Tuesday, September 30, 2014

Demi Masa - Serampang dua mata

Demi masa, sesungguhnya manusia dalam kerugian. Suroh Al-'Asr itu mengingatkan semua manusia agar jangan membuang masa. Itulah sebabnya kami yang matang mengatur majlis sebaik mungkin manakala anak-anak pula mengisi masa sebelum menjalankan tugas diberi dengan menjejakkan kaki ke butik impian.Masa terlalu mencemburui kami. Kena gunakan sebaik-baiknya. Biar mahu bertindak serampang dua mata pastikan kedua-duanya tidak merugikan diri.

Sincerely byUs - Butik ini sudah dijadikan impian sebaik tiba destinasinya. Berhubung dengan sepupu masing-masing untuk pergi bersama dari awal-awal lagi.
Pilihan Kak Meen - Ketika mak-mak sibuk mengatur peralatan majlis, anak-anak menuju destinasi mereka. Entah apa yang dipandang cantik aku pun tidak pasti. Tetapi yang pasti jenis kainnya baik sebab tidak perlu digosok selalu. Tetapi untuk aku kuranglah berminat kerana licin.
Coklat - Biasalah coklat dengan anak-anak tidak boleh dipisahkan. Jajan begini pun dibeli juga. Berkotak-kotak pula. Celup biskut stick dalam melted coklat kemudian gigit - sedap pula. Aku pun sudah menjadi seperti anak-anak turut merasa juga sebab mamanya juga suka coklat cuma tidak rajin mahu mencelup-celup seperti mereka.
Coklat lagi - Kalau yang ini mama/papa suka. Mudah masuk mulut tidak perlu dicelup-celup. Sebekas tupperware aku bawa ke pejabat sebagai kudapan.
Walaupun tidak ada sesiapa di rumah untuk diberikan ole-ole tetapi tetap juga mahu membeli. Mak Zah pula kurang suka coklat. Oleh itu ole-ole yang dibeli dimakan sendiri. Anak-anak mengaji dapatlah merasa kerana mereka tahu bila kami tidak ada di rumah. Ada yang suka bila bercuti dari mengaji tetapi ada juga yang tidak suka. Begitulah anak-anak.

~~Demi masa. Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan berpesan (nasihat menasihati) dengan kebenaran dan berpesan dengan kesabaran. - Suroh Al-'Asr:1-3.~~




57 comments:

Bunda a.k.a KN said...

Alhamdulillah...rezki yang ada berkongsi....terutama kepada anak2 ni...tentu mereka suka sangat....

sud@is said...

Wah banyaknya coklat, coklat untuk kecantikan juga dan tambah aura keriangan....betul x kak zakie...jgn terlebih sudah...

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Bagusnya Kakak manfaatkan masa dengan sebaiknya.

AMIIZAA said...

assalams kak za,datang menjenguk akak:)cantik scarf....:)

Siti Rohaida Yusof said...

sedapnya coklat tu..memang hantu coklat nie..kalau dapat rasa nak habiskan je..

Eye_nee said...

Nutella ni kegemaran anak2 saya kak..tp saya tak tau pula ada biskut yg dicelup2 dgn coklat Nutella tu...mesti sedapppp sgttt...Ye kan kak demi masa...saya lah yg acapkali terlalai...

Ummiarissa Mahdi said...

Kak saya singgah...lama dah tak singgah menyinggah..banyak cerita tak dapat diikuti...

mama ka0ri said...

alamak...nutella tu memang kegemaran anak2 saya tu..huhu..

❤Kamsiah❤ said...

biasalah anak2..pilihan dan citarasa mereka tak seiring dgn kita...mereka ikut perkembangan hehe

Sura Mohd said...

cantik tudung2 tu kak..cuma kita yang mak2 ni yg tak nak cuba..:)
sedapnya coklat tu kak..sura pon pengemar coklat..satu tupperware tu pon sura boleh abiskan sorang..haha

aTieYusof Family said...

Salam Kak..
Alhamdulillah dpt berkongsi rezeki..suka tudung2 yg kak meen tu, warna dia tu sy suka..hehe..
Nuteella mmg menjadi kegemaran..:)

UmmuAidan-Arissa said...

betul tuh kakak..perancangan masa sangat perlu agar tak dibazirkan gitu saje ..cam window shopping tuh tak elok dijadikan amalan..
ah budak2 atau anak muda mmg suka ngan jajan cenggitu..cer bagi kat budak umah nie pun boleh abes dlm sekelip mata jgk..huhuhu

paridah said...

berbelanja di butik mesti banyak pilihan kain2 yg cantik...

LYAfrina said...

Cantik2 pilihan anak2 akak.. sesuailah dgn taste org muda kak

Zafira Nabilah said...

sy follow instagram SBU ni..memang geram je tengok tudung SBU yang cantik2.. :)

saniah ibrahim said...

bestlah anak2 mengaji dapat jajan coklat kakzakie ya

Zee Suhaini said...

memang peminat coklat sungguh famili akak ni..

Nieyl said...

nieyl suke gak coklat tapi x semua la..:)

@na said...

hmmmm coklat ni mmg diminati semua kan kak?
blh katakan stok coklat sentiasa ada kat fridge..hehehe

kakyon said...

Rezeke yg ada di kongsi bersama ye zakie..akan bertambah rezeki lagi..insyaallah..

Fazleyatul Aini said...

sedapnya nutella celop tuuuu

Mar Mansor said...

banyak betul coklat ye..

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

kesip2 ailio tengok coklat.. lagi tengok nutella tu, hahahah

redza said...

saya pun penggemar coklat juga kak

norhidana miswan said...

cantik shawl yg anak2 akak pilih....

coklat tu pun mmg best, dna pun antu coklat, tp ttp memilih jgk hehehhe

babYpose said...

kena bermanfaat pada masa, masa semua oranng ada, atas individu untuk mengisinya. cantik pilihan kak meen tu :)

idzwa kamaruddin said...

alhamdulillah ;)

Zaitun said...

Kak zai suka kain no 2 dari kanan tu sweet sangat kalau dibuat baju kurung.

Nutella memang kegemaran kanak2.

ain diyana said...

gunakan masa sebaik2nya walaupun sedang shopping :D

Acik Erna said...

semakin murah rezeki kakzakie dan keluarga..bila buat anak2 gembira
cantik kain2 yang anak2 beli tu kakzakie

Tihara said...

kena baca ayat ni banyak-banyak kali
sebab dunia ni sementara
kadang-kadang terlupa
ingatan untuk diri saya sendiri,
thanks sharing kak

tengok coklat last tu kan
teringat coklat turkey indulgence
masa beli di Mekah

akak, kangen banget kan dengan suasana nang kono..
teringin nak ke sana lagi
insha Allah, doakan saya kak :)

nohas said...

sedap coklat2 tu..buat kudapan kat ofis, memang best...

Nafira usof said...

Salam Kakak~
Zura pon penggemar coklat.
memang x ingat dh kalo makan. huhuhu

Abe Kie said...

sy suka mkn coklat esp yg dibeli di langkawi tu..

Diana Rashid said...

kalau bawak anak2 memang banyak la benda nak di beli..lagi2 bila anak dah besar,..keinginan nya juga lain dari anak kecil..stanby je la..hehehh

maszmadi muhamad said...

sedapnye celup-celup nutela tu.....

siti alfakhishah aman said...

cantinye tudung emas hijau tu.. berkenan..

coklat memang sedap.. dimana2 pon bole kunyah.. alise suka yg nutella tu.. nyummy..

lia said...

tentu anak2 mengaji suka ada juga ole2 utk mereka...

Nastyna said...

Ciklat Nutella tu macam Nini kami dulu2 la kan.. teirmbau lak kenangan.

Nurulhuda Abdul Latip said...

Butik yang popular tu kat instagram memang ramai sangat beli kat sana..mak dan adik saya pun suka ke sana..saya je belum sampai lagi..

Fiza Rahman said...

Cantik tudung2 tu kak. Kat bangi ni ada tapi tak pernah jejak lagi.

Sedap plak tgk coklat tu.

Nor Azimah said...

sedapnya cekelet, tapi ada juga yang agak muak kan. Alhamdulillah, rezeki dikongsi bersama, berkat.

umi alya said...

saya suka tengok corak kain tu, cantik

gadisBunga™ said...

Yang tak suka cuti mengaji tu biasanya tak ramai. Hihihi

Tudung2 tu cantik. Tapi kain licin... payah sikit untuk muka bolat macam saya. Heheh

Miss Sasu said...

selamat berkenalan..:)

jemput ke blog saya ye

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...sedapnya tengok coklat nutella tu...:)

Falsya said...

Byknye coklat kakak..bile tgk coklat org kemain lg mcm nak..sendri punye coklat kat umah xberusik pun..hehehe..

Ema Johari said...

butik sincerely by us selalu ema tengok ig diaorang... tapi tak pernah lagi singgah butiknya..

amirah said...

mcm sedap aje nutella tu kak...yummyyy

Kesuma Angsana said...

tudung tu pilahan anak2 remaja skang ni kak, KA pun krng gemar tp anak2 dara suka ler.. tp bab2 coklat, mmg satu family suka hehehe

♥ Mrs. Secretary ♥ said...

farah pun tak berapa gemar material jenis licin.. susah nak jaga/bentuk..tapi coraknya mmg cantik la akak..=D

ros_reeza said...

sedap coklat... kalau gi tempat yang jual coklat, mesti beli jugak walaupun tak makan sangat sebenarnya.. hihihi

ummi aqilah (LM) said...

Anak2 mmg suka coklat cair 2 kot kak. Sy tgk adik saya tu mkn kek coklat nya meleleh2..

Tp nutella tu mmg fav saya pun

Ibu Lala said...

anak sy x suka coklat kak. kalau beli tu x luak pun dalam peti. akhirnya bw ke opis je jamu kawan kawan. beli nak tapi x makan. tapi sll orang bagi coklat tu.

hainom OKje said...

Nampaknya banyak baju yg nak dijahit hujung minggu ni kanda....hehe ..... Kak meen jer dah berpasang pasang...
kain licin nak potong tu yg lecehkan kanda.....tp kanda dah pro apa ada hal

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam k.zakie..
biskut celup nutella tu sadapppp! :)

allahuakhbar..demi masa,sesungguhnya manusia kerugian.

Jari Manis said...

shopping di mana ni kak Zakie