai buat sup daging ke tulang ke
ayam n species ayam tukey tak best lew... hehehe... ala.. suke hati Kak Zakie la kan nak wat sup ayam ke sup daging ke, sibuk je Me ni, hehehehe~

mama ju, said...

salam KZ

Ada Turkey, hebat ni, mama takut, ia selalu main keja2 dgn orang.

HeNRieTTa JoSe said...

Yummy...eee....klu dh dua dua terlepas....spa plak yg jd mgsanya akak?

Pss.....bapak akak camne?

are_lin@yu said...

wahh lama tk main dgn ayam..hehe

Puan Kutu said...

raya haji ni kita korban turkey dengan jalak boleh?hehe

Ujie said...

turkey..ada bela gak eh? camne rasanya ya..

ct rahani said...

sy suka ayam kg kak.. nak2 klu dimasak ungkep.. boleh menambah kalau makan nasi.. hehe..

IntaNBerliaN said...

aym turkey ni bkn yg sk kejar org tu ke kak..?

Eye_nee said...

belum sampai Ajal Si Turkey dan Jalak lagi...

Papa Mifz said...

PM tak pernah lagi mkn daging turkey tuh...sedap ke kak...??

Chik Att said...

Salam .....

Panjang Umur lg...

Queenie said...

Salam kakzakie...

daging turkey ni kemain halus masa mentahnya tapi bila dah masak tu dia! keras dan pejal semacam...dulu masa ngandung pernahlah teringin nak makan turkey, tapi bila dah masak langsung tak lalu...hehehe...rasa membazir pulak sebab harganya yang mahal kat pasar..

berkenaan akak rasa kerugian tu, saya rasa akak tidaklah rugi sepenuhnya...sebab akak berbakti pada bapak sendiri kan, itu yg lebih afdhal...pandangan Allah dan pandangan kita tak sama, kan kak?

seperti juga orang yg mendapat pahala haji mabrur sedangkan dia tidak berkesempatan pun menunaikan haji, sebaliknya membantu jiran sebelah rumahnya yang lebih memerlukan dengan duit yang disimpan sekian lama untuk menjadi tetamu Allah...subhanAllah...

jangan gundah ya kak..saya kira dugaan saya lebih berat dari apa yang akak alami hari ini.. redha jer...insyaAllah happy...

bintanghati said...

ish... sy x pnh nk mkn benda2 pelik yg sy x pnh nk mkn dr kecik.. huhu.

aritu ms blk raye kat perak.pakcik sy sembelih ayam turki nih!.. seb bek la ms nk siang tu, sy nmpk n tnye pebenda nya tuu..
klu sy x tnye, maunya masuk mulut .. huuhu

ieda said...

adoii kak
kalau saya x makan daging turkey tuu
aduhhh macam mana rasa dia huhuh

~::Chenta::~ said...

hahahha .. yer yer je tajuk ...

Mohamadazhan.com said...

salam alaika

raya lepas sempat makan ayam turki tu, pertama kali rasa ingat daging lembu.hehe

shameel Iskandar said...

tak pernah lagi merasa daging ayam turki ni.. Mana sodap dgn ayam biasa...

zila norazila said...

x pernah mkn turkey..rasanya lbh besar saiznya kan kak:)

Aishah Jahirah said...

heheh tarik nafas lega depa tak jadi pilihan utk dikorbankn utk raya.....

Cikli said...

Kak. Kenapa kita panggil ayam belanda bukan ayam turki, mat salih panggil turkey bukan dutch chicken.

Kakzakie said...

Ayam Turkey ini besar. Proportion dgn ayam biasa 1:3. Haa... bayangkan besar kalau masuk oven kan. Adik ipar kakak chef so dia pandai menggayakan. Siap perap dgn cuka dan bikarbonat dulu utk bagi daging putih gebu dan soft. Selepas cuci baru masukkan rempah dalam perut dia kemudian bolehlah roast. Sedap tau. Kalau tak pandai masak mesti liat gila turkey ini.

Sup tersebut adalah sup tulang dan daging yg kami makan dgn ketupat waktu berbuka last 1433H yg lalu.

Terima kasih buat semua yang memberikan komen: -

Acik Erna, Cikgu Ma, Faraheda, Huda, Azian Elias, eija amija, Kakcik, Riri Yoorin, Mrs Eady, Deru Ombak, Kasihibu, Marya Yusof, Pokok Manggis DR, musang, pB, Hanis Azla, Syeila, Ros, al-lavendari (kakak dah baca dan komen pun - terima kasih tuan), maya amir, Qhaifa nur, mulan, Knor, amirah, norhidana, Munnfendy,saya disini, Salmiza, eda-ej, MamaEma, Daddy Ziyyad, Kesuma ANgsana, nabila_2908, Yus (kalau ikut kakak lebih sedap dari ayam biasa - sebab ayam dah selalu makan), Sara, dwaty, Bert, Emme, Mama Ju, Henrietta Jose (bapak dah boleh berjalan tapi kena berdirikan dulu utk berdiri sendiri tak pandai lagi), are_linayu, Puan Kutu, Ujie (angsa, itik, ayam pun ada Ujie), ct rahani, IntanBerlian, Eye_nee, Papa Mifz, Cik Att, Queenie (perangsang buat kakak Q. TQ), Bintanghati, ieda, Chenta, Mohamadazhan, shameel iskandar, zila norazila, Aishah Jahirah dan Cikli (a'ah bapak kakak pun panggil ayam belanda mungkin sebab dulu org putih je makan ayam nie)

Terima kasih buat semua yg memberikan komen.