Thursday, August 1, 2013

Masalah hidung berdarah

Sudah tiga  kali sewaktu balik dari sekolah kebangsaan hidung adik berdarah. Tiba di rumah Mak Zah akan tekap pangkal hidungnya dengan ais yang dibungkus dengan saputangan. Risau juga sebab mungkin cuaca tengahari yang agak panas. Aktiviti di sekolah pun cikgu sudah lebih dari arif, tidak ada pendidikan jasmani sewaktu di bulan ramadhan. Bila berbaring dalam satu jam lebih akan reda dan bolehlah ke sekolah agama. Tetapi semalam balik dari sekolah agama berdarah kembali. Menurut adik kawan dia pun mengalami masalah sama, sehinggakan ada yang terpaksa berbuka puasa. Namun syukur adik masih boleh bertahan.

Menurut wikipedia di sini hidung berdarah juga terjadi apabila saluran darah mengalami jangkitan seperti:
  1. Selsema
  2. Suhu dalam badan terlalu tinggi
  3. Alahan
  4. Menghembus nafas terlalu kuat
  5. Kekeringan mambran mukus(selaput lendir) seperti merekah dan berkerak
  6. Berlakunya kecederaan seperti mengorek hidung jauh ke dalam atau patah hidung
  7. Tekanan darah tinggi atau sesuatu penyakit ketumbuhan
Berdasarkan itu aku rasa adik disebabkan suhu badan yang agak tinggi. Jadi setiap malam aku sentiasa mengingatkan adik untuk minum air masak lebih banyak. Aku juga sediakan sebotol kecil air zam-zam disebelah bantal tidur adik. Bila terjaga bolehlah dia minum dan berdoa moga disembuhkan penyakitnya itu.

~~ Kalau dulu masa aku kanak-kanak arwah mak akan gulungkan daun sireh kemudian masukkan ke lubang hidung, cepat redanya.~~


85 comments:

Nor Azimah said...

anak saya yang lelaki umur 11 tahun kadang2 masih berdarah hidung, yang lain dah tkde, dulu penah terpaksa buang baju sekolah sbb tkleh cuci lagi, kesan darah tk mau hilang...cuma sekarang dah jarang, kalau adapun tklah banyak

umi alya said...

kena lak bulan ramadhan, cuaca agak panas & berjerebu, harap2 masalah ini tak berpanjangan..

inazamri said...

baru sembang dgn kawan smlm pasal hidung dia berdarah..dia pun buh daun sireh gak.Sian adik,harapnya segera la sembuh dr terkena hidung berdarah lagi.

Zee Suhaini said...

panas dalam kot akak..
anak zee si along pon camtu gak..tengah tido pon boleh bangun nangis2 sebab hidung dah berdarah..takat ni memang tekap ngan ais jer la..

Ahlam Miera Amirul Shafie said...

kesiannya adik...huhuhu sib baik adik xbuka puasa yer...hehehe

Asyifa Mustaffa said...

sy dlu biasa gak kak hidung bedarah...paling x sedar time tdo...sedar2 bantal dah bepeta peta dgn darah...risau mak menengoknya....da beranak pinak skrng ni..x penah plak jdi...harapnya tdk lah...

Fazleyatul Aini said...

kalau selalu sangat kene, baik pergi bawak jumpa doktor kak

Ratu Hatiku said...

Si abang dulu pun selalu jd mcmtu kakak, tp sekarang Alhamdulillah da ok.

Amanina Mads said...

selalu amalkan daun sireh.. in shaa allah baik

ZazaMyMoon said...

alololo ciannya adik..
respect adik adik masih boleh bertahan.. ;)

Riedaffya ibrahim said...

sian adik..cuaca kt sana panas sgt ke kak?

redza said...

semoga adik cepat sembuh

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...kesian adik semoga cpt sembuh yer...:)

Qhaifa Nur said...

kalau nur risau juga hidung berdarah ni kakzakie..macam2 difikirkan..
lega bila kata sebab suhu badan tinggi..tak minum banyak air masak bahaya juga...

cepat sembuh adik..

Zul Fattah said...

smoga cpat smbuh utk adik.. sy pun slalu berdarah hdung, kalau mai selsema.. masa mggu awal puasa hari tu, ada selsema.. berdarah hdung..

Siti Rohaida Yusof said...

kena minum air masak banyak2 tu..ais pun jangan bagi minum kak...mybe dia panas dalam..moga cepat sembuh dan tak berlaku lagi la..kesian dia

Sharifah Nadzarah said...

Betul kak..anak sy aleya pun sama...sering berdarah hidung kalau suhu badan naik & kurang air..lagi2 puasa ni...

aizu's life said...

salam ramadhan kakak!

cian adik.. tp mgkn sbb panas kot.. sbb sy dlu pun slalu gak idung bdarah ms kck2.. alhamdulillah, xde pe pun.. be strong ye adik

ummiross said...

Kakzakie..teringat anak bujang bongsu ummi, dulu2 masa kecik dan masa sekolah rendah, kerap hidungnya berdarah, sekarang ni dah macho dah, hehe..
InsyaAllah,ummi harap bila dah besar sikit nanti, hidung adik tak berdarah lagi, dah pandai jaga diri.

fairus mohamad noor said...

salam ramadhan # 23 kak zakie
ank m3h yg kecik tu ade gak 2/3 kali hidung berdarah..risau gak..

Acik Erna said...

sama la kakzakie..gulung daun sireh sumbat kelubang hidung

lia said...

mungkin panas dalam.... kena minum byk2 air kosong...

are_lin@yu said...

ayu xpnh jd..tp adk sllu jd..agk nya cuaca pnas sma kan..

PeRdU cINta said...

Assalammualaikum kak..dulu masa sekolah rendah..saya pun kerap juga hidung berdarah..bila cuaca panas terik..macam akak juga..daun sirih digulung sumbat pada lubang hidung berbaring kepala mendongak ke atas..kalau orang jawa panggil mimisan kalau tak silap saya kak..

Masya said...

kalau panas dlm pun mudah kene .. anak sy pernah kene sekali mas atidur.. risau jugak sy.. kalau kene lg...

aTieYusof Family said...

Ramai plak kanak2 kena hidung berdarah masa puasa ni Kak..
agaknya cuaca panas & kurang minum air kosong kg kot...
moga adik sihat je ye...

Eye_nee said...

Tak perlu kehospital ke kakzakie...anak2 saya tak pernah alami benda2 mcm ni....semoga adik cepat sembuh yer...nak raya dah ni...

:: Mrs.Eady :: said...

Biasa sebab panas kan kak...

amirah said...

amie pun sama kak. masa kecik mak gulungkan daun sirih masuk dalam lubang hidung..

Ati Masrif said...

salam kak zakie,

musim panas ni agaknya kak, lagipun
bulan puasa pula. Semoga adik segera semboh...amin.

ati ni pun dah 2 minggu tonsil tak baik2 lagi...

Murni Alfathunnisa said...

penangan cuaca panas. kesian adik. moga cepat sembuh naa.

saya pernah kena, one-time. sakit amat. masa tu selsema, hidung tersumbat. panik gak dibuatnya.

wawa syaida said...

petua yg saya tau pun yang guna daun sireh tu...

ANNA MARIANA said...

tok anna slalu suruh hidu daun sireh.. :)

syuk shusuke said...

yup kak , selalu sebab suhu badan tinggi. tapi disaran rujuk doktor. :)

Aziela said...

Alhamdulillah, kami belum pernah ada masalah hidung berdarah nie. Akak dah tanya doktor ker kak...?

Deqla Manjew said...

hidung berdarah ni sbb panas dlm kan kak? alhamdulillah deqla sgt2 jarang kena hidung berdarah ni.. penah kena skali je kena kalo tak silap..seriau jugak la tgk.. huhu

ummuaidan said...

Agaknya panas tuh adik balik dari sekolah ..tuh yg hidung berdarah tuh kot..ummu pun ade jgk gini terumatamanya bila panas sangat atau sejuk sangat

ourkizunarai said...

kesian adik.. panas + kurang air sebab puasa lagi kan.. malam2 kena encourage dia minum lebih sikit..

ros_reeza said...

Ros tak pernah alami lagi.. tapi ada sorang kawan yang selalu jadi.. kesian tengok, takut serius je kan..

p/s: Ros pergi pasar karat kat bandar JB akak. bukan yang kat Pekan rabu tu,..

hainom OKje said...

Ya Allah kanda samalah adik dengan TLBD.... rajin hidung dia berdarah, bukan bulan puasa je ...bulan tak puasa pun kadang kadang ada....
Tapi tulah... nak cakap pun malu, hehe dia tu kadang kadang suka buat aktiviti mengopes benda luka yg berkopeng, tak kering lagi pun dah diopesnya hehe....termasuklah kat dalam hidung sekali tu....

Tapi kadang tu mungkin mismisen jugaklah... yelah bulan pose minum ais memanjang kanda..... pas tu kalau sahur minum air pun sikit je kan....risau gak kekadang tu!

Qashmere said...

Orang perak kata lambong ke apa namanya saya pon tak ingat. Kalau darah2 idong ni. hahehehe

Nafira usof said...

mungkin panas dalam kan kak~
lagi pon bulan puasa nih mesti tak cukup minum air.. zura pon paksa minum air byk2 waktu malam~

Ujie said...

Baru tau petua daun sireh tu. berguna.

Kesuma Angsana said...

betul tu kak, petua sireh lah bg hidung berdarah ni kalau orng tua2.. tapi kalu selalu kena mesti dibawa jumpa yang lebih tau lah kan !

Haryati Faizal said...

panas dalam tu kot... bulan pose kan kurang minum air...

izzah said...

Siannya adik...panas badan sebab puasa...mmg btl pn akak...bln2 pose ni kna bykkn minum air masak masa sahur n brbuka...masa sy sek rendah dlu,bila ada kwn yg brdarah hidung msti ckgu suruh dongakkn kepala kt kerusi xbg darah keluar..xtau la relevant ke x..hehe...

ainnoraini said...

cuaca panas ni..mungkin salah satu sebab kan kakzakie..

azi said...

Kakak..
rasanya badan adik tu panas sangat kot,kena kerap mandi tu....tapi kalau kerap sangat , eloklah bawa pegi doktor ye...

p/s petua orang tua kalau hidung berdarah memang letak daun sirihkan..

Mia Kassim said...

agaknyalah kak mungkin pasal cuaca...dulu pun masa kecik2 s=kalau hidung berdarah selalu sumbat dengan daun sirih....:D

Zaitun said...

Mungkin cuaca diluar agak panas.

Dulu sepupu kak Zai selalu juga mengalami benda yang sama,ubatnya macam yang kakzakie cakap guna sireh.

Mimi Azirah said...

sekarang cuaca tak menentu..ksian anak akak...

mama_ka0ri said...

kesian adik..moga adik cepat sembuh..tu la kak zakie..cuaca sekarang ni tak menentu..amirul pon batuk2 sejak semalam..huhu..

Knor said...

better kena bawa pg klinik atau hospital lah kak..mana lah tau skrg mcm2 penyakit ada..

Nisah Idham said...

kesiannya adik, betul tu kak. kite banyakkan minum air masak supaya kepanasan badan dapat di kurangkan..

aizamia3 said...

moga dak Adik cepat sembuh hendakNYA.. ;)

Cho Zila said...

anak saya Azaliapun sama .. masa nak bersahur semalam tengok penuh darah kat muka dia... kerap berlaku kalau cuaca panas...
kebetulan sebelah rumah tu ada tanam sirih selalu ler buat

fazilzura said...

salam kak ..

haah , dlu2 pnh tgk nenek gulung2 daun sireh letak kt idung pakcik ..

nw mmg musim agak panas +kering.. nak2 plak nw bulan pose.. mmg kurg la minum air msk

Papa Mifz said...

kalau masih berterusan hidungnya keluar darah elok rasanya akak bawa adik pergi klinik...:)

Dr Singa said...

jangan dongak tau..
tunduk
nanti darah masuk dalam perut..
tak sedap

Nastyna said...

Panas sangat la kot, kan. Harapnya tak berlarutan la hidung berdarah ni yer Adik.

Umi Qi said...

Ya Allah hidung adik berdarah byk kali...panas dlm bdn kot kak zakie...harap sgt adik cpt sembuh...risau skarang musim x menentu...

Mizz Aiza said...

semoga Adik cepat sembuh.. petua menggunakan daun sirih tu pernah juga dpraktikkan oleh rakan sekolah aiza yang hidungnya berdarah..

Rinna said...

Risau kan kalau hidung asik berdarah..aje.. mesti panas dalam. Moga adik cepat sembuh yer..

Ibu Lala said...

hidung sy pun sll berdarah kak. tp x la sampai meleleh.

ieda immi said...

ye akk .. selalu nya faktor cuaca .. panas dan kurang air dlm badan ..

sbb tu sukatan setiap dewasa atau kanak2 dlm setiap 50kg berat bdn adalah 2 - 3 liter air

Syira Qahira said...

salam kak

pernah sekali terserempak dgn adik kawan hidungnya keluar darah, terus lari sebab takut darah. kata kakaknya, ambil ais letak akt hdiung , nanti dia keringlah...

p/s : kak , ada petua tak, petua mudah hamil. buat dah semua yang dicari dan dibaca, kecewa juga, sekarang peroid sudah dua kali tidak datang. sejak gugur hari tu jadi mcm ni, adakah ini kesan daripada tidak berpatang dgn betul.. nak sgt hamil sblm di madukan.. mesti peritkan...

norhidana miswan said...

selalunyer kalu pns bdn sbb bdn pns sgt, dlm bdn kite yg panas sgt, lg lah bln pose kan kak... kite kurang minum air itu psl gk tuh kn

QueeN TerataI said...

siannya adik.. biasanya panas dalam tu kak.. mmg kena byk minum air mcm ni..

dear xila said...

sy dulu ms kecik2 pun slalu tejadi...tp suka sbb sume org care...haha apeda..

Ema Johari said...

anak ema pun kadang-kadang berdarah hidung..ema ingatkan dia korek hidung sampai berdarah..tp mungkin atas sebab suhu dalam badan yg panas.

Delima Zamrud said...

Semoga adik cepat sembut ek akak.. Amin....

harumankasehvee said...

klu petua org lama - lama mmg guna daun sirih ...

boni kacak said...

testing-testing

boni kacak said...

baru-baru ni budak yang mak saya jaga tiba-tiba berdarah hidung dia. terkejut saya

eelobor said...

Anak saya si Muaz pun dari kecik lagi hidung berdarah. baik masa tengah tidur malam, bangun pagi atau pun masa kat sekolah dia. dah puas pegi check klinik. saya ada terbaca satu artikel dekat metro... boleh baca kat SINI

aby said...

salam kz ..
tang cerita sireh masuk di congor tu .. samalah dengan aby masa kecik2 dulu ..
moga adik cepat sembuh ..

Puan Kutu said...

biasanya klu hidung berdarah ni mmg sebab panas la kan..petua sireh tu org kata mmg mujarab.tp skang ni nak cari sireh pun cukup susah.:)

Werdah said...

Assalamu'alaikum kakzakie

Dulu masa kak kanak-kanak arwah mak juga gulungkan daun sireh kemudian masukkan ke lubang hidung.
Masa anak2 kak kena kak suruh dia orang mandi dengan basahkan kepala dan biarkan air cucur lama-lama di atas kepala hingga turun panas badan.

Kakzakie said...

Buat yg dewasa bila makan ketika iftar mahupun bersahur tahu mana yg biak/buruk utk kesihatan tetapi kalau macam anak kakak ini dia memang suka minum ais. Ada kata kerana ais juga boleh jadi sebabnya. Semalam kelihatan sudah kembali normal. Harap tidak berulang lagilah.

Terima kasih semua yg memberikan komen:-

Nor Azimah, umi alya, inazamri, Zee Suhaini, Ahlam Miera Amirul Shafie, Asyifa Mustaffa, Fazleyatul Aini, Ratu Hatiku, Amanina Mads, ZazaMyMoon, Riedaffya ibrahim, redza, Mas Zull, Qhaifa Nur, Zul Fattah, Siti Rohaida Yusof (itulah dia suka betul minum ais), Sharifah Nadzarah, aizu's life, ummiross (harap kakak pun macam itulah ummiross), fairus mohamad noor, Acik Erna, lia, are_lin@yu, PeRdU cINta (A'ah kalau jawa sebut mismisen - pandai juga ye hihi...), Masya, aTieYusof Family, Eye_nee, :: Mrs.Eady ::, amirah, Ati Masrif (kesiannya ati, susah nak makan kalau gitu kan), Murni Alfathunnisa, wawa syaida, ANNA MARIANA (rumah kakak manalah ada daun siren tu ana), syuk shusuke, Aziela, Deqla Manjew, ummuaidan, ourkizunarai, ros_reeza, ,hainom OKje (kalau tak puasa boleh di bersih dlm hidungnya tapi puasa kan... kesian tengok sebab perti dia kata), Qashmere, Nafira usof, Ujie, Kesuma Angsana, Haryati Faizal, izzah, ainnoraini, azi, Mia Kassim, Zaitun, Mimi Azirah, mama_ka0ri, Knor, Nisah Idham, aizamia3, Cho Zila (kalau ada pokok sirenh senang Zila), fazilzura, Papa Mifz, Dr Singa (oh ye doc. kakak pulak suruh dia baring), Nastyna, Umi Qi, Mizz Aiza, Rinna, Ibu Lala, ieda immi, Syira Qahira (teruskan doa dan usaha jgn ptus asa Syira), norhidana miswan, QueeN TerataI, dear xila, Ema Johari, Delima Zamrud, harumankasehvee, boni kacak (kenapa nak testing-testing boni ada malah ye), eelobor (panas dalam jugalah agaknya ee), aby, Puan Kutu (betullah nak cari sireh kalau kg adalah)dan Werdah (kakak pun suruh dia mandi basahkan kepala lama-lama Kak Werdah).

Buat semua terima kasih sekali lagi. Harap tak berulang lagilah hendaknya hidung adik berdarah itu.

♥ Cmª shIemª ♥ said...

Salam K.Zakie..

alahai...sian adilk..
semoga cepat baiknya hidung berdarah tu..
adik cma pun kadang2 mengalami hidung berdarah.. huhu

♥ Cmª shIemª ♥ said...

Salam K.Zakie..

alahai...sian adilk..
semoga cepat baiknya hidung berdarah tu..
adik cma pun kadang2 mengalami hidung berdarah.. huhu

PiNkYCaT said...

blh cuba letakkan ais kat atas hidung sbb selalunya hidung berdarah disebabkan oleh salur darah mengemabg yang pecah...kalau berterusan kena dapatkan rawatan dengan berjumpa doktor

Shamtidar Boahari said...

Anak sy pun kdg kala hidung berdarah di waktu pg. Sy perasan kalau dia tido pakai baju..lebih mudah kena. Selalu tudi pakai seluar kecik je. Satu perkara lg..dia ni tahan betul dgn air cond. ..kita dah sejuk dia ok je.umurnya 5 thn...

Shamtidar Boahari said...

Anak sy pun kdg kala hidung berdarah di waktu pg. Sy perasan kalau dia tido pakai baju..lebih mudah kena. Selalu tudi pakai seluar kecik je. Satu perkara lg..dia ni tahan betul dgn air cond. ..kita dah sejuk dia ok je.umurnya 5 thn...

zamil idris said...

Punca Hidung Berdarah
http://lemangpanas90.blogspot.com/2015/07/punca-hidung-berdarah.html