Thursday, August 27, 2015

Keselamatan anak-anak pergi/balik sekolah

Anak-anak dulu ke sekolah menapak atau menaiki basikal tidak ada rasa cuak di hati ibu-bapa. Pasti selamat pergi dan balik. Luka jatuh basikal atau baju kotor kerana bermain selepas balik sekolah sudah menjadi perkara biasa. Amat jauh jika dibandingkan anak-anak sekarang. Hati ibu-bapa tidak kiralah yang duduk di rumah mahupun yang bekerja, selagi anak belum tiba di rumah selepas waktu persekolahan pasti ada rasa kebimbangan. Sebab  itu rata-rata sanggup menyewa van, bas atau kenderaan khas untuk anak-anak ke sekolah. Pergi sendirian dengan berjalan kaki atau berbasikal sudah amat jarang kelihatan.

Muruku keping - Sementara menanti adik keluar sekolah aku duduk di dalam kereta menikmati kudapan muruku ini.  Biar kita yang menunggu jangan dia yang menunggu kita.
Adik ke sekolah kebangsaan (pagi) aku hantar. Balik sekolah kebangsaan dan pergi sekolah agama  (tengahari) adalah rutin Mak Zah mengambil dan menghantar. Balik sekolah agama papa ambil. Itulah tugasan biasa aku, Mak Zah dan papa selagi anak masih di sekolah rendah. Mengapa semua ini dilakukan? Paparan media tentang pelbagai kejadian buruk yang bukan sekali-dua terjadi, membuat ramai ibu-bapa rasa tidak selamat membiarkan anak pergi-balik sendiri, termasuklah aku.

Sekotak - Air ini sebagai membasahkan tekak. Biasanya aku bawa air masak tapi air kotak ini lama ada dalam fridge tidak berusik, sayang aku bawalah sementara menanti adik keluar boleh juga membashakan tekak. Masa di rumah buat tak pandang tetapi bila masuk kereta nampak ini adik sambung tolong habiskan. 
Biarpun dikatakan kadar index jenayah negara berkurangan tapi aku rasa rata-rata ibu-bapa tetap bimbang untuk melepaskan anak-anak pergi-balik sekolah sendiri. Bila ini dirasakan apakah tanda negara kita sudah tidak aman atau tidak selamat buat anak-anak?

~~ Kita jaga anak kita, anak jiran kita dan anak-anak yang belum mengerti apa depan mata kita selagi mampu. Selain itu serah pada Yang Esa. ~~


47 comments:

paridah said...

lain dulu lain sekarang kakzakie...anak2 langsung tidak boleh dibiarkan sendirian dimana saja...ada saja bahayanya yg menanti. sbb terlalu sygkan mrk ibubapa sentiasa mesti menjaganya penuh hati2.

Kak Wawa said...

Betul tu kak, sekarang ni macam2 jenayah berlaku.. Keselamatan anak2 sgt penting.. Mintak dijauhkan dari segala keburukan..

suka suka said...

Sebab tu anak saya pindahkan ke sekolah berhampiran ofis.. bye bye sekolah yg mantap dan bagus dari segi akademik demi keselamatan dan ketenteraman perasaan bila bekerja..

SalbiahM said...

betul tu kak..sy kecik-kecik dulu, jalan kaki belakang rumah orang.tak risau apa pun

Mar Mansor said...

betul tu kak zakie, banyak perkara di luar jangkaan kita sejak akhir-akhir ini. risau kan anak-anak yang pulang dari rumah sendirian..
tapi rata-rata pun mak bapak jemput, dan naik van, takkan kita nak lepaskan anak kita sendirian pula kan.tanpa teman

Ziana Eunos said...

betul .. skrg ni macam2 hal

Fiza Rahman said...

True indeed kak. Zaman saya skolah dulu pon gi skolah agama jalan kaki jer. Skolah kebangsaan naik bas skolah sbb skolah jauh. Skang ni nak lepas bebas anak gi skolah sendiri pon tak yakin. Pada hal dekat jer dengan rumah. Sebab jenayah dah berleluasa skang nih. Heran gak macam mana boleh dikatakan index jenayah dah berkurangan...hhurrmmm...

Kayu Manis said...

betul kak..
sblum diorg balik kita terpacak dh kat sekolah tu..
bru2 ni sekolah iman n mmd ada kes hampir di culik...van putih..
mujur budak tu pintar...lari naik sekolah blik n cerita kat cikgu...esoknya kecoh.n cikgu tak bg tggu mak bapak kat luar dh..kna tggu dlm pagar sekolah..
sblum tu mmg tak bgi tggu kat luar,tapi budak2 biasalahkan...tak sabar nak balik...nak beli itu inilah..

Eye_nee said...

Betul sgt2 kak...saya bersukur Alhamdulillah kak..Pagi saya hantar..balik sekolah, hantar sekolah agama dan jemput balik sekolah agama, abg ipar saya yg buat...Abg Ipar saya usahakan bengkel kereta depan rumah saya, jd mmg ada waktu nak ambil Yana...Zati pula naik kerete dgn mak kwn dia...pergi dan balik...

Malinda said...

saya dulu selalu gak jalan kaki keluar masuk bendang ikut jalan pintas...alhamdulillah bertahun2 begitu tak pernah lagi berjumpe orang jahat ke hape...kalau ada ganguan pon mungkin dari belut yg sy sangka ular...hahaha...sekarang ni lain sungguh perasaan takut dan curiga dalam hati mak bapak kan kak....abang ngah yg dah naik tingkatan tu lambat balik je sy dah mula seriau...doa panjang dalam hati mohon perlindungan Allah....bila anak sampai dgn selamat tinggi2 tangan saya angkat mengucapkan syukur....zaman dah berubah manusia ramai yg jadi kejam menganti tugas syaitan

adarnadzmie said...

betul kak zakie.... skrg ni mcm2 bole berlaku kak.... saya pun risau dgn keadaan skrg x mcm dulu2... saya pun ambik dan hantar anak ke sekolah.... anak sulung darjah 6 sek pagi dan anak no.2 sekolah petang.... nasib baik sekolah 300 meter jer dari rumah... kira anak sulung pergi dgn kawan2.... balik pun dengan kawan2... yg no.2 ni yang saya kena ambik dan hantar... time rehat saya bergegas ke rumah pengasuh dan ambik anak hantar ke sekolah.... itula kerja saya hari2 kak....

Deanna Morni said...

dulu saya dgn kengkawan jalan kaki jer pergi sekolah...tak de risau dgn keselamatan...tp zaman dah berubah....kanak2 selalu jadi mgsa....biar la kita amik langkah berjaga2 sebelum perkara yg tidak diingini berlaku...


psstt....kak zakie....mcm teringin lak tgk maruku tuhh....nk mintak skit boleh ker??? hahahaha

TukangKebun said...

Sekarang ni walaupun Tukang Kebun yang hantar ambil anak ke sekolah. Tetapi anak lelaki darjah 2 membesar ini dah makin berani. Kalau terlambat nanti dia jalan kaki balik sendiri.

Sura Mohd said...

sebab risau la..hari2 jadi penantian..walau sekolah dekat jer..x sampai 5 minit..sura rajinkan jugak jadi penunggu setia..yg besor pon kadang2 tunggu walaupon ramai kawan2..anak dara..lagi risau!
nasib jugak sekolah semua dekat dengan rumah n tempat kerja..walau time rehat terkejar2..yang penting anak2 selamat..
sedap nampak muruku tu..sura kalau sementara menunggu main handphone jelah..:)

Falsya said...

sedapnye muruku tuh wat kudap2 kak..nie yg kene borong jugak nie..mcm sedap pulak nengok..nk2 kalau smbl makan tergigit daun kari tuh..lg sodappp...;)

aizamia3 said...

betul kak.. anak2 saya tak merasa pergi sendiri naik basikal ke sekolah.. saya yang terlebih risau. Biarlah saya berhabis sikit duit bayar untuk pengangkutan dorang, asalkan dorang selamat pergi dan balik sekolah..

maruku tu nampak sedap.. nak kena carik weekend ni buat stok kudap2 dekat office.. hehehe..

Izwa Kamaruddin said...

betul kak...semput nyawa bila baca psl kes culik-culik anak..
izwa memang byr cikgu taska utk amik syahmi dari sekolah ke taska, dan tengahari izwa jumpe ditaska tapi hati perut ni tetap berdebar setiap hari selagi tak nampak muka anak..

Unknown said...

Betul tu..biarlah kita tunggu dorg..bahaya skrg ni..solat tahajud selalu allah akan lindungi anak kita dan family kita.

Lg satu ajar anak bc doa keluar rumah..bismmillahitawakkaltu alallah..

Semoga anak2 kita sentiasa dilindungi allah

Lydia Miza said...

Biar payah usung baby tgh tido masuk kereta sy tetap gigih ambik ank2 walau dlm seminit je berkereta sek agama lorong sebelah rumah je kak. Takut sangat dgn jenayah skrg ni.

Siap bawa muruku.. Sedap nmpk muruku tu kak.

Unknown said...

Betul tu..biarlah kita tunggu dorg..bahaya skrg ni..solat tahajud selalu allah akan lindungi anak kita dan family kita.

Lg satu ajar anak bc doa keluar rumah..bismmillahitawakkaltu alallah..

Semoga anak2 kita sentiasa dilindungi allah

PetakBunga said...

sapa tak risau anak2. kita nk tggal anak kat tadika pengasuh pun dah risau, kena dera la apa2.. tp doa2 gitu lah..
mna yg kita mampu kawal,kita kawal..

Sue Bee said...

Ni la jugak tugas SB hari-hari kak. Betul tu, biar kita tunggu dorang, jangan dorang tunggu kita. Zaman sekarang ni keselamatan anak lebih penting dari segala.

saniahibrahim said...

sama lah kita kakzakie risau je dengan anak wlpun tinggal sorang je lagi kat skolah rendah.Tengahahri Iman sya naik kn kereta kawan ,petang ayah dia amik...walapun sekolah tak pun jauh .
zamn sya sekolah dulu dah lah jlnkaki jauh ,mak ayah tak kisah pun kalau balik lambt ke ..janji petang mesti dah ada kat rumah...masa tu mana lah ada ramai org jahat macam skg.

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Betul tu kakak. Sekarang macam-macam boleh jadi. Baik beringat sebelum kena.

nurbijen said...

Baca entry ni teringat kenangan berbasikal ke sekolah.. berusaha lintas jalan ke seberang bila tengok ada orang gila pada arah yg sama.... hehehe, tapi kalau anak2 request nak pergi berbsikal skrang ni, pasti rasa berat utk melepaskan...

Bila balik M'sia, jenuh saya nak yakinkan anak2 supaya jangan merayau sendirian bila ke shopping complex... Kalau kat UK, saya boleh tengokkan anak2 "window shopping" dalam kedai kegemaran mereka sambil saya perhatikan dari luar.... Tapi kat sini, tak berani nak buat mcm tu...

norhidana said...

betul tuh kak... tp kt kampung msh ramai anak2 yg pg blaik sekolah sendiri ngn basikal or moto kak... kt bando jelah yg agak menakut kan kan

Ann Ishak said...

negara kita masih aman kak, itu katanya la :(

Rubiah Kadir said...

Byk jenayah skrg..kes culik bebudak..ermmm..takut kan.. anak ruby naik van ke sklh

PeRdU cINta said...

Lebih puas hati kan kak bila ambil dan hantar anak sendiri..

Nastyna said...

Betul tu kak, ingat lagi dulu berjalan kaki berbsaikal jer ramai2 ngan kawan2 walau berkilolometer jaraknya, seronok. Masa kat kampung dulu saya sendiri tak lepas adik keluar dari pagar rumah, bukan takat takut orang jahat kat luar, depa ngan kawan2 depa sendiri pun tak boleh percaya dah budak2 zaman sekarang ni huhuhuu.

Normala Saad said...

Kalau zaman kita dulu, ya boleh percaya tapi zaman sekarang ckp pi lah indeks jenayah menurun, hati ni tetap bimbang dan rasa tak selamat..tambah2 ada anak dara yang membesar..

Yana Yani said...

betullah kan kak
zaman sekarang macam-macam boleh jadi
berbeza zaman saya dulu yang boleh berbasikal ke sekolah
walau jaraknya lebih jauh dari anak saya sekarang
kita cuba tangani selagi mampu

OKje said...

Selagi kita mampu, tak salah luangkan masa utk ambik mereka kan kanda. Kalau tak, memang van sekolah ler jadi mangsa hihi....
Betul kata kanda kekadang benda tak laku kat rumah, tapi bila luar rumah jadi sedap pulak haha...

iryantyismail said...

naluri seorang ibu akn sentiasa bimbang keadaan anak2...walaupun kita rahu mereka selamat...tapi hati tetap risau

ohpanduan said...

Banyak cabaran menjadi murid di sekolah zaman sekarang. Tak sama dengan zaman kita sekolah dulu. Dulu selamat dan aman. Sekarang macam-macam ada.

abuikhwan said...

Assalamualaikum kak,
Tu lah sekarang ni memang bimbang. Zaman dulu-dulu, rasanya taklah macam ni. Saya teringat masa sekolah rendah dulu, menapak sejauh 2 kilometer langsung tiada kebimbangan. Sekarang ni, huii....hati sentiasa tidak percaya dengan alam sekeliling.

Ibu Lala said...

Kak. Klw boleh sy nak hntr dan ambik anak sebdiri pg blk sklh. Tp tmpt keje jauh sgt. Kesian anak anak kena naik van. Hr hr berdoa agar depe selamat dan dilindungi. Risau la.

Unknown said...

Betul kak..saya ni hari2 pesan kat anak jangan sekali2 keluar selagi makcik van tu tak berenti betul2 depan pagar..walaupun kat pagar ada guard bukan dia perhati pun anak kita keluar ke tidak time ramai2 semua nak balik tu..jadi kita la yang ke ingatkan anak2 selalu..

Permata Malap said...

betul la,kak.zaman sekarang ni tak boleh nak biar anak macam tu je.selain jenayah.kadar kemalangan pun boleh tahan juga.

Mummydearie said...

Saya lagilah teruk, kak. Nak suruh anak pergi-balik naik van atau bas sekolah pun tak percaya. Takut pemandu bas/van bawa laju. Oh, takut...

Betul tu, saya pun sama. Biar kita menunggu anak, jangan mereka tertunggu-tunggu kita datang menjemput. Saya pulak sejak si Abang sekolah pagi, saya menghantar dan dijemput balik oleh Daddynya.

Tapi hari ni kebetulan Daddy kena pergi Putrajaya dan tak dan nak ambil anak, saya pun pergilah fetch si Abang. On the way nak ke sekolahnya tiba-tiba sesak teruk! Dah berdegup jantung saya ni macam nak pecah rasanya bila tengok jam dah sampai masa dia keluar sekolah sedangkan saya tak sampai-sampai lagi. Terus call kakak minta tolong anaknya ambilkan kalau dia ada balik rumah untuk solat Jumaat. Nasib baiklah ada tempat bergantung! Lega! Itu pun 4,5 kali saya call kakak saya sampai kena marah!

eMMe said...

Risau dgn dunia skrg, dah tak same cam dulu.. dulu mak ayah lepaskan saya ke sekolah depan umah, naik bas skolah.. but nowadays.. Ya Allah mcm2 cerita dgr kat s/khabar la fb la wasap la.. kes culik2.. Ya Allah minta jauh laa.. anak2 zaman skrg, cabarannya.. sgt la besar... hope dn doa selebihnya kite serahkan pada Yang maha Esa...

NEKCIK said...

samalah profesion kita kakzakie nekcik lagi banyak trip..yang dah kerja pun nekcik hantar ke lrt..6 trip return sehari

cahayahidupku.blogspot.my said...

Disebabkan perkara mcm tu byk terjadi saya masukan anak2 sekolah swasta.. senang saya hantar Dan ambil Di sekolah.. Kalau saya lmbt ambil ada cikgu menjaga smpi ibu bapa dtg ambil..

nhhas said...

kak dulu 5 tahun saya kat JB - Katanya JB crime rate plg tgi dlm malaysia.
sekarang masih lagi ke?

QasehnyaRania said...

betul tu kakak
zaman rania nanti x tau la macam mana pulak..
semoga anak anak malaysia sentiasa di bawah lindunganNya aamiin

QasehnyaRania said...

betul tu kakak
zaman rania nanti x tau la macam mana pulak..
semoga anak anak malaysia sentiasa di bawah lindunganNya aamiin

QasehnyaRania said...

betul tu kakak
zaman rania nanti x tau la macam mana pulak..
semoga anak anak malaysia sentiasa di bawah lindunganNya aamiin