Tuesday, October 6, 2015

Selera yang tidak sama

Ada ketikanya apabila masuk ke dapur buntu apa yang mahu dimasak. Apa lagi jika hidangan sekadar untuk makan tengahari buat anak yang akan balik sekolah di hari Ahad. Papa mereka pula hari Ahad bekerja bermakna petang kenalah ke dapur sekali lagi. Susah bila cuti hujung minggu tidak sama.

Tengahari Ahad - Ikan bakar, sambal tumis sotong, air asam, tumis kangkong, hati masak ungkep dan sayur sup carrot putih +fishball.  Pagi aku bekalkan mereka ke sekolah dengan roti sosej dan roti sapu nutella ada baki dibawa balik itu yang masuk mangkuk duduk di bawah tudung saji sama.

Sup carrot - Selalu adik suka sup begini tapi balik tengahari itu minta ayam goreng pula.  Ikan bakar tidak disentuh. Makan dengan ayam goreng dan tumis kangkung. Akhirnya petang hari itu aku hanya masak nasi saja. Lain-lain panaskan dalam microwave untuk makan malam. Rehat sikit.
Terkenang ketika aku zaman kanak-kanak apa juga yang allahyarhamah emak masak tidak ada peluang untuk memilih yang lain. Makan tetap berselera apa lagi sebab pergi ke sekolah sekadar membawa bekal tanpa mampu untuk jajan-jajan yang lain. Perut memang lapar setiap kali balik dari sekolah. Selalu aku ulang-ulang kisah ini pada anak-anak. Hargai makanan yang ada di atas meja.

~~ Susah anak-anak dulu tidak sama dengan susah anak-anak sekarang.~~



40 comments:

CikNaa said...

pape pun kak, air tangan mak memang terbaik! hihi

AMIIZAA said...

samalah kak....minggu ni saya dah buntu nak masak apa...kalau masak ikut selera maknya mou anak-anak tak makan....satu selera satu org ada 3 org anak, 3 selera yg berbeza.....untung anak2 sekarang boleh memilih...kan....

adyna AB said...

Betul Kak, anak2 Kita sekarang mewah makannya, dulu Mak masak Makan je ape yang Ada tak merungut, skrg anak kecik pun Makan memilih ;)

Nieyl said...

selamat pagi kak...
amboi..meriahnyer lauk...
untung anak² skrg ye,klu dulu..apa yg mak kita masak..
itulah kita kena makan..huhu..xdan nak memilih...
klu x makan..nnt kena mrh..hihihi...
Alhamdulillah..dapat en.suami pun jenis yg x cerewet dlm mkn..
senang hati memasak tanpa fikir panjang..hihihi...:)

PeRdU cINta said...

Betul kak..dulu balik sekolah je buka tudung saji terus makan..hehe..lauk sardin dengan telur dadar bawang pun sedap..sekarang bukan anak anak tidak syukur cuma tahu mamanya rajin..

idzwa kamaruddin said...

SAMBAL TUMIS SOTONG...uhh sedap nyer kak! ye kak anak zaman sekarang seboleh nyer kiter sediakan walaupun diaorg cuma tersebut nak makan ape..rase mcm ralat pulak kalau tak bagi makan ape diaorg nak sedangkan hidup sendiri pun tak mewah mana.

norhidana miswan said...

rajin nya akak msk... penuh meja... gini lah rupe kali kami adik badik balik kg... mcm2 mak mskkan... tp kadang lauk simple2 je pun...

saniah ibrahim said...

Meriah lauk kakzakie masak ya...biasalah budak2 kakzakie mana yg selera pd dia itulah yg dimakan.Saya hari2 biasa ni msak alakadar je ...bila anak2'balik baru lah masak macam2.
Teringat masa budak2 dulu balik sekolah buka tudung saji hanya ada sayur bening dengan ikan kering bakar....perut dah lapar bedal aje...no komen .

paridah said...

gitulah kakzakie era yg kita lalui xsama dgn era anak2 kita...jauh sgt bezanya kan...walau makanan dh banyak dimeja kalau mrk xberselera xdisentuhnya...akhirnya mamanya yg terpksa habiskannya...

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

anak saya apa yg sy masak dia makan.. dan biasanya sy akan masak benda yg dia makan.. hehehe. Kalau dia kata nak makan benda lain, sy akan masakkan pd waktu lain.. skrg ni yg tak tertunai lagi janji nak baut kek coklatlah.. kek karemel laa.. dahlah sy punya M banyak besar ni.. hahaha

Julia Johari said...

sedapnya akak masak
betul tu kena ajar anak hargai apa ada atas meja...tanpa perlu bertanya lagi nak itu dan ini

Kayu Manis said...

K zakie bkn calang2 orgnya..pndai msk,pndai didik anak2,berkerjaya,kaya..
Solehah dn isteri terbaik,ilmu pun byk di dada...rugi klu tk berkwn dgn org yg berilmu..

Doakn nor dlm tahajudmu ye kak.

Rai OurKizuna said...

sedapnya ungkep.. lama tak buat..

iryanty ahamad said...

air asam tu mengoda betul..tetiba terinspirasi nak masak apa petang ni :-))

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Macam-macam hidangan yang ada. Betul tu kakak. Susah dulu dengan sekarang berlainan. Tapi kadang-kadang bila tengok kisah orang-orang susah berperang sana sini. Rasa syukur, sebab kita masih senang dari mereka.

wa said...

Macam tulah ragam anak-anak kak..yang penting diorang berselera makan..kalau diorang tak nak makan..tu yang susah tu...

Daddy Ziyyad said...

Saya setuju kak zakie....saya rasa kesusahan anak anak zaman sekarang langsung tak sama dgn susah anak anak zaman dulu.....anak2 zaman sekarang mengeluh susah sebab takde henfon, takde line internet, take gajet terkini...

Mia Kassim said...

Samalah kak.. setiap kali akan ingatkan anak2 jangan terlalu cerewet memilih makanan .. apa yg ada itulah rezeki hari ini. Masa zaman budak dahulu apa yg mak masak itulah yg akan kami makan, tidak ada istilah demand atau request itu ini .. :)

Malinda said...

banyaknye lauk yg akak masak...ikan bako dan sup lobak buat saya meleleh ailio...hahaha...sup lobak putih tu bagos di makan banyak khasiatnye...bebudak sekarang ni memang pandai nak demand kak bukan mcm kite dulu2 makan je ape yg ada anak2 saya pon same je tapi lepas saya bagi jelingan maut sekali sume senyap je makan....hahaha

aTieYusof Family said...

Sup carrot tu nampak menyelerakan kak..
kena belajar masak pelbagai dr carrot sebab Pa'e suka sgt makan..sayur lain dia memilih skit..anak2 zaman skrg memang senang byk berbanding kita dulu..sllu pesan jg kat anak supaya jgn suka membazir..dan Alhamdulillah dia ingat..:)

Nafira usof said...

betol sangat kata2 kakak tuh.
susah anak2 skrg semua yg di minta pasti akan dpt. cuma beza lambat atau cepat jer.

meriah jugak hidangan kakak tuh. kalo zura boleh makan dari pagi sampai ke mlm lah tu. hehehe

Fiza Rahman said...

Penuh nya meja kak...hehehe...

Kak, tu sup lobak putih ker? Pernah masak sup lobak putih. Tapi tak jadi. Pahit rasanya :-(

Farah Adzuan said...

assalam kak zakie, rindunya

saya pun sama kak..kadang beli sambal nasi lemak then msk nasi n goreng telur..hehe

akak ada ac ig ke..bagitahu addnya sbb at dah tak aktif sgt blog ni

Ati Masrif said...

sori ati tersalah masuk id anak pula..huhu

@na said...

kakzakie,
teliuq betui la, tgk sup karot putih tu....hehehe

Sura Mohd said...

amboi KakZakie..dah masuk dapur tak henggat..macam2 dimasaknya..rajinnya akak..kalau sura satu atau dua lauk jer..
betul kak..anak2 skrg banyak memilih..kalau kita dulu takde pilihan..makan mana ada jer..huhu

Siti Rohaida Yusof said...

lain pulak macam kita dulu2 kan kak...walaupun budak2 sekarang demand tntang makanan,kadang kita si ibu ni puas hati bila dapat sediakan untuk diorang..lauk tu pun dah sedap bila makan nasi panas...

Qhaifa Nur said...

Nasib baik ank2 x cerewet...pe mama masak konpom licin kak...hero katakan
sesekali dgr de prmintaan masak juga...

Mummydearie said...

Memang betul tu, kak. Saya setuju. Walaupun saya tak susah mana masa kecil, memang tak samalah keadaan kita dulu dengan anak-anak sekarang ni. Mereka sekarang boleh memilih dan meminta, tapi kita dulu akur aje apa yang makpak hidangkan!

adarnadzmie said...

menu semua sedap2 belako...hehee
paling win ikan bako tu kak...nymmmyy

nohas said...

betul kak, dulu saya pun sama, satu keluarga makan menu yg sama, kdg2 lunch dan dinner makan lauk yg sama (selalunya gulai), cuma tambah telur goreng bubuh kicap..huhu..dulu lain, sekarang lain..

Aziela said...

Bukan saja tak boleh memilih masa kecik2 dulu, bahkan saya tak boleh request lebih2. Apa bahagian yg dapat, makan saja diam2. Namun, nikmatnya tak ternilai.

Etuza Etuza said...

ada masa selera tak sama ...hidangan di gambar cukup menyelerakan..
pada Etuza apa ja mama masak Etuza makan..bab makan sayur Etuza kena bagi faham anak2 kena makan sayuran..dari kecil.Bila anak2 dah mulai remaja..suka makan pedas2 ..tambah selera

abuikhwan said...

Assalamualaikum kak,
Berselera pula saya menatap pic tu.
Bila akak sebut zaman kecik-kecik dulu, lantas saya terbayang akan diri saya. Betul, apa yang dimasak oleh emak dimakan dengan berselera biarpun sekadar satu dua mata lauk. Begitulah jika setiap apa yang dimasak dengan kasih sayang...

Mar Mansor said...

Walau selera nak makan macam2, saya tetap titikberatkan, "makan apa yang ada.."

amirah said...

bestnya kak...mcm2 ada...yela..selera masing2 lain2 kan...tambah lagi bila dah besar..

amie dulu smp ke drjh 5 makan bersuap kak...manja tu hal lain..rasanya sebab mak nak jimat atau bagi aje anak mkn apa yg ada...dulu keluarga amie amatlah susah kak..mujur ada kakak abg atas2 amie yg dah keje dan boleh bantu

LM said...

Salam kak..

Sebut pasal selera anak2 saya pun sama juga pening tiap hari.

Ank2 ni ada yg mkn ikan dan ada yg langsung tak pandang ikan kembung selar.. Jemu tekak duk tgk ayam:(

Kami dulu hidup susah mak sediakan apa je smua kami makan. Dada ayam mak dadu kecil2 buat sambal pun licin kami makan. Beli dada ayam kat apek sayur jual sekeliling kampung, sekarang ni, dada ayam memang takda siapa nak makan. Dada ayam cuma buat rencah goreng nasi atau mee atau ummi bakar bila ummi lapar dipetang hari saja.

Kadang2 lauk siang tu sedap macam mana pun tetap mereka tanya "lauk tadi ke?" " lauk yang sama?"

Angin juga kadang2 tu. ingat restoran bekpes lain lunch lain, minum ptg menu lain dan dinner pun lain? Arghh

Bunda_nora said...

Alhamdulillah...rezeki banyak mana pun kalau kita tak bersyukur tak berkat....
Kalau kita rasa kita tak cukup ..ada orang lain lagi yang sampai kebuluran tak cukup makan....

Begitulah yang selalu mak ngn bapak selalu cskap pada kami 8 beradek masa kecik2 dulu...

Cikna said...

Kes ni mcm kat rmh family Cikna, m'mndngkn kitaorg msng2 lain slre at least kat rmh ni akan ade 4jns msknkn tu plng sikit tau,huhuu.....;-)

hainom OKje said...

Tau pun kanda....dinda ni lagilah..... hari hari menghadap dapur???
Jenuh le pikir menu hari hari.... Kalau esbok penuh best sikit nak masak, banyaklah jugak pilihan.....kalau sebaliknya, lagilah buntu.

Dinda senang aje kanda, kalau depa tak mau makan lauk yg dinda hidang, tak payah makan! hihi...teruk betul maknya ek...