Friday, May 15, 2015

Fadhilat surah Al- Ahqaaf ayat 15

Kadang-kadang apabila ianya menjadi kelaziman dibaca selepas solat kita tidak tahu kebaikan sepenuhnya dari mengamalkannya. Apa lagi jika ianya hasil dari yang orang tua kita yang mengatakan ianya doa yang baik untuk dibaca selepas solat. Bila aku melihat program tv petang jumaat lepas baru aku tahu ayat yang selalu meniti dibibir ini amat baik untuk diamalkan.

Al-Ahqaaf - Pendik saja ayatnya untuk diamalkan buat kita semua tidak kira yang jadi ibu-bapa mahupun anak-anak yang baru belajar membaca doa selepas solat. 
Menurut uztaz yang memberikan tazkirah petang itu ayat 15 dari suroh Al-Ahqaaf ini amat baik diamalkan kerana boleh membantu untuk dimurahkan rezeki. Memudahkan bibir mengucap kalimah Allah di saat menuju alam kematian kerana sudah pasti kita semua mahu mati dalam husnul-khotimah. Satu lagi yang aku pasti semua kita mahu dihormati dan disayangi anak-anak, jadi ayat ini juga dapat membuat anak-anak akan sayang dan hormat kepada kita ibu-bapanya.

Maksudnya - Perhatikan ayat 15.  Bermula dari Dan Kami wajibkan manusia berbuak baik kepada kedua ibubapanya; ibunya .... sehingga baca gambar di bawah

Sambungan - Pengakhiran ayat 15 tersebut sehingga sesungguhnya aku dari orang Islam yang tunduk patuh kepadaMu.
Sebagai hamba kita terus berdoa dari ayat-ayat yang telah diberikan kepada kita untuk dijadikan amalan. Samada ianya diterima atau tidak kita kena istiqomah kerana kita semua tahu sesungguhnya Allah itu sangat Ar-rohman dan Ar-rohim.

~~ Terlalu banyak petunjuk diberi melalui kitab Allah ini.~~


31 comments:

asyifa mustaffa said...

Insyallah...sy akan amalkan. Terima kasih atas perkonsian kak...:)

tiga lalat said...

salam jemuah mbakyu wak sing ayu kuwi., ;p

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Terima kasih perkongsian yg sangat bermanfaat ni kakzaki..
Memang banyak ayat-ayat doa dari Al Quran al karim ni kan kakzakie..
Cuma kita perlu istiqomah dalam melaksanakan nya..

aTieYusof Family said...

InsyaAllah..sama2 kita amalkan..banyak manfaat nya:)

Inani Hazwani said...

salam jumaat barokah :)

Nieyl said...

Salam Pagi Jumaat :)

Miz Eija said...

salam jumaat kakzakie... terima kasih atas perkongsaian mudah2an hadam utk diamalkan .. :)

Aziela said...

Terima kasih kakak. Perkongsian yg bermanfaat...

Puan Wawa said...

Thanks kak zie, perkongsian yg bagus..😊

Rai OurKizuna said...

terima kasih kak.. nak diikutkan mmg banyak ayat yg sangat bagus kita amalkan..

Fiza Rahman said...

Mekasih atas perkongsian kak. Dah save dalam note. Balik nnt nak cari ☺

amirah said...

insyaAllah boleh diamalkan..t.kasih kak zakie

hainom OKje said...

Teruknya dinda ni....tak pernah pulak dengar pasal ayat ni kanda. Mungkin ada, cuma tak dinda tak perasan. Terima kasih kanda kerana berkongsi. Dapat satu ilmu dinda hari ni...

Jari Manis said...

semua nya adal di dalam nya..cuma nak ngna tak nk je..terima kasih kak Zakie atas perkongsian bermanfaat ni

Kayu Manis said...

terima kasih kak..

byk doa2 yg kadang terlps pandang..

PeRdU cINta said...

Terima kasih kak..alhamdulillah..

Malinda Ismail said...

terima kasih kak perkongsian yg amat bagos...akan cuba amalkan insha Allah

dorsett pink said...

salam jumaat.. terima kasih atas perkongsian ilmu ni

nohas said...

Syukran, kak..

menggunakan ayat2 Al-Quran sebagai zikir dan doa adalah sebaik-baik usaha, dan yg paling afdal, ianya satu ibadah..

ujie othman said...

banyak yg akak amalkan, malu saya dgn akak..

Zaitun said...

Terdapat banyak doa yang baik2 dalam al-quran. Amalkan selalu in shaa Allah. Tq kakzakie atas perkongsian.

Gee Lion said...

ayat 15 dari suroh Al-Ahqaaf .. thanks kak zakie. akan masukkan dlm list. ^_^

saniah ibrahim said...

InsyaAllah akan sya jadikan amalan.

abuikhwan said...

Assalamualaikum kak,
Betapa indahnya susunan ayat ke 15 surah al-Ahqaf ini. Ia menceritakan perjalanan hidup insan bermula dari dalam kandungan sehinggalah menjengah usia 40.

Dalam ayat ini Allah SWT mengingatkan kita tentang payahnya pengorbanan ibu yang mengandungkan, seterusnya kepayahan melahirkan kita. Kemudian diceritakan perjalanan hidup sehinggalah mencapai usia matang. Setelah itu kita diajar agar berdoa kepada kedua ibu bapa sebagai satu kebaktian kepada mereka. Begitu juga doa kepada diri kita dan seterusnya kepada zuriat keturunan agar bersambung kebaikan dan rahmat Allah.

Kata al-Imam Ibnu Kathir: “Ayat ini memberikan petunjuk bahawa insan apabila menjelang usia 40 tahun hendaklah memperbaharui taubat dan kembali kepada Allah serta bersungguh-sungguh mengenainya.” (Ibnu Kathir, Tafsir al-Quran al-`Azim, 7/281. Saudi: Dar al-Tibah))

Wallahua`lam...

aby said...

salam kz ..
aby pernah buat entri psl ayat ni pd 2013 dulu. Mendengar ayat ni semasa penutup Smart Kem ketika antar farish dulu. lps seminggu tk bersama anak dan ucapan dr pengerusi, seorg ibu, yg juga menghantar anak nya ke kem tersebut, kata nya dia begitu terasa kehilangan anak dlm masa seminggu tu ..
kemudian di bacakan surah tu sebagai motivasi kpd semua ibu bapa dan kanak ..
waktu kuwi banyu moto pun mula mentu.. ngingetkay nakal ley aku koro wong tuo ku egek bocah2 mbiyek.
memang ayat seng apik utk jekelan orip kito

iryanty ahamad said...

:-)) terima kasih kak...baru tahu ayat ni..tq atas perkongsian

SEINDAH SENYUMAN said...

tq ats perkongsian

Aisy Nasiha said...

Terima kasih Kzakie, insyaAllah saya cuba amalkan ayat2 ni dalam mendidik anak2 saya.. ilmu kena dicari kan?

Amanda Suria said...

Terima kasih akak diatas perkongsian....

Falsya said...

nice sharing kakak..terima kasih..;D

Mummydearie said...

Thank you, kak berkongsi ilmu. Hari-hari ada aje ilmu berguna yang akak titipkan dalam blog ni.