Tuesday, August 26, 2014

Makan pisang kembar dapat anak kembar

Sebenarnya aku agak sibuk minggu ini. Sementara tidak ada yang menarik aku paparkan pisang kembar yang selalu dijumpai di mana-mana. Kami sekeluarga penggemar pisang dan apa juga kuih yang berasaskan pisang. Sebab itu apabila ditawarkan untuk membawa pisang tidak malu-malu terus saja bawa sebanyak boleh. Tambahan pula Kak Uda minta tolong en hubby untuk menebangkan pokok di belakang dapurnya. Gemuk dan subur pokoknya. Lupa pula mahu mengambil gambar sebab waktu itu sudah gerimis.

Kuning - Inilah pisang dari rumah Kak Uda aku yang menguning itu. Sampai merekah sebab sudah terlalu tua tidak ditebang lagi.
Kembar - Kalau betul begitu mudah untuk mendapat anak kembar mahu saja aku makan selalu sebaik menikah:)
Sebenarnya pisang kembar ini sudah selalu ditemui dimana-mana bukan seperti buah-buahan lain. Anak-anak sekarang pun tidak lagi percaya hal-hal makan pisang kembar boleh mendapat anak kembar. Eloklah perkara karut seperti itu terhapus kerana boleh membawa syirik. Dulu cetek ilmu itu yang percaya bulat-bulat. Terkenang kisah zaman kanak-kanak dulu percaya sungguh.

~~ Pisang merupakan sumber kalium dan magnesium yang membantu dalam menstabilkan tekanan darah dan melindungi jantung.~~

58 comments:

asyifa mustaffa said...

Sedap pisang ni kak...anak2 sy kalau dapat pisang...tak cukup sesisir...laju je mknnya...

Sy x pernah pecaya tu..ikut keturunan juga tu rasanya...baru bole dapat...

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Bestnya pisang kakzakie.. saya sekeluarga pun suka pisang...

Betul tu kakzakie.. kalau mudah nak dapat kembar, saya pun nak makan pisang kembar.. 3 kali beranak dah dpat 6 orang anak ehe :)

Memang perlu kita buang kepercayaan begini kakzakie.. takut berlaku syirik kecil kan..

Zee Suhaini said...

ada yang menjadi kak..kebetulan la tu kan..
cam pisang ni dah biasa sangat..
ada jugak telur kuning kembar..pernah jumpa??

memmet lenggeng said...

tergelak saya...betul jugak, percaya sangat makan benda kembar boleh dapat anak kembar...mungkin org dulu2 gurau2 je kot, tapi ada yang bawak serius pulak

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Betul tu Kakak. Memang dulu orang tua-tua cakap macam tu. Sekarang dah tak ada. Cantik pisangnya.

ieda immi said...

sedapp sgt kak
saya x pernah percaya karut nie kak ekke

Kira Sakura said...

kan kak. kalau lah semudah itu. betol la orang dulu cetek ilmu, kita yang mudah gali ilmu sekarang lah yang kena tapis semua tu dari anak2 kita kan kak.

Farah Waheda Wahid said...

salam kakak, memang pernah terdengar orang2 dulu kata, kalau makan pisang kembar dapat anak kembar...he he he...tapi tak pernah rasa nak percaya...

NM03 said...

pisang peberet dak qausar

Knor said...

Org dulu2 suka kait mgait..ada jga cerita pd anak2..gelakk jelh..

bdk2 skrg lbih terbuka minda.

paridah said...

mungkin ada rahsia tntg pisang kembar yg xkita ketahui spt kebanyakan buah2 n tumbuhan menyerupai bentuk tubuh r organ kita amat baik utk kesihatan spt buah pear n kiwi...

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

kami masa kecik2 dulu ditakutkan dgn mitos makan pisang kembar nt dapat anak kembar. Masa tu kalau dpt anak kembar konon mcm susahlah.. susah nak jaga kot, hehehe. Jadi org2 dah kahwin yg makan, bleh pulak ya??? huhuhu

lieyalatif said...

pisang wajib ade kat umah lieya kak sbb dayyan hantu pisang...

eh dulu mmg lieya pun berebut mkn kalo jumpe pisang kembar kak...hahaahha...nak anak kembar kononnyer....telur kembar....

Hazmin Hamudin said...

Haha. Betul la kak. Memang percaya habis dulu kalau dengan mitos makan buah2 kembar ni dapat anak kembar. Adeh. Siapa la nak pergi buat mitos macam ni.

♥ ROS ♥ said...

rrindunya kat kak... hehhhe... telur pun ade kembar.. tgk sepupu pulun duk makan bnda kembar ni nak anak kembar.. kita mcm erkkk.. tp kalau rezeki xkemana kan :0 kita percaya pada yang esa je kan :)

sud@is said...

pernah dengar juga macm tu,,sampai takut nak makan pisang kembar dan telur kembar.....zaman jahiliah...

@na said...

hehehe...mmg dulu cukup takut nk mkn pisang kembar...tahyul betui la kan...kak?

Kisah Si Dairy said...

dlu ada jugak terpengaruh pasal buah berkembar nie..yang penting pisang memang sedap di makan selain kebaikkan makan pisang

Normala Saad said...

Hahaa..memang dulu takut sangat la nak makan kalau dengar orang cakap macam tu...

Mar Mansor said...

sedap kalo dapat makan pisang yg manis..

Falsya said...

sedapnye pisanggggg...kan kakak kalau makan pisang kembar leh dpt kembar rasenye ramai yg mencube...falsya la salah sorang..hhehe

JunAina said...

Masa Aina kecik2 dulu pun percaya perkara yang sama, makan tak ada pulak yang beranak kembar. Macam jugak percaya bila telan biji akan tumbuh poko dalam perut...kelakar...

mama ka0ri said...

suka pisang ni boleh kawan ngan Ayun dan Adik Ammar la..hantu pisang!! hihi..

redza said...

buat pengat sedap juga ni

LYAfrina said...

untung kak jumpa pisang camni.. xpnh jumpa lagi y kembar camni

Petak Bunga said...

kita pn tak mkan dulu pisang kembar..pasal takut nanti beranak kembar..haha.. rasanya org tua tak nk bg pisang yg besar kat budak kecil..nanti x habis..rsanya tu bukan benda karut..cuma nasihat org tua yg terselindung..
mcm org kata, jgn menyanyi kat dapur nanti dpt laki tua..kan kalau ank dra sibuk menyanyi..hangus plk nasi, ikan tu..
org2 tua kan bnyk ckp selindung2 ni..kita yg payh nak fham.

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...inshaAllah jika diizinkn Allah mungkin dpt la anak kembar...:)

Acik Erna said...

acik sekeluarga pun peminat pisang jugak kakzakie..

BungaTulip said...

salam kakzakie..selain pisang, bawang putih pun ada jgk yg kembar.klu kat kg saya org tua2 memang tak bagi makan pisang kembar ni. xtau pla pasal apa

Bunda a.k.a KN said...

Bukan saja pisang kembar KZ...ada juga telur kuning kembar pun kepercayaan orang dulu2 boleh dapat anak kembar...

Pernah terjadi kepada adik KN...masa sekolah rendah dulu...nangis2 ...sebab dah termakan telur kembar yang mak goreng bekal sekolah...

Semuanya pasal kawan2 mengejek kat sekolah...balik rumah menangis salahkan mak tak bagitahu dia...

Bila kenangkan balik tergelak anak2 adik KN tu ....macam2...

idzwa kamaruddin said...

Seram mcm nyer kalau dpt kembar...sebab x mampu kot..

hainom OKje said...

Betullah kanda dulu dulu percaya bulat bulat betul cakap org tua hehe....Makan pisang kembar esok dapat anak kembar punyalah takut hehe ..... Sekarang kalau dapat anak kembar best jugakkan kanda...

babYpose said...

nampak segar pisang tu kak zakie, rezeki sekeluarga tu, kalau terjumpa pisang kembar, saya tak makan kut tapi kalau darurat makan jugakkan..mmm

Sylarius Yusof said...

Jarang nak jumpa pisang kembar ni. Tapi, kata orang tua-tua tentang makan pisang kembar ni boleh dapat anak kembar ni memang pernah dengar masa kecik-kecik dulu.

Nieyl said...

Nieyl pun pernah makan buah pisang kembar..dan buah zuriat kembar..:)

Ct NoArizah Aris said...

Dulu mak sy cukup marah kalau mkn apa Yg kembar ni Katanya Dapat anak kembar Susah nak beranak.
Tapi sy mkn gak curi curi coz suka sgt dgn bdk kembar mana tau betul2 Dapat kembar.
Sampai ke hari ni sorang ank kembar pun sy tak ada.

Karut betul dah Nama rezeki selagi halal Kita makann ajelah.

aizamia3 said...

Dulu kalau kat kampung bila saya dapat pisang kembar macam ni mesti saya tak dapat makan.. dimomokkan budak2 tak boleh makan, tak baik.. eemm.. kita budak2 ikut jelah..
Lepas tu kalau nak anak kembar cari buah yang kembar pastu makan.. eemm.. mitos yang tak berjaya membuatkan diri ini mengandung kembar.. ekekeke..

nohas said...

suka pisang..tapi jarang jumpa pisang kembar..

uncle gedek said...

kalau macam tu, banyak la monyet yg kembar?

hehe

aTieYusof Family said...

Salam Kak..kami sekeluarga memang penggemar pisang ni.. Pa'e pun suka sgt pisang.. biarlah kepercayaan ni terhapus.. masa kecil2 dulu percaya gak.. hihi

Zaitun said...

Kepercayaan dulu2 tapi sekarang tidak lagi. Keluarga kak zai pun suka makan pisang.

Mayang ABDUL RAZAK said...

banyok gak dah makan tapi tak dpt2 anok kembo pun .. jadi lah tu 5 org dah ... nak pencen aje le ..

Fiza Rahman said...

Feveret saya ngan anak² juga kak. Kalau dapat memang sekali hadap dah habis.

Tak pernah tgk pisang kembar. 1st time tgk ni ☺

ewanthology said...

kalau lelaki yg makan..dapat kembar apa? hehe

amirah said...

hahaha...aah la kan kak...dulu masa kecik2 macam2 la pasal pisang kembar ni..dulu takut nak makan sebab dgr kalo makan dapat kembar melekat mcm kembar siam tu..huhu

norhidana miswan said...

pastu kalu dpt bunga kelopak 6 dpt anak kemabar gk... hahahha dana tak caya pun kak... tp org2 suke ckp kite ikut jelah

eMMe said...

Kak Zakie, saya ade gak berubat suh makan pisang kembar, kembar kak! hahahaa.. tapi antara usaha kite kan, jgn lupe Allah punya kuasa tu semua....

ummi aqilah (LM) said...

Salam kak zakie..

Dulu masa adik kecik arwah moyang larang keras mkn pisang atau jambu air kembar. Nnt dpt kembar katanya. Dah skrg ni adik mkn dr br kawen smpi skrg .hehehe.

mysha said...

aah kan kak.. Ari tu sha pun jpe pisang mcm nih.. telur pun ada jugak hehehe

Selamat hari raya, Maaf zahir batin kak..

Nastyna said...

kalau tau dulu hari2 cari pisang kembar ni hahahaha. tapi tu la kan, syirik nnt.

Bin Muhammad said...

Salam,
Haha...betullah, dulu masa kecik memang percaya sungguh! Tapi orang2 sekarang dah xpercaya dah...

Tihara said...

haah masa dulu saya pun tak tau kak,
main percoyo waey..

adyna said...

Btl kak tak blh caya , tp dulu sy slalu ingat bila nyamuk melekat dia kembar ... Rupanya sbb lain hihi

saniah ibrahim said...

masa dulu suka juga kalau dpt pisang kembar ,konon nk ank kembar wlpun tau benda tu bukan betul pun...tpi takut juga kembar siam.

Ibu Lala said...

Bestnya kalau leh dapat kembar kak. Sekali arung je.

Ibu Lala said...

Bestnya kalau leh dapat kembar kak. Sekali arung je.

Mummydearie said...

Betul kata Kakzakie. Kalau makan pisang kembar, boleh dapat anak kembar, memang lepas je nikah terus saya amalkan makan pisang kembar tiap-tiap hari :)

Tapi biasalahkan orang tua-tua, kalau apa sahaja makanan yang 'berkembar' ni tak bagi kita makan, lepas macam-macam sebab diberi dan kita pun percayalah bagai nak rak tanpa fikir panjang!

Nurashikin ZA a.k.a NAZECK said...

Saya n anak-anak pun suka sangat makan pisang.
* Betul tu takut jatuh syirik.