Thursday, May 14, 2015

Aku dan kerenah anak-anak

Walaupun guru merupaka kerjaya pertama aku sandang tetapi aku bukanlah seorang guru yang baik lalu bertukar kerjaya. Mungkin sebab itulah akhirnya Allah jadikan aku kuli seperti sekarang ini yang lebih sesuai dengan kemampuan yang aku ada. Biarpun begitu aku masih ada peluang menjadi 'guru' bukan saja pada anak-anak sendiri tetapi juga kepada anak-anak jiran yang masih mahu memberi kepercayaan. Apa lagi anak-anak bagaikan sudah biasa dengan aku. Bukan aku tidak pernah marah pada mereka. Tetapi mereka masih tidak segan-silu mahu bercerita itu-ini kepada aku. Ada satu anak yang kami panggil Abang baru bertatih membaca Iqra'. Lidah masih belum lembut lagi. Bila mahu menyebut "tha' berkali-kali aku mahu dia keluarkan hujung lidah ke gigi atas tetapi gagal. Sehinggakan aku ambil tangan dia untuk merasa angin yang keluar dari mulut aku bila menyebut huruf 'tha' tetap masih tak berjaya. Papa yang biasa tidak balik selepas maghrib entah mengapa hari itu balik dan mencuba nasib konon sebelum mahu ke dapur.

Papa: Cuba abang tengok papa sebut "tha"
Abang : Huwaaa..... (menangis)

Kalut papa bila tetiba saja abang menangis. Berkali-kali dengan aku tidak menjadi masalah, bila papa bersuara abang sudah menangis. Papa pun bukan tinggikan suara sekadar mahu mencuba nasib mana tahu dengan papa boleh menjadi tapi sebaliknya suara tangisan yang meledak. Nampak benar walau garang macam mana pun aku anak-anak masih boleh bergelak dan bercerita itu-ini. Mereka tahu rotan yang aku pegang sekadar menakutkan saja. Sebaliknya macam mana lembut pun papa budak masih takut lagi sebab tidak biasa.

Sekarang setiap hari sebelum membaca Iqra' selain membaca doa - Allahummaftah'alaina ---> sehingga ar-hamarrohimin dan Robbisyrohli ---> sehingga yafqohuqouli, aku juga ajar abang baca "Ya-Fattah" suruh dia ulang berkali-kali. Nampaknya sudah lembut sikit lidahnya. Ada kalanya dia akan letakkan tapak tangannya untuk merasa angin yang keluar dari huruf yang disebut. Comel sangat. Satu lagi tektik aku guna sebab abang baru berusia 5 tahun, jika dia boleh membaca dengan betul aku akan katakan "Abang pandai, macam inilah mama sayang." Budak kena puji macam ini pun muka sudah berseri-seri gembira. Semakin bersemangat dan rajin. Daokan aku boleh mendidik abang comel ini seperti anak-anak lain.

Selepas mengaji - Nama pun budak-budak dapat makan beehoon soto simple macam ini pun licin bila makan sesama mereka. 

~~ Kerenah anak-anak macam-macam gaya ada kalanya menagih kesabaran yang tinggi.~~



51 comments:

YieN said...

mcm2 kan kerenah anak2 ni.. kadang tu bile dok kat opis jadi rindu sesgt nak tgk kerenah dorang, hehe~

Zee Suhaini said...

comel sangat..dapat bayangkan sebab macam dik niq..hehehee
dier pon gitu la pelat..abang2 dok betulkan siap marah adik..tapi yang pasti bukan zee jadik 'guru'..

asyifa mustaffa said...

Bdk2 mmg cmtu kan kak... klau org yg da biasa dgn dia... kita tegur la cmne pun... ok lg penerimaan dia..... bila org yg tak biasa tegur tu la dia jdi kelam kabut skit... sedih pun ada... hehe...

UmmuAidan-Arissa said...

kakak nie memang selayaknya sorang guru ..penuh kesabaran n kasih syg..yg penting keihklasan tuh..beruntung dorang dpt guru cam kakak kalo dpt cam sy nie, esok mesti dah tak dtg daa...huhuhuh

idzwa kamaruddin said...

ALHAMDULILLAH SERONOK BACA ENTRY AKAK YANG SELALU BERKONGSI REZEKI DGN ANAK-ANAK & ANAK-ANAK LAIN ;)

EHH CAPSLOCK..MAAFKAN SAYA SEBAB KEYBOARD TGH BUAT KEJE ;)

Mar Mansor said...

terang hati mereka belajar mengaji dengan kak zakie..
mihun sup tu menawan..

PeRdU cINta said...

Meriahkan kak..bila dia orang tak ada..mesti akak rasa lain..geram,,sedih,,risau,,tapi membahagiakan..

Bunda a.k.a KN said...

Salam KZ, kita ibu bapa ni sebenarnya guru pertama bagi anak2 kita...

Walaupun KZ dah lepaskan jawatan seorang guru namun sedarlah KZ masih 'seorang guru,ustazah' bagi anak2 yang KZ mengajar mereka mengaji...syabas KZ...

"SELAMAT HARI GURU CIKGU"

aTieYusof Family said...

Alhamdulillah kak zakie masih diberi peluang mengajar & memberi ilmu pada anak2 didik mengaji..besar pahala nya.. lucu jg gelagat 'abg tu'..hihi susah nak sebut 'tha'.. abg pae pun kadang sebutan pun blm jelas sgt..

SalbiahM said...

comelnya 'Abang' tu, mungkin dia rasa Papa marahkannya sebab nada suara lelaki yang agak keras berbanding perempuan..huhu

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Kesabaran memang sangat-sangat dituntut dalam mendidik anak2 ni kan kakzakie..
Anak2 saya pun tak belajar dengan abahnya.. walaupun saya ni garang dalam mengajar mereka..
Kena pandai mengambil hati mereka kan kakzakie.. bila dibuat tu baik dan seharusnya ada pujian dan akhirnya dapat makan soto yg sedap tu .. :)

Rai OurKizuna said...

beruntungnya anak2 tu dapat belajar dgn akak.. mak dgn adik2 saya pun pergi belajar mengaji di masjid sekarang.. harap2 ada masa utk saya dgn anak2 pergi belajar mengaji..saya tak yakin mampu ajar anak2.. takut tajwidnya tak betul.. jadi si ibu ketam..

♥ ROS ♥ said...

Seronok tgk karenah anak2 walau kekadang kita jd raksasa..hahaha.. bestnyer ajar mgaji, ros ajar doa2 n surah je.. xpndai sgt.. kikiki

MyStory Pic said...

Huhuhu......... budak2 kan, ayah baru buka mulut dah ngeri belum marah lagi... itu lah kuasa ayah. Kalau ngan mak.... suara macam tarzan pun belum tentu dia orang nangis...

adarnadzmie said...

kita sbg ibu ni paling banyak layan kerenah anak2 kak.... mcm2 karenah anak dari kecik ke besar....walaupun gitu bila di kenang kembali rasa sangat manis.... moga kita sbgai ibu dapat bersabar...

lieyalatif said...

ohhh akak pernah bergelah pendidik dulu....baru lieya tau kak....

ya Allah kak...akakmmg org yg ikhlas...ajar ngaji lepas tu ade plak mkn2 ...ye2 lieya ingat dulu pun akak ade citer...siap buat kan air...kalo ade mknn, mmg siap jamu...pemurah sungguh hati akak..ikhlas mengajar dan sayang kan budak2....moga besar rahmat dan pahala Allah berikan pada akak...untung akak esok2 kalo anak2 tu dah besar mereka akan ingat akak sebagai seorg cikgu mengaji yg baik....

Lea Ismail said...

Budak2 kan kak. Adli kalau ajar alfatihah yang depan ngan hujung je dia sebut. bila keluar kat tv3 bacaan alfatihah terus dia g kat lea minta lea sama membaca.

amsran said...

biasalah kak... anak-anak sekarang ni... kena sabar.dlam mendidik...agar besar nanti jadi yang terbaik...

Fiza Rahman said...

Comelnya abang. Smoga lancar lidah abang bila mengaji nanti. Sebaya anak saya. Kalau lah rumah dekat, sure saya hantar anak² belajar mengaji kat umah akk ☺☺

Puan Kutu said...

dpt bayangkan kecomelan abg menyebut.memang anak2 kecil ni perlun kesàbaran yg tinggi,faham sangat tu kak zakie.Alahamdulillah fine peluang jadi guru mengaji..cik juga kan..Kira belum bersara jadi cikgu la

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie....alhamdullilah beruntung abg dpt cikgu mengajar mengaji yg baik mcm ni...lama2 nanti abg mesti pandai jugakan...:)

insan marhaen said...

saya dulu ada beli rotan kononnya nak gertak anak.

tapi bila time nak pukul, saya duna tangan je seba bila guna tangan kita tahu sakit dia dan kita takat mana...

Nieyl said...

Nieyl dlu ayah yg ajar...lagi ar cuak...takut mengigil² baca..huhuhu..

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

beruntungnya Kakzakie berpeluang mendidik abang.. semoga abang akan bergelar hafiz suatu hari nanti.. Aamiiinnn..

Malinda Ismail said...

Kalau la kite berjiran mesti saya pujuk akak ajarkan anak saya jugak....bertuah la anak2 yg bergurukan akak zakie ni dan semoga abang berjaya dunia akhirat....

suka suka said...

Alhamdulillah... teringat arwah suami yg rajin ajar anak dara kami.. umur 4-5 tahun dah byk hafal surah... ajar sebelum tidur.. sekarang ni bila perlu lebih detail dan tertib macam si abang Kakak tu.. dia pun gabra juga..

Nor Azimah said...

Ooo...penah jadi cikgu rupanya, ...
Kerjaya guru ni mmg menagih kesabaran dan kesungguhan.
In shaa Allah...berkat kesungguhan kzakie abang boleh ngaji..

Mimie_Zatun said...

Anak2 mmg mcm2 ragam. Tpi itu yg menghiburkan hati kita sbg ibu bapa

Falsya said...

hehehe serious comel..mesti papa duk kelam kabut bile abang nangis..hahahaha..

moga Allah permudahkan segala urusan kakak..insyaAllah..

amirah said...

mesti dah tau ustazah baik..takan rotan..huhuhu

eelobor said...

karenah anak-anak nie kekadang geleng kepala jugak kan? huhuhu

Inani Hazwani said...

sedapnyaaa soto :D

Ann Ishak said...

alangkah seronoknya kalau saya dapat berjiran dengan akak

Mayang ABDUL RAZAK said...

Allah comelnya kak... Alhamdullilah kak dapat juga mendidik kannn...

Gee Lion said...

proses pembelajaran dlm kalangan kanak-kanak memang memerlukan kesabaran yg tinggi kan kak zakie, tak dinafikan kadang2 menjaga adik dan anak buah pun boleh menyirap darah mcm mana pula bila dah ada anak sendiri. takut bila pikir.

Kayu Manis said...

Bkn sng nk ajar bdk2 ni...ada yg dtg tu mmg dh bleh bca pun...ada yg stgh lgsung tk tahu....bgus ada guru mcm k.zakie.
besar pahalanya kak..

nur anis said...

hihi..terus nangis dengan papanya.. saya masih baru belajar membesarkan anak.

Nooriah Abdullah said...

Alhamdulillah kakzakie berjaya mendidik anak2 kan, sama jugak kaknoor pun masa kecik mmg tak miss mengajar diaorang alQuran sampai dpt khatam seawal 6 tahun alhamdulillah..

nohas said...

semoga mereka mnjadi anak-anak yg soleh dan solehah..dah ada kemajuan si Abang..

nak jg amalkan zikir 'Ya Fattah' masa tengah buntu, ada masalah di pejabat..meminta pada pemilik nama Asma ul Husna..

ummi aqilah (LM) said...

Kerjaya pertama sy pun cikgu kak, tp jd kuli akhirnya lps jd kerani capuk dan jd kuli kat ceruk dapur. Ekeke( gurau jek)

Mama pegang rotan ank2 tak takut pun ye? Sy pun camtu gak kak, suara memetir, rotan bunyik zap zapp tapi anak tak kecut perut pun. Sian rotan smpi bengkok dek merotan lantai zap zapp..

Saya cuba amalkan suruh syafiq baca Ya Fattah nanti. Lidah dia keras lg pelat sgt kak.. Baca doa pandai tp bunyik pelat. Entah apa lah markah yg dia dpt ujian lisan sek tadika dia aritu. Risau sgt sy. Belum 4 tahun mmg la x risau sgt sbb sy pun pelat dulu. Hehehe

Diana Rashid said...

macam anak saya pulak kalau mengaji dengan ayah elok je baca..mengaji dengan saya mula la menyebek tak habis2..saya garang,ayah dia tak garang..jadi dia suka mengaji dengan ayah ..

Zaitun said...

Walau nampak garang tapi ada kelembutan dijiwa kakzakie membuat budak2 rasa sayang.
Kita sebagai ibubapa adalah guru yang terbaik buat anak2.

iryanty ahamad said...

ragam anak kecik akan selalu kita rindukan..cepat benar mereka membesar :-))

abuikhwan said...

Assalamualaikum kak,
Seronok membaca entry ini. Teringat semasa mengajar kelas bahasa arab di kampung dulu-dulu. Satu kelas dewasa, satu kelas kanak-kanak. Pening juga memikirkan qaedah dan uslub...
Betul kata kakak, mengajar memerlukan kesabaran yang tinggi...

Ahlam Miera Shafie said...

tergelak bila baca part papa cuba nasib tpi abang nagis..hehehe

Qaseh Vee said...

masa saya kecil , rumah my bonda jadi tempat anak2 jiran belajar mengaji . yg mengajar my kakak - kakak lah . siapa yg dah habis mengaji dahlu pergi main sorok2 dlm selimut ... heeee

Miz Eija said...

Salam hujung minggu kakzakie... Selamat hari guru kak.. Skali pnh jd guru selamanya tetap dikenang... Mulianya jwtn guru kann

Miz Eija said...

Salam hujung minggu kakzakie... Selamat hari guru kak.. Skali pnh jd guru selamanya tetap dikenang... Mulianya jwtn guru kann

Aisy Nasiha said...

Murah rezeki akak... bukan mengajar sahja, diberikan juga makanan sedap untuk anak2 comel ni....
doa KZakie ni, lebih kurang doa saya setiap kali terasa dugaan kerja berat.. tahu kerja mendidik ni kerja berta, tapi gitulah kita manusia kan? ada juga masanya kita nak mengeluh dan bersahaja dan nak orang lain faham kita...

Amanda Suria said...

Teringat masa SA belajar mengaji kecik2 dulu...semoga anak2 tu semua terang hati ye kak...

Mummydearie said...

Cemburulah, kak. Kalau dekat, memang saya hantar anak-anak saya mengaji dengan akak.

Teringat zaman saya mengaji dulu-dulu. Makcik sebelah rumah ni, bapanya pun ajar mengaji juga. Kalau time kami datang mengaji tetiba bapa makcik ni ada, takut alahai. Sebabnya bapa makcik ni garang sikit. Kalau ajar ngaji, pejam mata tunduk tapi mendengar dengan teliti. Kalau salah je, dia merengus suruh ulang. Takut sangat masa tu! Maklumlah budak-budakkan!