Thursday, January 8, 2015

Pentingnya kepekaan tugas yang digalas

Malam itu kami berbelanja di Aeon. Selesai membeli keperluan dapur terus menapak masuk ke Kenny Roger Roaster. Sebaik melabuhkan punggung seorang remaja lelaki menghulur 5 buku menu. Pilih-memilih menu bila dipanggil masih tidak ada pelayan yang datang. Hubby bangun mencari lalu datanglah kembali remaja yang sama. Sebaik diberitahu pilihan kami 90% semuanya tidak ada. Angin juga sebab kenapa dari awal tidak saja diberitahu banyak yang sudah tidak ada.  Malas hendak melayan hanya hubby saja yang makan. Aku dan Kak Meen sekadar membeli vege-salad, manakala adik pula fruits-salad. Mak Zah langsung hilang selera bila satu-satu ditunjuk semua dikatakan sudah habis.

Auntie Anne - Adik makan ini juga sebab sebelum masuk dia sudah membelinya.
Selesai hubby makan terus ke kaunter pembayaran. Bila melihat bill kami terkejut sebab tertera dalam list set yang hubby makan semuanya tersenarai sedangkan muffin pun dia tidak ada. Aku panggil  supervisornya sebaliknya dia mahu ganti yang tidak ada dengan salad (mungkin di dapurnya hanya ada salad). Aduhai... hal begini pun ada. Kenapa cadangan kami supaya ditolak harga tidak boleh. Cashier takut kena marah dengan boss itu alasannya. Kena hubby memanglah cepat saja kasihan. Kami tinggalkan begitu saja sebaik membayar.

Bila kami keluar baru tahu ada satu lagi keluarga sedang merungut-rungut. Pakcik itu memberitahu mereka kena menunggu lebih sejam untuk mendapatkan hidangannya. Aku berkata "Ada makanan yang dipesan tak mengapa pakcik, kami ini semua yang kami hendak tak ada". Pakcik itu boleh kata "Jangan datang sini lagi." Anak pakcik itu senyum saja mungkin tidak mahu memperpanjangkan isu.

Restoran Kesuma - Balik sebelum tiba rumah singgah di restoran kawan hubby yg kedudukannya di taman belakang rumah kami. Kenyang makan nasi goreng kampung, sayur kailan.  Adik makan mee tomyam
Kungfu Mee - Ini Kak Meen punya. Cepat, sedap dan murah.
Sudah kami nyatakan kepada supervisor KRR di situ yang kami tidak akan masuk lagi ke situ. Permohonan maaf sudah diterima tapi kami sudah serik dengan cara mereka. Dari pelayan, cashier dan supervisornya semuanya memerlukan dihantar ke kem motivasi. Sedihnya semuanya berbangsa Melayu.

~~ Tidak belajar tinggi tidak mengapa tetapi kena tahu mengapa dan untuk apa pelanggan masuk ke restorannya.~~


49 comments:

Nor Azimah said...

sabar kak, hi hi..

camane bangsa nak maju kan, so jangan salahkan orang lain jika masih dok takat tu aje.

lieyalatif said...

ermmm mcmamne dieorg sediakan stok nie..semua takde...satu restoren yg name nye agak besar plak tu...mujur dpt akak...kalo lieya mmmg lieya amuk dah..almaklum laa lieya ni leh tahan gak barannye kak heheheh

tu le kak, makan goreng2 panas jugak best sebenarnye.... puas rase tekak hehehehe...

εïзmummyHazaεïз said...

Haza ngan kawan keje pon pernah kena dgn KRR. Kami purchase voucher Groupon untuk 4 set tapi worker dia kata boleh redeem 3 voucher ajek sebab lagi satu tu dah redeem. Member hangin terus online web Groupon depan worker tu jugak. Terkujat dia sebab 4 voucher to just redeem by him. Hehehe agak2 le nak bohong pon. Ape pon tak tau la kot2 sistem scan dia problem.. Bersangka baik je la kite ni..

Dr Singa said...

muffin dia sedap tapi!

heheheeeeeee

paridah said...

susah juga kalau bgitu cara brniaga xpasal2 hlg pelanggan........

Mar Mansor said...

restoran ada nama tu kan..perlu lah training staff mereka..takde pendidikan takpe, asalkan tau niat bekerja, ikhlas & beradab..kerja di restoran kan berdepan dengan ramai orang..macam2 ragam..

memmet lenggeng said...

Kak, saya boleh tolong komen ke management atasan kalau nak. Dulu saya kerja KRR ni. Memang servis cincai boncai je diorg ni, tengok pada manager. Habis batch saya manager, nampaknya lagi teruk pulak

Yana Shaiful said...

mcm2 manusia nii..keje mcm tak ikhlas je..dh la restoran femes..semua org knal.. xpe la kak.. sabar je..tp klu yana pun mmg xkan jejak dh restoran tu hehee..

lia said...

Kungfu mee tu sy panggil kuehteow hongkong kak ;)

❤Kamsiah❤ said...

memang angin satu badan kalau begitu servicesnya..

Mayang ABDUL RAZAK said...

besnya pretzel tu kak... KRR feveret saya gak kak .. tapi kalau servis gini mmg sakit ati gak le..

Mummydearie said...

Peliklah kalau staff KRR buat begitu. Ini bukan restoran baru nak menapak. Patutnya semua staff kena hantar training. Customer service tu penting kalau tidak pelanggan larilah. Saya belum pernah ada pengalaman negatif dengan KRRlah. Cuma pernah sekali berbuka puasa kami dah buat booking siap-siap dan disuruh datang seawal 5.30 petang. Kebetulan jalan jem teruk sebab hari bekerja. So saya call beritahu mungkin terlewat tapi jangan cancel booking kami. Saya nak order melalui telefon supaya makanan kami boleh disediakan on time. At least masa nak berbuka tu dah siap atas meja tapi katanya tak boleh. Bila kami sampai, mereka ambil order tapi sebab kelewatan tu, setengah jam lepas berbuka baru dapat makanan!

Sharifah Nadzarah said...

sabo je lah kak..klu sy pun hangin gak...tapi bila togk menu restoran blakang tmn akak tu aduhai terus laporrr..rasanya lagi berbaloi mkn kat situ dari KRR

Fazleyatul Aini said...

kak, saya rasa mana2 KRR pon sama. Kat Aeon Melaka pon sama je kak. Kita penat la melambai2 panggil dia buat dang je. Lambat tu 1 hal. Lepas tu hantar makanan kat meja macam nak tak nak. Pandang muka customer pon tak. Muka masam je semua staff kat situ. Memang betol la kene hantar kem motivasi

NM03 said...

KRR ni mmg terkenal ngan bad servis. mana2 pun saya rasa sama jek.

Ujie said...

mmg bikin marah ni, putus selera. Kalau takde tu ckp la awal2.

makan kedai biasa lagi senang ya. :)

norhidana miswan said...

kul bper tuh masa akak sampai? kalu msh awal tp dh tkade apa yg diinginkan mmg teruk, dhla tuh tak blh lak nk tolak harga... ish2... apa trk sgt tuh kak...

nsb lah skrg nih makin bnyak pilihan makanan western yg sdp n portion banyak harga pun jauh lbh murah dr KRR

hrp iklan kt tv je lebih

eMMe said...

oh kak Zakie.. malangnya.. kalo saya.. saya telan sowang2, dari cashier, supervisor n waiter, hahahahahaha!

CikAnie said...

Emmm baru je terkena hari tu... servis lambat.. hantar set xde muffin .. nasib baik cek balik.. sy dh blacklist dh KRR, hari tu adalah yg last...harga x setanding service...

Kayu Manis said...

jgn masuk lain kali kak..
tgok kat dapur dia bersih ke tak..brg yg dia guna halal ke tak..
yg msk tu solat ke tak? yelah layanan pun hambar..ada yg tak kena anything happen

adarnadzmie said...

kalau dh tak de brg stok nak jual tutup je la kedai kan kak...x payah nk tipu pelanggan....ni x alasan mcm2...
feveret saya kueteaw kungfu tu kak...:)

Nur Inani said...

sekarang ni retsoran makannan segera semua servis tah apa apa. nani terkena masa masuk dominod. lambat ya rabbi :(

Fiza Rahman said...

Apa punya cashier lah. Boleh plak macam. Kalau saya awal² dah angkat kaki. Dah sumanya tak der kan. Memang tak kan jejak kat situ lagi lah jawabnya kak.

Ahlam Miera Shafie said...

kadang2 kecewa dgn kaum sendiri... huhuhu bilah mereka nak sedarkan... huhuhu

Yana Yani said...

saya setuju apabila kak zakie suruh diorang pergi training
sewajar apabila bekerja dalam industri begitu
customer service perlu excellent
event barang tak ada pun, kena pandai handle dengan cara customer tak marah
anyway saya bercakap sebagai seorang yang berpengalaman dalam bidang ni

Cik Ecah said...

ragam manusia kan kak..mcm2...huhu..nak g mkn ni kene mood cantik...kalau x...ilang la mood...huhuhu sob sob sob...

Rinna said...

Ada jugak KRR gini ekk.. sabo je laa.. kalau saya pun bengang jugak bila kena gini..

Daddy Ziyyad said...

Kalau sampai 90% benda dlm menu takde, baik di tutup aja KR tu kak..

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Terus hilang selera makan macam tu kan kakzakie..
Padahal KKR tu dah ternama patutnya kena lah jaga reputasi kan..

Nasib ada lagi selara makan nasi goreng tu kan kak.. :)

Zaitun said...

Kak zai pun pernah terkena masa celebrate birthday hubby bulan Nov tempohari. Pelayan lambat ambik order sampai dah muak menunggu. Jwpan yg diberi tak cukup kakitangan. Nasib kami agak baik sbb semua yg diorder semua ada.

aizamia3 said...

Moga akan ada perubahan +ve selepas teguran dibuat. Kalau masih takde perubahan.. eemm.. cepat tutuplah cawangan kat situ..

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie....mmg x patut buat mcm tu kn...sepatutnya kenalah layan pelanggan dgn cara yg sopan...kalau mcm ni mmg x ada la org yg nak masuk kenny rogers kat sini...:)

hainom OKje said...

Mmglah naik darah kalau cenggitu kanda.....dahlah semangat nak makan tetiba semua tak de, dah tu bayar full....huh mmg kena sabar tahap tinggi tu kanda...
Bukan senang kan kanda nak buka kedai makan ni....

elly nadyra said...

situasi biasa terjadi
kadang2 mmg angin la

kalau saya mmg bising kak
ngan pengurus restoran saya cari

Mizz ErMa said...

iye kak? sampai macam tu sekali ek..ish3,

Angah said...

oho...selalu juga terkena kes begini...

Diana Rashid said...

kalau saya pun hilang sabar la..mungkin masa dia kata tak de tu pun saya dah angkat bontot pi makan tempat lain..

Nafira usof said...

kita x kisah kalo bayar mahal bila service dan makanan bagus kan~
tapi kita boleh hangin kalo service n makanan teruk walaupon bayar x mahal.

kalo zura berada tempat kakak pon mesti hangin satu badan. haih~ sabor jer lah.

ewanthology said...

kena log komplain kat kenny rogers website... biar diaorg pantau..restoren francais mcm ni memang depend pada pemegang francais..klu elok pengurusannya, eloklah servis nya... ini stok makan pun byk yg takde, confirm ada something wrong kat pengurusannya.

UmmuAidan-Arissa said...

Assalamualaikum kakak
semoga baik2 sahaja bersama family..
tak sangka plak restoran yg ade nama cam kenny rogers nie boleh tderjd gini jgk...mmg komplen lah jln penyelesaiannya.

Ann Ishak said...

saya boleh bayangkan macam mana akak rasa coz saya pun pernah kena jugak macam ni tapi dekat restoran lain, sakit hati tu memang sangat ada tapi kadang2 kita ni dah malas nak cakap banyak kan kak

Ibu Lala said...

Sedapnya sume tu akk

Bin Muhammad said...

Wah! ini betul2 dah berpatah arang nih!
Tapi betullah...siapa yang sanggup terkena buat sekian kalinya. Semoga mereka akan berubah. Sayang...seribu kali sayang!

PeRdU cINta said...

Betul kak..sedihkan..pengalaman kami..bukan di restaurant makanan tapi di bengkel moto..ambil masa 1 jam lebih nak tukar plug dan minyak 4T..langsung tak hargai pelanggan..dia borak tak fokus pada kerja..akhirnya motor rosak..dan terpaksa ke bengkel lain..ralat..

Falsya said...

Haiyoooo..hati pun jadik xseronok kan kakak..kalau falsya dh lama angkat kaki dh..hehe..

Jie Susanos said...

huhu..klu jumpa kdai mcm ni mmg skit hati..

Sylarius Yusof said...

Ni pada pandangan peribadi saya je la. Mostly golongan muda generasi sekarang ni agak kurang dari segi kemahiran komunikasinya. Benda-benda biasa macam senyum pada orang dan hormat orang lain macam sudah jarang dilihat pada golongan ini.

Mungkin, bukan pada restoran KKR yang akak pegi ni, saya rasa kat tempat lain pun ada juga masalah yang hampir sama.

Rapunzel Cikilolo said...

Pernah rasa mcm ni kat Kentucky Ijok tp servis mereka makin ok sekarang.

Jari Manis said...

ish..sihh...mmg banned lah tempat mcm tu..servis teruk