Wednesday, August 21, 2013

Nostalgia kembali. Pernah jumpa air botol kaca seperti ini?




88 comments:

azieazah said...

MAsa kecik dulu, kat kampung, sebotol air lemonad ni cuma 25 sen jer!

zana-norzana said...

Lamanya tak jumpa air botol ni.... masa kecik2 dulu, bila time nak raya arwah nenek selalu beli........

Masya said...

sekarang ssh nak jumpakan.. lagi² yg botol macam ni dalam kotak kayu.. seyes susah.. kalau jumpe memang nostalgia tau...

ct shah said...

dah tak jumpa dah.ngeee...

hainom OKje said...

Ya Allah kanda ....masa kecik dulu bila penat lepas main, naik geram je tengok botol ni...... sebab tak dapat beli .....mahal kan dedulu... 50 sen kot, sedangkan bawak duit jajan cuma 20 sen je... tengok orang minum jelah.......alahai sedihnya kalau ingat dedulu!

Zee Suhaini said...

kak, kat kelantan banyak lagi yang jual air botol nih..cap ayam..bulan puasa aritu pon hubby zee ada jual..sedapppp

Chot said...

nostalgik..mestila penah..dan sokaaaa

achiek anis said...

pernah2...kalau kedai kopi kat kampung masa kecik2 dulu selalu ada je letak kat meja...skg susah dah nak jumpa...

Kisah Si Dairy said...

dah jarang jumpa dah..kalau ada pun dah mahal kak..klu tak tiap2 tahun la minum air botol nie..family kitorang panggil oren bodo..hehe

Sura Mohd said...

dolu2 arwah abah ada jual air botol camni..tengok botol pun rasa cam nostalgia...huhuhu..

Puan Kutu said...

zaman sekolah byk la air botol macam ni sekarang dah kurang,boleh dikatakan ssh nak jumpa dah.

penutup botol tu paling best.boleh buat main.hehe..

Delima Zamrud said...

Hik hik hik masa kecik2 dulu D5 gelar dia oren bodo, murah je sedap lak tu :D...

Rai Ourkizuna said...

oren bodo..hahaha..

JunAina said...

Tempat Aina panggil ayaq menet tp kat Kajang ni depa panggil air Kelantan macam la kat sana ja ada ayaq lagu ni. Aina suka ice cream soda.

ZazaMyMoon said...

pernah.. even sampai skrg pun masih ada jual.. saya suka minum air ni sebab tak bergas ;)
saya panggil air oren kampung hehe

aizu's life said...

pernah!! tp kat kampung2 je kite jumpa botol cmni.. hihi

pena rozie said...

Sedap air ni.... Skarang dah 80 sen rasenyer....

lia said...

skng ni mmg ada certain kedai jer ada air botol gini kan...

lieyalatif said...

ade kak!!! tapi dulu2 laa heheeheh...lieya panggil ni air oren bodo...atau air botol bodo...ntah celah mane yg bodonye pun tak tau ekekeekekekekek...

kat umah mertua lieya ade lagi kak sbb ade kedai runcit yg dari dulu sampai skrang mmg jual air botol nieh....

Asyifa Mustaffa said...

kat umh sy bnyk nie kak...nnti sy upload gmbanya...:)

NURSHAKIRA ABDUL HALIM said...

sekarang dah jarang nak jumpa air botol macam ni.. kalau ada pun ungkin belah2 kampung, tu pun kalau ada la..hehee

Cho Zila said...

kalau kat kampung kitapun tak der tapi cam penah tertengok tapi botol kat blogni lagiler nostalgia...

ummiross said...

Kakzakie..nostalgia betul tengok gambar ni, masa budak2 dulu, kalau bulan puasa,ummi suka sangat beli air botol ni,kira berbuka dengan air ni rasa best sangatlah, hehe..

HeNRieTTa JoSe said...

eeehhhh....uniknye....mcm btol kicap pown ada....

redza said...

pernah jumpa kak..masa kecik2 dulu kat kampung ada jual oren, sarsi dalam botol camtu

Fazleyatul Aini said...

kat tempat saya still ada jual. masa kat bazar ramadhan jalan hang tuah, ramai peniaga jual. pakai beli la bukan senang nak dapat hihi

Kesuma Angsana said...

feveret KA masa kecik2 dulu kak hehehe

Aziela said...

Rumah saya sekarang adalah bekas tapak kilang air Lon Chan nie kak..hehehehe. Kilangnya dah pindah dah sekarang.

Nieda ramly said...

zaman kecik2 dulu suka minum ais krim soda . sedap sgt.
sekarang ni dah tak setanding sedapnya ais krim soda pd zaman dulu.

Nieda ramly said...

zaman kecik2 dulu suka minum ais krim soda . sedap sgt.
sekarang ni dah tak setanding sedapnya ais krim soda pd zaman dulu.

Umi Qi said...

waaa mana sis dpt botol air lama nih...best yer...skrg botol sarsaparilla pun f&n ambil alih dlm botol plastik kan kak...mmg best lah kalu dpt minum original perisa nih...weeeee

norhidana miswan said...

mmg sangat nostalgia kak,... sedap takdelah manis or bergas sgt mcm air berkarbonat skrg nih... zmn sekolah rendah dulu banyak la skrg dh pyh nk jmpa... tp kt kg dana... ada sorang atuk sedara nih tiap kali raya msti ada air botol nih... kami panggil oren bodo... tp mmg syok dpt lyn

mokjadeandell said...

masa ke padang besar hari tu,ada beli Coke dlm botol dgn penutup besi.Jenuh nak cari jln mcm mana nak buka penutup.Dahaga tak mau pula tu...kan dah payah.

KesumaMaruku SueQistina said...

Tak pernah tgk pun, bukan zaman saya ni !

eira eixora said...

ummi saya kat kampung jual lagi air ni kakak

kitorang panggil air oren kelate
kalu sarsi tak panggil air sarsi kelate pula...

Bin Muhammad said...

Air botol yg menjadi tarikan istimewa di hari raya...kalau ada yg hidang air botol ni, bestnyee...masa tu tak mampu nak beli walaupun murah.

Eye_nee said...

35 thn yg dulu arwah ayah akan beli satu peti air oren dlm botol kaca ni kak...dulu2 guna peti kayu....saya suka yg aiskrim soda tu....

aTieYusof Family said...

sempat jumpa kak botol2 ni..tapi tak lama... pastu dh tukar ke tin plak...:)

mama_ka0ri said...

smpt jumpa tapi zaman kecik2..tak ingat dah rasa dia cemane..haha..

Syira Qahira said...

salam,,

sempat merasa sekejap, satu botol 20poseng,

kalau dalam peti 30poseng. hehe.. murah-murah..

Lydia Miza said...

Abang panggil oren bodoh. Haha

Selalu dia curik2 beli kat pasar borong. Takut saya marah. Ahaha

fairus mohamad noor said...

salam kakzakie,mse kecik2 dlu m3h sempat merasa air tu

ummuaidan said...

botol camni rsnya pernah jumpa dlm tahun 80an 90an kan...ingat dl ms kecik2 suka kutip botol nie..bila keling botol dtg..leh jual..heheh

amirah said...

tahun lepas ada lagi. tahun ni dah takde dah plak kak. mak mertua saya kata semua dh dlm botol plastik je pulak dah. rebranding la tu kot

aizamia3 said...

tahun ni banyak dijual kak.. banyak permintaan.. dah habis pun ada yang carik lagi :(

azi said...

Kakak..
kat kampung saya, kami panggil ayaq menet....dulu murah..satu botol kalau tak silap 20 sen aja...la ni tak jumpa dah..:)

♥ Cmª shIemª ♥ said...

Salam K.Zakie..

aa.... pernah2 CMa suka perisa Sarsi..dapppppp :)

♥ Cmª shIemª ♥ said...

Salam K.Zakie..

aa.... pernah2 CMa suka perisa Sarsi..dapppppp :)

Qhaifa Nur said...

masa nur shopping malam raya kat uptown danau kota..ramai yang jual oren bodo ni...namanya pun unik..
tapi nur tak rasa pula kata hubby sedappp...

Penjejak Mimpi said...

1st time rasa ms pergi rumah mak saudara kawan di Pantai Timur satu ketika dulu. Diorang panggil air Kelantan. Mcm sedap sgt rasanya.. maklumlah 1st time rasa. Time budak2 x ingat pulak sm ada pernah rasa @ pun tidak. Apa pun tetap sdp!

Selamat hari raya maaf zahir batin kak Zakie.. :-)

Nafira usof said...

macam pernah nampak.. tapi minum belom pernah lagi rasanye..
ade lagi ke air cam nih skrg nih??
kalo ade nak jugak try.. hehehe

Zul Fattah said...

sy pernah mnum aiskrim soda dgn oren je.. yg 2 tu x pasti r..

Haryati Faizal said...

penah masa kecik2 dulu... nostalgia tu kak...

Sue Bee said...

botol kaca cola dan fn takda jumpa dah..kalau kat kpg, org panggil ni air lemenet..masih ada kilang kat kch mengeluarkan produk ni..nostalgia btul..

Ujie said...

kalau kat kedai kg ada jumpa lagi ni, baru2 ni ada org jual kat bazaar ramadhan.

PeRdU cINta said...

masa kecik kecik puas minum air ni kak..sekarang dah payah nak jumpa la kak..kalau pegi kedai beli air ni sebotol dengan sotong..hehehe..

Mia Kassim said...

Wah nostalgic ni kak....dulu masa budak pun selalu minum air dalam botol camni tp lain jenama lah..hehe

eMMe said...

Salam Kak Zakie, jarang dah jumpe botol2 kaca gini.. tapi suke la tgk, klasik... tapi lagi sedap kan air botol gini...

dear xila said...

ohhhh botol coke je penah...hehe

aby said...

selalunya klu pergi bazar2,
mcm bazar ramadan dan seumpamanya ..
banyak berjual air2 botl mcm tu ..
mungkin harga nya murah sikit kot ..
tp rasa air nya plak
sekadar gitu2 jer

Rose Azadir said...

Hi…saya blogwalking kat sini. Jemput datang ke blog saya yer http://ibu2ahmad.blogspot.com

Wak Gelas™ said...

'oren bodo' namenye ni makk.,ahHKs

Ratu Hatiku said...

Dulu kck2 selalu jerk minum tp sekarang harga dia blh tahan gak mahal.. hihihi

Ibu Lala said...

Ms kecik kecik dulu kat kg ada juai air ni. 30 seb je kut. La ni dah lama x jumpa.

Papa Mifz said...

dulu kecik2 rasanya pernah juga jumpa kak , sekarang nih macam tak pernah jumpa pulak...

LadyBird said...

pernh tgk zmn kecik2.. tp mcm bygn mimpi gitu..

Munnafendy said...

kalau kt cni, kat uptown danau kota..gerai2 yg jual air mmg jual air botol kaca n air tin. xde jual air dlm cwn singgit2 tu. so buat masa skrg mmg tak terasa nostalgia sgt air ni..hehe

MOKCIK AZWA said...

Kat rumah mama saya di kampung masih ada botol2 ni dalam kotak dia..yang dah kosong la..nak dijual katanya takde orang nak beli..nak dibuang sayang..jadi perhiasan jer la jawabnya hehehe..

Ema Johari said...

kalau pergi makan kat kedai yg ada air ni...saya akan ambil air ni jer...

diana said...

ada lagi ye sekarang..tempat saya tak jumpa dah kot..:)

elly nadyra said...

air ni favourite betul kak dari kecik sampai dah tua ni, saya panggil dia oren bodo jek, dulu masa kecik2 brapa sen je sebotol....plg saya suka aiskrim soda ngan pisang hehehehehhe

❤Kamsiah❤ said...

oren tu biasa minum masa kecik2 dulu..murah ja...

❤Kamsiah❤ said...

oren tu biasa minum masa kecik2 dulu..murah ja...

Kak Yon said...

lama dah tak jumpa air dlm botol camni.teringat masa kecik, mak beli sebotol berebut adik beradik nak minum..huhu

QueeN TerataI said...

2 thn kebelakangan ni je x jmp kak.. sblm ni jmp sbb abg ipar miza jual air ni.. amik dr melaka.. ;)

Knor said...

ada juga jumpa kalau balik kmpg..tgok tanda halal dulu..cina buat..dulu hantam je..heheh

Ummiarissa Mahdi said...

nostalgia sungguh...biasa kat kg ada...kakak ipar kat kelantan ada juga jual botol lebih kurang cenggini...kat kelantan..

LYAfrina said...

rasanya..msa sekolah rendah dulu mmg selalu minum air ni..ade jual kat kantin sekolah.. skarang mmg dah x pnh jumpa

boni kacak said...

hehehehe.. memang legend tu..hehe. lama tak nampak dah..hehehe

Kakzakie said...

Zaman kakak kanak-kanak dulu kalau demam tak mahu makan aruah mak umpan dgn air botol inilah. Kalau makan nasi dan ubat dapat sebotol. Terkenang ada rasa sayu dan gelihati.

Hari Raya tahun ini rumah kakak membeli 2 tong kayu (1 tong 40 botol) untuk anak-anak yg dtg berhari raya. Botol kecik dan tidak bergas sangat sesuai utk anak-anak yg dtg.

Terima kasih semua:-

azieazah, zana-norzana, Masya (ada kilangnya di Batu Pahat Yana itu yg kakak dapat beli), ct shah, hainom OKje (sedih bila ingat masa dulu kan dinda), Zee Suhaini (kalau di Batu Pahat pun ada tapi kakak baru tahu), Chot, achiek anis, Kisah Si Dairy (kakak panggil lamnet eda), Sura Mohd, Puan Kutu, Delima Zamrud, Rai Ourkizuna, JunAina (lebih kurang kakaklah Aina, kakak panggil lamnet), ZazaMyMoon (macam-macam panggilan ye Zaza), aizu's life, pena rozie, lia, lieyalatif (kalau Batu Pahat, Muar dan melaka rasanya memang mudah dapat sebab kilangnya di Batu Pahat Lieya), Asyifa Mustaffa (oh ye ke? rumah kakak ada 2 peti kayu), NURSHAKIRA ABDUL HALIM, Cho Zila, ummiross (dulu tak ada coke bagi kan ummiross hihi...), HeNRieTTa JoSe, redza, Fazleyatul Aini, Kesuma Angsana, Aziela (yg kakak beli ni dari kilang di Batu Pahat Ziela), Nieda ramly, Umi Qi (abang yg beli Ju), norhidana miswan (sedap sgt taklah tapi terkenang masa dulu kakak ni dana), mokjadeandell, KesumaMaruku SueQistina (yelah sayang ini zaman auntie kecik dulu, tapi kalau SueQis nak rasa minta mama carikan ada lagi tapi agak susah sikit), eira eixora, Bin Muhammad (Yelah BM, kakak dulu kalau dapat sebotol pun kongsi dgn adik-berdik - miskin keluarga kakak dulu), Eye_nee (sekarang pun masih guna peti kayu lagiu Eye_nee), aTieYusof Family, mama_ka0ri (kurang gas itu je), Syira Qahira (oh.. syira pun pernah rasa ye), Lydia Miza, fairus mohamad noor, ummuaidan (kakak dulu pun jual botolnya ummu), amirah (ada lagi Amie kena cari), aizamia3 (oh itulah agaknya yg kakak pun dapat beli dua peti kayu Ai), azi, ♥ Cmª shIemª ♥, Qhaifa Nur (nak kata sedap sangat tu taklah Nur tapi nostalgik tu yg nak bagi anak-anak yg beraya merasa hihi...), Penjejak Mimpi, Nafira usof, Zul Fattah, Haryati Faizal, Sue Bee (smalah kakak pun panggil lamenet), Ujie (agaknya dah mula nak di commercialkan baliklah Ujie), PeRdU cINta (terkenang masa dulu kan hihi...), Mia Kassim, eMMe (budak-budak pun suka Me sebab dapat sorang satu botol kan..), dear xila, aby (yelah... taklah special tapi masa beraya kalau budak datang kakak bagi sorang sebotol mereka suka), Rose Azadir, Wak Gelas™, Ratu Hatiku, Ibu Lala, Papa Mifz, LadyBird, Munnafendy (baguslah jadi anak-anak boleh tengok dan rasa lagi), MOKCIK AZWA (boleh jual botolnya Azwa), Ema Johari (sebab kurang gas kan Ema), diana (ada Diana sebab kilangnya ada di Batu Pahat), elly nadyra (kakak pun suka aiskrim soda), ❤Kamsiah❤, Kak Yon, QueeN TerataI (kakak pulak baru-baru ini baru jumpa semula Miza), Knor, Ummiarissa Mahdi, LYAfrina dan boni kacak (sekanga dan timbul balik dah air ni tau Boni).

Sekadar mengenang kembali masa dulu bila tiba-tiba raya kali ini kami bertemu lagi air botol ini.

Terima kasih sekali lagi buat semua:)

BERT said...

prnh tgk n minum.. airnye manisss sangat kn.. nostalgia btul botol ni hihi

Cik Puan Fadli said...

botoi ayaq menet..

tu nama yg kami panggey masa kat kg dolu...thn 80'an..hehehe...

Dr Singa said...

oren bodoh... saya panggil..

aiskirim soda tu best sangat kalau buat air sirap bandung soda

are_lin@yu said...

kt kdai lma ja ada ni..nostalgia btl.hehe

Deqla Manjew said...

yup..penah... dedulu smuanya main botol2 kaca camni kan kak.. tetibe terkenang zaman bebudak dulu...hihi

lelamaisara said...

zaman sya kocik dulu saya jumpe..:) sekarang ade lagi ke..

wawa syaida said...

Dh lama x tengok...zaman kecik2 dulu rasa mcm pernah beli air dari botol camni

Ummi Iman said...

Kelantan byk lg air dlm botol mcm ni..