Wednesday, August 6, 2014

Kuih pontianak & buah jadi hidangan juga di Hari Raya






~~ Selain burasak, kuih pontianak juga makanan tradisi bangsa Bugis.~~

82 comments:

Eda Ejai said...

ngeri sungguh name kuih ni..

asyifa mustaffa said...

1st time kak dgr nama kuih tu....

QasehnyaRania said...

serius walaupon pernah ddk jb tp x pernah pon meraaa kuih pontianak ni lagi.
pulasan sedapnya.. :)
nasib bru je lps makan.h ihihi..
akak, nti berkongsi kejadian kuih pontianak ni ye..

Eye_nee said...

Apalah ceritanya disebalik nama kuih ni yer kaka...mcm serammm jer nak sebut nama kuih ni...

Noura Qifays said...

wahh! orang bugis ke??

Ujie said...

ohoo..tak penah tau/mkn. Burasak tu biasa la.

Sya Mimie said...

Kuih pontianak? Npa nma nya gitu kak? Hehe

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Pertama kali saya dengar kuih Pontianak ni Kakzakie.. tentu sedapkan sebab jadi juadah hari raya juga..
Sedapnya buah pulasan.. kami pun menghidangkan buah-buahan dihari raya.. :)

Julia Johari said...

unik sgt nama kuih ni sis...selamat hari raya kak zakie :)

maaf zahir dan batin

idzwa kamaruddin said...

kuih puntianak??

amirah said...

seram namanya tu kak...hehehe...tp takde rupa pontianak pun..---> mcm la amie pernah jumpa..hhahaha

Yana Shaiful said...

seramnyaaa nama kuih ^__^

~~Selamat Hari Raya Kak Zakie..baru sempat singgah sini ;-)

LYAfrina said...

Nama kuih ni seram betul kak.. 1st time dgr ni.. hehe.. kuih tradisi kat sana ye..

Acik Erna said...

baru pertama kali dengar nama kuih ni kakzakie..tak pernah makan lagi

@na said...

salam kakzakie,
tak la seram sgt, mcm comei ja rupa kuih ni...hehehe...
kak zakie, burasak tu apa plk?

saniah ibrahim said...

kakzakie sepupu sya bugis...tiap2 tahun pegi rumah dia mesti makan burasak dan lepat lui tapi tak pernah lagi jumpa kuih pontianak..camna lah rasanya.

Fazleyatul Aini said...

first time tengok kuih pontianak ni
rasa dia mcm mana kak

❤Kamsiah❤ said...

biasa dengar nama Pontianak kat Indonesia ja..rupanya ada kuih nama mcm tu...

nohas said...

teringin nak rasa kuih pontianak tu..hihi..

sekarang ni musim buah durian, rambutan, manggis, pulasan..balik kpg..pulun makan..

NM03 said...

jgn dah telam makan tetiber betukar menjadi.....

ei seram... hehehehe

Mak Wardah said...

Saya pernah makan. Selamat Hari Raya Kak, Maaf Zahir Batin.

NM03 said...

jgn dah telam makan tetiber betukar menjadi.....

ei seram... hehehehe

Bin Muhammad said...

Bagaimanalah agaknya asal usul dapat nama kuih tu...
Selamat hari raya kakzakie, maaf zahir batin.

lovely said...

burasak...
wah.. sedap tu..
selalunya kalau ida beraya di sabah baru ida dpt merasa burasak..

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...mas bapa bugis juga tapi x pernah diberitahu tentang kuih ni...malu jer kan nama jer org bugis tapi kuih org2 bugis pun x tahu...burasak tu tahu la makan dgn asam pedas ikan parang mmg best...

aizamia3 said...

tak pernah dengar nama kuih tu.. sekali pandang nampak macam pau pun ye..
burasak tu buah pulasan ke kak..?

aizamia3 said...

tak pernah dengar nama kuih tu.. sekali pandang nampak macam pau pun ye..
burasak tu buah pulasan ke kak..?

redza said...

burasak pernah makan, kuih pontianak belum merasa lgi

Yusmawati Paiman said...

kuih pontianak kak?? Pertama kali dengar dan nampak ni...huhu. Macam ngeri je...hehe

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

walaupun biasa makan makanan bugis (walaupun sy bukan bugis) serius tak penah dgr nama kuih tu, hihihi.

sud@is said...

Sekali pandang macam batu putih kuih pontianak tu kak Zakie... ...burasak tu buah pulasan?

Ema Johari said...

first time dengar nama kuih ni kak...macam ngeri nak makan..hehehe.

UmmuAidan-Arissa said...

seram jugak sebut kuih pontianak tuh..tp mesti best kan kakak...:)

Cinta Cinta said...

1st time dengar nama kuih pontianak..

Mar Mansor said...

macamana boleh dapat nama kuih pontianak?kuih apa tu kak zakie? jakun ni..
burasak tu pernah juga makan..

Normala Saad said...

Pertama kali dengar kuih pontianak..tapi tak mengapalah orang yang makan bukan hantu...

norhidana miswan said...

burasak , ketupat lui dana biasa mkn sbb ramai kwn org bugis n arwah nenek pun org bugis tp kuih puntianak tak penah dgr n tgk... nk mkn pun rasa seremmm kakcik

norhidana miswan said...

*silap2 tertulis kakcik lak...mahap kak zakie....

mOoN IzzaN said...

haaaa.. seram nama kuih.. 1st time dengar.. hehe..

salam kenal dari sy kak.. :D

HeNRieTTa JoSe said...

Seram namanya, tapi nmpak sedap...mcm kueh serabai...ke mmg sama, laen nama....pulasan kan?rietta suka....cumanya kat sni ssah nk jmpa...

Sylarius Yusof said...

Kuih pontianak? Menyeramkan betul namanya. Baru hari ni tau tentang kuih ni. Sekarang ni memang dah jarang sangat nak jumpa kuih-muih tradisi. Kalau terjumpa, sure jakun jap.

acik idah said...

pontianak boleh dimakan?? hehe... macam tak ada nama lain nak letak.. :D scary nak makan pun

babYpose said...

laa ada nama kuih macam tu, mungkin asal dari pontian kut :) selamat berpuasa enam kak zakie, salam bulan merdeka pula :)

Tihara said...

kedua-duanya nyong orak pernah mangan kak.
weroh enak banget ei kuih ney,
kepingin juga :)

Sarah Talib said...

First time dgr...lepas makn kena mengilai..hehehe

Nurulhuda Abdul Latip said...

Suami saya peminat tegar burasak, tapi saya biasa2 jer..Tapi serius saya tak pernah dengar lagi kuih pontianak, menakutkan je namanya..

Knor said...

kuih apakah itu k.zakie.

mcm seram jer..
buah pulasan..samalah mkn buah juga..sedap

Falsya said...

Pestime falsya dgr nama kuih pontianak nie kakak..bile dh tau nie mmg falsya xkan tanye ape nama kuih tuh di mlm hari..serammmmm..hehehe

Selamst hari raya kakak..

Aina Adam said...

Errr...
Saya duk pontian...
Tapi xpernah dengar lagi kuih nih.
hoho..
wajib carik nih! hehe

Mia Kassim said...

First time dengar nama kuih ni .... seram pula nak makan ni kak hehe

maszmadi muhamad said...

kuih pontianak, x pernah dengar pun, huhu
kakak ipar masz orang bugis jugak tapi x pernah pulak dia perkenalkan, burasak tu tau dah... kena korek dari dia nieh.. hihi

RDZ Z said...

First time dengan nama kuih pontianak KZ..macam kuih makmur..

Fiza Rahman said...

Kak...seramnya nama kuih tu. Tak der nama lain ker...hehehe...1st time dengar.

Santri TPINI said...

sealamat hari raya kak... baru dengar nama kuih macam ni kak...hihihi

mama ka0ri said...

Errr..ngerinya nama kuih dia...takut nk mkn..haha..

Zaitun said...

Kak zai tak pernah dengar nama kuih mcm tu, rasa takut nak makan hehe...

rostina76 said...

huhu!!!!!takutla nak makan kuih tu. serius xpernah dengar

Fyda Adim said...

pertama kali dgr nama kuih tu...menakutkan..apa pun kak zakie, saya ucapkan selamat hari raya aidilfitri..maaf zahir batin..kalau ada salah silap sepjg perkenalan kita.thn ni xsempat nak mengirimkan kad pd akk.entah knp bz bebenor...

ewanthology said...

seram pulak nak makan kuih tu

memmet lenggeng said...

Takut kak, dengan tajuknya...hihihi..tapi mesti sedap kan?

Mila@Rimbun said...

lama tak dapat komen kat blogspot.. tak tau napa..

Tak pernah makan burasak.. sedap ker kak?

Nastyna said...

hohoo berhantu raya ni. boleh makan time malam2?

ummiross said...

Kak Zakie..ummi tak pernah makan lagi kuih pontianak tu, teringin nak rasa, hihi.
Buah2 memang sedap makan hari raya kak zakie, buat hilang muak makan kuih muih.

Daddy Ziyyad said...

Pertama kali saya dengar nama kuih pontianak ni kak! :)

BUNDA a.k.a KN said...

kat mana yang di katakan pontianak tu...? hehe..

Nor Azimah said...

kot namanya yang seram, rasanya mesti sodap tuh.

Oo..burasak tu, pulasan kan?

Apk Baru said...

di tempat kami (palembang) banyak jugak makanan macam ni

Kakzakie said...

Terima kasih semuanya:)

Kuih pontianak ini manis rasanya (tapi tidak semanis macaroon). Kalau ikut lidah kakak mungkin ada penggunaan potash dlm bahannya tapi melihat secara live bagaimana ia dibuat tidak pernah lagi.

Burasak pula merupakan nasi yang dibungkus leper-leper dengan daun pisang muda seperti lepat pisang gayanya. Kemudian dari bungkusan kecil-kecil seperti lepat akan diikat menjadi sepuluh/12 keping untuk dijadikan bungkusan lebih besar dan diikat. Rebus menggunakan santan.

Jadi burasak tu bukanlah pulasan. Pulasan itu biasalah macam rambutan tapi kulit keras dan tidak berbulu hihi...

Terima kasih sekali lagi buat semua:)

Mummydearie said...

Tak pernah lagi saya dengar nama kuih pontianak mahupun makanan bernama burasak ni. Pelik pulak rasanya bila semakin menginjak usia, makin banyak rupanya yang saya tak tahu.

fazilzura said...

umakaiii kak .. ngeri nye nma kuih tuuuu

hainom OKje said...

Macamana agaknya rasa kuih pontianak tu kanda....mcm apam ke?

♥ Mrs. Secretary ♥ said...

1st time dengar nama kuih pontianak tue..seram aih.. =D

Hazmin Hamudin said...

Baru dengar pasal kuih pontianak. Tak pernah tau pun. Macam mana rasa dia kakzakie? hehe

NEKCIK said...

nekcik pun mmg ada keturunan bugis tapi xlah tau kuih pontianak ni....cubalah kakzakie citer citer sikit

Mimi Azirah said...

kak kuih ponti tuh rasa apa??sedap x kak...akaa de resepi??walaupun nme.die menakutkan tp nak try jugak

Nurashikin ZA a.k.a NAZECK said...

Aah kak zakie.
Nape pelik sangat bunyinya tu?

Kisah Si Dairy said...

burasak memang best..setiap tahun akan dapat dari pakcik kerana dia terror dalam bab2 buat burasak nie..kena ngan rendang lagi best..

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam k.zakie..

pertama kali tgk dan tahu nama kuih ni..
huhu.. musim buah..nyum3...

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam k.zakie..

pertama kali tgk dan tahu nama kuih ni..
huhu.. musim buah..nyum3...

Masya said...

alamak!! apasal namanya unik sgt pontianak.. sbb warna putih ker?? huhuhu ...

tahun ni rumah mertua pun pulasan masak².. mmg buat jamu org yg dtg hihihihi

Bún Đậu Mắm Tôm said...

I want to express my admiration of writing skills and the ability to make readers read from beginning to end you. I want to read new posts and to share my thoughts with you. uc browser download for android

Phuong Anh Nguyen Thi said...

vampire that is figure every children afraid, when i'm a child when i not obey parents they alway talked Vampire will kidnap me so that is the sentense the most of parent always used, until now i will become a mother and i will not do that for my child and i will let to him listen music lagu