Friday, September 7, 2012

Masa main dengan bapak

Dulu masa aku kanak-kanak ada permainan tarik upih pinang. Bapaklah yang membuatnya. Masih kejap lagi dalam ingatan bilamana aku dengan adik duduk di atas upih pinang kemudian bapak akan menarik dihujungnya. Kini 'permainan' ini aku lakukan pada bapak pula bilamana bapak tidak boleh berjalan, aku dan hubby dukung bapak duduk di atas tikar dan tarik ke bilik air untuk bapak membuang air besar. Aku buat gurauan dengan harapan bapak boleh tersenyum dan ingat nostalgia itu. Bapak tidak pandai membuang air besar menggunakan pampers. Buang air kecil mudah kerana kami sediakan botol.

Begitu juga dulu bila kami demam arwah mak dan bapaklah yang mengurut kami. Ada kalanya masa mengurut bapak/mak akan menggeletek tapak kaki dan ketiak kami. Kini aku buat pula pada bapak nanti dia kata "oohhh... jangan nakal-nakallah bapak geli". Kami mengurut bapak tidak mengira waktu ada kalanya di tengah-malam bagi memberi keselesaan bapak untuk tidur. Aku amat bersyukur dapat menjaga bapak berbanding masa mak dulu yang pergi terlalu awal. Bersyukur juga kerana bapak bukan jenis yang cerewet. Setiap kali disua dengan ubat tidak banyak kerenah terus ditelan. Makan juga sama apa juga yang aku atau Mak Zah masak tetap dimakan tanpa banyak soal-jawab walau makan bapak buat masa ini terlalu sedikit.

~~ Bapak sudah boleh mengangkat tangan untuk takbiratul-ihram walau solat masih secara duduk lagi. Tangan sudah boleh sampai ke mulut. Ada masa dia akan menyuap makan sendiri.~~


59 comments:

aizamia3 said...

Alhamdulillah.. moga pakcik cepat sembuh.. ;)

psstt: teringat masa kecik2 dulu.. pelepah kelapa jadik mangsa.. ;)

mummY daniSha said...

sedey pulak baca n3 akak ni..teringat arwah ayah....semoga ayah akak cepat sembuh seperti dulu ,amin

mama ju, said...

salam sejahtera KZ,
Terharu sgt dgn cerita kz NI,Moga bapak cepat sembuh.

ini inspirasi dan semangat utk saya lebih prihatin terhadap bapa mertua dan emak di kg1

mama ju, said...
This comment has been removed by the author.
mama ju, said...
This comment has been removed by the author.
gadisBunga™ said...

alhamdulillahi...semoga ayah akak lekas pulih seperti sediakala..

tapi saya termenangis...sori kak...

BERT said...

syukurlah.. dh mkin pulih.. moga bpk akk siht sepenuhnya.. aminn

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Alhamdulillah dapat berjaya kepada bapak.
jaga akak yea, jaga ibu bapak memang berkat..
utk hari tua kita juga.. :-)

Sherwieyna Muzzawer said...

Alhamdulillah dah semakin pulih.syukur pada Allah..

kakcik said...

Sebut pasal bapak, pastinya hati kakcik jadi sebak...

:: Mrs.Eady :: said...

touching nyer baca kak...semoga ALLAH SWT membalas jasa akak dan suami...

musang said...

alhamdulillah kak bapa da semakin sihat..satu perkembangan yg baik

Eye_nee said...

Kakzakie...saya nak dan mahu jd seperti akk...InsyaAllah...saya mohon ALlah berikan saya masa dan ruang dan barokah umur utk menjaga mak dan KAK LONG saya nnt..pengalaman memperlakukan KAKLONG saya dulu menyebabkan saya menanggung kesal sehingga hari ini...

Kesuma Angsana said...

alhamdulilah moga terus diberikan kesihatan yang baik, teringat2 arwah abah KA bila baca n3 ni

are_lin@yu said...

kisah bapak akak macam tok ayu..dia pn tak blh jln..klu blk mmg kena ambil kerusi roda bwk g mdi..kna mdikan dia n siapkan dia..alhamdulillah moga bapak akak cpt sembuh..

Cho Zila said...

Teringat masa mak saya jaga kakak dia yang terlantar .. kakak diapun tak nak pakai pampers.. jadinya sepupu buatkan satu macam pelantar tapi buh roda jadi senang nak tolak dia ke bilik air kalau nak mandi dan sebagainya...

Che Rosliza Che mat said...

Alhamdulillah...semoga cepat sembuh..

Aien Alien said...

alhamdulillah..semakin pulih. untung kakak ada ruang dan peluang berbakti pada bapak. dapat mengimbau kenangan lalu...hehe.

Rai said...

semoga ayah akak cepat sembuh kak..

sedih saya baca entry akak ni.. teringat ayah saya..sekarang ayah masih kuat lagi..harap suatu hari nanti saya akan dapat peluang untuk jaga ayah jugak..

Rapunzeel Cikilolo said...

sedih. semoga cepat sembuh...

ieda said...

alhamdulillah semakin ok ..
saya doakan juga dari kejauhan nie akk .. ;)

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

bertuah bapak punya anak sebaik akak..sy percaya bapak rs gembira dgn perhatian dan layanan yg akak beri pdnya..dan dia akan cpt sembuh :))

Ros said...

Assalamualaikum Kakzakie,

Syukur alhamdulillah....bertuah ayah Kakzakie punyai anak macam Kakzakie...semoga Ayah Kakzakie cepat sembuh...

mama maman aka yana said...

alhamdulillah.. semoga ramai lg anak2 sudi menjaga ibubapa kita bila diorg sakit..

teringat time sakit dulu.. tokma susah payah jaga mama.. syg tokma so strong..:)

faraherda. razalan said...

Alhamdulillah! Semoga terus sembu hsepenuhnya! Tumpang gembira!

=D

eMMe said...

Alhamdulillah Kak Zakie, bapak Kak makin pulih.. tu pun cukup membanggakan... moga Allah beri kesihatan yg baik utk bapak...

bile terkenangkan masa kecil kite, time kite sakit, mereka lah yg jaga.. kini kesempatan kite lak menjaga mereka... InsyaAllah kan.. moga sejahtera atas keluarga Kak Zakie...

LiYa HaNiF :: said...

kebetulan entry kita lebih kurang sama lak kak zakie.. tersentuh hati liya baca.. semoga liya pun akan diberikan peluang utk menjaga abah kelak...

apa pun liya doakan moga bapak akk sehat selalu...

Haryati Faizal said...

dah tiba masa kakzakie pulak jaga bapak masa tak sihat ye...ingatlah pengorbanan org tua kita masa kita kecik smpailah besar...

makchaq said...

Pengorbanan ibu bapa tk dapat dibalas. Untung kakzakie dapat menjaga bapa..

Alhamdulillah bapa semakin sembuh..

anitadiana said...

semoga pakcik cepat sembuh..dulu mak sakit pun..dia tak mahu kencing dan berak dalam pempes...tak kuar mak mcakap...tapi boleh lah papah mak...

Zaitun said...

Alhamdulillah ayak kakzakie dah beransur pulih/sihat.

Kak Zai lebih rapat dengan atuk berbanding ayah...banyak kenangan manis bersama arwah.

HeNRieTTa JoSe said...

Bapak akk mmg sporting...moga dia cepat sembuh....

hajar said...

setiap kali baca kisah kakzakie dgn bapak pasti mengundag sebak didada... :(

JunAina said...

Alhamdulillah kak...selagi mampu kita sebagai anak akan cuba sedaya upaya menggembirakan hati seorang mak atau ayah...

Tiada yg lebih bererti bila melihat senyuman dibibir mereka.

Daddy Ziyyad said...

moga bapak akan semakin sembuh kak .... alhamdullilah, sempat lagi berbakti kepada bapak..

Ati Masrif said...

alhamdulillah pakcik semakin pulih

cerita2 lama boleh mencuit hatikan

IntaNBerliaN said...

sedih plak sy baca.. tingat arwah opah saya.. ms opah sakit, semua ank2 opah bekerjasama dlm mnjaga opah...

moga bapak akak cpt2 sembuh..

ct rahani said...

Alahmdulillah kak.. perkembangan yg baik.. semoga bapak akak terus sihat spt sediakala.. amin..

norhidana said...

sayu baca ntry akak nih....

Ujie said...

Perasaan berbaur bila baca entri akak ni. masa bapak saya sakit, tak smpt jaga pun. menyesal sgt2.

*bapak akak stay dgn akak ya skrg?

MamaEma said...

Muga bapak akak dapat menjalankan aktivitinya dgn sempurna

zila norazila said...

alahmdulillah kak zakie,
semoga bapak akn sihat seperti biasa..mesti bapak akk bangga dgn akk kan ank solehah.

Wanieys said...

semoga ayah kak zakie sembuh seperti sediakala yer

Tihara said...

simpati dengan ayah kakak..moga cepat sembuh k

Knor said...

main upih pinang,sama le kita pun...ganas betul masa kecik-kecik kan..


semoga bapak ,cepat baik ye...

sal said...

Moga bapak cepat sembuh

syiela said...

alhamdulillah pakcik makin sihat

teringat juga upih pinang.. itu la mainan saya masa kecil dulu :)

Papa Mifz said...

semoga bapak akak bertambah sihat yer...amin...

Zie said...

kenangan bersama tak mungkin dilupa... alhamdulillh beransur pulih...

mama aini said...

syukur alhamdulillah bapak semakin sihat..ehem byk kenangan waktu kita masih kanak2.. hu2x..

eira eixora said...

semoga bapak kakak sembuh seperti selalu. insyaAllah

Kasih Salina said...

alhamdulillah, tabahnya hati seorang anak..moga akak mendapat pahala yg berlipat ganda..main tarik upih pinang tu best la kak..

TF said...

Alhamdulilah..moga cepat baik..rindu nak main tarik upih..huhu..sekarang xdah

nurazzah8 said...

Salam Kak,
Ya Allah...kita masing-masing diberi peluang oleh Allah untuk membalas jasa bapa kita...Semoga Allah Mempermudahkan segala urusan kita kak..Ameen.

Kakzakie said...

Masa kakak kecik-kecik dulu memang ligat. Main lasak belaka tapi kami dulu susah kena demam/sakit syukur mungkin sebab dah immune. Sekarang dengan bapak kakak suka berbual cerita masa kakak kecik dgn dia dgn harapan dia boleh ceria walau tak sihat.

Terima kasih buat semua yang memberikan komen:-

aizamia3 (seronok masa itu kan ai), Mummy Danisha, Mama ju (moga kita diberi kekuatan dan kesabaran Kak Ju), GadisBunga (kali pertama jumpa juga mesti menangis GB), Bert, Pokok Manggis DR, Syerwieyna Muzzawer, Kakcik (kakak faham benar kakcik mesti ingat yg telah tiada -doakan dia kakcik), Mrs Eady, Musang, Eye_nee (kuatkan iman dan kesabaran bila menjaga org sakit eye_nee), Kesuma Angsana, are_linayu, Cho Zila, Che Rosliza Che Mat, Aien Alien, Rai (tapi biasa org tua dia pilih sendiri siapa yg dia nak ikut Rai), Rapunzeel Cikilolo, ieda, Rina Avail, Ros, Mama maman aka yana, Faraheda-razalan, Emme, Liya Hanif, Haryati Faizal, makchaq, anitadiana, Henrietta Jose, Zaitun, Hajar, JunAina, Daddy Ziyyad, Ati masrif, IntaNBerlian, ct rahani, norhidana, Ujie (A'ah bapak sekarang duduk dgn kakak), Mama Ema, zila norazila, Wanieys, Tihara, Knor (budak dulu tapi susah sakit kan Nor), Sal, Syiela, Papa Mifz, Zie, mama aini, eira eixora, TF dan NurAzzah (Moga kita diberi kekuatan dan kesabaran Azzah).

Buat semua sekali lagi terima kasih dari kakak.

Aishah Jahirah said...

syukur alhamdulillah kak...ayah akak dah nampak perubahan yg baik...dulu masa kecik2 kalau demam mesti minta arwah ayah saya belikan laici dlm tin...huhuu semua da tinggal kenangan...

izz iizza said...

banyak pahalanya menjaga bapak yg uzur..mudahan hidup kakzakie dirahmati selalu..:)

KakNi (CikNi Ahni) said...

kalau sakit susah makan ubat memang susah lah jawab nya, syukur alhamdulillah bapa kak zakie ni mahu makan ubat, semoga cepat sembuh. nape kak zakie tak belikan wheelchair, senang nak tolak ke tandas. beli yang 2nd hand je sebab dah sihat nnt dah tak perlu lagi dah.

Kakzakie said...

Terima kasih juga buat: -

Aishah Jahirah (tinggal kenangan ye Sya), izz izza (terim kasih izza) dan CikNi (doktor tak benarkan dan buat masa ini bapak kena buat terapi dan kena exercise setiap pagi dan petang - tapi kalau lama insya-allah kami akan ambil yg cousin kakak nak bagi).

Terima kasih sekali lagi.