Thursday, August 14, 2014

Mama sudah hendak menopause!

Cuti Hari Raya tempohari. Membelai kulit lengan anak-anak sewaktu duduk-duduk sambil menonton televisyen. Sambil berbual sambil tangan membelai anak-anak biasalah. Bila ada yang kurang selesa timbullah conversation berikut:-

Mama: Kenapa lengan adik berjerawat ni? Cuba rasa kulit mama? Lepas mandi sapu losyen dik janganlah macam ini. Budak perempuan mestilah kena cantik.
Kakak Reen: A'ahlah adik ni cuba rasa kulit kakak. Lembut kan.
Kakak Meen: Kak Meen punya lagi lembut. Kakak guna scrub mandi. Adik rasalah.

Semua lengan adik rasa, setelah itu;
Adik: Eleh... adik rasa kulit mama paling lembut
(sambil tidak malu terus peluk dan sembabkan muka ke dada mama)

Kakak Reen: Mama lembut sebab dah nak menopauselah dik!
Kakak Meen: Betul ke cakap kakak tu mama?
Mama: Mungkin jugalah mama kan dah tua. Bila-bila masa saja akan menopauselah.
Adik: ????? (belum faham sebenarnya - bila dijelaskan kini sudah faham)

Anak-anak buat mama mereka ketawa besar. Akhirnya semua ikut mama ketawa walau jawapan sebenarnya tidak ada. Anak bertuah! Boleh pula masing-masing mengenakan mama mereka.

~~ Anak-anak perempuan mementingkan kecantikan walau hakikatnya belum pandai mencari duit sendiri.~~

63 comments:

Aisy Nasiha said...

haha...betullah kan, saya tgk ank anak sedara saya dan murid perempuan di sekolah pun ramai yang asyik fikir lawa je. alasan ada je diorang ni..

mama belum nak manopause lagi la dik.... muda lagi mama awak..

Hilmirda Daud said...

Macam-macam anak2 sekarang kan kak... Amy tak de lagi anak perempuan so tak boleh nak komen, anak buah pun lelaki aje.

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Biasanya anak perempuan akan lebih cepat matang berbanding anak lelaki kan kakak.

Khairul Bariah said...

adoi kak, ngeri saya dengar nak menopause tu....biasa lah kita org perempuan kan?

Acik Erna said...

Pandai je anak mama kan kakzakie..anak perempuan macam tu la agaknya ye kakzakie

lia said...

he3 mana datang idea nak monopouse tu sayang... comey la perbualan anak2 akak ni...

Rizziela said...

untungnya ada anak dara..boleh share pasal kecantikan :D

Mummydearie said...

Hahaha...kalau betullah nak menopause kulit makin lembut, nak jugalah ^__^ Oppss!

Itu bukan tanda mama nak menopause tapi anak-anak kakak dah masuk alam 'gadis pingitan' gitu. Kecantikan tu penting. Tapi kalau cantik luar dalam, lagilah baikkan, kak! Untungnya Kakzakie ni!

asyifa mustaffa said...

Wanita dan kecantikan berpisah tiada...hehe...

Zaza Abdul Latif said...

Assalam Kak Zakie..
betul tu kak.. anak2 skrg terlalu ikut trend tp yang punah haruslah duit makbapak mereka sebab tak sampai ati tak dapat turutkan kehendak mereka.. tp masih berpada2..

Adik.. skrg dah tau apa itu monopause?? hehehe selama ni adik cuma tau monopod saja kan?? hehhee

Sura Mohd said...

betul kata kakzakie..anak2 perempuan mementingkan kecantikan..sura melayan 2 orang pun pening..hihi..nasib si angah tu kurang sikit berbanding dengan Along..tak tau la bila besar camna...pandai2 la bila dah ada pendapatan sendiri..:)

Kisah Si Dairy said...

hehehe..kelakar jugak si adik tu..pandai je si kakak bagi jawapan kan..yang kena terangkan haruslah mama dia...

Zee Suhaini said...

jawapan hentam keromo jer kak reen bagi..kesian adik takau pape..dah mama kena terangkan pulak..

mama ka0ri said...

hahahaha...anak2 suka kenakan mama mereka..

entry kak zakie ni ingatkan saya pada zaman sekolah rendah..curi2 pakai mak punya skin care..hahahhaa..

Eye_nee said...

Betul tu kak..kita kan sama kak..3 puteri..la ni bila beli brg2 dapur...byk lah terselit selit dlm troli tu..losyen lah...scrub mandian la....

idzwa kamaruddin said...

hehehehe......bagus la adik ni :)

mummY daniSha said...

hehhee...lawakla anak2 akak hehehe....

aTieYusof Family said...

haha..lawak2 juga anak dara akak ni..kadang ada yg tak paham lg kan erti menoupos tu.. biasalah muda lagi... betul tu, budak2 skrg awal2 lg dah pandai jaga kecantikkan..:)

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam k.zakie..
hihi.. sembang2 anak beranak.. mencuit hati..
alhamdulillah..pastinya anak2 dara ni memiliki kulit yg cantik macam mamanya.. :))

memmet lenggeng said...

seronok bila anak-anak dah besar dan boleh di ajak berborak kan kak

Fyda Adim said...

kesian mamanya...sweet sgt perbualan akk dgn anak-anak dara.

lieyalatif said...

alahai kak..sweet jek bace...rapat akak ngan anak2 kan...comel jek bace.... share2 citer share2 pendapat heheheeheh.....

ye kak,skrang ni budak2 lagi advance bab2 jaga kecantikan...kdg2 mereka lagi expert tuh...

Nieyl said...

hihi~nak tergelak nieyl baca..
tu la kan..bler ade anak2 perempuan nie..hihi~singgah pagi...

nadia rashid said...

Kalau gitu mama nya awet muda fewittt...:D

Norhasniza Khalid said...

hihihi..menjaga kecantikan tak kira tua ke muda kak..

@na said...

hehehe...so sweet...

YUS said...

Hahahaa.. kompius adik! Kekadang bila borak dengan anak-anak, boleh buat kita senyum lebar kan!

amirah said...

hihihi...saje je melawak kak reen ngan kak meen ni ye..

Bin Muhammad said...

Tak pernah dan xbiasa terdengar perbualan dan gurauan sesama kaum wanita...apatah lagi antara anak beranak.
Rupanya begini...hehe


Daddy Ziyyad said...

hahahhaa..

kena buat kelas biology tu kak..ajar tentang menopause..andropause..:)

Hazmin Hamudin said...

Bila kaum perempuan berborakkan kak. Hehe.

Fiza Rahman said...

HEhehe...tumpang ketawa jugak ni kak. Macam mana lah anak dara saya klo dah besar nanti. Macam ni gak kot.

ros_reeza said...

hihi. sesedap rasa je kata mak menopous ek. hihihi.. gurauan dengan anak-anak kan akak :)

Nor Azimah said...

anak-anak dah besar kan kzakie, topik perbualan pun menjurus pada alam kecantikan, ok juga...asal jangan dok borak pasal pakwe sudah...

Mimie_Zatun said...

kelakar anak2 kakzakie..
tergelak baca.. hahaha

Falsya said...

hahahahha..pandai kakak reen kenekan mama die yeee...sian adik xpaham..kihkihkih..

Tihara said...

seronok kan di usia begini
anak kita dah boleh jadi kawan kamceng :)

Anisayu Nastutik said...

Hmmm terhanyut aku dicerita
membawa rasa apa saja

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Bila anak2 dah besar.. kecantikan yg mereka suka kan kakzakie..

Anak2 saya kecil lagi tapi dah pandai juga nak cantik :)

acik idah said...

Betul tu kak... budak perempuan... kecil2 pun naluri untuk cantik tu semulajadi ada... anak2 idah pun kak... :D

saniah ibrahim said...

kakzakie anak sya yg 2lelaki ni pun lebih lagi dari anak ppuan trutama penjagaan kulit muka ...

Kira Sakura said...

anak-anak mama kira, kira sorang je yang tak mementingkan sgt kecantikan. harap muka je pakai cream bedak. dua benda tu aje la. malas yang ye nya hihihi

selamat hari raya kak. maaf zahir batin :)

Rai Ourkizuna said...

haha pun boleh.. seronok berbual2 santai dengan anak anak kan kak.. semoga ukhwah terjalin berkekalan sampai mereka semua berumah tangga..

err..saya pun malas berlotion bagai..

paridah said...

anak2 perempuan mahu berkongsi cerita dgn mamanya...bagus tu...

Ann Ishak said...

takpe, mama tetap cantik walaupun nak menopause tau

- said...

mamanya muda lg...belum menghampiri menopause... :)

jaga kulit anak2 akak ye..bagus juga tu...

Knor said...

adik tak faham ye...dia macam monopod dik..heheh

Jari Manis said...

so sweet perbualan ni..seronok kan kak zakie bila ada anak perempuan boleh berbual perkara begini..biasalah perempuan mesti nak kelihatan canti sbb JM pun sama :-)

Zaitun said...

Kalau macam tu semua orang nak monopose cepat supaya kulit jadi lembut hehe...

Puan Kutu said...

mana dpt teori kulit lembut sebab nak monopouse,jeleskan mama kot.hehe..

seronok kak zakie ramai anak dara.masing2 tak mahu kalah kalau sebut bab kecantikan

Rinna said...

Kalau pandai jaga badan dari muda.. tak de laa bila nak menopause nampak tuanya..kan.. kdg2 tuh awet muda lagik.. :)

Aisyah Umairah said...

sifat semula jadi perempuan,.. mesti nak cantik jer.. :P

ummiross said...

hihi...seronok bergurau anak-beranak, ummi baca pun tersenyum sorang2 ni Kakzakie.

kakyon said...

seronok ada anak perempuankan Zakie, kita boleh jer cerita hal2 berkaitan masalah wanita..

ummi aqilah (LM) said...

Betul la kakzakie, anak perempuan.. Maisarah ni br 11 tahun td dah minta fair and lovely pulak. Sy buat dek je. Haishh budak ni.

Mama pulak yg dikenakan ye kak? Hehehe bestnya berkumpul dgn anak2 kan kak

Fifi Nadhrah said...

seronokkan akak bile anak2 dah besar dan anak2 masih rapat dengan kite..

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...bergurau bersama anak2 boleh jadi satu terapi utk kita...:)

Nurashikin ZA a.k.a NAZECK said...

Hehe memang anak bertuah.
Kalau menopause kulit akan dry & wrinkle :)

PeRdU cINta said...

Akhirnya mama juga yang kena ye..hihi..

Masya said...

hahaha.. mama nak suruh adik jaga kulit, sdhnya mama pulak yg terkena...

hainom OKje said...

When women talk hehe

elly nadyra said...

anak perempuan kan
elok gak kita berborak dan share apa yang patut
saya suka cara begini kak
skang pun dah terasa keseronokannya
baru aje last week bincang pasal bercinta

Mar Mansor said...

budak2 sekarang ni memang pandai melawa memasing..
seronok pulak baca kisah kakzakie ni..berborak dgn anak2