Friday, August 8, 2014

Adik mahu makan ketupat lagi

Sebelum berpuasa Syawal masing-masing sudah sepakat berkata 'ok mulakan cepat habis pun cepat'. Kami bermula pada hari raya ke tiga. Namum apabila tiba hari pertama untuk memulakan berpuasa...

Mama: Adik bangun sahur sayang..

Adik: Hmm.... adik mengantuklah mama

Mama: Eh.. adik kata nak ikut sama berpuasa sunat

Adik: Ala.. tak jadilah mama adik nak makan ketupatlah esok.

Mama: Kalau nak bersahur ketupat sekarang pun boleh juga. Ada lagi..

Adik: Adik tak jadilah mama.
Sayang - Inilah orangnya yang semangat berpuasa sunat pudar hanya kerana ketupat bersama atok sayang.
Begitulah kalau nama pun anak-anak. Belum dapat menghayatinya, walau sehari sebelum itu tazkirah tentang fadhilat sunat puasa syawal diterangkan. Masa mendengar tazkirah bukan main semangat tetapi bila tiba masa untuk bersahur semuanya sudah lupa. Akhirnya dari hari pertama sehingga semua orang sudah berakhir puasa sunat sehari pun tidak lagi adik mampu lakukan. Insya-Allah sebelum syawal berakhir bila mama berpuasa Isnin/Khamis harap-harap terbuka hati adik untuk mencari dan mengejar ganjaran tersebut. Mama/papa tidak pernah memaksa hatta puasa di bulan ramadhan sekalipun. Apa yang pasti banyak penyakit berpunca dari apa yang kita makan dan masuk ke dalam perut. Manakala puasa adalah penawarnya. Jadi kepada anak-anak cubalah belajar sedikit-sedikit dari sekarang.

~~ Kalau melihat si kakak bila masuk sekolah menengah tahu sendiri untuk melakukannya kerana pasti sudah tahu fadhilat dan ganjaran yang boleh diperolehi. ~~


57 comments:

babYpose said...

Salam Jumaat Kak zakie, adik lebih berexpresi dengan kemahuan, aunty pasti adik tahu puasa sunat bole di lakukan sebelum abis syawal tu, Islam memudahkan :)

Rai Ourkizuna said...

jangan kata adik yang masih kecik tu kak..saya yg dewasa ni pun banyak bertangguh pasal puasa sunat.. lebih teruk lagi ada yg puasa ganti pun dah nak puasa satu lagi baru nak buat..

❤Kamsiah❤ said...

hehe..ketupat punya pasal...yalah makan ketupat ketika sahur tak sama nikmatnya dgn makan ketika siang hari...ketika sahur,kurang sikit selera,kan..

Noura Qifays said...

Kena ajar dorg start dari kecik lagi..mmg payah ea 1st2 tapi ble dah terbiasa nnt, msti dh senang..and dorg pon suke... heheheheh..

Sura Mohd said...

budak2 biasa la tu..sekolah rendah lagi..anak2 sura yg sek men pon susah jugak..bila malam beria suruh kejut sahur..nak puasa sama2..bila kejut..sorang cakap tak jadila..sorang lagi ckp..ingatkan mimpi masa umi kejut..bila siang ckp knapa tak kejut?
adik suka sangat ngan ketupat ya..
anak sura kurang..:)

UmmuAidan-Arissa said...

takperlah kakak..masih kecil lagi...inshaallah besar sket br teguh pendirian...yg tua nie pun merangkak2 jgk nak abeskan..huhuh

Fiza Rahman said...

Yg dah jadi mak budak pon macam tu gak kak. Inshaa'allah next week nak start.

Kisah Si Dairy said...

bukan setakat adik,mak orang nie pun dah teringin nak makan ketupat lagi..

Zee Suhaini said...

tak puas makan lagi tu kak..takpe la pelan2 kayuh..ada masa lagi..
zee pon tak start lagi ni..asyik terbabas bangun tido..slalu kol 5 dah sedar..ni kol 6 baru sedar..

NM03 said...

haloh haloh haloh... homeinya hatokkkk

asyifa mustaffa said...

Bkn kata yg kecik...yang da tua ni pun liatnya ada skit kak...

lieyalatif said...

heheeheh tu le kak, lain 'semangat' puase ramadhan ngan puase 6 syawal tu kak....

lieya alhamdulillah ari ni dah ari ke 5 puase...tgl sehari lagi, senin depan laa sambung...weekend byk jemputan plak hihihihi

ummi aqilah (LM) said...

Salam jumaat akak sayang. Adik memang suka ketupat ke kak? Dia tak larat nak bangun sahur kot sebab ada stok ketupat lagi.. Hehe takpe, adik kecik lagi.

amirah said...

bkn adik je..ni yg tua ni pon belom start lagi ni kak...hehehe...bkn sebab nak makan ketupat je pun..hehehe

idzwa kamaruddin said...

HEHEEHE...semangat yang hilang diwaktu pagi :)

Myra Jay said...

Mereka kita beri semangat apatah lagi kita ni kan..
Mudah2an adik dapat ikut jejak Mamanya :D

Hazmin Hamudin said...

Bukan adik tu je kakzakie. Saya sendiri ni pun liat jugak nampak gayanya ni.

Mar Mansor said...

opsss..saya pon sama..semangat tu ada tp belum terlaksana lagi

Jari Manis said...

jom 'adik' kita puasa...akak JM un belum start lagi nih...itulah kak Zakie..JM Sendiri belum start lagi sbb baru habis 'ABC"..so in sha Allah nk puasa jugak sbb byk fadhilat nya

Acik Erna said...

kita sama kakzakie..acik pun setiap tahun bermula raya ke3.
emi pun sebelum balik tu nak makan ketupat nagn kuah kacang

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Nikmat sedapnya ketupat tu masih terasa di tekak adik tu :)
Insya Allah adik boleh melakukannya..

Saya pun tunggu ABC ni habis kakzakie.. harap2 hari isnin dah boleh mula puasa enam ..

lovely said...

insyaallah.. saya mula puasa 6 minggu depan..

paridah said...

abiskan dulu ketupat tu adik n nikmati raya dgn gembira sebelum mula berpuasa sunat...makcik pun gitu juga gemar sgt dgn ketupat...tp dh raya utk kali k2..

NEKCIK said...

takpe slow slow...insyaallah satu hari nnti adik akan ikut puasa jugak tu

Knor said...

dh besar semakin cantik dan ayu

Sal Bee Yah said...

takpelah kak zakie, terangkan slow-slow.saya dulu pun malas puasa enam, tapi tengok mak ayah selalu buat lama-lama ikut jugak.

ni pun baru dapat puasa ganti 3 hari..huhuhu

Falsya said...

hehe..mcm cute pulak conversation adik ngan mama die..adik xpuas makan ketupat ye..;)

RDZ Z said...

Ramai yang raya enamkan KZ...Pada yang belum masih sempat berpuasa. Besar fadhilatnya..

hainom OKje said...

Wahh.....bapak masih segak lagi berpakaian baju melayu bilu....
Kanda....namanya pun budak....
Mcm yg kanda cakaplah bila sampai masa nanti taulah adik nak mengejar ganjaran yg besar tu

kakyon said...

sampai masa nanti adik akan tahu sendiri dan ikut mamanya berpuasa sunat..

che mid said...

Lupute seng akeh-akeh di ngapuro yo kak.

Wah, abang kabeh baju ne...orak wedhik di koyok lembu ke he he

CM pun baru je dua hari berpuasa, menghormati permintaan suami untuk tidak berpuasa direct..ada rumah yang perlu diziarah lagi...

nohas said...

sedapnya ketupat..belum dapat makan lg raya ni..

InsyaAllah, kuatkan semangat..makcik pun blm start lg..

Puan Kutu said...

dah namanya budak2 kak zakie..Insyaallah dah besar sikit adik mesti turut serta

Puan Kutu said...

dah namanya budak2 kak zakie..Insyaallah dah besar sikit adik mesti turut serta

NzA said...

InsyaAllah....dengan bertambahnya usia adik akan lebih memahaminya.
Selamat HariRaya kak.

Haryati Faizal said...

Takpe kak syawal ada lagi manatau adik nk pose sunat nanti...

BUNDA a.k.a KN said...

Tak apa...adik sedang dalam proses pembelajaran...pelan2...nanti dia akan lebih memahami...

asalkan kita sebagai orang tuanya tidak jemu dan sentiasa beri nasihat secara lembut...

Nor Azimah said...

takpela, dah ada niat tu, in shaa Allah adalah pahalanya kan adik, makcik ni entah bila dapat buat ni, harap-harap smpatla..

Zaitun said...

In Shaa Allah...adik blh lakukan.Anak2 yang telah diasuh dengan benda2 kebaikan tidak akan lupa untuk melakukannya.

memmet lenggeng said...

seronok melayan anak-anak macam-macam perangai kannn...

Tihara said...

comelnya gambar adik dengan atuk dia :)

Mimi Azirah said...

adik memg suke ketupat ye kak..bagus btul adik nih..

Nurashikin ZA a.k.a NAZECK said...

Doakan untuk saya juga:)

PeRdU cINta said...

Assalammualaikum kak..dulu PC pun macam adik..semangat berkobar kobar..mma bba sampai dah habis puasa..PC tak mula lagi..hehe..lama kelamaan dengan sendirinya puasa..cuma PC selalu mintak mma bba doakan PC..hehe..

Yana Shaiful said...

hihii..anak2 yana pun mmg suka sgt ketupat..blk dr kg ari tu siap tapau yg frozen lg dr atok..ari2 mntak nk mkn ketupat..tak jemu2 lg hehee

LYAfrina said...

hihi,xpela adik..msih dlm bln syawal..insyallah sempat..lya dh 4 ari.. lagi 2 hari lagi

Nastyna said...

demi ketupat hehehe... takper la kan suasana raya still meriah, enjoy ketupat sementara masih ada.

Aien Not Alien said...

kerana ketupat...tak puas makan ketupat lagi la adik ni. hehe. takpe kecil lagi..


Salam Aidilfitri Kak Zakie... lama saya tak singgah sini.

Ct NoArizah Aris said...

Salam aidilfitri kak zaki.
Saya baru mula puasa sunat minggu lepas tup tup terpaksa bercuti lak...insyaallah Akan di sambung Yg masih berbaki tu nnti.

aby said...

salam kz ..
wah !!! gasik mulonay poso yorr ..
aku baru mulo ..
insyallah, selalunya entok jugak 6 dino

nOe suhaimi said...

bila dah sek menengah nanti mesti adik buat terus...noe pun x raya lg ni..

Mummydearie said...

Bukan setakat Adik je, kak... kita yang tua ni pun kadang-kala liat bila nak mula puasa sunat ni. Alhamdulillah, hari ni masuk hari ke-5 berpuasa. Insya Allah besok selesailah puasa enam. Harapnya takda halangan.

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...comel adik bergambar bersama2 atuk tersayang yer...:)

Fifi Nadhrah said...

cantik adik.. ayu je.. kak.. saye sendiri pon ngelat puase sunat mase menyusu ni kak.. sedih pulak sebab dah lame sangat tak puase sunat.. 4 tahun dah.. cume puasa di bulan ramdhan.. puase full tak perlu ganti.. jadi memang puase masa ramadhan je..

Ema Johari said...

masih sempat lagi untuk laksanakan puasa sunat... ema nak tgk ketupat sekrang dah tak boleh...beralun terus perut.

♥ Mrs. Secretary ♥ said...

Hehehe.. tergugat hanya kerana ketupat yer..

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam k.zakie..
hihi.. same mcm cma jer.. :p
cma ingat nk tunaikan masa 2 syawal.. tup2 bendera berkibar.. sekarang ni la gegeh..

ketupat? sedap tu mkn dgn rendang dan kariii...aummmmm