Thursday, September 18, 2014

Laksa kuah putih yang cepat

Bila cuti sekolah saja dapur di rumah kami biasanya sunyi dari bunyi senduk-garfu. Periuk terus telungkup. Pinggan tersusun tidak disentuh. Hanya gelas dan cawan saja banyak digunakan. Tetapi oleh kerana 16hb. September merupakan Hari Malaysia rindu pula tuannya memasak, ditambah lagi malas pula hendak melangkah keluar. Hubby sajalah yang kena keluar membeli apa yang disenaraikan.

Tengiri - Rebus ikan bukan kerja susah. Setelah hubby bersihkan aku masukkan ke alam periuk berisi air untuk direbus.Campur sedikit garam dan halia+ bawang putih. Setelah itu asingkan isi dengan tulang.
Blend  - Bawang-bawang, halia dan lada hitam  ini blend bersama isi ikan yang telah direbus tadi. Air rebusan ikan tadi digunakan untuk memblend semua perencah.
Rebus - Masukkan semua yang telah diblended tadi ke dalam periuk hingga mendidih kemudian masukkan santan. Jangan lupa masukkan daun kesum, bunga kantan dan asam gelugor/keping. Aku masukkan juga sedikit lengkuas di dalamnya. Letak sekali garam dan sedikit gula sebagai perisa.
Pelengkap 1 - Hirisan daun kesum dan taugeh. Minta tolong beli taugeh tanpa ekor tidak ada. Jenuh aku membuang ekor taugeh sebab adik balik kampung mengikut Mak Zah. Selalu adik yang rajin membantu.
Pelengkap 2 - Sambal belacan (cili padi+cili merah+belacan+sedikit gula - potong limau kasturi). Kacang panjang pula hiris nipis campurkan bersama bunga kantan yang dihiris nipis juga.
Pelengkap 3 - Laksa itu sudah semestinya. Timun ikut suka gaya mana pun boleh. Aku biasa buat macam ini - style laksa Johor, hiris membulat kemudian potong nipis. Cepat siap dan biji tak ada boleh hidang lama sebab tidak berair.
Set - Lengkap untuk makan bertiga saja. Aku, hubby dan Kak Meen. Penghuni yang lain tidak ada di rumah. Cikgu tuisyen Kak Meen yang dapat merasa sama.
Satu pinggan - Masukkan laksa, tabur semua bahan ulaman, siramkan dengan kuah. Kalau hendak pedas lebih letakkan sambal belacan tadi dan perahkan limau kasturi. Kemudian apa lagi ambillah sudu/garfu hihi...
Resepi yang mudah dan cepat. Sedap atau sebaliknya tolak tepi. Bila yang terhidang itu saja kenalah makan sehingga habis. Apa pun bila anak yang ada di rumah tinggal seorang, terkenang dua lagi anak yang jauh di mata. Sewaktu makan apa yang dibualkan pun tentang anak-anak juga. Sayu hati sebenarnya.

~~ Wanita dan masakan tidak dapat dipisahkan.~~


64 comments:

aTieYusof Family said...

Salam Kak.. sy penggemar laksa yg tegar.. tapi yg kuah warna putih ni memang tak pernah cuba buat lg..kat sini susah nak jumpa, so sy belajar sndiri cara buat laksa dr buku resepi..Alhamdulillah, skrg dah sedikit mahir bila buat laksa penang/asam..:)

Aisy Nasiha said...

Wah..sedapnya tu. Laksa kuah putih.. dah mula rasa teringat anak bila nak makan ya. Nampaknya saya kena nikmati saaat skrg, biarla budak berdua ni suka makan comot, riuh rendah dan seleraknya meja kami kalau makan, kan.. dah besar nanti saya pula yang rindu..

Lawa potong timun bulat2 macam tu.

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

telan2 ailio sy tengok kuah laksa putih Kakzakie ni.. macam laksam pun ada ya.. senang macam nipun sy malas nak sediakan Kakzakie, hihi.. remeh jugak kerja merebus dan mengasingkan isi ikan tu pd sy yg malas ni, hahaha.

anak2 jauh memang terasa, sy anak sorg, so selalu teringat adik beradik yg tidak lagi berdekatan dan dapat berjumpa hari2 macam masa kecik2 dulu.. :'(

Sch@ said...

huhuh terliur kak ...

Sambal tu yang mahal tu ... kasi resipi jugak la ... bukan senang nak buat yang match dengan laksa putih ni

Knor said...

as salam kak..wow..rajin ni..payah jugakan nak buat..remeh sikit..
air tangan mcm mana pun anak2 ttp suka..

Zaza Abdul Latif said...

Assalam Kak Zakie.
nampaknya sedapnya tengok laksa kuah putih Kakak tu.. step buatnya lebih kurang mcm laksam ye.. cuma tak menggunakan cili mesin untuk dicampurkan ke dalam kuah laksa. Dah serupa seperti laksa pahang pun ye juga.. cuma laksa pahang menggunakan spaghetti. Laksam pula menggunakan kue tiaw menggantikan mee.. kuah dan bahan tetap sama :)

lia said...

Wahhhhhh nmpk sedap sgt kak... Terliur sy d buatnyer...

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Sedapnya laksa putih ini. Ada cara-cara nak buat. Boleh cuba buat juga. Terima kasih Kakak.

siti alfakhishah aman said...

sedap nye pagi2 menghirup kuah laksa..

alise selalu masak laksa yang kuah merah.. lom penah lagi makan laksa kuah putih.. kena cuba ni.. minta share.. :)

nur anis said...

sedapnya...selalu makan dengan laksam...

Sura Mohd said...

pepagi tengok laksa ni buat tekak mengidam...betul2 mengoda..dalam banyak2 masakan..kuah laksa yg sura tak pernah buat..selalunya beli..anak2 ada yg suka ada yg tak..tu yg malas nak buat...:)

Bin Muhammad said...

Sedari kecil makan kuah laksa merah, bila kakak ipar hidangkan laksa johor...langsung xboleh makan. Macam pelik lah pula...
Tapi mula2 jer, bila dah pekena...xcukup! haha!

Mila@Rimbun said...

boleh try ler plak laksa camni.. selalu kuah style laksam kelantan jer

Mila@Rimbun said...
This comment has been removed by the author.
Zafira Nabilah said...

Oh..laksa johor versi putih..lain dari kebiasaan..

biasanya laksa johor guna spaghetti kan kak..? :)

boleh cuba nanti.. :)

Fiza Rahman said...

Sedapnya kak. Macam laksam jugak ker ni? Tak pernah lagi makan laksa kuah putih. Tapi laksam selalu makan ☺

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Lebih kurang macam Laksam Kelantan ye Kakzakie.. tak pernah pulak memakan laksa putih ni.. teringin pulak nak mencubanya.. ada sambal belacan .. emmm dapnya :)

Tihara said...

alhamdulillah kak
sedapnya saya tengok ni pun dah rasa macam nak cedok dari skrin :)

Nieyl said...

wah...nampak cepat n mudah je...
tapi klu nieyl yg buat la...tetap berjam2 kat dapur..hihi~

amirah said...

amie suka semua jenis laksa...sedapnya kakkk...yum yum yum...senang aje rupanya nk buat kuahnya

adarnadzmie said...

walau pun first time tgk laksa berkuah putih gini saya rasa macam terliur sgt....nampak sedap...selalu saya masak laksa kuah merah sikit...
nnt bole cuba resepi kak zakie pulak...:)

lieyalatif said...

gulp!!! telan airliur lieya kak...dah le puase nieh...alaaamane nak cari laksam p etang2 tuk berbuka nie ahahahahah...esok jek laa ngap kat kafe...seb baik kat opis lieya ni mmg ari2 ade jual laksam kak....tapi kuah die manis plak....tapi boleh laa dari takde kan heheheheheh

Dr Singa said...

buat laksa johor pun ngam ni!

Julia Johari said...

Sedap yer kak masak laksa...sangat detail entry ni sis...julia mmg peminat laksa...wahhh bila cukup bahan2 dia nak masak pun senang hati...kak bila nak jemput datang rumah makan...syok ni

Zee Suhaini said...

orang johor tak buat laksa johor nih..heheheee..laksa lemak ni senang jerk kak..tapi senang2 pon malas gak..

yang johor punya rasa pedas kan?? zee penah makan sekali..

mysha said...

Dap2 nyer kak tgk!!

Teringat mak mertua sha slalu buat nih.. Ada yang krg g umah mak krg hehehe

Falsya said...

Kakak..sedapnyeeeee..

sud@is said...

bayangkan yang terhidang disini ada didepan mata...ermmmm...rezeki...

ros_reeza said...

Ros tak pernah buat lagi laksa kuah putih..

Mummydearie said...

Sedapnya laksa kuah putih akak ni. Of courselah saya tak pernah membuatnya. Hari ni kakak saya pergi JB, bolehlah kirim kat dia ya, kak! Hahaha.

@na said...

laksa ni mmg menu feveret la kakzakie...tak kira laksa jenis apa..

paridah said...

xpernah rasa lagi laksa jenis ni...laksa johor pernah cuba mmg sedap.

Aziela said...

Wah, saya tak pernah makan laksa putih macam ni. Senang jer rupanya yer kak. Saya tak pernah masak laksa sebab saya ingatkan sangat susah nak masak. Yang penting blend jer hancur2 yer... Ini tak sama macam laksa johor ke kakak?

Mar Mansor said...

laksa memang sedap..saya paling suka laksa johor..

Zaitun said...

Mesti sedap sebab ada sambal belacan.

Kak zai pun macam kakzakie kalau makan yang sedap2 mesti teringat anak2.

Afasz said...

sy suka la akak bgatu step satu2 siap ngn gambar. jd yakin sy nak buat. slalu tk yakin nak masak, tkt tk jadi ke apa kan. sedap nyeeeeeeeeeeeeeeeee

tq resipe penerangan with gambar skali

:: Cik Viva :: said...

sedapnya bila kuah pekat..lama dah tak makan laksa ni..

♥ Mrs. Secretary ♥ said...

farah suka makan laksa tapi tak pandai nak buat laksa..Ermmm nak kena belajar jugak nie...hehehe...

JaSSNaNi said...

ni bukan calang2 kuah putih ni.. memang sedap nampak.. ikan senyum elok je lepas di rebus ye.. :) ehehehe.. :) baru lepas buat laksa dan dalam situasi menghabiskan laksa dah 2 hari ni.. :)

Nafira usof said...

Salam Kakak..
Allah~ sedapnye menu kakak nih.
laksa kuah putih nie resipi laksa orang Terengganu. bila nampak laksa kakak nih.. terus teringat laksa terengganu.. meleleh ailio.. hehehehe.

NEKCIK said...

ni laksa penang versi laksam ye kakzakie...nekcik suka laksam....laksa johor ngan penang tak minat
nanti nekcik share laksa asam lemak

Uncle said...

dan-dan lapaq...

aizamia3 said...

baca dan tengok entry ni ketika tengah lapar.. terus bertambah lapar jadinya.. ;)

UmmuAidan-Arissa said...

anak dara baru tidur, dptlah free kejap..heheh..
laksa putih style johor nie kan kakak...kalau yg kelatenyer takder letak bunga kantan..rs craving lak tengok laksa kakak nie..hehe

JunAina said...

Macam laksa kelantan ye kak... Aina pun tak lama lagi akan merasa mcm mana akak rasa sekarang bila anak2 mula sambung belajar. Sekarang anak2 sibuk dengan dunia masing2 walapun duduk dalam rumah pun dah terasa kehilangan mereka apatah lagi bila dah mula belajar jauh.

idzwa kamaruddin said...

Aduh ai kak...sedap nyer..

❤Kamsiah❤ said...

ni ala2 kuah laksa kelantan/terenganu kan kak...saya ni hantu laksa...tak kira la dari negeri mana pun...

saniah ibrahim said...

saya dgn anak2 pun peminat tegar laksa ...tak kira lah laksa pe pun...kecuali iman dgn ayah nya lah tak suka.best juga kakzakie tunjukkan langkah2 buat laksa putih ni..lain kali boleh buat ni

Daddy Ziyyad said...

kalau dikarikan sikit, jadi laksa johor kan kak ?

nadia rashid said...

Teringin plk nak buat laksa...pertama Kali sy tgk kuah laksa dengan ikan tenggiri

Ratu Hatiku said...

As salam kakak... sy penggemar laksa...kalau makan mmg berpinggan2 hehehe...

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...sedapnya tengok laksa tu...laksa johor ke laksa penang tu kak..:)

eelobor said...

kuah putih nie la peberet saya.... yang kuah lain semua tak berapa nak sesuai dengan tekak saya. tapi tetap boleh makan cuma takde pinggan ke-dua

Juhariah Johari said...

Salam,

Rajinnya suami dia...kakak pun suka buat laksa kelantan ni, senang,

Normala Saad said...

Macam kuah laksam pun ada...

Belog Santai said...

Salam Jumaat KZ...Kita suka makan laksa ni..

Norhasniza Khalid said...

mama tak suka makan laksa kak.. pelik pulak ye.. hihi

irrayyan said...

laksa kuah putih ni laksa kelantan kan? irra hantu laksa. tapi irra orang kedah. rindunya laksa makkk

Mayang ABDUL RAZAK said...

mak aihhh sedapnya kak zack.. nanti cuti nak try buat.. mmg tengah kemaruk nak makan laksa ni...

Bunda a.k.a KN said...

Tengok pun dah sedap.....kalau adik KN dapat laksa KZ...dia pulun. tak makan nasi dah...
Memang adik penggemar laksa...

ANIM said...

kakzakie, kalaulah ada mesin memotong ekor tauge ada, saya pun nak membeli. bercinta betul nak makan tauge kalau takde yang menolong membuang ekor, hihi.

hainom OKje said...

Kanda ....ok jugakkan kanda buat laksa kuah putih ni...adik beradik laksa Johor jugak tu kiranya hehe...mcm nak try buat jugaklah....

Jari Manis said...

laksa kuah puith! x pernah mkn lagi nanti boleh la try biasa buat kuah letsk cili kering tu. boleh ksk zakie kita letak santan c kit

memmet lenggeng said...

Kak, saya kan, kekadang, terlampau nak makan sangat laksa, ikan sadin dalam tin pun jadikk..hahaha...punya malas nak menyiang dan merebus ikan. Jadilah, janji ada rasa laksa. tapi belum pernah lagi saya buat laksa taruk santan ni..macam laksam kut? boleh try