Thursday, August 29, 2013

Cerita cuti sekolah - kemahiran hidup

Masa: Cuti sekolah/ Hari Raya minggu pertama baru-baru ini
Tempat: Di porch letak kereta
Aktiviti: Membuat tempat gantung kunci dan letak pensil
Mengukur dan memikir - Lihat tangan pun tahu siapa yang membuatnya. Tugasan untuk matapelajaran Kemahiran Hidup bukan diri sendiri yang membuat tetapi papanya yang kena buat. Mahu mengetuk paku pun tidak tahu apa lagi menggergaji plywood.

Perkakas - Memilih warna dan alatan Yasmien pandailah, tetapi untuk menggergaji dan menggunakan tukul besi dan memaku memang jauh panggang dari apilah.

Penggantung kunci dan tempat simpan pensil - Hampir siap papa membuatnya. Yasmien sekadar duduk di tepi menghulur paku. Apa yang gelihati konon menyediakan papa air minum sebab dia tidak tahu papa berpuasa. Kena ketawakan adik dan papalah dia. Sayangnya yang sudah siap varnish tidak disnap. Terlupalah mereka agaknya.

Mahu mencuba - Ini tangan budak yang suka mengacau. Siapa lagi kalau bukan adik.
~~ Aku rasa rata-rata kerjatangan yang diberikan sewaktu cuti sekolah tempohari pasti bukan pelajar itu membuat sendiri.~~

70 comments:

inazamri said...

memang pun kak.anak2 ina pun kalau buat kerja2 KH selalu mintak bantuan ayah dorg jugak.

Masya said...

teringat zaman sekolah dulu sy buat kikikiki .....

KakNi said...

Yang terbaik anak buat dengan bimbingan parent... apa2 pun yg penting dia belajar... camne nak buat samada buat sendiri atau tengok parent buat... gambar yang dah siap mana Kak zakie?

Nor Azimah said...

eh, anak saya kakak dan abang buat sendiri, saya yang jadi tukang tengok, abah diorang.. memang tak pandai bertukang,

Chot said...

meh sy tolong buat...cnfrm jahanam dia..heheh

Asyifa Mustaffa said...

subjek KH sy minat kak...dlu buat keje2 ni cegu x bg bwk blik...smua smpn stor...mmg kena buat sndiri....smbil cegu pantau...mmg kematu tngan dibuatnya...hahaha....

redza said...

saya suka subjek KH

♥ Cmª shIemª ♥ said...

Salam K.Zakie..

hihi.. CMa dulu bila ada homework mcm ni kene buat.. suka betul..
cma buat sendiri tpt letak kunci.. pueh hati walaupun agak huduh.. ehehe..

mesti siap cantik hasil kerjatangan papa yasmien ni.. ;)

Ayu azmir said...

Hikhik... nak2 klo tak minat...

Fazleyatul Aini said...

masa kemahiran hidup dulu, ada kene jahit baju kedah. tapi bukan jahit, upah jiran sebelah buat hihihi

umi alya said...

anak2 mmg kena wat sndiri, maklum le kedua orang tuanya langsung tak berseni, ibaratkan tikus membaiki labu

Sura Mohd said...

yang kat umah saya pun sama kak..kalau bab bertukang camni abahnyalah yg buat..anak2 tolong jer..hehehe

Nini D.. said...

pasti dah tu kak..ada jgk yg pandai bertukang..nini pon pandai jugak kak.pandai menjahanamkan barang...kihkihkih

sis intan said...

Assalam kak, sy dulu masa sekolah menengah xde blaja kemahiran hidup. Tu yg jadi tak reti belaka hehe :D

aizamia3 said...

Biasanya pasti akan mendapat sentuhan dari ayah.. ;)

Aiza Hamdan said...

Assalam kak zakie..

Hurm..seronok wt aktiviti pertukagan nih..(teringat time sekolah dulu)
tambah leh buat sekali ngan anak² lagi lah..
bertambah geram kalo ade si kecik yang sheeeboook..hehehehe..:)

mama maman aka yana said...

sy dulu kena buat tabung ngan jahit skirt.. hehehe

Nurulhuda Abdul Latip said...

Teringat dulu masa form 1 kena buat bekas tempat letak pokok, stress kena gergaji kayu kecik2 tau kak, banyak pulak tu, habis senget2 kayu yang digergaji tu..

Kisah Si Dairy said...

dulu buat sendiri jerk...huhuh

ummiross said...

hehe..takpe Kakzakie, belajar juga tu kakzakie, belajar melalui pemerhatian, sekurang2nya tau teknik dan caranya kan.

Aziela said...

Betullah kak. Adam pun kadang2 kami yang bersungguh2 buat. Yang bagus ialah ianya menjadi aktiviti berkualiti untuk keluarga. Saya rasa kementerian pun sedar tentang nie. Tu pasal saja jer kasi topik susah2 untuk budak kan.

lieyalatif said...

akak up entry ni terus teringat mase lieya sekolah dulu...dulu lieya kene buat kotak muzik....bile jadik tu mmg melonjak gile...ye laa kite ni perempuan buat keje bertukang2 mmg jgn harap laaa...akhirnye jadik jugak hah heheehehehe

Knor said...

siapa buat ni...hantar kat cikgu mesti dpt A punya..kan

ZazaMyMoon said...

haha ada lagi ke mata pelajaran kemahiran hidup kak.. zaman saya dl pun ada juga buat kerja2 kayu mcm ni.. tapi saya & kawan2 di hantar kat kedai je tempah.. lps tu siap hantar kat cikgu.. hehhee tipu kann :D

Rinna said...

Rajin anak2 tolong papa dia yer.. Senang laa dah ada tempat nak gantung kunci..

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

teringat ketika aiza sekolah dahulu.. banyak mak aiza yang tolong buatkan..

ourkizunarai said...

best projek macam ni.. lepas ni boleh cuba2 buat bahan deco utk rumah pulak.. hehe

Hazmin Hamudin said...

Dulu kerja kemahiran hidup ni terus dibuat di bengkel sekolah. baru pelajar berpeluang menyiapkan sendiri tugasan yang diberi.

NoEn said...

lama tak bertukang..zaman sekolah dulu buat sendiri KH punya project

ieda immi said...

wahh nie sure comel hasilnya .. jgn lupe letak sini akk .. nak tgk ;)

Ujie said...

waa..ngelat2, saya dulu buat sendiri tempat letak surat & bangku. Dok asrama nun, balik cuti sem je. Pandai2 la..

YATZAKIE said...

wah,teringatla msa belajar dlu..tp yat wat sndiri jer,xpenah abah nak tlg..dia kata kne berdikari sendri..hihi

HeNRieTTa JoSe said...

Hehehe...mmg sekarang begitu akk....semua mesti ibu bapa tlong....rietta sendiri selalu tolong anak anak staff library....kdg kala terfikir juga, klu kita yg buatkan, anak anak dapat ilmunye ataw tidak....tpi kebiasaannya, rietta buat bersama sama...

Qhaifa Nur said...

teringat kat FIL bab ni sangat kreatif...sekarang turun kat hubby pula...bab gini suka sangat kak...
sekarang along aiman pula...

hasil kerja tangan kalau dibuat dengan baik cantik jadinya...

maszmadi said...

sayang papa kat anak2 kan kak... teringat waktu belajar dulu semua kena buat sendiri, abah ngan mak dok tepi tolong tengok n tegur jerk kalu buat salah... hehe

Haryati Faizal said...

hihi...teringat masa skolah dulu camtu gak klu bab bertukang msti suh abah buat hihi

Kniedaz said...

Aritu Danish pun buat tempat kunci ni juga hehe

hainom OKje said...

hehe...betul tu kanda...macamana kerja khusus macam tu boleh diberi pada budak sekolah zaman sekarang! Rasanya pihak sekolah nak bagi markah free ni hehe

Mila@Rimbun said...

kreatifnyaaa

Mia Kassim said...

Kalau dah kerja kemahiran hidup ni kak, memang ayahnya lah jawabnya...:-)

harumankasehvee said...

tahun lepas , anak buah kena tugasan buat uncang yang ada sedikit hiasan manik ...
sbb rasa x cantik maka mak usunya yg gatal tgn nih pi buat semula utk dia .
pas tu leh lak kwn dia suruh anak buah buat utknya sama cam yg anak bauh punya ...
berangin sungguh la mak usunya ...

elly nadyra said...

saya dulu masa zaman sekolah2, buat sendiri tau

Kesuma Angsana said...

hehehe along & angah buat sendiri sebab msg2 berminat, en hubby cuma pantau2 aje

LYAfrina said...

hehe..teringat lak.. lya x bape suka KH ..sbb x pndai jahit

AkuBiomed said...

Salam perkenalan,

Saya suka bertukang kayu cuma masa membatas untuk hobi ini. Barang-barang pun lengkap dengan mesin gergaji elektrik pun ada.

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Memang betul kakzakie.. rata2 bukan mereka yg buat... baru malam tadi mama kena paksa rela jahit kain buat batu serimban pulak huhuhu :)

aTieYusof Family said...

Teringat zaman sekolah dulu..bila ada kerja tgn mcm ni mmg pening..tak tahu siapa yg nak disuruh...huhu:)

Zaitun said...

Hubby kak Zai kalau bertukang memang out tapi kalau pasal eletrik bagi kat dialah,memang bidang dia.

Papa Mifz said...

PM dulu semasa sekolah paling tak suka kelas kemahiran hidup la, itu pasal skrg bab bertukang kat rumah nih kurang mahir...hehe

Aishah Jahirah said...

projek kh punya ye...benda camni kena org dewasa pantau,cedera nanti dok ketuk2 n gergaji..takpe tolong tgk pun da cukupkan...heheh

Riedaffya ibrahim said...

nasib ade yg byk membantu kan...kira dapat A+ ni kan..comei je

syuk shusuke said...

kalau dah papa dia yg buat memang dapat A+ la.. haha

Sweetmama said...

itu yg untungnya KH ni masih boleh minta tolong ahli keluarga yg lain mmbantu..

ramai yg teringat zaman belajar KH dulu,bila baca eija pun teringat jgk zaman2 dulu belajar KH..srnok..

Sue Bee said...

zaman`sue bee dulu, subjek KH ni masa sekolah menengah baru belajar.sekarang sekolah rendah dah ada..ank2 SB kalau ada projek camni,mmg papa yang kna buat..pegang tukul pon tak reti lagi..

Nafira usof said...

kalo pelajar lelaki mungkin boleh buat sendirik.. kalo pompuan mesti mintak tolong ayah atau abang yang buatkan.. hehehe:)

norhidana miswan said...

biasalah tu kak... dpn cikgu sume blh bt sndiri sampai umah suruh org lain bt kan... teringat dulu dana kerja kursus ert bt apron itu pun mak yg jhtkan... masing2 rupenyer sama je

Bin Muhammad said...

Kalau du jangan harap lah ayah nak tolong buat kerja sekolah ni... Tapi skrg ni, Mmm...zaman dah berubah

Tihara said...

teringat zaman saya dulu..kena buat tempat orked last2 g sekolah,cikgu yg tolong pakukan :)

ANIM said...

2 abdul kena buat sendirilah sebab ummi dia cikgu sekolah yang sama:D))..
haha...camna teruk sekalipun hasilnya..hantar tetap hantar

Ummiarissa Mahdi said...

suami saya pun berseni juga tangannya,boleh rasanya kalau buat sendiri,saya suka bab mengecat je...

Mak Wardah said...

Kak, saya kalau apa2 KH anak saya Along yang akan tolong...

wawa syaida said...

teringat zaman sekolah dulu...projek kemahiran hidup wawa dulu kena buat apron :)

~cik atin~ said...

eh. same lah. projek KH adek pun walid yang tlg buatkan.. he3

nor azman said...

wah pandainya..hehehhe

Ummi Iman said...

Suka KH. Tgk pada kemahiran anak juga. Yg tak reti pasti minta bantuan ibubapa. Kalau boleh buat sendiri pasti lebih puashati campur bangga ;)

Dr Singa said...

ha ahhhhhhhhhhhh!!!!!

mak bapak lah tukang perabih membuatnya!!!!

Deqla Manjew said...

hihi.. teringat pulak masa KH kat skolah dulu.. mmg x suka la bertukang2 ni.. mintak abg buatkan..hahahaha..

Nur-nba said...

Teringat juga zaman sek dulu..Bonda yg tolong jahitkan apron.. Mesin jahit memang tak tahu guna.. hehe

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

tingat zaman sekolah dulu time KH jadi tukang2 la hehehe

Nastyna said...

hehehe masa sekolah dulu kami kena siapkan kat bengkel sekolah benda ni, so nak tak nak terpaksa buat sendiri, saya suka kerja macma ni. Tapi bab jahit menjahit tu lain cikgu, so boleh bawak balik, apa lagi... upah orang la. heheheh