Monday, August 5, 2013

Nama-nama manis yang pasti akan kita rindui

Zehra - Kalau di Malaysia ramai yang menggunakan anak nama Zara atau Zahra (lebihkurang macam Mak Zah kami Zahrah). Aku pasti kurma ini juga menjadi pilihan ramai.

Amira - Begitu juga nama ini. Cantik dan ramai yang memilih nama ini. Kelihatannya Yusof Taiyoob pun sukakan nama ini sebab itu meletakkan nama ini di salah satu kurma keluarannya.

Wasem - Jarang kedengaran nama ini di negara kita tetapi kalau keturunan arab ramai yang menggemari nama ini. Kurma sudah dikeluarkan isinya masuk ke dalam tupperware. Gambar kotak kosong saja.

Tamar Madinah - Ini pembelian kami tempohari di Madinah. Kurma basah yang perlu di simpan di dalam freezer. Kurang manis tetapi aku suka yang ini.
Nama-nama wanita yang tertera di kotak kurma begitu terasa manis dan melegakan. Tetapi cuba kita lihat nama seperti Sandy, Irene, Wilma dan Catrina rasa gerun terasa apa lagi melihat suasananya dan akibat dari ribut dan taufan tersebut.Syukur alhamdulillah negara kita tidak mengalami kemusnahan seperti ini. Keluasan yang terlibat kalau di negara kita yang kecil ini bagaimanalah agaknya. Mohon Allah berikan kita perlindungan. Hormati para ulama dan jauhi kemungkaran, moga kita semua terselamat.

Ribut Catrina - Melanda New Orlean LA, USA sekitar 2008 (gambar dari google)
Taufan Sandy - Keadaannya ketika melanda New York 30-10-2012 (gambar dari google)

~~ Islam menggalakkan pemilihan nama anak biarlah yang baik-baik.~~

62 comments:

Asyifa Mustaffa said...

Itu la beza indahnya nma dlm islam kan kak...:-)
Iklan yuta ni pun....kene tggu ramadhan akan dtng la plak....syng nak lpaskn ramadhan...ntah pnjng umur ke tdk la gaknya....

Riedaffya ibrahim said...

indahnye nama2 kurma tu kan...nama ribut taufan pon comei...mintak2 negara kita yg kecil ini dijauhkan ye..

ahmad humairi said...

AMBOI....MANIS-MANIS BELAKA...

SELMAT HARI RAYA, MAAF ZAHIR DAN BATIN


aizamia3 said...

Dari sebaik-baik kejadian hingga seburuk2 kejadian, nama wanita begitu sinonim.. ;)

Aziela said...

Kadang2 nama tu bunyinya baik dah, tapi sayang ejaan jawinya dah maksudkan lain. Kena berhati2 pilih nama.

nuyunbiz (001873431-W) said...

memang nama yang manis...sesuai dengan rasanya..
hehehehe..nak2 memang nama pempuan je sesuai yg manis2..




jom kita kenal2 dan berfollow2..hehehe..
http://www.jutawanshaklee.com

Ratu Hatiku said...

As salam kakak..saya pun suka kurma yg kurang manis. Tgk Jejak Rasul baru saya tau yang buah kurma nie kena petik satu persatu,igtkan kait mcm kepala sawit.. :D

Ujie said...

A'ah la kak. Betul ckp akak, terasa bezanya nama2 tu. :)

Nini D.. said...

Selamat hari raya aidilfitri kak..maaf zahir batin dari nini :)

Kisah Si Dairy said...

selamat hari raya akak....macam-macam jugak ye...nama tu sedap..

ZazaMyMoon said...

Kak, pilihan Zaza always Wasem..
hurmmm akan merindui wasem nnt =(

Ema Johari said...

manis namanya semanis rasanya kurma

norhidana miswan said...

betul tu kak... tak terpikir sebelum nih....

Daddy Ziyyad said...

Lepas Ramadan, kami tetap makan kurma...semestinya YuTa punya stok maintain kat rumah..hihihih

Selamat Hari Raya kak zakie..
Maaf zahir batin

ummuaidan said...

Betul tuh kakak..sedap nama2 yang diberi tuh..tp zahra takderlah ilham dr buah kurma nie yer..hehehe..
Selamat menyambut hari raya tuk kakak sekeluarga..kalau ade tersalah silap tuh mintak ampun maaf yer...inshaallah jumpa lg lps raya kan.:)

sudipVSsenduk said...

anak2 tak suka makan kurma, tapi bila diblend buat air, bergelas-gelas minum tak berhenti

Santri T.P.I.N.I said...

nama yang glamer yusof taiyyob...hehehe

JunAina said...

Kurma ni ada sepanjang tahun kat rumah suami Aina peminat tegar kurma. Aina suka kurma yang kurang manis jugak kat, kalau yang manis melekat tu rasa tak tertelan.

Fazleyatul Aini said...

saya tak makan sangat kurma huhu

Qhaifa Nur said...

kalau kita amalkan masak buah kurma ni..agaknya elok untuk kesihatan kan kakzakie...

Deqla Manjew said...

seindah nama, semanis rasa.. berkhasiat jugak utk smua kan..

redza said...

saya suka kurma bertangkai zehra

Mila@Rimbun said...

pernah terbaca kat dlm majalah rasanya, nama anak yang menunjukkan kemegahan seperti khairunnisa (sebaik2 wanita) ada tak berapa elok.. ada dibawakan sekali dengan hadith Rasulullah, yg mana Rasulullah mencadangkan nama sperti Maryam, Aminah etc... tapi dah tak ingatlah baca dimana dan majalah apa.

mama_ka0ri said...

beza penggunaan nama islam ngan nama omputih..hihi..

Selamat hari raya juga utk kak zakie sekeluarga..maaf zahir dan batin..

ieda immi said...

saya wajib beli nie ..
tapi suke yg yussof tayyob !

Cho Zila said...

betoilerkan kalau dah namapun tak berapa nak sejuk memang orangnyerpun senang nak jadi panas...
dulu orang tua2kan kalau nama tak "ghasi" tukar nama lain...

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Saya suka yg zehra tu... tak manis sgt.

syuk shusuke said...

yussof tayyob ?? hehe

eMMe said...

cepat sungguh masa berlalu kan Kak Zakie, pasti kite rindu kan Ramadhan..

Salam Syawal dan maaf zahir batin kak Zakie.. moga kite jumpe lagi pas 1 minggu raya..

PeRdU cINta said...

masa saya sekolah petang(sekolah agama di negeri Johor)ustaz ustazah selalu pesan..``korang besok dah dewasa...nak kawin cari lelaki bukan jantan..cari wanita bukan perempuan..bagi nama anak tu tengok maknanya buka tau nak glamour je..kalau dah lidah tempe tu tempe juga..tapi asah lidah anak anak tu nanti dengan kalimah arab..kan nak ngapal Quran``..hehehe..konon nak gabung nama anak..maknya maznah..bapaknya dahlan..jadi mazda..sinis tapi penuh makna.. :)

cemomoi said...

assalamualaikum... selamat hari rayeee

amirah said...

amira...hehe...orang arab memang selalunya keluarkan ta marbutah pada akhir nama kan kak. tapi kalau ejaannya ada ta marbutah tu. tapi kalau takde leh soft bunyinya..huhu..insyaAllah sentiasa ada dalam peti sejuk..yusuf taiyubbb..

Munnafendy said...

salam kak zakie..
setahu sy Yusuf taiyoob pny kurma ni keluaran Tunisia kan? iran kan?

*biasa dh tu, kalau nk lariskan ape2 brg slalu guna bnda bkaitan dgn pmpn..nama kurma pn nama pmpn..iklan myk moto pn org pmpn!

Tuan Juhaida said...

betul tu...nama2 yang indah dan disertai maksud yang indah.selamat hari raya...maaf zahir batin ya

aby said...

salam kz ..
satu lg mana wanita yg sedap ..
Izzah, dikaitkan dengan langit dunia,
tempat persinggahan alquran dari lufz mahfuz sementara diturunkan ke nabi saw beransur ..
ada pula hamba allah letak nama anak dia ditambah dgn Nurul depannya ..
subhanaullah ..
apapun selamat hari raya utk kak ..
lopot ku seng okeh2 di ngaporo yor ..

Amanina Mads said...

sedapkan kurma yusuf taiyoob...nama2 islam byk maksud yg cantik2 utk anak

Knor said...

indah nama2nya kan..yusuf taiyyob..

maaf zahir batin, minal 'aideen wal-faezin, kullu 'Amin wa antum bi Khair..

azieazah said...

Bagus makan kurman ni, sebab ada banyak khasiat dan memberi tenaga.

Werdah said...

Salam kakzakie

Benarlah apa yg kakzakie katakan ni..pasti kita merinduinya..tahun ni anak ada membeli kurma medjool..

Sarah Talib said...

Saya pun pengemar kurma...namanya semanis buahnya...kilang yata berdepan dgn tempat saya kerja...dgr khabar nama yg manis tu adalah nama anak2 perempuannya..

harumankasehvee said...

sudah pasti akan merinduinya bila hanya dapat bertemu lagi setahun kemudian . itu pun klu Allah izinkan ...

♥ ROS ♥ said...

Betul2..tahun depan plak bru sibuk nak cari.. Ros suka safia..tapi zehra tu mcm ganti safia kan.. :)

ANIM said...

kakzakie...bebduak sekarang nama panjang2. 2 tahun kebelakangan ni, buku rekod kedatangan murid di sekolah dah ada perubahan. bahagian nama tu panjang sikit berbanding dulu. agaknya depa dengar rungutan, cikgu terpaksa tulis kecil2 atau tindih2 bagi muat space diberi...heee

p/s cukup suka kalau nama anak murid pendek sebab senang nak taip@tulis nama depa...

Myra Jay said...

InsyaAllah mudah-mudahan kita dijauhkan

hainom OKje said...

Isu pasal ribut taufan ni pernah dibincangkan dlm radio Suria fm kanda....kenapa kebanyakan ribut nana pompuan hehe....
Pompuan ni ganas dlm kelembutan kot kanda...hehe

Shaiful Zaidi said...

Nama adalah doa..

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

semuanya manis belaka.. aiza perasan juga kebanyakan nama ribut mesti nama perempuan..

Aishah Jahirah said...

erm kan baru pasan semua nama orang, perempuan...yg paling penting nama ank kena yg elok2 dan baik2.
salam aidilfitri.saya mohon maaf atas salah n silap sepanjang kenal di dunia maya ni...:)

Papa Mifz said...

nama Mifz dulu PM yang pilih , atas persetujuan wife....:)

Murni Alfathunnisa said...

ingatkan nama apa la yang manis tadi..kurma rupanya. tak dinafikan memang semuanya ada nama yang sedap...rasa pun sedap.

saya suka nama MURNI..indah nama yang mak bagi.

insan marhaen said...

Selamat Hari Raya dari IM juga. Muga Allah berkati hidup kita!

Ada orang kata, kebanyakan nama-nama kurma yang ada pada keluaran YuTa adalah nama-nama anak-anak YuTa juga, betul ke?

NEKCIK said...

Salam raya kakzakie...nrkcik rssa itu semua nama anak anak dia

ourkizunarai said...

saya suka kalau kurma kurang manis..

Juhariah Johari said...

Kerana kuram Ysuff Taiyuub femes.Pandai dia buat iklan yg menarik.
Hari tu ada berangan nak ke tanjung Piai( semlm) kotlah ternampak KZ ada kat rumah boleh singgah!

Delima Zamrud said...

Selamat hari raya aidilfitri maaf zahir batin Kak Zakie :)

Sylarius Yusof said...

Parent sekarang ni dah pandai bubuh nama-nama anak yang elok-elok. Cuma, makin ramai yang suka bubuh nama anak yang elok-elok ni panjang-panjang.

Sudahnya, bila nak isi borang akan jadi masalah bila nama yang perlu diisi sudah menjadi berjela-jela.

Contoh nama panjang, Nurul Shuhada Nurul Ain binti Mohamad Zain, misalnya, stended borang kerajaan biasa nama panjang macam tu tak cukup kotak tu.

~cik atin~ said...

selamat hari raya aidilfitri. maap zahir batin kak :)

wahida said...

telah berlalu ramadhan...sedih sungguh rasa hati ni..

izzah said...

Betul tu akak...:nama2 indah semestinya yg mnggunakn bahasa syurga iaitu bahasa arab...dgr pn sedap,ni kn plk maksudnya...bila islam galakkn tu mmg ada hikmah di sebaliknya kn...cma kita je kna gali n cari sendiri hikmah yg trselindung....

ibuintan said...

slamat hari raya kakzakie... semanis kurmanya, manis juga nama2 itu

♥ Cmª shIemª ♥ said...

Salam K.zakie..

sedap namanya sesedap rasa kurmanya.. hihi..
cma suka kurma kecik bertangkai tu..

huhu..nama ribut taufan tu pun mesti nama pempuan..

fairus mohamad noor said...

in shaa ALLAH..kalo panjang umur,berjumpa lg lah dengan nama2 manis tu..