Wednesday, January 14, 2015

Timun tikus







~~ Rasanya seperti timun biasa juga.~~

51 comments:

❤Kamsiah❤ said...

sedap timun ni..kecik dan ranggup...

suka suka said...

Betul tu... entah mana datangnya kat laman kami tu... kredit kat burung2 yang semaikan untuk kita

Acik Erna said...

Kakzakie masa acik di tg.karang ada juga timun tapi tak ingat nama timun apa..makan dengan santan letak air gula

paridah said...

timun tikus ni kadang2 je kita jumpa tumbuh melilit dimana-mana...kalau trjumpa mmg masuk ke mulut mngunyahnya krup..krup..

Kakcik Nur said...

Comelnya timun tu...mesti sedap untuk dikunyah-kunyah... :)

sud@is said...

kalau tak datang kat sini sya taktau ianya boleh dimakan....

Amanina Mads said...

Bru tahu timun ni boleh dimakan.. masa kecil suka main masak2 guna timun ni. Hehe

Kayu Manis said...

tau timun tikus..ingat masa kecik2..cari kat semak..ada jumpa..teruja sgguh masa tu..

saniah ibrahim said...

Assalam kakzakie....kembali menyapa setelah diri kembali sehat
timun tikus ni kdg ada juga tumbuh kat belakang rumah ...selalu tunjuk kat anak2 utk kenalkan tumbuhan esotik ni.

Mia Kassim said...

Salam kakzakie ... pertama kali dengar nama timun tikus ni :)

Nur Inani said...

first time dengar ni :D

Mar Mansor said...

tak pernah makan lagi..nama yang ada cikti ni saya seriau sikit

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

comelnya timun ni...

siti alfakhishah aman said...

ingat buah letup2 tadi :)

nohas said...

cutenya..sekali ngap je ni..

nur hifzan said...

first time dengar n tgk. mana nak cari?

norhidana miswan said...

kecik2 dulu suke kutip n mkn kak, manis rasanyer... tp skrg nih dh jarang dpt jumpa, klu ada pun lain skit dia ada belang2 mcm tembikai tp rasanyer pahit

Juhariah Johari said...

salam.
oh tak pernah tau!

@na said...

as salam ...
tanam ke tumbuh sendiri tu kakzakie??
belum penah tanam lagi timun ni...

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Baru pertama kali tau ada Timun Tikus ni kakzakie.. saya tak pernah jumpa pun.. tapi kalau tanya mak saya, tentu mak saya tahu..
Kakzakie tanam dimana tu ..

nhhas said...

1st time dgr.
tikus sbb size kecik ke

aTieYusof Family said...

Salam Kak... pekabar?? :)
1st time dengar timun tikus ni kak..

UmmuAidan-Arissa said...

mula2 ingat timun nie tak boleh makan tau kakak..tp tgk byk jgk post kengkawan psl timun nie..mesti rangup jer kan rsnya sbb kecik jer..

Ann Ishak said...

keciknya kak, macam saya sekali ngap dah abis :p

Mimie_Zatun said...

tak pernah dengar timun tikus.. huhu

Cik Ecah said...

pestime dgr kak..ada jugak eh?? blh ke mkn ni??

Mummydearie said...

Oh, ada juga nama timun tikus ya! Saya selalu beli kat pasar tani timun kecil-kecil dan hijau gelap tapi tak sekecil ni. Sepeket RM5 dijualnya. Saya tak tahulah apa nama timun tu tapi Hubbydearie memang penggemar timun! Saya tukang beli jerk!

Rai OurKizuna said...

benih dia dpt dimana kak? ada jual ke? nk cuba tanam..

Ujie said...

waa..baru tau. comelnya.

Aziela said...

kontot-kontot, bolat-bolat

Julie M said...

Assalamualaikum KakZakie,
timun tikus ni selalu je tumbuh meliar kan, pernah gak Julie rasa sekali, hehe...

Dkna Abza said...

tiba2 rasa geli pulak nama timun ni hahahaaa

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...pernah nampak tapi x pernah mkn lg...:)

Nafira usof said...

Pertama kali dgr nama timun tikus nih.
Kakak tanam atau tumbuh meliar?? mesti sedap makan.. skali masuk mulut jer.

Kniedaz said...

comelnya...tak pernah makan...tapi kena ada banyaklah atas meja kan...dah saiznya kecik gitu

Zaitun said...

Kak zai rasa macam pernah tengok dan makan. Ada jual kat supermarket harga dia pun mahal.

Fifi Nadhrah said...

pernah dengar.. tapi tak pernah jumpa dan rasa..

idzwa kamaruddin said...

timun pun saya tak mkn..hehehe...

Sylarius Yusof said...

Boleh makan rupanya buah ni. Hari tu menebas ingatkan rumpai jenis apa la pulak ni. Hehe.

Normala Saad said...

teringin nak tengok timun ni..Aritu ada tumbuh kat tepi pagar tapi buahnya bulat..isi pun mcm timun juga. Tak tahulah timun apa pula...

nurbijen said...

first time tahu ada timun tikus...
boleh dimakan pulak tu...

Bin Muhammad said...

Laa...timun tikus ke namanya, saya panggil timun pipit, haha!
Memang lebat berbuah kat rumah mak di kampung.

Diana Rashid said...

pertama kali dengar nama timun tikus..hehe

Nor Azimah said...

macam2 kan yg diciptakan utk kita, tapi saya tak penah jumpa ni kzakie, mesti ada khasiat ni kan

eMMe said...

timun tikus? tak penah dgr, ni la 1st time dengar... n lihat.. oooo..gitu rupanye ye.. rasa same.. sbut timun comel la kak.. geli nak sebut tikus, heee~

IbuNoey said...

ehehehe..comelnya timun tu..patutla namanya timun tikus.

Fiza Rahman said...

1st itme dengar timun tikus ni kak ☺

TukangKebun said...

Kuat betul timun ini, kalau tak dicabut dengan akar ubinya keluar semula.

nOe suhaimi said...

first time dengar timun tikus ni...tp klu timun kecik tu biasa juga makan

Jari Manis said...

x pernah dgr dan lihat lah kak..bagaimana cara mkn nya

Eye_nee said...

Dah tua2 ni baru pertama kali say dgr nama timun ni kakzakie...mungkin pernah tengok mungkin tidak...tp bila baca komen2 kat atas..kata ranggup2 tu..mcm sedappp jer kan ulam cicah dgn sambal belacan...