Friday, September 5, 2014

Mari membaca Al-Quran - Hukum Saktah

Hari ini makcik khususkan entri makcik untuk anak-anak yang baru belajar membaca Al-Quran. Dua hari lepas sewaktu makcik mengajar salah seorang anak mengaji terjumpa hukum saktah. Tetapi sebab jarang bertemu dilanggar semacam oleh anak tersebut. Membaca Al-Quran sudah hampir khatam tetapi masih tersilap juga. Secara kebetulan malam tadi hari membaca Yaasin terjumpa lagi hukum saktah ini. Jadi kenalah makcik jelaskan kepada semua tentang hukum saktah yang hanya ada satu dalam suroh Yasin.

Ayat yang ditemui dua hari lepas  - Pembacaan hendaklah berhenti sebentar pada ayat 28 tetapi tidak mengambil nafas bahkan hendaklah diteruskan untuk membaca ayat seterusnya (ayat 29).
Petunjuk - Biasanya akan ditunjukkan di sebelah ayat tersebut seperti ini. Jelas dinyatakan sebagai peringatan ketika membaca. Semua Al-Quran resam Uthmani pasti ada.
Suroh Yasin - Satu-satunya hukum saktah di suroh Yasin yang malam tadi makcik jelaskan. Anak-anak yang belum membaca Yasin bolehlah membukanya sekarang. Kalau kini sedang membaca suroh Al-Kahfi habiskan dulu pembacaannya. Selepas ini buka pula suroh Yasin ini untuk melihatnya sendiri.
Huruf sin yang kecil - Lihat anak panah yang makcik tunjukkan itu. Itulah tempat hukum saktah diaplikasikan. Ini terdapat jelas di dalam suroh Yasin.
Tanda di tepi ayat - Lihat anak panah pink -  kotak kecil tersebut memberitahu dimana hukum saktah perlu dibaca.
Sekali lagi ingin makcik tekankan di sini bahawa saktah bukanlah waqaf dan bukan ibtida'. Kalau waqaf terus berhenti dan akan mengambil nafas baru bagi meneruskan pembacaan. Begitu juga ibtida' pula membaca tidak berhenti dan tidak mengambil nafas. Tetapi saktah ini ialah pembacaan berhenti seketika tetapi tidak mengambil nafas dan sambung meneruskan bacaan. Makcik harap anak-anak faham. Kalau kurang jelas sila bertanya kepada ustaz/uztazah anak-anak ye sayang. Wallahu'alam.

 ~~ Belajar di waktu kecil bagai mengukir di atas batu. Belajar sesudah dewasa bagai mengukir di atas pasir. Tapi andai ada kesungguhan pasti tidak mustahil.~~ 


63 comments:

Tentang Kita said...

perkongsiaan yang benar2 bermanfaat kak cik...terima kasih...walaupun selalu kita baca kadang2 kita terlupa...terima kasih krn berkongsi ilmu

Mimie_Zatun said...

Ilmu yg sgt manfaat. Terima kasih ats perkongsian.

Sura Mohd said...

bagusnya perkongsian hari ni..tq kakzakie kerana mengingatkan:)

Siti Rohaida Yusof said...

sangat bermanfaat,kekadang kita yang tua nie pun ,bila baca al quran,tak tau kat mana tempat yang boleh berhenti dan mana yang tidak..

adarnadzmie said...

perkongsian yang amat berguna... terima kasih...:)

idzwa kamaruddin said...

perkongsian yang bagus kak...alhamdulillah..

eMMe said...

Ilmu baru kak Zakie, Alhamdulillah... ade kakak yg ingatkan adik2 tentang hukum2 bacaan dlm AlQuran... kalo tau baca pakai langgar je.. dah tak sah la ngajinye.. kene wat nota ni...

Terima kasih Kak Zakie...

Mummydearie said...

Kak, laju saya datang lepas baca komen akak! Belum baca entri ni lagi. Cuma nak ucap Selamat Ulangtahun Kelahiran.

Erk...yang keberapa kak?

Biarlah rahsia ya. Hehehe...

Nanti saya datang balik baca ya!

Knor said...

faham k.zakie...

sekali lgi salah,ketuk je jari ..

Bunda a.k.a KN said...

Perkongsian yang sangat bermanfaat....

Ibnu Ramli said...

MashaaAllah baru tahu.. terima kasih banyak2 sharing ^^

Mummydearie said...

Tetiba teringat pada ustaz yang mengajar tentang hukum saktah ni berpuluh tahun yang lalu. Ada lagi ke ustaz ni. Kalau tanpa ajaran ustaz tersebut, mungkin saya pun tak tahu hukum saktah kot :(

Fiza Rahman said...

Mekasih atas perkongsian, peringatan dan tunjuk ajar makcik. Anak yg kurang ilmu ni baru tau.

Teringin nak masuk kelas mengaji kak. Nak belajar balik hukum² tajwid ni.

redza said...

dulu saya pun main langgar je..nasib baik arwah ayah memperjelaskan tentang hukum ni

Muja.. said...

Terima kasih kak sebab berkongsi ilmu.. Saya pun baru tahu. Kalo x mengaji mcm monorail jer, non stop.

Norhasniza Khalid said...

oh.. bagusnya kak.. terima kasih atas perkongsian,.

Nieyl said...

Alhamdulillah...perkongsian yg bagus...

faraherda.razalan said...

Salam Kak!

Wah! Seronok pulak dgn entri akak hari ni. Inilah yang sy nak. MASA untuk belajar mengaji. Seronoknya!

Mar Mansor said...

alhamdulillah..ilmu buat saya yg dah lama tinggalkannya..kena refresh ni..

Cik Ecah said...

yesss betul...refresh balik tajwid hehehe :)

nur anis said...

terima kasih atas peringatan kak...

asyifa mustaffa said...

Sy suka entry akk yg ni...klau bole...seminggu tu dlm sekali ada entry pasal akak ajar tajwid...seronoknya sy...( ishhh pndai2 pulak sy sarankan yek..) .

Kadang yg kecik2 camni pun sy main lnggar juga bacanya...allahhuakbar....

paridah said...

terima kasih perkongsian ilmunya..kita ni semakin banyak kita belajar semakin banyak kita tak tahu...

Fazleyatul Aini said...

alhamdulillah, tq kakak =)

Tihara said...

alhamdulillah perkongsian dan penjelasan yang baik untuk semua kak :)

Jari Manis said...

aha..bagus kak Zakie..JM pun x perasan huruf saktah ni ..main baca je x berhenti sekejap tanpa ambil nafas baru. Terima kasih kak Zakie sharing

Petak Bunga said...

berhnti tanpa menarik nafas.. rasanya faham sikit..

yasin selalu bc.. bgus sgt dpt tahu scra x lnsung gini..
tua2 ni pun x pndai.

Ann Ishak said...

kak, terima kasih atas perkongsian ilmu ni

Belog Santai said...

Salam Jumaat KZ..Terima kasih atas ilmu yang dikongsi..

Diana Rashid said...

OO..macam tu ye..saya baru tahu.selalu nya main baca je tak de berhenti tahan nafas pun.pantang ada tanda berhenti terus tarik nafas..mekasih kak..

babYpose said...

baca yasin lebih tenang, ikut cara lebih afdal, salah baca, bawak makna lain tu yang takut..

nOe suhaimi said...

terima kasih atas perkongsian kakzakie

Nafira usof said...

Salam Kakak~
ilmu yang baik untuk hari ini.
suami zura pernah cakap pasal nih. tapi zura pernah tanya dia.. kenapa kalo dengar bacaan yassin kat hp.. kadang2 bacaan nye terus tanpa berhenti? itu yang buat Zura konfius. bila baca n3 kakak hari ini, maknanye memang betol lah cakap suami Zura.. Terima Kasih kakak atas ilmu yang sangat berguna ni. :)

amirah said...

bagusnya akk buat kelas tajwid ni..barula teringat balik semua hukum bacaan yg dh lama x study tu..

mysha said...

terima kasih akak atas perkongsian ini.. :)

Alhamdulillah berguna utk sha.

kakyon said...

itu perlunya mengaji dengan guru yang benar berilmu..
terimakasih Zakie atas perkongsian berguna ini..

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Terima kasih berkongsi ilmu ni Kakak.

Adilah. Atif.Isharudin said...

kakak, maaf.saya terpaksa private sebab ada siasatan dr herbalife corporate di USA sebab blog saya ada salah sikit.hehe..walaupun blog utama yg dia siasat tp blog kedua ni lagi banyak saya cerita pasal herbalife. sekarang dah tak private.akk jemputla baca ^_^

Sylarius Yusof said...

Perkongsian yang bermanfaat :-)

Nama hukum tajwid banyak yang saya dah terlupa namanya. Mujur cara bacaannya saya masih ingat lagi. hehe

Nastyna said...

TErima kasih kak, sangat jelas penerangan.

Mrs Little Voice said...

Tq kerana berkongsi ilmu

ewanthology said...

semoga bermanfaat

hainom OKje said...

Terima kasih cikgu.....
Cikgu....bukan anak anak aje yg perlu diingatkan, makcik ni pun sama hehe...

Juhariah Johari said...

Salam
terima kasih makcik....
dulu2 belajar masa sekolh agama kat batu pahat.
lepas tu masa anak umur 8 tahun sama2 belajar ngan ustaz.
Skrg masih belajar ngan ustaz, muda lagi dan pelajarnya mama yg paling tua. muridnya mula 30 tapi skrg kdg 3 kadang 9...
Memandangkan KZ ada ramai peminat elok ambil peluang mengajar tentnag ini lagi.
Mlm tadi ust Don bercerita ttg mandi wajib dan qada sembahyang kerana haid. Ya Allah byknya yg mama terlalai.
Moga Allah ampunkan kita.Amin.

Putri said...

ilmu yg baik utk dikongsi.saya belajar tentang hukum ni bila baca yassin waktu diasrama dulu

Mohd Selim Zainal said...

Assalammualaikum... TN,

suka baca entry macam nie.. refresh balik apa yang telah dipelajari dulu2.. ilmu yang bermanfaat..

mselim3

insan marhaen said...

alhamdulillah, bapa budak aka tok ayah budak belajar satu ilmu hari ini .

Mia Kassim said...

Ilmu yg sangat berguna ...
Kalau kakak tinggal dekat ..teringin juga nak belajar dr kakak :)

Nor Azimah said...

setuju dengan yang bawah sekali tu, tapi kalau gigih dan tak putus asa, in shaa Allah.

PeRdU cINta said...

Tuntut ilmu hingga hujung nyawa..nak tak nak terpulang pada diri sendiri..asalkan berkemahuan..insyaAllah boleh., best sharing kak..

nadia rashid said...

Tq k.zakie..baca entry ni refresh pemahaman sy cara bacaan nya..:D

Pondok Usang said...

syukur...

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Perkongsian yg bermanfaat kakzakie.. bukan utk anak2 jer tetapi utk ibu2 ni yg belajarnya seperti menulis diatas pasir.. cepat benor hilangnya..

@na said...

Alhamdulillah...kak zakie.. blh dijadikan sbgai rujukan bukan hanya pada anak2..org tua mcm kami jgk hehehe..
tq kak

sud@is said...

Ilmu pembacaan AlQuran, tq atas perkongsian moga memberi manafaat bersama.

Ct NoArizah Aris said...

Salam kak...terima kasih atas entry ni igt mengingat sesama Kita...dah tua2 ni byk bondo Yg kono refresh balik.

inazamri said...

terima kasih kakakkudgn perkongsian ini.miss u

Mimi Azirah said...

perkongsian ilmu tajwid yg bagus utk rujukan

aby said...

salam kz ..
perkongsian yg bagus ..
alhamdulillah, memang selalu perhati juga huruf sin bila membaca quran ..
wes tuo koyo kiyer ..
faham la sikit2 tanda2 quran ...

❤Kamsiah❤ said...

masih banyak yg perlu dipelajari..

Sweetmama said...

terima kasih kak diatas perkongsian dan peringatan yg sgt berguna ni..

AMIIZAA said...

as salams kak,

terima kasih diatas ilmu, lepas nie saya juga perlu berhati2....

Mikhail said...

Alhamdulilah. dapat ilmu berharga kat sini. serupa juga solat subuh hari Jumaat, ada juga yang bertanya mengapa tiga rakaat. walhal ianya sujud sajadah.

Post latest sayaAlhamdulilah. Akhirnya Anuar setuju bekerjasama dengan Najib