Thursday, January 22, 2015

Tradisi makan di dalam talam/dulang

Boleh dikatakan sekurang-kurangnya dalam sebulan adalah tiga hingga empat kali aku berpeluang makan di dalam dulang ketika berada di masjid. Apabila ada jemaah yang mahu bersedekah sebelum majlis tazkirah, dapatlah kami menikmati hidangan berjemaah juga. Apa pun hidangan pasti terasa sedap belaka. Biasanya satu dulang/talam aku akan berkongsi makan bersama Mak Zah, Kak Meen dan adik. Jika anak-anak mahu makan bersama kawan mereka maka bertukarlah teman sedulang kami.

Sabtu lepas - Contohnya beginilah yang kami makan pada hari Sabtu yang lepas. Nasi putih, ayam goreng, daging beryani, pencuk nenas+timun+sengkuang dan sambal belacan.
Kebiasaan jika di tempat kami sini, dulang besar akan dialas dengan plastik dulu sebelum disendukkan nasi dan lauk-pauknya. Cara ini adalah bagi memudahkan kepada pihak noja masjid mengemas. Sebab itu kami galakkan jika tidak habis makan bungkus saja bawa balik bagi kucing makan. Oleh itu dulang tidaklah kotor ketika membersihkanya. 
Ukhuwah - Kami makan bersama-sama di beranda yang terletak di luar bilik solat wanita.
 
Kami minum juga menggunakan gelas polystyrene. Habis minum masukkan dalam plastik hitam yang disediakan di tepi meja dimana balang air disediakan. Biasa air yang disediakan dua jenis sejuk dan panas. Pilihlah mana satu yang digemari. Jika anak-anak biasanya air sejuk tapi orang dewasa lebih kepada air panas.  
Sejadah dan telekung - Bila tiba waktu menjamu selera kami tinggalkan saja di tempat solat begini sementara menikmati hidangan. Alhamdulillah sehingga kini belum ada masalah dan masing-masing sudah tahu untuk kembali mencari tempat asal.
Sebenarnya apa yang menambah selera makan berjemaah ialah kami makan bersama-sama. Berdoa bersama-sama. Tidak ada sembang kosong sebab selepas makan akan bersambung untuk solat Isyak. Selepas Isyak pula ada tazkirah. Habis tazkirah balik rumah.

~~ Petua bapak jika mahu hubungan kekeluargaan erat makanlah sekeluarga di dalam dulang seperti ini.~~

 

60 comments:

mountdweller said...

a'kum Kakzakie

Sebenar ada yang tidak kena dengan selera dan liur saya. Dari umur belasan saya bergaul sehingga sekarang saya masih lagi tidak boleh makan ramai sedulang macam ni.

babYpose said...

saya belum pernah makan sedulang rasanya tapi share sepinggan biasa. suka tengok aktiviti kak zakie, selalu menghadiri tazkirah di masjid, syukur, doakan juga kami sekeluarga. (rendah hati ).

Bbwana adienia said...

assalam kak..

memang bagus kekalkan tradisi makan di dulang ni kan..wana penah juga merasa pengalaman macam ni..best sangat..

wana follow sini :D

Yana Shaiful said...

tringat pulak zaman blajar dulu.. mkn dlm dulang dgn kengkawan..rindunya saat itu..

Yana Shaiful said...

tringat pulak zaman blajar dulu.. mkn dlm dulang dgn kengkawan..rindunya saat itu..

Tihara said...

insha Allah saya rasa saya boleh cuba makan berdulang tapi belum ada peluang makan macam ni kak..
alhamdulillah, murah rezeki lauknya menarik :)

Kakcik Nur said...

Alhamdulillah. Makan sedulang bersama anak2 dan kelurag sendiri menambah-eratkan kasih sayang. InsyaAllah...

Kayu Manis said...

makan jemaah menjilat jari kak..

εïзmummyHazaεïз said...

Assalam kak.. Dah lebih dari 15 tahun xmakan berdulang.. Sedapnye tambah lagi klu ade sambal jawa.. Fav sepanjang zaman..

Mummydearie said...

Kalau dengan ahli keluarga, bolehlah saya makan sedulang. Tapi kalau dengan orang yang tak dikenali, sukarlah sikit Kakzakie. Sebenarnya memang elok makan sedulang macam ni, mengeratkan silaturrahim juga tapi entahlah, macam tak kena je bila makan sedulang dengan orang yang kita kurang kenal :)

Miz Eija said...

pernah makan sedulang 4 orang time sekolah menengah dulu... bestnya... rindu time2 tu.. :) merapatkan ukhuwwah

Mimie_Zatun said...

Mimi pun pernah mkn dlm dulang dgn anak-anak. Hehe

SalbiahM said...

mungkin surau kat rumah saya patut amalkan tradisi ni..jadi takdelah kes orang tak dapat makan sebab ada yang membungkus..hehe

Mar Mansor said...

terkenang zaman sekolah dulu..selalu makan dalam dulang macam ni..
saya dah lama tak join aktiviti macam ni..

Myra Jay said...

Dah lama tak makan dalam talam macam ni, dulu masa sekolah je..
Dah semakin jarang ada macam ni..
Tapi betul, dekat sesetengah masjid amsih amalkan macam ni.. bagus...

Zee Suhaini said...

takde experience lagi kak makan sedulang camni..mesti meriah kan..hubungan pon bertambah erat..
nak try ler buat kat umah..hihiii..

Aziela said...

Saya pernah makan sedulang semasa saya menjadi fasilitator untuk program motivasi di Johor dulu2. Memang seronok. Rapatnya kami seperti adik beradik. Tapi sayangnya, dalam keluarga kami hanya biasa berkongsi pinggan atau makan bersuap. Satu pinggan nasi makanlah kami anak beranak dengan si ibu yang menyuap.

Kakak, kalau seng mbah wedhok nang kakinya sakit, macam mana? Hehehehe....

lieyalatif said...

seronok tgk kak...same mcm amalam kat kampung lieya....masih lagi amalkan mcm nie...abahlieya plak org kuat surau..tugas die sediakan air heheheheh kdg2 nanti die bawak balik laa hasil bontrot hehheeheh eh akak tau tak bontrot tu ape heheehhhehe... paling syok bile die bawak balik nasi ambang laa....

Darling Pya said...

acu pernah makan dalam dulang ni ketika ke Mekah dulu semasa menziarahi sahabat2 arwah ayah.. kat Malaysia belum berpeluang lagi :)

Mia Kassim said...

Belum ada pengalaman makan sedulang ni. Mesti seronok kan. :)

Nur Inani said...

nani pernah rasa pngalaman ni masa sertai program di muar johor. perkampungan orang jawa kalau tak silap. tiap kali lepas solat isyak diorang akan ada makan dalam talam. memang seronok :D

elly nadyra said...

dulu2 saya kecik, kat sekolah, kalau ada majlis makan2, cikgu suh bawak dulang, makan ramai2 dlm dulang, seronok kak, makan licin semua
pastu bila beso sket, selalu bila ada nasi ambeng, makan dlm dulang perghhhhhhhhhhhhhhhhhhh
tak pernah lagi kat umah buat kak
hehehehehe
tapi meriahnya lain macam
seleranya pun jadi baik bila makan dlm dulang

Daddy Ziyyad said...

Zaman sekolah dulu( di Johor), mmg selalu makan dlm dulang ni..bila da majlis macam maulid nabi...dah lama betul tak makan dalam dulang...nak cari dulang..nak ajak & ajar anak2 makan dalam dulang

Siti Rohaida Yusof said...

tuari rasa termengidam nak makan nasi dalam dulang beramai-ramai...dulu2 la kat felda..time maulidur rasul,mesti dapat makan dalam dulang

NM03 said...

saya suker... terasa hati yang berkongsi makan satu dulang tu dekat rapat. kan...

Fifi Nadhrah said...

kak.. saye ade niat nak buat macam tu dalam family saya.. biar rapat sentiase kan..

Uncle said...

Saya tidak pernah makan sedulang tetapi sejak saya bertugas di KSA dulu, perkara tersebut sudah menjadi kebiasaan. Tetapi disana makanannya kering tidak berkuah seperti disini. Cuma saya kurang selesa bila makan daging unta sedulang kerana lemak unta melekat dikesemua 5 orang yang berkongsi dulang dan lemaknya sangat degil...puas disental masih tak hilang...

iryanty ahamad said...

orang johor nasi ambeng tradisi makan didulang...seronok bila berebut ayam..hehe..ayam seketul dibagi 4 org

imm hassan said...

pernah makan sedulang kat johor.masa tu ada sambutan maal hijrah dekat masjid ape ye lupa namanya..dekat2 area istana masjid tu huhu..

Kesuma Angsana said...

Maaf lama x singgah ke sini. Tapi blog ni tetap di hati KA.. setuju dgn petua bapak akak tu,mkn begini leh eratkan jalinan kekeluargaan !

paridah said...

MMG SEDAP MKN SEDULANG DI MASJID NI...TAPI BIASANYA DULANG DIKONGSI HNYA DGN MRK YG DIKENALI SAJA...

Zaitun said...

Kak zai sekeluarga mengamalkan makan berjemaah tapi belum pernah makan dalam dulang lagi.

Malinda said...

asalam kak zakie...saya ni orng melaka jadi tradisi mkn dlm dulang memang takde tapi sy beruntung sebab kawen dgn orng johor jadi merasa la mkn nasi ambeng dlm dulang camni... :)

saniah ibrahim said...

bagusnya surau kat tempat kakzakie selalu bagi jamuan2 makan pada jemaah .
teringat makan nasi ambeng dalam dulang bila ada majlis2 yasin atau kesyukuran satu ketika dulu tapi sekarang payah nak jumpa lagi semuanya layandiri je.

@na said...

Waahhh best la mkn dlm dulang ni kakzakie...save tenaga nk mencucikan???
...selalunya masjid di sebelah sini edar mkananan kenduri yg dah berbungkus...
mcm teringin plk nk merasa...

JunAina said...

Aina masih lagi tidak berkesempatan mengikuti acara surau sebegini...hari2 biasa kerja malam baru sampai kerumah hari2 cuti penuh pula aktiviti lain. Masih lagi mencari alasan untuk ke surau dalam usia sebegini...entah bila rutin ini akan berubah...

Eye_nee said...

bestkan dpt mkn dalm satu dulang begini kak...say tak pernah pun makn2 begini..kat rumah biarpun tak mkn dlm satu dulang..suami akan pastikan kami akan mkn bersama-sama 5 beranak....

Diana Rashid said...

makan kat rumah kalau hari2 makan dalam dulang best jugak kak..tak banyak pinggan nak basuh..heheheh

Amanda Suria said...

SA x pernah rasa pengalaman makan dalam talam ni kak...

TukangKebun said...

Dapat jugalah anak sulong rasa makan kongsi dalam dulang bila ikut ayahnya berjemaah ke masjid tahun lepas.

Fatin Mraz said...

bestnya!
dah lama sy x makan lam dulang camnih..
last mase belaja kat uia dulu.. huhuu

umi alya said...

Biasanya nasi ambeng dihidangkan ke dalam dulang begini, betul tak Kak Zakie?

QasehnyaRania said...

dua tahun lepas last saya makan dalam dulang ni kakak.kakak mak.
masa tu pergi beraya makan nasi beriani..sedap makan reramai gitu kan. .

Nooriah Abdullah said...

assalamualaikum kak zakie, seumur kaknoor yg dah setengah abad ni belum pernah makan sedulang macam ni teringin jugak nak merasa suasana macamana...

ummi aqilah (LM) said...

Kat johor kerap mkn dlm dulang sbb ada nasik ambeng, sini payahnya nk jmp

Kat rumah ni adalah smgu sekali mkn dlm dulang. Ank dah ramai ni meriah mkn sama2, dulu mkn berdua je dlm dulang. Tp kecik je lah dulang kami masa tu:)

Bin Muhammad said...

Alahai...tengok gambar nasi/lauk dlm dulang tu...terus teringat nasi ambeng! Baru sahaja hujung minggu lepas dapat makan :)

Puan Wawa said...

Salam kak zie,

Wawa pn belum pernsh lg makan dalam dulang mcm ni.. betul laa org kte, mkn mcm ni blh eratkan lagi hubungan silaturrahim.

Puan Wawa said...

Salam kak zie,

Wawa pn belum pernsh lg makan dalam dulang mcm ni.. betul laa org kte, mkn mcm ni blh eratkan lagi hubungan silaturrahim.

Qaseh Vee said...

my anak buah selalu buat sbb masing2 malas nak cuci pinggan ...

zila norazila said...

Mass kecik2 rajin me masjid klu Ada mjlis..mkn dlm dulang seronok sbnrnya..SBB kongsi rrmai..😋

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Seronok makan berjemaah macam ni. Dapat eratkan kasih sayang sesama kita bila makan macam ni.

nhhas said...

Akak... kita x pernah try lg

Nor Azimah said...

Itu sunnah Rasulullah dan para sahabat kzakie..

Nor Azimah said...

Itu sunnah Rasulullah dan para sahabat kzakie..

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...mmg seronok kalau dpt makan sedulang macam ni...jalinan ukhuwah akan sentiasa dekat di hati...:)

Kathy R'bain said...

Seronoknya makan beramai².. Salam kenal buat kak zakie..

ros_reeza said...

pernah juga Ros mkan dalam dulang macam ni, di satu kenduri kecil rumah mak saudara.. makan ramai-ramai, jadi sedap pula. hihi.. owh, ada makna di sebalik makan di dalam dulang ye kakak.. boleh merapatkan hubungan.. bagus jugak kalau makan bersaa adikk beradik yer..

nOe suhaimi said...

tak pernah merasa lagi makan dalam dulang kak zakie...bagus kak zakie...selalu menghadirkan diri ke masjid...insyaAllah noe pun nak juga ikut jejak mcm kak zakie...

IbuNoey said...

IbuNoey pernah rasa makan sedulang macam ni.maklumlah,mertua orang Kluang.so far,memang best makan masa ni.tapi yang tak tahannya,saya yang kena perhabis.;)

hainom OKje said...

Tetingin nak makan pakai dulang kanda tp belum berkesempatan....
Tak ramai ke jemaah muslimahnya kanda